



foxbooks.hu
A könyv bemutatja a négy alapérzelem – a boldogság, a düh, a félelem és a szomorúság – természetét, elmagyarázza, hogy melyik, milyen jellegű érzés, miért fontosak az életünkben, és mit nyerhetünk általuk. Elgondolkodtató kérdéseket, feladatokat is ad a gyerekeknek, játékba hívja őket, segít nekik, hogy minél könnyebben be tudják azonosítani érzelmeiket, és felismerjék, hogyan irányíthatják azokat.
A boldogság
"Fantasztikus élmények várnak rád! Csodálatos meglepetésekben lesz részed!"
Charlie és a csokigyár, Roald Dahl
A Boldogság fejezetből kiderül, hogy melyik az a négy jótékony hatású hormon, ami az agyban termelődik, amikor boldogok vagyunk. Kiderül, hogy még a tettetett mosoly során is termelődnek boldogsághormonok! Megtudhatják a gyerekek, hogy mi minden jót tesz velük a boldogság, és mi ennek a csodálatos érzésnek a valódi varázsereje. Játékos feladattal ösztönzi őket arra, hogy fogalmazzák meg, mi teszi őket boldoggá, és megmutatja nekik, hogyan legyenek hálásak, és elégedettek mindazért, amijük van, de leginkább önmagukért.

"A szivárványokat számold, ne a zivatarfelhőket!"
Szó esik a pihenő idő és a lazítás áldásos hatásáról is, arról, hogy hogyan tudnak relaxálni, és megtanítja őket a legalapvetőbb légzőgyakorlatokra (hasi légzés, csillaglégzés), sőt néhány hatékony jógapózra is. A Mit érzel? szerzője elmagyarázza a gyerekeknek, mi az a tudatos jelenlét (mindfulness) és hogyan alkalmazhatják a mindennapokban, hogyan figyelhetik meg így önmagukat és környezetüket.
A düh
A dühről szóló fejezetből kiderül, hogy a düh valójában nem szégyelni való, hanem teljesen normális, emberi érzés. Mindenki kijön néha a sodrából, a fontos, hogy tanuljuk meg irányítani a dühünket. Ennek az érzelemnek öt fázisa létezik. Testünk először riadót fúj és agyunk elkezdi termelni a stresszhormonokat, majd beindul az „erőgyűjtés“, testünk megfeszül, arcunk kipirul és egyre csak fokozódik a feszültség egészen a „forráspontig“, amikor kitör belőlünk a düh. Ekkor már a szívünk erősen kalapál, a testünk próbálja lehűteni magát, ezért kidagadnak az erek. Amikor pedig a stresszhormonok kezdenek kiürülni a szervezetünkből, kimerültnek és fáradtnak érezzük magunkat, amíg teljesen le nem nyugszunk, és vissza nem áll minden a régi kerékvágásba. Na de hogyan kezelhetjük a dühünket?

"Nem félek a vihatról, mert most tanulom kormányozni a hajómat."
Kisasszonyok, Luisa May Alcott
A könyv elmagyarázza, hogy a dühnek csak egy kis része válik láthatóvá, a nagy része – köztük a szégyen, a tehetetlenség, a magány, a bűntudat és a stressz stb. – a felszín alatt marad. Mit tegyünk ezekkel? A könyv nemcsak arra ad tippeket, hogy hogyan szelídítsék meg ezt az érzést, mielőtt még kirobbanna, hanem arra is, hogy hogyan fékezhetik meg, és kezelhetik a gyerekek a dühünket, majd hogyan engedhetik el a csalódottságukat. Ez a fejezet kitér a főbb okok – mint például az igazságtalanság, vagy az irigység – elemzésére és kezelésére is.
A félelem
A félelem is természetes emberi érzés, időnként mindenki berezel. Testünk felkészül, szájunk kiszárad, pupillánk kitágul, kipirulunk, remegünk, libabőrösök leszünk… Ismerős?
"Az igazi bátorság éppen az, hogy akkor is kiálld a veszélyt, ha félsz tőle, márpedig ezzel a fajta bátorsággal te bőségesen el vagy látva."
Óz, a nagy varázsló, L. Frank Baum
Ez a fejezet szemlélteti a gyerekeknek, hogy mi az alapvető különbség a félelem, és az aggodalom között. Elmagyarázza nekik, hogy mit tehetnek a bénító szorongás ellen. Bemutatja a Fogalmazd meg! Keress megoldást! Kérj segítséget! technikát.

A könyv mutat pár tippet arra is, hogy hogyan gyűrjék le a félelmet, ha új helyzetbe kerülnek, például új iskolába, vagy idegen helyre, illetve hogy hogyan álljanak a felnőttproblémák elé, például hogyan dolgozzák fel a szülők elválását.
A szomorúság
Sírni jó! Ezzel a kijelentéssel kezdődik a fejezet, és szemlélteti is a gyerekeknek, hogy miért. A sírás segít megkönnyebbülniük, jelzi a környezetüknek, hogy segítségre van szükségük és oldja a fájdalmukat. Ebben a fejezetben használható tippeket kapnak arra, hogy hogyan űzhetik el a bánatukat. Segíthet például, ha felidéznek boldog emlékeket, alkalmazzák a méhecskelégzést (bemutatja, hogyan kell), próbálják megnyugtatni magukat pozitív szavakkal, beszélgetnek róla, olyan dolgokat csinálnak, amiket élveznek, vagy az is, ha leírnak három pozitív dolgot az életükben. De néha bizony elég egy nagy ölelés is!
"A vihart napsütés, a bánatot öröm követi."
Orosz közmondás
A Mit érzel? egyik nagyon hasznos része a Zaklatási kisokos, amiben először is tisztába teszik a gyerekeknek a zaklatás fogalmát, hogy mi minden (szavakkal, fizikailag, tettekkel) minősül annak. Bemutatja, hogy milyen érzés, amikor zaklatnak, és hogy hogyan kérhetnek segítséget, ha zaklatják őket. Elmagyarázza nekik, hogy joguk van arra, hogy biztonságban érezzék magukat. A könyv leírja, hogy mit tehetnek a zaklatás ellen a gyerekek. Felhívja a figyelmüket, hogy ne tartsák titokban, és kikhez érdemes fordulniuk ilyen helyzetekben. De kitér arra is, mit tegyen az a gyerek, aki észleli, hogy mást zaklatnak, illetve mit tehet maga a zaklató.

Szintén fontos témakör, amikor valaki nem tud beilleszkedni, mert úgy érzi más, mint a többiek. A könyv biztatja a gyerekeket, hogy bízzanak önmagukban, és vegyék észre mennyire különlegesek. De arra is használható ötleteket ad nekik, hogyan szerezhetnek ilyen helyzetben barátokat. A fejezet végén helyet kap még az elmúlás, a kedvencünk elvesztése miatti szomorúság, és hogy hogyan dolgozhatják fel fájdalmukat. A könyv itt bemutatja a gyász öt fázisát (tagadás – düh – alkudozás – szomorúság – elfogadás) is a gyerekeknek.
"A legigazibb te vagy. Ez a való igaz. Senkire sem igaz, hogy jobban te, mint te vagy!"
Boldog születésnapot, Dr. Seuss
A Mit érzel? kötetet egy nagyon kedves és bátorító rész zárja. A Te egy csoda vagy! fejezetből minden gyerek feltöltődhet szeretettel, elfogadással és tudatosítja bennük, hogy – ahogy minden ember -, úgy ő is különleges, egyedi és csodálatos lény.
|