OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
SEGÍTŐ - FEJLESZTŐ KÖNYVEK KISKAMASZOKNAK
SEGÍTŐ - FEJLESZTŐ KÖNYVEK KISKAMASZOKNAK : Nyújtózz az égig, mint egy hegy

Nyújtózz az égig, mint egy hegy

  2020.05.26. 10:50

 
Suzy Reading - Nyújtózz az égig, mint egy hegyJátékos mindfulness-technikák gyerekeknek és szülőknek
 
Írta: Suzy Reading
Illusztrálta: Ella McLean
Fordította: Kozma Gyula
Kiadó: BIOENERGETIC KIADÓ.
Oldalszám: 192

„Az embereket nem a dolgok zavarják, hanem az, ahogyan a dolgokat látják." Epiktétosz

Természetesnek tartjuk, hogy megtanítjuk gyermekeinknek, hogyan kell fogat mosni vagy átmenni a zebrán.

A mai gyerekeknek azonban már egy másfajta világ nyomásával és kihívásaival kell megküzdeniük – ott van például az „előmenetel" állandó kényszere, a fakultációk, szakkörök, a digitális túlterhelés, majd idősebb korban az online jelenlét és a közösségi média kezelése.
 

 
Egyre nő a szorongás és a depresszió, nemcsak a felnőttek, hanem a gyerekek körében is.

- Mi segít megőrizni az optimizmusunkat?
- Hogyan maradhatunk kapcsolatban a nyugodt belső központunkkal?
- Hogyan kezeljük és fejezzük ki az érzelmeinket a hétköznapokban?

A mentális és testi egészséget nem lehet elválasztani egymástól, így a változáshoz többféle úton is eljuthatunk – a test útján, az elme útján vagy a lélegzés útján. Ez a könyv egyfajta „érzelmi elsősegélycsomag" összeállításával szeretné bővíteni a szülők és a gyerekek eszköztárát. Szórakoztató, kicsik és nagyok számára egyaránt könnyen elvégezhető gyakorlatai segítenek felismerni és kezelni az érzelmeket, nyugalmat adnak, megkönnyítik az elalvást, segítenek megbirkózni a haraggal és a szorongással, valamint erősítik az önbizalmat és az egymásra való odafigyelést.

Erősségek és értékek – részlet a „Nyújtózz az égig, mint egy hegy - Játékos mindfulness-technikák gyerekeknek és szülőknek” című könyvből

 

Ez a fejezet a tündöklésről szól, és arról, hogyan adjuk át ezt az üzenetet a gyerekeinknek. Biztosan vannak (vagy lesznek:) élményeink vélt vagy valós hiányosságokról, amelyek gyermekünkön ütköztek ki. Pl. nem került be a színjátszókörbe vagy nem vették be a sportcsapatba. Ilyenkor nagyon segít, ha megismertetjük őt az erősség és az érték fogalmával, segítünk neki megtalálni azt, amiben ő tündököl, amiben jó. Ha ráébred az erősségeire, egyben rátalál önmagára és céljaira. Önbizalomra tehet szert és fokozhatja a jóllét érzését.

Vajon mi köze az erősségeknek és az értékeknek az öngondoskodáshoz?

Ha kiaknázzuk erősségeinket, megnő az energiánk és az önértékelésünk. Ha tisztában vagyunk az értékeinkkel és erősségeinkkel, akkor bővíteni tudjuk az öngondoksodási eszköztárunkat is.

Fontos, hogy a gyerek tisztában legyen az erősség fogalmával, mert így megérti, hogy nem kell mindenben kiemelkedőt nyújtania. Tudni fogja, hogy mindenkinek mások a képességei és hogy mindenkinek VANNAK értékes tulajdonságai és képességei.

Így azt is fogjuk tudni, mivel tudunk hozzájárulni a család, egy csapat vagy a munkahely egészéhez. Nem tudunk és nem is kell mindenben tündökölni. Ahogy a szülősségben sem vagyunk minden területen hibátlanok, sőt. Van, amiben nagyon jók vagyunk, de van ami nem megy olyan jól. Ez így van rendjén.

Hasznos, ha kiterjesztjük az „ügyesség” fogalmát a gyerekek számára, (nem csak azt jelenti, hogy „jó vagyok matekból”, „szépen írok”, „jól olvasok"), például a személyiségvonásokra, érzelmekre, kommunikációra, a társas készségekre, technikai vagy kreatív érdeklődési körre. Fontos, hogy nem másoknál kell jobbnak lenni valamiben, hanem inkább felébreszteni az érdeklődését az olyan dolgok iránt, amikhez tehetsége van. Lehetőséget adni neki, hogy fejlessze az erősségeit. Az helyett, hogy a gyengeségeit állítjuk a középpontba és azokon próbálunk javítani. Mindkettőt tudatosítani kell, de egyensúlyt kell teremteni abban, mire is fordítjuk az időnket és energiánkat.

Észrevenni azt, amit jól csinálnak, nem azt, amit rosszul.

Az erősségek és az értékek belső erőforrások – lendületet adnak, ha nehézségekbe ütközünk. 

Hogyan találd meg erősségeidet és értékeidet?

A család leülhet együtt végiggondolni, kinek mi az erőssége. Beszélgessetek az érdeklősédi körötökről és a képességeitekről a gyerekekkel, írjátok le kinek mi jut eszébe.Majd beszéljétek meg a családon belüli hasonlóságokat és különbségeket és gondolkodjatok el azon, hogyan egészíthetitek ki egymást.

 

Erősségek és értékek felismerése 

Ki a példaképed? Ki az aki inspirál, és miért?

Milyen tulajdonságokat csodálsz másokban? Akár élő emberekben, történelmi személyekben, kitalált szereplőkben.

Térképezd fel a családtagok erősségeit

Nyilvánítsd ki az elismerésed mások erősségei irént is, még akkor is, ha nagyon mások, mint a tieid. Ezáltal könnyeben megértjük majd egymást.

Írjatok családi küldetésnyilatkozatot

Használhattok színeket, képeket, idézeteket, mondásokat tartalmazó listákat. Fogalmazzátok meg mi a fontos a családnak. Ez például lehet: „A házunk tele van szeretettel”.

Fogalmazd meg a személyes küldetésnyilatkozatodat

Írd le, hogy személy szerint neked mi a fontos. Milyen akarsz lenni a világban? Gondolj arra, milyen szerepeket töltesz be az életben és hogy milyen szeretnél lenni bennük – milyen szülő, milyen testvér, gyerek, barát, szomszéd...

Családi konfliktus esetén

Idézzetek fel egy olyan tulajdonságot, amit nagyra tartottok, vagy vezessetek be egy olyan erősséget amely segíthet az adott helyzetben.

Használj megerősítéseket az értékek előhívásához

Napközben bármikor megfogalmazhatsz egy-egy megerősítést arról, milyen szeretnél lenni. Pl.: Erős vagyok.” „Nyugodt vagyok.”.„Elégedett vagyok." „Kedves vagyok." Ezt a gyerekekkel együtt is csinálhatod.

 

JÓGAGYAKORLATOK AMELYEKKEL KAPCSOLÓDHATUNK ERŐSSÉGEINKHEZ ÉS ÉRTÉKEINKHEZ

LÓ ÉS HEGYI LEVEGŐ

A gyakorlat célja: hogy erősnek ls energikusnak érezd magad

Állj másfél váll széllességű terpeszbe, a lábfejed fordítsd 45 fokos szögben kifelé. Lélegezz be, majd emeld a karod a fejed fölé és nézd meg a kezed. Fújd ki a levegőt, hajlítsd be mélyen a térded, az ujjaid érintsd össze a tested előtt, és nézz előre. Lassan ismételd meg ezt a guggoló mozdulatot: a lélegzet vezessen és érezd a lábaid erejét és a talajt a talpad alatt. Ismételd meg tízszer.

HARCOS

A gyakorlat célja: hogy erősnek, bátornak és tettre késznek érezd magad

Állj csípőszéllességű terpeszbe. Képzeld el, hogy vasúti sínen állsz. Lépj előre egy jó nagyot a bal lábaddal, vigyázva, hogy ne lépj le a sínről. Hajlítsd be mélyen a jobb térded, és próbáld meg kiegyensíteni a hátsó lábad, de a hátsó sarok maradjon a padlón. Lélegezz be, majd nyújtsd ki a karod felfelé, fordított „V” alakba. Fújd ki a levegőt és hajlítsd be a könyököd, a karod pedig engedd le „W” alakba. Ismételd meg hatszor majd válts lábat. Érezd, milyen felemelő és élénkítő.

TÁNCOS

A gyakorlat célja: a bátorság erősítése

Álló helyzetben emeld a bal sarkad a bal fenekedhez úgy, hogy megfogod a bokád a bal kezeddel. Abélkül, hogy elfordulnál, lassan húzd vissza a bal térded magad mögé, a jobb karod pedig nyújtsd ki magad elé. A mellkasod nézzen előre, a hátad pedig ívet vegyen fel. Kell hozzá egy kis bátorság. Állj hozzá könnyedén és kíváncsian. Tartsd ki a pózt 5-10 levegőn át, majd ismételd meg a másik oldalon.
 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót