OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
SEGÍTŐ - FEJLESZTŐ KÖNYVEK KISKAMASZOKNAK
SEGÍTŐ - FEJLESZTŐ KÖNYVEK KISKAMASZOKNAK : Ha a világ egy falu lenne - Számok, tények, az életünk

Ha a világ egy falu lenne - Számok, tények, az életünk

  2020.06.06. 23:22

 
Írta: David J. Smith
Illusztrálta: Deák Panka
Kiadó: Babilon, 2013
Oldalszám: 32
 
Képeskönyv gyermekeknek rólunk, emberekről.

– Kik vagyunk mi? 
– Hol élünk? 
– Mit eszünk? 
– Milyen nyelveket beszélünk? 
– Milyen vallásokat gyakorlunk? 

Ma már több mint 7 milliárd ember él a Földön; ez akkora szám, hogy felfogni se lehet. De mi van akkor, ha az egész világot úgy képzeljük el, mintha az egy falu lenne, amelyben csupán száz ember él? Ez a száz ember pont annyira sokszínű, mint az a 7 milliárd, amelyik jelenleg a Földön él.

 

A 100 emberből: 
– 21 kínaiul beszél, 
– 10 kevesebb, mint napi ötszáz forintot keres, 
– 14 nem tud írni vagy olvasni, 
– 45-nek van tévéje otthon, 
– 47-nek nincs elég ennivalója. 
A képek és a szöveg a sok adattal gondolkodásra készteti a gyerekeket, kérdéseket ébreszt bennük; arra inspirálja őket, hogy tudatos, felelősségteljes felnőtt váljon belőlük.

 

Könyvmutatványosok

 

HA A VILÁG EGY FALU LENNE — a társadalmi érzékenyítést szolgáló alkotás

„…a fölnőttek ugyanis szeretik a számokat. Ha egy új barátunkról beszélünk nekik, sosem a lényeges dolgok felől kérdezősködnek. Sosem azt kérdezik: “Milyen a hangja?” “Mik a kedves játékai?” “Szokott-e lepkét gyűjteni?” Ehelyett azt tudakolják: “Hány éves?” “Hány testvére van?” “Hány kiló?” “Mennyi jövedelme van a papájának?” És csak ezek után vélik úgy, hogy ismerik. Ha azt mondjuk a fölnőtteknek: “Láttam egy szép házat, rózsaszínű téglából épült, ablakában muskátli, tetején galambok…” – sehogy sem fogják tudni elképzelni ezt a házat. Azt kell mondani nekik: “Láttam egy százezer frankot érő házat.” Erre aztán fölkiáltanak: “Ó, milyen szép!”
(…) A gyerekeknek nagyon elnézőknek kell lenniük a fölnőttek iránt.
De mi, akik megértjük az életet, mi bizony fütyülünk a számokra!”

(Antoine de Saint-Exupéry: A kis herceg)

 

Valójában a gyerekek szeretik a számokat. Igaz, teljesen más dolgokat számolnak meg, mint mi, fölnőttek: a cserepeket a háztetőn, a piros autókat az autópályán, esetleg a kékeket, de megszámolják a gyalogúton a kockákat, a lépcsőfokokat a toronyba fel (és le). Esetleg a betűket a könyvben, amikor még nem tudnak olvasni (meg akkor is, amikor már tudnak).

A gyerekek szeretik azt is tudni, milyen a világ, kik élnek benne, és nagyon szeretnek kérdezni. Olyannyira, hogy lukat kérdeznek a fölnőttek hasába, akik ettől idegesek lesznek, aztán jól rájuk ripakodnak… No, az ilyen ripakodós fölnőtteknek és kérdezős gyerekeknek szól a Tesslof-Babilon kiadó könyve, a Ha a világ egy falu lenne.
Vizsgáljuk meg, mit szeretnének tudni a gyerekek a világról, ami számadatokkal elmondható! Aztán tegyük fel, David J. Smith, a szerző is feltette, hogy a világ egy 100 fős falu.

Ki honnan jött? – hangzik az első kérdés, majd a válasz: 11-en Európából, és a 6 legnagyobb népességű ország is fel van sorolva, de nem árt, ha atlaszt is mellékelünk az olvasáshoz.

haavilag1Mi az anyanyelved?

Ja, hogy a magyar nincs a legtöbbek által beszélt nyelvek közt, hát ez nem meglepő, miután megtudtuk, hogy több mint 6000 nyelv létezik a világon, hát még, ha kiderül, hogy ebből néhányat alig 20-30-an beszélnek. Persze, ehhez nyelvésznek kellene lenni, belátom, nyelvészeti könyvet mégsem javasolhatok az olvasáshoz. (De józan paraszti észt igen!)

Hány éves vagy?

A gyerekeknek fontos, mert legfőképpen egymással szeretnek játszani. A szerző elszomorít, mert a múlt és jövőbeli adatokkal összevetve kideríti, hogy egy százalékos arányban elöregedő világban élünk.

Miben hiszel?

Itt is adatok vannak felsorolva, ami ebben az esetben egyetemessé képes tenni a kötetet, hiszen a számok csak számok, a tényekkel nem lehet vitatkozni, és jó ez így, főleg, ha a felsorolást nem kíséri intoleráns kommentár.

Mi van ma ebédre?

A számok megmutatják, hogy a világ egy része éhezik, míg mások dúskálnak a javakban. Készüljünk fel a gyermeki kérdésekre, mert ha a világ falu lenne, bizony logikus lenne a javak egyelőbb elosztása.

Kérsz egy pohár vizet? Hova jársz suliba? Mennyi pénzed van?

Élesednek a kérdések, s bár a számok világa lehetővé teszi a gyerekek objektív tájékoztatását, itt bizony már szóba kerül a gyermekmunka, a környezetszennyezés, a gyerekkatonák és egyéb elhallgatott fogalmak. Az eddig ismeretterjesztőnek tűnő könyvecske hirtelen társadalmi érzékenyítést szolgáló alkotássá válik, sőt bátorságpróbává, hiszen nem kevés bátorság kell a fölnőtteknek, hogy merjenek a gyerekkatonaságról, szegénységről, gyerekmunkáról beszélni. Arról, hogy vannak szeméttelepen élő gyerekek, olyanok, akik sohasem járnak iskolába, sőt lehet, hogy a rajtunk lévő pulcsit szorgos gyerekkezek varrták.

Felkapcsolnád a villanyt? – hangzik aztán a kérdés.

A tényleges választ kapjuk, ha a fölnőtteknek nem is, a gyerekeknek (akik szeretik a szójátékokat, úgy bizony!) biztosan eszébe jut, hogy a valóságban felkattintható villanyú embereknek a fejében esetleg folyton le van kapcsolva a lámpa.

Hány évig fogsz élni? Kik voltak az őseid, kik lesznek az utódaid?

Ezzel zárul a könyv. Van benne még utószó szülőknek és pedagógusoknak, de azt nem olvastam el, hanem inkább azon kezdtem el töprengeni, vajon hány könyvtárnyi lexikont kellene elolvasnom, vagy hány megabájtnyi memóriát tárolnom a fejcomputeremben, hogy a gyerekeim kérdéseire rögvest válaszolni tudjak.

haavilag2Addig töprengtem, amíg be nem ugrott, hogy hát, hiszen jól csak a szívével lát az ember, a gyerekeket érdeklő kérdésekre a válasz a szemnek láthatatlan, tehát nem a lexikonban vagy a Google-ben kell keresnem a megoldást (meg sem próbáltam, mondjuk), hanem magamban.

 

Nem veszünk felesleges dolgokat, nem kérünk zacskót soha a boltokban, a kinőtt ruháinkat tovább ajándékozzuk, szétválogatjuk a szemetet, és helyi termelőknél vagy olyan boltokban vásárolunk (a kevesebb több elvén), ami bizonyítottan nem köthető állatkísérletekhez vagy gyerekmunkához. És olyan országban élünk, ahol inkább ez a magatartás természetes. Ahol a barátainknak is van veteményeskertje meg biciklije, és ők is tudják, hogy két ember közt a legrövidebb út egy mosoly.

Hogy mindez nehéz? Persze, hogy az!

De mivel a kis hercegnél bölcsebb lény nem volt a Földön (és ő sem maradt sokáig), így bátran válaszoljuk a gyerekek kérdésére: „Nem is tudom, szerinted?” Aztán hallgassunk figyelmesen, mert minden gyerekben ott van a kis herceg bölcsessége. Csak tudni kell odafigyelni.

 

 


 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót