OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
SEGÍTŐ - FEJLESZTŐ KÖNYVEK KISKAMASZOKNAK
SEGÍTŐ - FEJLESZTŐ KÖNYVEK KISKAMASZOKNAK : Fiatalok, merészek, lenyűgözőek

Fiatalok, merészek, lenyűgözőek

  2020.09.08. 19:51

 
Stella Caldwell - Fiatalok, merészek, lenyűgözőek25 fiatal, aki megváltoztatta a világot
 
Írta: Stella Caldwell
Fordította: Sárpátki Ádám
Kiadó: Kolibri Gyerekkönyvkiadó
Oldalszám: 112
Megjelenés: 2020. szeptember

Vannak olyan fiatalok, akik nyilvánosan is vállalják véleményüket, felszólalnak és igazságot követelnek!

Ismerkedj meg 25 fiatallal, akik megrengették a világot, köztük menekültekkel, gyermekjogi aktivistákkal, lázadó rapperekkel, feltalálókkal és környezetvédő harcosokkal.


 

 


Felix Finkbeinertől Greta Thunbergig, Malala Juszufzaitól Ryan Hreljacig, mind képesek voltak arra, hogy változtassanak a világon.
 
A történetük után következik egy "Légy merész, mint..." rész, ahol a hősök elképzelt tanácsot adnak olyan élethelyzetekre, melyekkel olvasóink nézhetnek szembe, például iskolai bántalmazás, önbizalomhiány vagy magány.

illustrators for Young, Fearless, Awesome - 25 Young People Who Changed the World

Anne Frank 1929-1945
Claudette Colvin 1939
Kim Soo-Nyung – Viper 1971
Ryan White 1971-1990
Samantha Smith 1972-1985
Carlos Acosta 1973
Tawakkol Karman 1979
Deng Adut approx. 1980
Deng Adut approx. 1980
Jesse Martin 1981
Iqbal Masih 1983-1995
George the Poet 1991
Thandiwe Chama 1991
Ryan Hreljac 1991
Boyan Slat 1994
Victoria Arlen 1994
Alexandra Scott 1996-2004
Sonita Alizadeh 1996
Malala Yousafzai 1997
Ann Makosinski 1997
Felix Finkbeiner 1997
Sheku Kanneh-Mason 1999
Emma Gonzalez 1999
Xiuhtezcatl roske-Martinez 2000
Sunakali Budha 2001
Greta Thunberg 2003
 

 

Fodor Marcsi

Fiatalok, akik miatt más lett a világ

„Túl kicsi vagy még ehhez!” vagy „Előbb tanulj, végezd el az iskolát, addig úgyse tudsz semmi értelmeset csinálni!”. Két olyan mondat, amit soha nem kellene kimondanunk, mert ahogy Stella Caldwell könyve, a Fiatalok, merészek, lenyűgözőek. 25 fiatal, aki megváltoztatta a világot is bizonyítja, nem kell ahhoz felnőttnek lenni, hogy valaki nagy dolgokat hajtson végre.

Manapság abban hiszünk, hogy a gyerekek maradjanak sokáig a maguk kis békés buborékjában, mit sem sejtve a világ valódi zordságáról, de elfelejtjük, mennyi igazságérzet, kreativitás és főként tettvágy rejlik bennük, ami a megfelelő körülmények között valóban megváltoztathatja a világot. Hajlamosak vagyunk megmosolyogva lenézni a gyerekek vak hitét, ha azt gondolják: bármit elérhetnek. Kár lenne automatikusan leírni őket, mert ahogy Stella Caldwell könyvének 25 hőse is bizonyítja, néha apró tetteknek, fogadalmaknak vagy küzdelmeknek is óriási hatásuk lehet; fiatalok győzedelmeskedhetnek ott, ahol a felnőttek elbuknak.

Gondoljunk csak Greta Thunberg példájára, aki alig két éve, 15 évesen úgy döntött, minden pénteken leül a svéd parlament előtt, ezzel tiltakozva az ellen, hogy a felnőttek nem veszik komolyan a klímaválságot. Sem ő, sem a szülei, de talán még a svédek maguk sem gondolták, hogy ez az aprócska tett micsoda vihart kavar majd, hogy világszerte több tízezer gyerek csatlakozik ehhez a sztrájkhoz. És nem, nem azért, mert lógni akartak egy napot a suliból, hanem mert ugyanaz a gondolat foglalkoztatta őket: aggódtak a bolygó jövőjéért.

A 25 fiatal közül tagadhatatlanul Greta Thunberg és Malala Jousafzai – aki 17 évesen Nobel-békedíjat kapott – szerepel legtöbbet a sajtóban, de messze nem ők az egyetlenek és nem is az első olyan tinik, akik megváltoztatták a világot. A könyv talán legismertebb szereplője Anne Frank régóta ünnepelt hős, annak ellenére, hogy ha belegondolunk, ő „csak” megírta, hogyan érezte magát bezárva. Szigorúan véve nem is ő a történet igazi hőse, hanem az őt körülvevő felnőttek: a szülei, akikkel együtt rejtőzött, akik a búvóhelyet találták, és azok a segítők, akik saját életüket is kockára téve élelmet, biztonságot nyújtottak a családnak. Mégis Anne Frank történetéből ismerjük őket is. Megszerettük ezt a tinilányt, mert ő az, akivel azonosulni tudunk, aki nem volt hajlandó elfogadni az áldozat szerepét, és a világ legerősebb fegyverével harcolt kora embertelensége ellen: a gondolataival és a tollával. Ő az egyik, akinek az élményein keresztül megérthetjük, milyen igazságtalan volt az a kor, amelyben élt. És a tény, hogy tinédzserként tapasztalta meg ezt, majd alig 16 évesen a bergen-belseni koncentrációs táborban halt meg, talán még jobban felháborít bennünket.

Stella Caldwell könyvének ugyanaz az erőssége, mint Anne Frank naplójának: minden egyes történetéből sugárzik a gyermeki lélek kiapadhatatlan kreativitása és a merészség, amelyben nincs helye kételynek, a bukástól vagy a sikertelenségtől való félelemnek. Még akkor sem, ha sok-sok olyan szereplőről olvasunk, akinek a történetében ott az olykor leküzdhetetlennek tűnő akadály: szegénység, csonka család, betegség, gyilkosság vagy rabszolgaság. Csupa olyan nehézség, ami könnyedén leteper egy felnőttet is, nemhogy egy gyereket. A lelkierő azonban nem életkor, nem iskolázottság és nem a körülmények függvénye, és ez az, ami igazi példaképpé teszi a könyvben szereplő fiatalokat. Mégpedig követhető példaképpé.

Ebben segít az önéletrajz utáni „Légy merész, mint…” kezdetű cikkely, ahol hétköznapi és nagyon is ismerős szituációkat sorol fel a szerző, amelyek súlyos etikai kérdéseket feszegetnek, és szembesítik az olvasót azzal, mennyire sokféle igazságtalanság vesz körül minket napi szinten, és mi az, amit mi magunk tehetünk azért, hogy a világunk egy boldogabb hely legyen. Mit tehetünk, ha csúfolják egy osztálytársunkat, ha nem támogatnak a szüleink, ha úgy érezzük, kudarcot vallottunk? Csupa olyan kérdés, amibe mindenki belefut élete során – és amire nem csak egyetlen válasz van. Sőt! Ha minden helyzetre tökéletesen alkalmazható egyenválaszt nem is lehet adni (bár a könyv azért megpróbálja), a Fiatalok, merészek, lenyűgözőekben olvasható életrajzok tökéletesen alkalmasak arra, hogy elinduljon egy családi, iskolai párbeszéd, amelyben felnőtt és gyerek közösen próbálja megtalálni a legjobb megoldást. A könyv pedig abban segít, hogy ne csak egy utat lássunk magunk előtt, hanem észrevegyük a világ sokszínűségét és a lehetőségek gazdagságát.

A Fiatalok, merészek, lenyűgözőek egyik legnagyobb előnye, hogy színes, akár a szivárvány, és sokféle országból válogat, különféle bőrszínű, vallású, hátterű fiatal történetét meséli el, akik között akad zenész, feltaláló, adománygyűjtő és sportoló is. Amit talán hibájának lehet felróni, hogy rövid. Ez a 25 történet nem túl sok, tekintve, hogy ennél jóval több sorsfordító fiatal jár közöttünk, és jó lett volna egy kis történelmi kitekintés is, ha nemcsak a 20. századra koncentrál a mű – hiszen így kimaradt sok izgalmas és régóta elismert példakép, mint a csodagyerek Mozart, aki hétévesen adta az első koncertjét, Jeanne d’Arc, aki 13 éves volt, mikor a francia seregek élére állt, vagy Louis Braille, aki tizenöt éves korában fejlesztette ki a vakok által ma is használt írást.

Louis Braille és vakok millióinak segítő írása

 

 

Tökéletes pedig akkor lett volna ez a kötet, ha legalább függelékként, de néhány magyar is megjelenik, mint Liszt Ferenc, aki 11 évesen már világ körüli turnékon zongorázott, Koroknay Dániel, aki 15 évesen lett az 1848-as szabadságharc főágyúsa, vagy Egerszegi Krisztina, aki 14 éves korában nyert olimpiai bajnok címet. Mert szép-szép, mikor arról olvashatunk, hogy a távoli világokban milyen csodálatos dolgokat hajtottak végre az emberek – de mindig sokkal erősebb és hatásosabb egy olyan történet, ami rólunk, magyarokról szól. Legyen szó bármiről, akár fiatalokról, akár nőkről, mint az 50 elszánt magyar nő című könyvben, minden történet vonzerejét növeli, ha ezzel saját hazánkról, múltunkról tudunk meg kicsit többet. Hősökre mindig nagy szükség van – a mi, saját hőseinkre pedig még inkább.

Forrás: nyugatiter.blog

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót