OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
TUDNI ILLIK, HOGY MI ILLIK...
TUDNI ILLIK, HOGY MI ILLIK... : Gyermekeknek - Leon és az illemszabályok

Gyermekeknek - Leon és az illemszabályok

  2019.12.17. 12:19

6+
Írta: Annie Groovie
Illusztrálta: Annie Groovie
Fordította: Lackfi János
Kiadó: Csimota
Oldalszám: 64
 
Biztosan mondták már neked, hogy tessék megköszönni, meg hogy add szépen át a helyed a buszon, vagy hogy ne beszélj teli szájjal. Csupa apróság, mégis milyen fontosak!
Leon ezúttal sok-sok humorral ad hasznos tanácsokat az együttéléshez.

 

konyvmutatvanyosok

 

Mulatságos és ötletes “tankönyv” Annie Groovie két könyve (Leon és a környezetvédelem, Leon és az illemszabályok), melyek Lackfi János fordításában a Csimota kiadónál jelentek meg 2010-ben. Tankönyvnek persze csak akkor nevezhetők, ha olyan gyerekeknek írt könyveket értünk rajtuk, melyek bizonyos, szülők, felnőttek, pedagógusok által fontosnak tartott értékre hívják fel a gyerekek figyelmét, értetik meg velük lényegi összefüggéseit, tanítják meg őket ezen érték világunkban betöltött helyére és szerepére. Ez a jellemzés nem definiálja kizárólagosan a tankönyveket, hiszen az ifjúsági könyvek, mesekönyvek és képeskönyvek is betölthetik ezt a funkciót: rejtve, a sorok között, mintha mellékesen. A Leon-könyvek ezzel szemben premierplánba állítják a szórakoztatva tanítás sajátos feladatát. Megérteni, és közben nagyokat röhögni? Naná!

Az én olvasatomban a két, magyarul megjelent Leon könyv küldetése az, hogy elriasztás és unalomkeltés nélkül tanítson. Hallottunk már eleget arról, milyen kontraproduktív hatással bírhatnak az iskolák, hogyan formálnak a tanulni vágyó kisgyerekekből léhűtő iskolagyűlölőket és iskolakerülőket a rosszul megválasztott pedagógiai stratégiák és kommunikációs eszközök.

Talán ezekből az adatokból is kiindulva próbál meg Annie Groovie olyan szórakoztató olvasmányt és látványt adni a kisiskolások kezébe, mely a választott témát (gondolatot, életstílust, magatartási formát) a gyerekolvasó feltételezhetően preferált befogadási mintájába önti. Szóval nem fekete tábla és fehér kréta, munkafüzet és dolgozat, nem a (jobb esetben csak a) szigorúan feltartott mutatóujj, hanem Leon jópofa figurája, vicces ötletei, poénos helyzetei hordozzák és szórják termékeny talajra az üzenetet.

A Leon-könyvekben a képregények ábrázolási technikája teremti meg azt a képi világot, mely minimális szöveghasználattal közvetíti a fő témát (környezetvédelem, ill. illemszabályok), és 30 altémára lebontva gondolja tovább, értelmezi gyerekperspektívából, vagy kópésan úgy ferdíti el az írott üzenetet, hogy poén csattanjon a végén, mégis legitim és elfogadható maradjon a felvezetett érték.

Hogy mire is tanít Leon?

A környezetvédelmet illetően például arra, hogy

  • javítsuk meg a csapot, és ne folyassuk el gondtalanul az ivóvizet (Leon rács mögé zárja a csapot),
  • megunt dolgainkat adjuk tovább a rászorulóknak, és ne dobjunk ki minden “feleslegest” a kukába (Leon hatalmas zsáknyi cuccot visz el a Mikulásnak),
  • a veszélyes hulladékot vigyük a megfelelő gyűjtőhelyekre (a csatorna odadob egy köszi-t a meghökkent Leonnak, amikor az a fáradt olajat nem belé önti ki),
  • szigeteld jól a házadat (Leon sapkát köt a háztetőnek), használjunk újratölthető elemeket (Leon biciklit tekerve fejleszt áramot), ne használjunk állandóan új nejlonzacskókat (Leon egy zsebből kirántható kenguruval megy bevásárolni, megtömi az állat zsebét, s hátára pattanva ugrál tova a boltból),
  • spóroljunk az ivóvízzel (Leon esőtáncot jár érdekében), stb.

https://konyvmutatvanyosok.files.wordpress.com/2011/09/leon_korny1.jpg

Az illemszabályokat illetően pedig például arra, hogy

  • használjuk a köszönöm és légy szíves szavakat,
  • adjuk át helyünket buszon vagy villamoson utazva,
  • legyünk előzékenyek,
  • ne köpködjünk köztereken,
  • ne nevessünk mások baján, ne piszkáljuk a fülünket az asztalnál,
  • ne ragasszunk rágógumit a szék aljára,
  • kérjünk elnézést, ha társaságban gázosabbak vagyunk a kelleténél, stb.

https://konyvmutatvanyosok.files.wordpress.com/2011/09/leon_illem1.jpg

Ezt a kötetet a remekül dramatizálható fejezetcímek teszik még élenkebbé, játékosabbá. Így hangzanak: Köpködni? Na ne!  vagy Kinyitni valakinek az ajtót? Naná! Itt említem meg, hogy a fordítás Lackfi-féle nyelvezete friss, lendületes, és kiválóan egészíti ki az egyszerű vonalvezetésű, modern ceruza(tus?)rajzokat.

Persze felmerülhet a kérdés: mi szükség van szórakoztató “tankönyvekre” e két témában? Nem elég szülőként/felnőttként példát mutatni? Nem ér többet, ha saját életvitelünkkel mutatjuk meg mennyire fontos a másik tisztelete, ill. a természet megóvása?
Kérdeztem én is: szükségem van-e Leon segítségére ahhoz, hogy megtanítsam gyerekeimet szemetet szortírozni és előreengedni a leszállókat a villamoson? Ezen rágódtam, mikor eszembe jutott egy hasonló kérdésfeltevés Heller Ágnes tollából. Ő azt kérdezte, hogy szükség van-e filozófiára.

“Annak, akinek szüksége van rá, annak van szüksége rá. A filozófusnak, a filozófia befodadóinak szükségük van rá.” -hangzik a filozófus válasza.

Aztán amikor ötéves fiam rámszólt a piacon, hogy ne kérjek nejlonzacskót a barackra, kezdett szertefoszlani bennem a kétely. Heller Ágnes megoldása a Leon könyvekre is alkalmazható. Mert igen, legyek őszinte, Leon előtt például én sem csomagoltam következetes szigorsággal zacsikat és vászonszatyrokat piacra készülődés során. Nagy segítség volt, és örülök annak, hogy a maga módján, Leon inspirációját elfogadva kisfiam is figyelni kezdte szokásainkat, rutinszerű cselekedeteinket.

Vagyis annak, akinek fontos a környezetvédelem és a másik tiszteletben tartása, annak szüksége lehet a Leon-könyvekre. És azoknak is, akik szívesen veszik az önzetlenül felajánlott segítséget. Mert hát minek harcoljuk végig egyedül mindazt, amit másokkal (itt Leonnal) megosztva sokkal könnyebb és élvezetesebb? Leon természetes autoritásának köszönhetően talán eredményesebb is.

Mi itthon nem a tökéletes és mindentudó szülőt választottuk magunkban, hanem inkább a Leon könyveket magunknak. De azért, kedves szülők, készüljetek fel rá, hogy kisfiatok, ha eddig még nem kukucskált lányok szoknyája alá, akkor Leon felszólítása után (Benézni a lányok szoknyája alá? Na ne!), szinte biztos vagyok benne, hogy megteszi.

 

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót