OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
TUDNI ILLIK, HOGY MI ILLIK...
TUDNI ILLIK, HOGY MI ILLIK... : Kamaszoknak - Kés, villa, SMS

Kamaszoknak - Kés, villa, SMS

  2019.12.21. 07:20

10 éves kortól
https://olvassbele.files.wordpress.com/2012/01/kesvillasms-cim.jpgÍrta: Lipcsey Andersson Emőke
Illusztrálta: Szűcs Édua
Kiadó: Helikon Kiadó, 2010
Oldalszám: 176

Kristóf hosszú kanadai távollét után érkezik vissza Magyarországra, hogy megkezdje egyetemi tanulmányait. Már az első nap kiderül, hiába tud magyarul, ha nem ismeri a helyi szokásokat, illemszabályokat, nem fog boldogulni.

Kit76ázzon?
Hogyan köszönjön?
Hogyan ismerkedjen?

Még szerencse, hogy idős rokona, a nyolcvanévesen is fiatal Anna néni a segítségére siet.

Anna néni kellemes nyári tanfolyamán kiderül, hogy csak első pillanatra tűnik elviselhetetlenül nehéz tárgynak az illemtan. Ha túlesünk rajta, magabiztosabban mozoghatunk a világban.

A Kés, villa, SMS kis- és nagykamaszoknak egyaránt hasznos és szórakoztató olvasmány.

 

 
 
Nádudvari Anna
 
Köszönéstől a Facebookig

Mire jók a szabályok, köztük az illemszabályok? Ahogy a közlekedési szabályok a baleseteknek kívánják elejét venni, az illemszabályok arra hivatottak, hogy a lelki baleseteket megelőzzék, kiszűrjék, lehetetlenné tegyék. Legyünk tekintettel egymásra, mondják. Adjuk meg egymásnak a tiszteletet. Az egész napunkat megszépítheti egy-egy kedves gesztus, míg jó időre elkeseríthet, ha nem kapjuk meg valakitől, ami megillet.

De mi illet meg? Hogyan? Mi az a kedves gesztus, ami éppen megfelelő, nem sok, és nem kevés? Ezt meg kell tanulni. Lipcsey Andersson Emőke most megjelent – Szűcs Édua bájos illusztrációival kiegészült – illemtankönyve főhősének, a kamaszkort éppen elhagyó, a felnőttkor küszöbére érkező Kristófnak szerencséje van. Nyolcvanéves nagynénje, Anna néni nagy szeretettel, tapintattal, türelemmel ismerteti meg az illem-, de azt is mondhatjuk, az életszabályokkal.

Ne tedd másnak, amit magadnak nem kívánsz. Viszont: tedd azt, aminek te is örülnél – így foglalhatjuk össze a lényegét a tudnivalóknak. Ha ezt elfogadjuk, ha megvan bennünk a törekvés arra, hogy kellemes személyekké váljunk a környezetünk számára, a részletek, a szabályok elsajátítása már gyerekjáték.

A legkülönbözőbb helyzetekkel találkozhatunk a könyvben. Hogyan köszönjünk, hogyan mutatkozzunk be, hogyan beszéljünk hozzánk hasonló korú és nálunk idősebb emberekkel. A közlekedés nehéz terepére is lépünk. Nem adják át a fiatalok a helyüket az idősebbeknek a villamoson! – halljuk a vádat. Nem tudom, nekem átadják. Éppen fel is húztam emiatt még nemrég az orrom: nem vagyok olyan öreg… S nem fogadtam el a felajánlott helyet. De hamar beláttam, ez nem szép tőlem. Most már méltányolom a helyét átadó fiatal figyelmességét, megköszönöm, mosolygok, leülök.

A telefonálás… Ez sem könnyű ügy. Mit mondjon a hívott, s mit a hívó fél? Hogyan fogadjuk a téves hívásokat, de főleg hogyan a reklámcélúakat, a valamire rábeszélni kívánókat? Különösen az utóbbiak sok bosszúságot okozhatnak – hacsak be nem látjuk, hogy a telefonáló nem leli örömét a zaklatásunkban, szívesebben végezne „rendes munkát”, azonban nem talál olyat. Jobb híján telefonálgat.

Egyetemen, orvosnál, színházban, moziban, kávézóban, házibuliban járnak az illemtankönyv szereplői, Kristóf és azok, akikkel kapcsolatba kerül. Vásárolnak, asztalt terítenek, születésnapot ünnepelnek.

A hagyományos helyzeteken kívül bekerülnek a könyvbe a legújabban adódó, mobiltelefon és internet nyújtotta lehetőségek is. Hogyan írjunk e-mailt, sms-t? Hogyan viselkedjünk az internetes közösségi oldalakon? Számomra különösen a Facebook okoz fejtörést. Most akkor jelölhetek-e ismerősnek olyat, akit személyesen nem ismerek vagy mégsem?  Egyrészt folyvást biztat az oldal: jelöld ismerősnek, mert nagyszámú közös ismerősötök van. Jelöld ismerősnek, mert hasonló a véleményetek, ízlésetek, hiszen ugyanazt lájkoljátok. Másrészt, ha rákattintok az illetőre, olvashatom: csak akkor jelöld, ha személyesen ismered.

Nem sok értelmét látom, hogy csak olyanokat jelöljek virtuális ismerősnek, akiket személyesen ismerek. Persze, lehet, hogy nincs igazam. Úgyhogy azt böngésztem legizgatottabban a könyvben, ezen a téren mi a helyzet. Egy biztos: itt is az követendő, ami mindenütt másutt. Tapintat, türelem, kedvesség vezérelje a viselkedésünket, határozza meg a megnyilvánulásainkat.

Forrás: olvassbele.com

prae.hu

Lipcsey Andersson Emőke Kés, villa, sms című illemtankönyve a kamaszoknak segít helytállni a mindennapokban

A “kedves mankó” sok apró fejezetből áll, így helyet kap benne a többi között a járműveken való utazás, a vendégség, az ajándékvásárlás, a köszönés, a mobilozás, a csetelés, az sms- és az emailküldés is – mondta el Osztovits Ágnes, a Helikon Kiadó irodalmi vezetője az MTI-nek.

A kötet “nem vaskalapos”, nem mondja meg, hogy ezt így, azt meg úgy kell csinálni. Tanácsol, javasol: jó, ha így csinálja az ember, de semmi sem kötelező. A történet főhőse Kristóf, aki hosszú kanadai távollét után érkezik vissza Magyarországra, hogy megkezdje egyetemi tanulmányait. Már az első nap kiderül, hogy nem ismeri a magyar szokásokat, illemszabályokat, nem tudja, kit szabad tegezni, hogyan kell ismerkedni. Sáros cipővel lép be a lakásba, a kabátját a földre hajítja, csomagjait az előszoba közepére, a zoknija pedig – mint később kiderül – lyukas. Nem tudja, hogy a postást be kell-e engedni a lakásba, kinek mondja azt, hogy “tetszik” vagy “szia”, nem mos kezet evés előtt és nincs tisztában azzal sem, hogy a nagynénijét illik előreengedni az ajtóban.

A nyolcvanéves Anna néni minden helyzetre mond valami “bölcs és megértő, építő szándékú” gondolatot. Azt fogalmazza meg unokaöccsének, hogy neki jobb, ha tisztában van az illemszabályokkal, amelyek a vérévé válnak, s ezáltal magabiztosabbá válik, “leveti sutaságát”. A mai korhoz igazodó illemtankönyvet már a 10 évesek is olvashatják, és akár a huszonéves korosztálynak is segítséget nyújthat – vélekedett az irodalmi vezető. Mint mesélte, elmentek érdeklődni az egyetemi jegyzetboltba, hogy milyen kiadványból van hiány, s ott azt mondták, illemtankönyvből. A boltba betérő fiatalok ugyanis a többi között nem tudnak köszönni, morognak az orruk alatt és zsebre dugott kézzel beszélnek. A kiadó ekkor kérte fel Lipcsey Andersson Emőket a könyv megírására, mert a Svédországban élő költő, prózaíró saját gyerekét is olyan “jól nevelte”, hogy az egyszerre “lezser, jópofa és udvarias”.

Osztovits Ágnes felhívta a figyelmet az sms-fejezetre, amelyben egyebek mellett a rövidítésekről esik szó: mint kiderül, nem mindegy, hogy teszünk-e ékezetet a szavakra, használunk-e írásjelet és nagybetűt. Ezek elhagyása gyakran félreértésekhez vezethet, aminek mi ihatjuk meg a levét. Arról is olvashatnak az érdeklődők, hogy a házibuliban miként érdemes teríteni, s egy klasszikus vendégségben milyen abrosz, tálak, evőeszközök és egyéb kiegészítők szükségesek a harmonikus környezet megteremtéséhez. Anna néni arra is választ ad, hogy miért a férfinak kell italt tölteni a vendégeknek, és hogy hol tartja az illedelmes a vendég a kezét az asztalnál.

 


 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót