OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2025. Április
HKSCPSV
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
<<   >>
 
MESEGYŰJTEMÉNYEK ADATBÁZISA (2-12)
MESEGYŰJTEMÉNYEK ADATBÁZISA (2-12) : MESEPATIKA - avagy 25 lélekgyógyító Grimm-mese

MESEPATIKA - avagy 25 lélekgyógyító Grimm-mese

  2018.08.31. 18:23

6-9 éveseknek
Mesepatika - avagy 25 lélekgyógyító Grimm-meseÍrta: Stephanie zu Guttenberg
Kiadó: Officina '96 Kiadó, 2014
Oldalszám: 240

Ez az egyedülálló, szakemberek által összeállított gyűjtemény a család minden tagját gazdagítja.

A Mesepatika a Grimm-mesék különleges kincsestára: minden gondra és bajra megtalálhatjuk benne a megfelelő gyógyító mesét. Legyen szó félős gyermekről, testvérviszályról, iskolai csúfolódásról, a Grimm-történetek házi patikájának segítségével egyszerűen kezelhetjük gyermekük ügyes-bajos dolgait, miközben a kockázatoktól és mellékhatásoktól sem kell tartanunk. Minden történethez "használati utasítás" is tartozik, amely hasznos tanácsokkal lát el bennünket.

"A legfontosabb tanács, amelyet útravalóul adnék önöknek, így szól: mindennap vegyék le a polcról a mesepatikát és ezzel együtt a leghatásosabb gyógyírt - a gyermekeikre szánt időt! Adjanak hozzá egy kis szeretetet, örömet és bizalmat, hintsék meg egy adag nevetéssel, majd gondosan, de bátran keverjék össze az egészet. A mesék a lélek táplálékai." (Stephanie zu Guttenberg)

 

Gyönyörűséges a könyv kívül-belül, élvezet belelapozni, és máris lehet böngészni a különböző „orvosságok" között, amelyek nem testi, hanem lelki bajokat gyógyítanak. Itt is, mint a gyógyszereknél, érdemes elolvasni először a használati utasítást, amely megkönnyíti a „patika" használatát.

Minden meséhez jár egy történet, ami abban segíthet, hogy beazonosítsuk a problémát, és rátaláljunk a megfelelő mesére. A mesék után pedig ott a „recept", hogyan adagoljuk a gyermeknek a „gyógyírt". Ezek az esetleírások már komolyabb problémákat tükröznek, a receptek sem csak a meseolvasásra vonatkoznak, hanem adnak egy-két támpontot, hogy a mese kapcsán hogyan beszélgessen el a szülő a gyerekével az adott problémáról. A meséket lehet megelőzés céljából is „szedni", akkor elég csak önmagában adagolni, és hagyni, hogy elérje a hatását.

A történetek megoldásokat mutatnak - könyvajánló

Mesepatika Miután egy meserajongó szerzõt ­összehozott a sors egy gyermekekért küzdõ szervezet tagjával, nemsokára megszületett a Mese­patika ötlete. Más-más oldalról ugyan, de összekötötte õket a gyermekekért végzett munka. ­Könyvük megszületéséhez jó alapot ­szolgáltatott a Grimm ­testvérek 200 éves mese­ gyûjteménye.

A Biblia után a Grimm-mesék számítanak ma a legtöbb nyelvre lefordított mûnek. A Grimm testvérek Gyermek- és házi mesék címû gyûjteménye több mint százötven nyelven, nyelvjárásban olvasható, 2005-ben felkerült az UNESCO A világ emlékezete program dokumentumlistájára, és nem mellesleg 2012-ben múlt 200 éves. A német testvérpár nem csupán egy tudományos megalapozottságú népmesegyûjteményt akart létrehozni. Már akkor megfogant fejükben a gondolat, hogy a megörökített és kötetbe gyûjtött történetekbôl egy nevelési „kézikönyvet” alkossanak. Ezt az elméletet gondolhatták tovább Stephanie zu Guttenberg, Silke Fischer és Bernd Philipp is akkor, amikor megálmodták a Mesepatikát.

Hôsök, kérdések, válaszok Gondoltunk-e,valaha Hüvelyk Matyira úgy, mint a „fogyatékosság szimbólumára”? Bizarr elképzelés. Pedig milyen jól személyesít meg egy bizonyos fajta „hátrányos helyzetet”, azt, ami miatt szülôként szorongunk, gyerekként talán dühöngünk. Nos, a Mesepatika minden története három részbôl áll. Egy kerettörténetbôl, ami egy aktuális, mai problémát vet fel. Például: gyermekeink túl könnyelmûek az idegenekkel való érintkezésben. Az erre válaszoló mese, a Piroska és a farkas színes képekkel illusztrált. Majd zárásként minden második történet után egy használati utasítást kapunk, amiben Silke Fischer értelmezi a kérdéses helyzetet, javaslatot tesz a probléma orvoslására, szülôtôl, gyerektôl egyaránt figyelmet, elfogadást kérve.

A Mesepatikában a legtöbb problémára van ellenszer: Hamu­ pipôkéék famíliája egy döcögôsen induló patchwork-család életét könnyítheti meg, A farkas és a hét kecskegida az interneten, közösségi oldalakon a gyerekekre leselkedô veszélyeket segíti megérteni, Hófehérke mostohája pedig örök bizonyíték rá: hiába a tehetségkutatók, divatbemutatók csillogó világa, a szépség nem minden. Végül Hüvelyk Matyinak is megköszönhetjük, hogy minket, szülôket ráébreszt, még fogyatékkal élô gyermekünket is el kell engednünk, hogy felfedezhesse magának a világot.

Történet és tudás Silke Fischer a Meseország, a német mesekultúra centrumának igazgatója, újságíró, könyvszerzô. Munkatársaival a mese kultúrahordozó erejét használja a gyermekek és fiatalok képzésében. Stephanie zu Guttenberg a gyermekek szexuális zaklatása ellen küzdô nemzetközi szervezet német tagozatának elnöke, akit leginkább a Meseország mesekiáltványa fogott meg. Ez ugyanis jól érthetôen összefoglalja, hogyan építenek közösséget a mesék, fejlesztik a kreativitást, hogyan használhatók megelôzésre, és miért tartós a hatásuk. Mindketten úgy találták, a mese a legmegfelelôbb eszköz arra, hogy a gyerekeket erôsebbé és védettebbé tegyék. Könyvötletükhöz megnyerték az újságíróként, könyv- és forgatókönyvíróként dolgozó Bernd Philippet is, aki a mindennapi életbôl vett történeteken dolgozott. A témafeldolgozáson egyértelmûen érzôdik Guttenberg hatása, aki szervezetével a gyermekek szexuális bántalmazása, és különösen a digitális média segítségével terjedô gyermekpornográfia ellen küzd. Több mesében és történetben jelenik meg a téma, és egyértelmû tények is elôkerülnek: „Ha gyermekek szexuális zaklatás áldozataivá válnak, a tettest gyakran a család közvetlen környezetében kell keresni.”

A mese a lélek tápláléka. Ebben nem vitatkozik össze mese­ szakértô a lélekszakértôvel. Az ugyancsak német Európai Mesetársaság elnöke mégis erôsen kritizálja azt az erkölcsi tanmeseszellemet, amiben a könyv íródott. Véleménye szerint nem volna szabad a meséket ilyen módon megerôszakolni, „erkölcsi mutatóujjként” rábökni részletekre, hanem csak hagyni kéne, hogy a mese „végezze a maga dolgát”. Sikerrel alkalmazzák a mesét a gyermek- és felnôtt–pszichológiában is, mert átélhetô pszichológiai igazságok rejlenek benne. Ugyan nem „egy az egyben” adnak választ kritikus élethelyzetekre, de a meseolvasás légkörét kihasználva, krea­tív asszociációs képességeinket bevetve talán megkönnyíthetjük gyermekeinknek, hogy az ôket érô hatásokat feldolgozzák.

Hogyan válasszunk mesét?

A gyerekek tudják és jelzik is, mik a nekik megfelelô mesék. Akár százszor is ugyanazt kérik. A fejlôdéslélektan és a gyerek személyes élete együtt határozza meg, milyen mesére lesz nyitott. Természetes, hogy a kisebbeknek inkább az állatos mesék tetszenek, de aztán ahogy nônek, úgy nônek bele a királyos, hôsös történetekbe. A népmesék, Grimm- vagy Andersen-mesék más konfliktusokra mutatnak megoldásokat. Ahogyan a mesékben megjelennek az alapértékek, polarizálják a világot, és ezzel megtanítanak tájékozódni az alap emberi értékek mentén. Nem jó, ha a felnôtt kiragad egy részletet és az alapján ítéli meg az adott mesét. A történet mindig valahonnan tart valahová, egészében kell értelmezni. Ha a gyermek fél az adott mese egy-egy részletétôl, akkor azt jelezni fogja, ilyenkor érdemes máskor folytatni inkább. Kapin Viktória

Mesében ôrzött tanítások Törô Tímea gyermekpszichológus praxisában maga is dolgozik mesékkel. Arra kértük, meséljen a mesék mûködésérôl, hatásáról.

Miért fontos a mese a gyerekeknek?

Minden pszichológiai módszerben használják a mesét: gyermekpszichodrámában, játékterápiában, akár rajzokkal kapcsolatban. A mese a gyógyító terápia alapeszköze. A gyerek ösztönösen játszik, akcióvá fordítja át, eljátssza a mesét. A szülô ne „terápiás” céllal meséljen a gyerekének, csak figyeljen rá, miközben olvas neki. A mesélésnek ugyanis különös légköre van – jóval intimebb, mint más közös tevékenységeknek, amit együtt végzünk a gyermekünkkel. A lélek egy másik szintjét érinti. A racionalitást átülteti a szimbólumok nyelvére, ami kiemeli a gyereket a mindennapokból, miközben pont a mindennapi történésekrôl szól. Ne akarjuk hát a gyereknek megmagyarázni a mesét, hiszen akkor a megélést vennénk ki belôle. Ezt az intim légkört megteremthetjük este az ágyba kucorodva, de akár egy zakatoló vonaton is utazás közben, ha teljes figyelemmel mesélünk.

Mit kap egy gyerek a mesétôl?

Régen, amikor több generáció együtt élt, az öregek ­történeteket meséltek. Mára a történetmesélés a szülôgyermek meseolvasás mellett jobbára intézményekbe szorult, az óvodába, iskolába, vagy a mesével való gyógyításkor a pszichológushoz. A mese szerepe és helye megváltozott az életünkben. Miközben a léleknek napjainkban is szüksége van az emberiség történetekben ôrzött mély tanításaira. A rengeteg ismeret, természetfilmek, tudományos és ismeretterjesztô könyvek kiszorítják a meséket. A gyorsfogyasztású világban sokszor beleesünk abba a hibába, hogy csak az ismeretet tartjuk fontosnak. Pedig kell hogy a gyerek mesét is halljon. Ahogyan a szépirodalom építi a felnôttet, úgy a mese is egy másfajta tudást közvetít, az élet megoldásait kínálja. Mintát ad az egymással való együttélésre, beilleszkedésre, a versengésre, az elfogadásra.

Könyvjelzõ | 2014. június 61

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros