OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
Első könyves meseszerzők történetei
Első könyves meseszerzők történetei : Minka sorozat szerzője: Novák Vica

Minka sorozat szerzője: Novák Vica

http://aranymosas.konyvmolykepzo.hu/wp-content/uploads/2017/12/NovakVica_foto.jpg1989-ben született Várpalotán, és jelenleg is Veszprém megyében él. Közgazdaságtant és marketinget tanult, azonban gyermekkora óta írónak készül. Első komolyabb írásaként egy Jane Eyre utánzatot említ tizenhárom éves korából. Az interneten eleinte a Karcolat oldalon tette közzé novellakezdeményeit, majd a Merengőn tevékenykedett alkotóként és adminként. Később egy oktatási stúdióban szerkesztést és kiadói ismereteket tanult, 2011-ben a Pannon Lapok Társasága által megjelentetett mesekönyvben publikálták első meséjét. Az V. Aranymosáson a Rakéta Projektbe került, amelynek köszönhetően 2017-ben megjelenik a válogatón részt vett mesekönyve.

Novák Vica édes, kalandokkal teli meséje az V. Aranymosás Irodalmi Válogatón tűnt fel. Minka, a történet főhőse új szobát kap fent az emeleten, és attól tart, a szülei idefent már nem is figyelnek rá, nem is adnak jóéjt puszit, hiszen nagylány lett, mindjárt iskolába megy. Ezért hatalmas vihart kíván, hátha anya felbukkan – csakhogy a vihar hatására Szélvész, egy különleges fiú bukkan fel, és hihetetlen kalandba viszi Minkát. A szerzővel Szilágyi Ildikó szerkesztő beszélgetett.

Az Aranymosás pályázat új felfedezettjeként beszélnél egy kicsit magadról és az íráshoz fűződő viszonyodról? Ez volt az első történet, amit írtál?

 

Magamról mesélni mindig a legnehezebb feladat  Azt hiszem, a „civil munkám” nem is állhatna távolabb az irodalomtól, hiszen egy pénzintézetnél dolgozom back-office-os ügyintézőként, ami sok szabályt és kevés alkotó feladatot jelent. Kicsit talán ezt kompenzálom az írással. Annakidején az Aranymosás viszonylag hirtelen ötlet volt, és nem is hittem, hogy sikerülhet. Az esélytelenek nyugalmával vágtam bele, mert ugyan nem ez volt az első írásom, de egy réges-régi fanfictiont és egy-két kósza novellát leszámítva az első történet volt, amit befejeztem. Pedig gyerekkorom óta írónak készültem, csak hosszú ideig megakadályozott a bizonytalanság, hogy vajon elég jó vagyok-e hozzá. Azóta tudom, hogy igazából nem ez a kérdés, hanem az, hogy elég kitartó vagyok-e. Most már úgy érzem, igen.

Mi inspirált a Minka és a felhőfoltozók megírására? Kiről mintáztad Minkát és barátját, Szélvészt? Vannak körülötted gyerekek, akiknek vagy akikről írtad a történetet, vagy esetleg saját gyerekkori élményekre támaszkodtál?

Az, hogy éppen a mese műfaja mellett döntöttem, annak köszönhető, hogy ez hagyja a legnagyobb teret a képzeletnek és a kreativitásnak. Egyfajta jutalomjáték, és izgalmas gondolatébresztő. Ilyenkor megpróbálom másképp látni a dolgokat, más szemszögből, ahogyan gyerekként láthattam. Ebből eredően leginkább saját gyerekkori élmények inspiráltak, így Minkának és Szélvésznek nem igazán volt „modellje”. Emlékszem, gyerekként sokszor felmásztam az ablakba, és pózoltam, amikor villámlott, mondván, hogy fényképeznek. A szelet pedig utáltam, úgyhogy örültem volna, ha valaki megzabolázza és palackba zárja. Főként ilyen emlékfoszlányokból építkeztem.

A mese azzal indul, hogy egy kislány saját szobát kap a házuk emeletén, ahol egyedül lesz, és ez félelemmel tölti el, viszont erről nem mer beszélni a szüleinek. Az alapszituációhoz hasonló helyzetben sok kisgyerek találhatja magát. A meséd hogyan nyújthat segítséget egy kisgyerek számára az ilyen konfliktusok megoldásában? Mennyiben szól a történeted a szülőknek is?

A mesék funkciója a szórakoztatáson túl mindig az, hogy segítsen a gyerkőcöknek feldolgozni a nehézségeket, problémákat vagy új helyzeteket, amikkel szembesülniük kell. Épp ezért remélem, hogy lesz olyan, aki Minkát végigkísérve a kalandokon, megtalálja a saját nefelejcsét, és vele együtt a bátorságot ahhoz, hogy kimondja azt, ami megijeszti vagy elszomorítja. Szerintem ez a történet a szülőknek is segítség lehet, mert talán – ahogy Minka szülei – ők sem gondolnak arra, hogy egy-egy pozitívnak szánt változás frusztrációkat okozhat a gyermeknél.

A könyvben felbukkannak még ezen kívül komolyabb témák, mint például, hogy Szélvészt, a kisfiút elhagyták a szülei. Szerinted mennyire fontos, hogy egy mese rázósabb kérdésekkel is foglalkozzon?

Fontosnak tartom, de szeretnék meghúzni egy határt. Csak olyan témát szeretnék érinteni, olyan nehézséget bemutatni, amit aztán valamilyen módon megnyugtatóan fel tudok oldani. Szélvészt valóban elhagyták a szülei, de új otthonra és barátokra talál Szeles-zugban. Szükség van a rázósabb témák érintésére, hogy kifejlődjön az empátiára való képesség, azonban arra is szükség van, hogy az utolsó oldalnál érezzék, minden jó, ha a vége jó.

A mesekönyvedben egészen eredeti ötletek, karakterek is szerepelnek, mint például a villámképész és a felhőfoltozók, de a kedvencem a Banya-derbi volt, ahol házhajtásban versengtek a boszorkák. Honnan jön az ihlet?

Mindenlében, a boszorkányom karakterét és a csirkelábakon álló kunyhóját Baba-Jaga, az orosz népmesék boszorkányának története ihlette, írás közben az ő témáját hallgattam Muszorgszkij remekművéből, az Egy kiállítás képeiből. Aztán elkezdtem agyalni rajta, vajon mi értelme lehet annak, hogy a boszorkák lábat növesztenek a házuknak? Ebből jött a Banya-derbi ötlete, hiszen ha a házaiknak van lába, akkor versenyezhetnének is velük. Reggelente, mielőtt munkába indulnék, órákat töltök azzal, hogy inspirációt keresek, olvasgatok, képeket és dalokat gyűjtök, ötleteket rakosgatok egymás mellé, mint egy kirakós darabjait. Néha illenek egymáshoz, néha nem.

Hogyan tetszenek az illusztrációk, ilyennek képzelted el a szereplőket?

Szimonidesz Hajni csodálatos munkát végzett! Eleinte nem tudtam, mire számíthatok majd, nem volt még részem ilyesmiben, hogy illusztráció készül arról, amit papírra vetettem. Szerencsére nem kellett csalódnom, az összes szereplő megelevenedik a rajzokon, és már néhány kedvencet is avattam. Fantasztikusak azok a képek, ahol Minka és Szélvész együtt szerepelnek, de a különféle lényeket is remekül megragadta.

Véleményed szerint milyen a jó mese? Van kedvenc meséd?

A jó mese nem direktben didaktikus, hiszen senki sem szereti, ha megmondják, mit gondoljon. A gyerekek sem. Mégis működnie kell segítőként, vigasztalóként és mókamesterként. Ismerősnek és biztonságosnak kell lennie, mint az elnyűtt plüssállat, amit az ovis mindenhová magával cipel, mert segít az érzelmi biztonság megteremtésében. Ezen kívül mindenképpen legyen benne kaland és rejtély! A szépség és a szörnyeteg meséje nagyon közel áll hozzám, minden formában és feldolgozásban. Gyerekként kedvenceim voltak az Égből pottyant mesék, a belőlük készült könyvet még ma is őrzöm. Nekem fontos volt, hogy legyen a történetekben valami különleges, valami újszerű, ami kíváncsivá tett. Az állatos meséket például sosem szerettem, ellenben az ismeretlen tájak, különös lényekkel benépesített világok nagyon vonzottak.

Az Érints meg! című antológiába, ami idén decemberben fog megjelenni a Könyvmolyképző Kiadónál, egy novellád is bekerült, rendkívül izgalmas, (Át)hangolókulcsok címmel. Elárulnál egy keveset a novelláról? Szemezel esetleg a romantikus műfajjal is, vagy ez csak egyszeri kaland volt?

Ahogy az a címből is sejthető, fontos szerepet kap a történetben egy gitár, és a fiú, aki megpendíti a húrokat – mind a gitáron, mind a hősnőnk szívében. Izgalmas tapasztalat volt ez a novella, és nagyon szeretnék még romantikus műfajban írni, de nagyon nehéz jól csinálni. Szerintem egy romantikus történet akkor működik igazán, ha a karakterek külön-külön is egyéniségek, ha egyénként fejlődnek, és ebből építkezik tovább a kapcsolatuk. Sajnos a novellába nem fért bele minden, amit kettejükről elmeséltem volna, az életük egy fordulópontján lépünk be a történetbe, ugyanakkor egy másik fordulópontnál hagyjuk őket magukra, izgalmas volna látni, hogyan tovább. Szóval, ki tudja, talán ha az olvasók megkedvelik az (Át)hangolókulcsok szereplőit, a jövőben írok róla, hogyan alakult a sorsuk.

Adnád-e regényírásra is a fejed? Ha igen, milyen zsánerben írnál?

Ó, abszolút! Pillanatnyilag három regényötlet foglalkoztat, kettő fantasy zsánerben, és egy, amit egyelőre nem igazán tudok kategorizálni. Leginkább steampunk díszletek között játszódó kalandregényként jellemezném.

A Minka és a felhőfoltozók története úgy végződik, hogy a folytatás lehetőségét is magában rejti. Vannak-e már terveid a jövőre nézve akár Minkáékkal, akár egy teljesen új mesekönyvvel, vagy esetleg felnőtteknek szóló regénnyel?

Minkáék következő kalandja már a laptopom egyik szupertitkos mappájában rejtőzik. Persze, ez még teljesen nyers, így nem árulnék el túl sokat róla, valószínűleg lesznek még változások benne. Ami biztos, hogy Minka és Szélvész együtt indulnak új küldetésre, amiben ezúttal a betűk sorsa a tét. Ezen felül foglalkozom az imént említett regényötletekkel is, most épp a három közül a legutóbbival, amiben egy tolvajlányból lett hercegnő egy herceget próbál elcsábítani, léghajócsaták és udvari intrikák közepette. Egészen jól halad, csak félelmetes ütemben fogy miatta a mangós kávé.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót