És mindehhez csak néhány vonalra van szükség – na meg Agócs Írisz jókedvére és kifogyhatatlan ötleteire. Úgyhogy szerintem mindenki bátran ragadjon papírt meg ceruzát, és a szerző segítségével próbálja ki: egy krumpliból hogyan lehet valóban: BÁRMI. És higgyék el nekem: aki így tesz, az egészen biztosan rájön egy nagyon fontos dologra (amit e könyv írója és rajzolója már régen tud): hogy sokkal kerekebb a világ, ha krumpli alakú!"
Így ajánlja Dániel András ezt a szuper könyvet, ahol több mint 30 vidám krumpli alakul át mókás állattá, egyszerűen, pár lépésben! Rajzolásra fel!
pagony.hu
Kreativitásfejlesztés okosan
Mintha az alkotással járó tevékenységeket körüllengené valamiféle misztikus tévhit, mely szerint a különböző művészeti ágakban csak azok a szerencsések remekelhetnek, akiket tehetséggel áldott meg a sors. Szerencsére Agócs Írisz Rajzolj egy krumplit! című foglalkoztatókönyve gyorsan és sikerrel oszlatja el ezt a tévhitet. Megmutatja, hogy a rajzolás valójában egy boldog és örömteli időtöltés, ami bárki által elsajátítható!
Az elmúlt években egyre hangsúlyosabb szerephez jutottak azok a foglalkoztatók, amik szakítottak a régebbi módszertannal, a szabályok és keretek közé szorítottsággal. Megjelentek a piacon az innovatívabb, progresszívebb szemléletet képviselő foglalkoztatók. A műfajban úttörőnek számított pár évvel ezelőtt Moizer Zsuzsa és Barabás Zsófi Mindenki tud rajzolni című óvodásoknak szóló foglalkoztatója, melynek újfajta látásmódját a szakma és a szülők is nagyon kedvezően fogadták. A szerzőpáros ugyanis ráérzett arra a hiányra, amely már jó ideje érzékelhető volt a műfajban.
Az újfajta foglalkoztatók megjelenését megelőzően talán nem is mértük fel igazán, mennyire hangsúlyos szerepet tölt be a kisebbek fejlődésében a rajzolás, pedig valójában ez a gyerekek első alkotási tevékenysége. Rendszerint kétéves kor körül kezdik el felfedezni a rajzolásban rejlő örömöt, és az alkotás során létrejött mozgás felszabadító hatását. Sokszor előfordul azonban, hogy megfelelő ösztönzés híján a rajzolás iránti lelkesedés csökkenni kezd, míg végül teljesen megszűnik. Pedig nemcsak a flow élmény miatt lenne fontos, hogy minél többet és minél nagyobb örömmel rajzoljanak, hanem a finommotorikus készségek fejlesztése miatt is, hiszen ezek fejlettsége az iskolaérettséghez is elengedhetetlen.
Rajzolás közben fejlődnek a gyerek kézizmai, összehangolódik a szem-kéz munka, a ceruza egyre biztosabb fogása pedig szintén rendkívül fontos szerepet tölt be a későbbi betűrajzolás, folyóírás elsajátításában.
Többek között ebben is segítséget nyújthat Agócs Írisz foglalkoztatója, a Rajzolj egy krumplit!, amit egészen abszurd módon a márciusban kezdődött karanténhelyzet hívott életre. Ebben az időszakban tűntek fel az illusztrátor Facebook oldalán az első, pár lépésben, kedvtelésből megrajzolható különböző irka-firka, „krumpli figurák”, melyek egyből óriási népszerűségnek és rengeteg megosztásnak örvendtek a közösségi oldal felhasználóinak körében. A reakciókból egyértelműen kirajzolódott, mekkora igény mutatkozik Írisz egyszerűen megrajzolható karaktereire. Nagyok és kicsik, szülők és gyerekeik sokszor közösen vettek részt az alkotás folyamatában, így a közös rajzolás és minőségi, együtt töltött idő egy egészen új tevékenységgel, a krumplifigura-rajzolással gazdagodott.
Bebizonyosodott, hogy az alkotás ezen formája egy örömteli, bárki által elsajátítható tevékenység, és a pontos útmutatásnak köszönhetően a sikerélmény is garantált volt.
„Krumplit mindenki tud rajzolni, mert a krumpli bármilyen lehet.”
Tehát az alkotás nyitja nem a szabálykövetésben, hanem a szabad rajzolás okozta örömben és a fantáziánk kibontakoztatásában rejlik. Ezen elképzelések mentén egy medvének elég csupán a „medvejegyeket” magán viselnie, de tulajdonképpen bármilyen, akár krumpli formájú is lehet. Ha elengedjük a fantáziánkat, és hajlandóak vagyunk eltekinteni a valósághű ábrázolásról, az alkotás sokkal nagyobb szabadsággal és örömmel jár majd, mint ahogy azt korábban bármikor gondoltuk. Írisz örömmel vezeti be az olvasót az illusztrációs trükkökbe és mutatja meg a kulisszák mögött megbúvó apró titkokat. Megmutatja azokat a jellegzetes jegyeket, amitől például egy medve, zsiráf, vagy lajhár felismerhető lesz, ugyanakkor fontosnak tartja a karakterek szabadon történő értelmezését, azok továbbgondolását.
Arra biztat, ruházzuk fel őket egyedi ruhadarabokkal, további karakterjegyekkel, bármivel, aminek köszönhetően az adott karakter egyedivé és a sajátunkká válik
A könyv pedig bőven hagy teret a gyakorlásnak, hiszen több mint harminc állatot rajzolhatunk meg a különböző formájú krumplikból kiindulva. Ahogy Agócs Írisz tanácsolja a bevezetőben, merjük elengedni a fantáziánkat és élvezzük, hogy az alkotás során minden megengedett!
„A lehetőségek tára végtelen! Használjátok és élvezzétek, hogy itt most bármit megtehettek, megrajzolhattok!”
A Rajzolj egy krumplit! funkcióját tekintve nem csak egy kreativitást és a finommotorikus készségeket fejlesztő foglalkoztató, de egy olyan könyv is, ami sikerélményekhez vezet, így a kisebbeknek és nagyobbaknak is segít megtapasztalni az alkotás örömét.
|