A szép képeket hangsúlyozottan kevés szöveggel kísérő gyerekkönyvek hazai kiadása mára csak-csak beindult, de a bátran kísérletező Geopen most valami jóval nagyobb fába vágta a fejszét: a szöveg nélküli képeskönyv meghonosításába. Végre!
A böngészőket leszámítva nálunk még mindig formabontónak számít – így nyilvánvalóan piaci kockázatot is jelent – egy olyan, gyerekeknek szóló munka megjelentetése, amiben a címet leszámítva nincsenek betűk (na jó, az utolsó oldalon van egy kevés belőle, de nem akarok spoilerezni). A „Szabadíts ki!” olvasói tehát a szó szoros értelmében véve egy csak-képes könyvet tartanak a kezünkben.
Más szempontból is különleges ez a könyv: behozza a hazai gyerekkönyv piacon témaként még alig ismert állatvédelmi szemléletformálás, érzékenyítés vonalat, amely itt az alkotó nyilvánvaló célja, s egyben a grafikai megoldások kulcsa is volt. A könyv eredeti címe Animal Rescue, azaz állatmentő, mivel a két rajzos oldal közé fűzött áttetsző lapot ide-oda hajtva kiszabadíthatsz egy állatot, és így pillanatok alatt szívszorító módon egyértelművé válik, hogy milyen nagy a különbség, ha ugyanő eredeti környezetében és természetes életét élve mutatkozik, illetve ott és akként látjuk, amivé/ahová az ember hajlamos silányítani őket.
Milyen is ez a könyv?
Szemléletformáló, gondolatébresztő:
nagyon egyszerű módon, kicsik számára is érthetően megkérdőjelezi a környezetünk „használatának” helyességét.
Elgondolkodtató, új fókuszpontú, környezettudatos:
Vajon jó egy medvének, ha bezárják, csak azért, hogy megnézhessük őt testközelből? Vajon valóban tetszik-e a kiselefántnak a cirkuszi kunszt, vagy szívesebben lenne a manézs kvarchomokja és a reflektorok helyett a mamájával a szavannán? Biztosan az anyu nyakában van-e a legjobb helyen Vuk?
Friss:
ki- és elszabadítja a könyvet nézegető gyermek, és a mellette ülő szülő gondolatait is. Az első néhány, közösen befogadott képpár után pedig szükségszerűen rácsodálkozol arra, hogy mennyire lehet (és kellene is még idejekorán) ilyen témákról beszélgetni akár egy 3-4 évessel is.
Az illusztrációk szuperek, az eredetileg tervező grafikus Patrick George megbízói között sok más mellett olyan nevek szerepelnek, mint a Boeing, a Toyota, a Dell vagy a Microsoft. A fólia-megoldás pedig zseniális. Hazai piacon eddig emlékeim szerint csak a Móra Kiadó Kis Felfedező Zsebkönyv sorozata, és a Csimota egyik papírszínháza operált ezzel a technikával, mely megsokszorozza a könyv 36 oldalának jelentéstartamát.
Szóval, ha a felnövekvő generáció belátja, hogy az olcsóbb broiler csirke helyett a drágább kapirgálós a jó, abban ennek a könyvnek is része lesz. És az a generáció már szemrebbenés nélkül megvesz majd 36 oldalnyi képet, mert tudja, hogy valójában 360 óra minőségi beszédtémát fizetett ki.
Forrás: Könyvmutatványosok