OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
AZ ÉV GYEREKKÖNYVE DÍJ
AZ ÉV GYEREKKÖNYVE DÍJ : Az Év Leginnovatívabb Könyve 2018: Otthon

Az Év Leginnovatívabb Könyve 2018: Otthon

  2020.06.12. 12:36

otthon_02.jpg
 
A Tavaszi Könyvfesztiválon többen arról beszélgettünk, hogy mi befolyásolja a gyermekek olvasóvá válását. Szülői kérdésként érkezett felénk, hogy Magyarországon miért nehéz, olyan könyvet találni, amelyben nincs, vagy csak minimális (1-1 sor) szöveg van. Szerinte ugyanis, ez a típusú könyv nagyon sokat segítene a gyerekeknek a könyvek iránti érdeklődésének felkeltésében. 

 

És valóban a könyvpiacon körül nézve, ritka ez a műfaj. Igazán még magyar neve sincs. Átvettük  Nyugat-Európából a  silent book vagy picture book kifejezéseket. Ezek a könyvek a vizualitás nyelvével mesélnek. Érdekességük, hogy ahányszor és ahányan meséljük, mindig más és más lesz. Hazánkban Csimota Kiadó Design-könyvek sorozat próbálta megismertetni és megszerettetni a műfajt a magyar nagyközönséggel. Ismert meséket dolgoztak fel különböző illusztrátorok szemüvegén keresztül, természetesen szöveg nélkül.  Ez a fajta megjelenítés arra készteti az olvasót, hogy szabadon engedje a fantáziáját, viszont az ismert mese váza segítséget is jelenthet. De vajon mit kezdünk egy ismeretlen történettel?
 
Erre a kérdésünkre választ kaphatunk, miután kézbe vesszük Rofusz Kinga Otthon című silent bookját, mely 2018 októberében jelent meg a Vivandra Kiadónál. A könyv központjában az OTTHON áll. Én így mondom nagybetűvel. Az otthon, mely mindenkinek mást jelent, de elvesztése mindenkinek fáj. Még akkor is, ha azt igazán nem elveszítjük, csak más környezetben alakítjuk ki. A történet főhőse megtudja, hogy a szülei el fogják adni a házat, ahol addig éltek, és új helyre költöznek. Szembesülnie kell azzal az életérzéssel, hogy mit jelen elszakadni egy megszokott kedves helytől, fel kell dolgoznia az ahhoz kapcsolódó emlékeket, érzéseket. Tovább kell lépni, mint az életben oly sokszor.  Az új otthon, új kihívásokkal állít szembe: Az új elfogadásával és megszeretésével, a lakás vagy ház otthonná válásának folyamatával. Közben a kisfiú mellett az idősebb generációt a szülőkön túl a nagymama képviseli. A történet több mozzanatában is megjelenik, a maga nyugalmával, támogató jelenlétével.

Talán első olvasatra meglepő, egyeseknek elrettentő lehet a szöveg hiánya. De mindenkit arra biztatok, hogy bátran forgassa, hisz a forma rengeteg lehetőséget rejt magában, hisz az olvasó maga is alkotóvá válik. És ebben az esetben az olvasó lehet az olvasni még nem tudó gyermek is. Pedagógusként elmondhatom, hogy a könyvben sok jövőbeni interaktív foglalkozás inspirációját, magját látom.

Rofusz Kinga saját képi nyelvén, finom rajzai kifejező erejére hagyatkozva teremti meg az otthonteremtés atmoszféráját, meghagyva a képekben megbúvó saját történetek lehetőségét.

Simon Krisztina

 

3 éves kortól
Rofusz Kinga - OtthonAlkotó: Rofusz Kinga
Kiadó: Vivandra, 2018
Oldalszám: 64

Kinek mit jelent az otthon? Biztonságos menedék? Egy hely, ahol jó lenni azokkal, akiket szeretünk?

Az OTTHON kisfiú hőse egy nap azzal szembesül, hogy a régi házból el kell költözniük, a szülei eladták, újat vásároltak. A régi otthontól való búcsú, a visszavágyódás, a fájdalmas elszakadás és a megnyugtató újra otthonra találás története.

A frissen megjelent OTTHON című új könyvében az alkotó nem "csak" illusztrátorként, hanem a kizárólag rajzokban-képekben elmesélt történet szerzőjeként is bemutatkozik. Csak képekben!
 
 
Ködbe burkolt képzelet

Rofusz Kinga kiállítása és rajzpályázat
 
Rofusz Kinga pasztellszínű háttér előtt lebegő, légies figuráit már számos mesekönyv lapjain megcsodálhattuk. A jelenleg a Gross Arnold Galéria és Kávézóban, az Otthon című könyv megjelenése apropóján látható kiállítás azért jelentős vállalkozás (mind a művész pályáján, mind a magyar könyvkiadás terén), mert egy itthon még kevéssé elterjedt műfaj, a silent book meghonosítására tesz - igen magas színvonalú - kísérletet.

Bár a szöveges tartalmat teljes egészében nélkülöző silent booknak a nemzetközi gyerekkönyvpiacon már-már hagyománya, a szakmai közönség szemében pedig komoly létjogosultsága és külön dedikált díja van, itthon még jócskán gyerekcipőben jár. Ennek egyik oka az a vásárlói attitűd, hogy a mesekönyveket válogató (szülő), annak értékét jobbára a benne foglalt szövegmennyiségben mérve, hamar csalódottan teszi vissza a könyvesboltok polcaira a címen kívül egyetlen betűt sem tartalmazó könyveket. Így talán az is magyar specifikumnak tekinthető, hogy Maros Krisztina silent book döntős könyvéhez a kiadó utólag (még ha mennyiségét tekintve csak jelzésértékű) szöveget “adagolt” (Milyen színű a boldogság? Szabó T. Anna. Ill. Maros Krisztina. Pozsonyi Pagony Kft., 2017). Nem nevezhetjük valódi silent booknak a Csimota kiadó Design-könyveit sem, hiszen a befogadásnak más mechanizmusáról van szó a közkézen (és köztudatban) forgó klasszikusok esetében, ahol a történet alapvető ismerete is segíti a megértést.

otthon_05.jpg

A silent book óhatatlanul interaktív műfaj. Jellegéből fakadóan közös történetmesélésre hívja a befogadót és az alkotót, új jelentésrétegek felfedezését, eltérő nézőpontok és interpretációk végtelen tárházát kínálja a gyermek és szülő számára. Igaz, ehhez az olvasónak (befogadónak) is hozzá kell tennie – legalább a képzeletének szabadságát.

Az Otthon című könyvet a Vivandra Könyvek Kft. adta ki. A kiadó illusztráció tekintetében is megmutatkozó kezdeményező hozzáállásáról tanúskodnak a korábbi évekből Hervé Tullet formabontó képeskönyveinek magyar kiadásai is. Az Otthon megjelenését gondos előkészületek, mintegy két évig tartó tervezés és alkotás, és számos könyvmakett készítése előzte meg. Erre azért is volt szükség, mert ugyan Rofusz Kingának animációs filmjei révén már van gyakorlata a szöveg nélküli történetmesélésben, egy lineáris képsorokból építkező, kiemelésekkel és kihagyásokkal dolgozó statikus műfaj esetében másféle képi narratíva komponálása a cél. Illusztrátori szempontból éppolyan nehéz, mint amennyire izgalmas terep a szöveges támpontot nélkülöző könyv megalkotása.

A történetet a művész személyes élménye ihlette és alapvetően – ahogyan azt Szilágyi Gábor művészettörténész is kiemelte megnyitó beszédében – az otthon definícióját, lényegi jelentésének kérdését boncolgatja egy konkrét esemény, a család költözésének a kisfiú szemszögéből történő bemutatása révén. Lapjain az otthon elvesztése és újrateremtése során végbemenő belső folyamatokat rajzolja le. A könyvbe, mint egy ablakon (az otthon ablakán) át tekinthetünk be a puhafedeles borító nyílásán.

A kevés színnel, világos háttérrel operáló képek kompozícióiban kialakul egy ritmus, ami a hagyományos könyvekével ellentétben nem a szöveg és kép relációjából, hanem az üres és kitöltött felületek egymásra épüléséből fakad; hasonlóan az animációkat kísérő zenei betétek és a csend váltakozásához. A kisfiút óvó anya hajzuhatagának folyóvá duzzadó vöröse, a gyökértelenség és gyökeret eresztés vizuális átiratai, álom és valóság összefonódása mind hozzájárulnak a művésztől már ismert sejtelmes atmoszférájú szürreális világ felépítéséhez. A képek kétértelműsége, az első átlapozásra még észrevétlen apróbb mozzanatok, a kihagyott részek súlyozása újabb és újabb átlapozásra hív.

Nem érhető el leírás a fényképhez.

A szimbólumok gazdagsága (az újrasarjadó virággal éledő új remény, a kiállításon is bemutatott, a régi kertből elhozott kis madáretető/játékház, a borús időben, az esernyő sötét burája alatt arctalanul megköttetett üzlet) mellett a humort sem nélkülözi a kötet (a költöztetők karakterfigurái vagy a gyerekszoba játékai).

A könyv egyetlen kvázi szöveges eleme a teljes oldalpárt uraló ELADÓ tábla. Hasonló légies figurákat, illetve felületkezelést és az üres és motívumokkal kitöltött terek váltakozó ritmusából fakadó játékot látunk az idei silent book contest győztesének, Anastasiia Suvorovának, finom foltokból építkező illusztrációin.

A könyvből a Magyar Média Mecenatúra támogatásával a KGB Stúdióban animációs film készül, amelyben cél a digitális technika mellett a manuális technika látszatának megőrzése is, hogy az akril, a montázs, az eltérő textúrák a filmen is visszaköszönjenek.

Otthon

Forrás: prae.hu

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót