OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
FEJLESZTŐ MESÉK
FEJLESZTŐ MESÉK : Anyanyelvi fejlesztés: Boribon, hogy vagy? Beszélgetős kártyajáték 3 az 1-ben

Anyanyelvi fejlesztés: Boribon, hogy vagy? Beszélgetős kártyajáték 3 az 1-ben

  2019.09.06. 01:27

2-6 éveseknek
  Kommunikácós készséget, beszédértést és
  emptátiás érzéket fejlesztő  játék

Boribon, hogy vagy? - játékNehezen meséli el bölcsis, ovis gyereked, hogy hogyan telt a nap?

Nem tudja elmondani, mit történt vele, mit érez és mire vágyik?  Ez a játék segít ebben!

1. Boribonnal, a legkisebbek kedvencével a kicsik megtanulhatják felismerni és megnevezni az érzéseiket.

2. A mesekártyák segítségével megbeszélhetitek, hogy mi történt vele aznap.

3. A kívánságkártyákon meg tudja mutatni a kicsi, mire vágyik legjobban: egy nagy ölelésre, egy kis játékra vagy finom ennivalóra.
Az Ország Játéka 2018 - győztes társasjátéka.

 

A játék egyik verziójában az arcocska kártyákkal játszva, mimikával kell leutánoznunk a kártyánkon található hangulatokat úgy, hogy a többiek felismerjék. Ezt egy memória játék belekeverésével is tovább bolondíthatjuk.

A második játék párokra fókuszál.

megszeppentem.jpgAz egyik játékos húz egy mesekártyát, és választ hozzá egy arcocskakártyát. Elmeséli, hogy mi történik a kártyán, majd hozzáfűzi, hogy mit érez közben Boribon.

Ezután a másik játékos keres a kívánságkártyák között egy olyat, amivel ki tudja egészíteni a történetet. És hogy mindig jó legyen a vége, keres hozzá egy olyan arckártyát is, ami kifejezi a történet sikerességét. Nem kell nagyon bonyolult dolgokra gondolni. 

A harmadik játékot az apukák és az anyukák fogják szeretni a legjobban, mert ez az a variáció, ami nem szól másról, mint az érzelmek kibeszéléséről történéseket és kívánságokat ábrázoló kártyák segítségével.

Arról például, hogy mi történt az oviban, miért veszett össze a gyermek a kis barátjával,  miért volt mérges az óvónéni, vagy egy-egy kép kapcsán olyan dolgok is megfogalmazódhatnak, amit amúgy nem is gondolnánk. Mindezt Marék Veronika kedves rajzai segítségével, "barátok között" lehet kibeszélni.

 

Bagossy Laura

Hogy érzi magát a gyerek?

Van az az időszak a gyerek-szülő kapcsolatban, amikor elmúlnak a "babás" idők, és egy komoly szintet lép a kölykünk. Amikor megtanul beszélni, érzelmet, gondolatokat kifejezni, és már alig várjuk, hogy lehessen vele komolyabb, akár fejlesztő társasjátékokat játszani.

Gondoljunk csak arra, hogy egy kis emberke a megszületése utáni pillanattól milyen őrületes mennyiségű tanulnivalón halad át, és néhány év alatt milyen mérhetetlen tudásra tesz szert. Ezen ismeretek domináns része a kommunikáció. Hiszen egy ember életében szinte az első pillanatoktól, az első felsírástól létezik valamiféle interakció. Üzen, hogy itt vagyok, hogy élek, és onnantól nincs megállás. A környezet pedig folyamatosan figyel, és dolgozza fel a hangokat, hangulatokat, jeleket, szófoszlányokat, majd a szavakat, mondatokat, stb. A világból érkező, a gyerekeket érintő ingerek pedig egyre csak fokozódnak. Sokszor nincs még arányban az a rengeteg feldolgoznivaló egy gyermek önkifejezési eszköztárával, a rendelkezésre álló szavakkal vagy gesztusokkal.

01.jpgMi felnőttek sokat tudunk segíteni mindezen, akár játékos formában is. Létezik egy játék, a Boribon, hogy vagy?, amely már műfaját tekintve is beszélgetős.

Legfőbb célja:

hogy fejlessze az érzelmi intelligenciát,
segítsen az érzések felismerésében és kifejezésében,
hogy lehetőséget adjon olyan dolgok kibeszélésére, amik maguktól talán nehezebben vagy egyáltalán nem jönnek ki a gyerekünk száján.

Ez a társas kölcsönösen ad felnőttnek, gyereknek egyaránt, mert a játékszabályok segítségével sokat tanulhatunk egymásról, egymástól.

Mi felnőttek például képbe kerülhetünk, hogy mennyire van tisztában a gyerekünk a különféle érzelmekkel. Az egyik játék ugyanis pont arról szól, hogy képek alapján kell érzelmi állapotokat felismertetni a másikkal. Kis négyzet alakú kártyákon sok-sok Boribonfej található. Minden kép egy érzelmet fejez ki, a szomorú arctól a mérgesen át a vidámig. De van olyan lap, ami a büszkeséget, a félelmet, a dühöt vagy egyszerűen a fáradtságot mutatja. A játékosok feladata az, hogy a kezükben tartott érzelmet úgy mutassák be a játékostársuknak, hogy az felismerje. Fantasztikus élmény, amikor a pici gyerekünk el tudja játszani a feladatot, vagy kacagva ismeri fel a megfejteni való arckifejezést.

A második játék, a Mi történt Boribonnal? - egy páros játék, amelyben az arckifejezős lapocskák kiegészülnek egy pakli mese- és egy pakli kívánságkártyával. Az egyik játékos húz egy mesekártyát, ami valamiféle történést mesél el. Például Boribon egy homokozóban ül, és szomorú arcot vág, mert nem sikerült megépítenie valamit. A játékosnak ezt a képet egy arckártyával is ki kell egészítenie, amely megerősíti a történés okozta érzést. A másik játékos ezt a történetet folytatja úgy, hogy a kívánságkártyából választ egy általa jó megoldásnak tűnőt. Például azt, amelyiken Annipanni megöleli Boribont. Vagyis szeretné, ha megvigasztalnák. A sor végére pedig ismét kerül egy kifejező arcocska, amely nagy valószínűséggel valamiféle örömet fog kifejezni.

Ebből a játékból remekül követhető, hogy egy-egy történésnek milyen következményei, illetve megoldásai lehetnek. Játék közben természetesen nem kell visszafogni magunkat: ömölhet belőlünk a szó. Lehet sztorizni a saját gyerekkorunkról, de akár a felnőtt életünkből is hozhatunk példát, illetve rákérdezhetünk a gyerekünk bölcsis-ovis hétköznapjaira, amikre kevésbé látunk rá. A harmadik játékszabály ez utóbbira fókuszál.

orultem.jpgA Mi történt ma veled? kifejezetten meséltetős. A legjobb, ha szülőkkel játssza a gyerek, mert így intimebb, őszintébb lehet a beszélgetés.

Az asztalon szétterített mesekártyákból választani kell egyet, ami jellemző volt a napjára. A képhez el kell mesélnie, hogy mi is történt vele pontosan. Végül választania kell az arclapocskákból is egyet, ami a leginkább kifejezi, hogyan érzett a történéssel kapcsolatban. Ha akár több körben, akár több kártyát is elhasználva végigbeszéltük a napot, akkor a gyerek választhat egyet a kívánságkártyák közül.

Fontos szabály, hogy a kívánságát mindig teljesítenünk kell, ha csak szimbolikusan is, de a sikerélmény nagyon fontos a játék végén.
Forrás: pagony.hu

konyveskertunk.blog

Ez a kis doboz elnyerte az idei év Ország Játéka elismerést, pedig csupán 48+3 db kártya az egész. A játék menete és koncepciója azonban nem mindennapi.

A kisebbik pakli óvodás korú gyerekek számára is könnyen értelmezhető ún. érzelemkártyákat tartalmaz, amelyeken Boribon különböző érzelmeket kommunikál (szomorú, fáradt, boldog, mérges, álmos stb.).

A cél, hogy e kártyák segítségével a kisgyerekek ki tudják fejezni érzéseiket akár szóban, akár gesztusokkal vagy mimikával. Minden érzelmet duplán rejt a pakli (2x12 db), ami lehetővé teszi, hogy közös játékban kitaláljuk egymás érzéseit, amit partnerünk a kihúzott kártya alapján valamilyen módon a tudtunkra ad.

A nagyobbik pakli úgynevezett kívánság- és mesekártyákból áll. Ezek a kártyák méretüket tekintve is nagyobbak, mint az érzelemkártyák és a Boribon-könyvekből jól ismert történetek részleteit mutatják be (pl. Boribon és Annipanni esznek, játszanak, veszekednek, alszanak stb.). Ezekkel a kártyákkal a gyerekek lehetőséget kapnak  arra, hogy kifejezzék vágyaikat, kívánságaikat, illetve elmeséljék, mi történt velük aznap. Az érzelemkártyák segítségével akár érzéseket is társíthatnak ezekhez a történetekhez. Található néhány üres kártyalap is ezek között, amelyekre a gyerkőc lerajzolhatja saját gondolatait.

A szülő aktív szereplő, fontos a folyamatos kommunikáció, a kérdésfeltevés és az érzelmek kimutatására való ösztönzés. A játékleírás három játékszabályt tartalmaz, de kis kreativitással további közös mókák is teret kaphatnak a kártyák által.

Bár 2-6 év között ajánlják, úgy gondolom, életkor helyett kifejezőbb feltételek lehetnek a gyerek képességei (pl. adekvát beszéd), illetve hogy közösségbe jár már. Idősebb (5-6 éves) gyerekek esetén szülői részvétel nélkül, páros játékban is élvezhető kikapcsolódásnak ígérkezik.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót