OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
PROBLÉMAORIENTÁLT KÖNYVEK
PROBLÉMAORIENTÁLT KÖNYVEK : Nem mese

Nem mese

6 éves kortól
Illusztrálta: Kasza Julianna
Kiadó:
Pozsonyi Pagony, 2016
Oldalszám: 64
 
Nemet mondani tudni kell! Ja, az könnyű?
Néha igen! Néha nagyon nem. És amúgy is, nem csak egyféle nem van.
 
Hallottatok már például a cincogó nemről?
Vagy a lerepül a hajad nemről?
Esetleg a kerek perec nemről? Hát a köszönöm, nemről?
 
Ezekről, és még sok-sok féle nemről szól Kertész Erzsi író-pszichológus könyve, na és persze arról, hogy merjünk nemet mondani.
 
Te tudod, hányféleképpen lehet nemet mondani?

 


Városi Dorottya

A NEM mese főhőse Ádám, akinek nagy problémája, hogy igazából egy csomó olyan dolgot megtesz, amihez valójában nem is fűlik a foga (például mindig jó sokat eszik Olga néni túrós sütijéből, miközben egy cseppet sem szereti a túrót), és vele is sok kellemetlen dolgot megcsinálnak (belehuhognak a fülébe, és fellökik a lépcsőn). Ádám nem is érti, hogy miért történik vele nap mint nap csupa olyasmi, ami látszólag mással nem esik meg.

„Ha valami más lenne, ez mind nem történne meg. Vagy ha én más lennék. Valaki más. Vagy ha tudnék valamit, valami titkos dolgot. Amit mások tudnak, csak én nem.”
Aztán minden megváltozik, amikor egyik éjszaka arra ébred, hogy valaki ül az ágya végében. Kiderül, hogy váratlan látogatója nem más, mint NEM, egy kis, földönkívüliszerű (és alakváltó) lényecske, aki eddig Ádámban lakott, most pedig előbújt, hogy megtanítsa neki a nem szócska fortélyait. A tanulás már akkor éjszaka elkezdődik, mikor a NEM bemutatja, milyen sokféle alakot tud felvenni (ki gondolta volna, hogy még Brumi macivá is át tud alakulni?), és kijelenti, hogy másnaptól Ádám ki fogja járni a NEM-tanfolyamot, hogy rendeltetésszerűen tudja használni ezt a sokféleképpen alkalmazható szót.
 
Ugyanis a NEM tényleg sokféle lehet, úgymint…

nem3- hangos, mint a kő kövön nem marad nem és a lerepül a hajad nem, vagy a toppantós nem
- határozott, mint a kerek perec nem, a csak azért sem, vagy a konok és dacos nem
- ideges, mint a sürgetős nem
- félelmetes, mint a villámokat szórós nem (amit az anyukák tökélyre fejlesztettek, és a sistergős villámokon kívül még halk morajlás is kíséri az ilyet Ádám szerint)
- kedves és mosolygós, mint a ne izgulj, nem.
 
A NEM több ízben is teszteli Ádám frissen szerzett tudását. Például amikor egy csapat fiú azzal szórakozik, hogy egy sebesült macskát próbálnak eltalálni gesztenyével, Ádám nem bántja a cicát, hanem nemet mond (cincogósat, de mégiscsak nemet) a gonoszkodó fiúknak, de az is nagy lépés, amikor végre elutasítja Olga néni túrós süteményét  (egészen pontosan egy köszönöm, nemet mond neki). 
 
mese2Ilyenkor a NEM sosincs előtérben, de a háttérből mindig figyel, hogy mit mond Ádám, és mikor jól csinál valamit, Elismerő Pillantással (lásd a képen) jutalmazza őt! Ráadásul az oktatás nem csak annyiból áll, hogy megismerjük, milyen rengetegféle nem létezik: 
Ádám azt is megtanulja, hogy egyes nemeket mikor kell használni. Például amikor Mókuska, az Ádámék alatt lakó kisebb lány szeretne vele játszani, de neki nincs kedve, akkor nem egy „hangos és pattogós” határozott nemmel kell válaszolni, mert attól Mókuska elpityeredik, sokkal inkább a ne haragudj, nemet illik használni.

Ádám és a NEM olyan fontos témákat is kitárgyalnak, mint hogy azzal, hogy megtanulunk nemet mondani, elkerülhetjük-e a rossz dolgokat (a NEM kertelés nélkül elmondja a kisfiúnak, hogy ez nem lehetséges, de azért „megéri egy kicsit küszködni, meg gyakorolni”), vagy hogylehet-e harag nélküli nemet mondani. Egyébként ez utóbbiról kiderül, hogy lehetséges, bár persze kell hozzá egy kis tapasztalat.

„Persze, van harag nélküli nem is. Olyan könnyed, mint egy pillangó. – Át is változott pillangóvá, repült egy kört a fejem körül, és eltűnt. Majd kisvártatva eredeti alakjában bukkant elő az ágy alól. – Csak éppen kiröppen a nem, kedvesen, és már tova is száll. Nincs harag. De – emelte fel a mutatóujját –, kevesen csinálják jól. Van, akinek olyan a lepkéje, mint egy pteranodon, inkább félelmetes, mint könnyed.”

Ki gondolná, hogy azzal is akadhat gond egy kisgyerek életében, hogy nem tud nemet mondani? Olgi néni karaktere jól szemlélteti is a problémát, vagyis azt, hogy Ádám nem mer ellenkezni igazán, és mikor a könyv végén a kisfiú elutasítja a kínált sütit, Olgi néni felháborodva közli, hogy nagyon elszemtelenedett. A NEM megtanítja Ádámnak, hogy ilyenkor, ha nem működik az egyszerű és hétköznapi köszönöm, nem, használja a gyengébbek kedvéért nemet (aminek az a titka, hogy szép tagoltan kell kimondani).

nem4Ádámnak nemcsak kimondania kell a nemet, hanem elfogadnia azt is, ha neki mondják. És ez talán még az előbbinél is nehezebb feladat, mert ki akarna odamenni játékot kezdeményezni bárkihez a játszótéren, ha tudja, mennyire rossz, mikor visszautasítják?
 
Ettől való félelmében Ádám sem szokott nyitni mások felé. A NEM-mel viszont azt is megtanulja, hogy ha nemleges választ kap, attól még nem dől össze sem a világ, sem a homokvár, sem Ádám szobájában a legótorony.Neki is ugyanúgy el kell fogadnia az ilyen választ, mint ahogyan ő elvárja másoktól, hogy tekintettel legyenek a döntésére.

A NEM mese szuperül illusztrált, okos mese, amit kisebbek és nagyobbak is egyaránt élvezni fognak. Ha nincs két napod egy teljes NEM-tanfolyamra, mint Ádámnak, akkor érdemes beszerezni ezt a rendhagyó tankönyvet.
 
Forrás: pagony.hu

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót