OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
AZ ÉV GYEREKKÖNYVE DÍJ
AZ ÉV GYEREKKÖNYVE DÍJ : Az Év Ifjúsági Könyve 2016: Jelen! - kortárs ifjúsági novellák

Az Év Ifjúsági Könyve 2016: Jelen! - kortárs ifjúsági novellák

  2020.06.12. 13:31

Dávid Ádám  (Vál.) - Gaborják Ádám  (Vál.) - Jelen!
Gombos Péter laudációja
 
Bizonyos szempontból egyáltalán nem szerencsés „ifjúsági novelláról” mint önálló műfajról beszélni. Egyszerűen vannak olyan írások, amelyek – sokszor a szerző szándékától függetlenül – könnyebben megszólítják, elérik a fiatalokat. A Jelen! című kötet megjelenése mégis különösen fontos, s nem csupán azért, mert a benne lévő novellák jórészt minőségi szövegek, igazi irodalom, amit Dávid Ádám és Gaborják Ádám válogatott össze.
 
De mitől ifjúsági könyv ez egyáltalán? Ha a témákat nézzük, a szerelemtől az iskolai megaláz(tat)ásokig, az apa-emlékektől a szexualitásig vagy épp a londoni magyarok életéig sok tipikus motívum előkerül, ám ez még nem garancia arra, hogy a Jelen! valóban a nagykamaszoké lesz.
 
Ezt majd ők eldöntik, csak ők dönthetik el. Tapasztalataink szerint a jelen (kor) szerzői könnyebben megtalálják a hangot, amely az ifjú olvasókhoz vezet. Reményünk és jóslatunk szerint a Jelen! szerzői utat találnak a fiatalokhoz. Mert e kötet róluk szól s – szüleikkel együtt – nekik is.

 

Dávid Ádám  (Vál.) - Gaborják Ádám  (Vál.) - Jelen!A kötet szerzői:
Acsai Roland | Bencsik Orsolya | Béres Tamás | Dragomán György | Falussy Móric | Garaczi Zoltán | Gáspár-Singer Anna | Kalapos Éva Veronika | Krusovszky Dénes | Magyar-Nagy Mariann | Majoros Nóra | Mán-Várhegyi Réka | Molnár T. Eszter | Nagy Ildikó Noémi | Potozky László | Sulyok Rozi | Véssey Miklós
Kiadó: Móra Könyvkiadó, 2016
Oldalszám: 160

A Jelen! hiánypótló válogatás tizenhét fiatal magyar szerző ifjúsági novellájából, amelyek a mai kamaszok életéből villantanak fel jelentős, sorsfordító vagy épp banális pillanatokat – őszintén és humorral.

Hányszor kellett végighallgatnunk az iskolai névsorolvasások közben felharsanó kiáltást: „Jelen!” Az osztály létszáma ezúttal tizenhét: csupa fiatal író, akik a mai kamaszok életéből villantanak fel jelentős, sorsfordító vagy épp banális pillanatokat – őszintén és humorral. A műfajteremtő válogatás hosszabb-rövidebb ifjúsági novelláiban jól megférnek egymás mellett végigbulizott éjszakák és másnapos hajnalok, családi szívások és gimis szívatások, magyar kivándorlók és helyi migránsok, online barátok és offolt szerelmek.
 
 
A fiatalok arcukba kapják a kemény valóságot
 
Az ifjúsági irodalom ma az a műfaj, ami minden másnál gyorsabban és érzékenyebben reagál a körülöttünk zajló folyamatokra, elég csak belelapozni az online zaklatásokról szóló Masszába, vagy Varga Bálint legújabb ifjúsági regényébe, melynek a brókerbotrány adja a hátterét. Tavaly a JAK és a Móra könyvkiadó döntött úgy, hogy közös novellaíró-pályázatot hirdet; a pályázatra kimondottan olyan írásokat vártak, amelyek a mában mozognak, arra reflektálnak. Így született meg a Jelen! antológia, a nyár eddigi legszínesebb és – meg merem kockáztatni – legizgalmasabb novellagyűjteménye.

Hiába fiatalok a fő- és mellékszereplői, elég egyértelmű, hogy mindaz, ami körülveszi őket, a legtöbbször nem gyereknek való vidék. Még akkor sem, ha nap mint nap ezt kapják az arcukba. A külföldre költözés, a válás, az anorexia, a szülői alkoholizmus, az öngyilkosság, a közösségi térben való kizárólagos lét hiába vissza-visszatérő témák, mégis lehet és kell is róluk újat mondani.

A fiatalok arcukba kapják a kemény valóságot - A hét könyve: Jelen!A cím – az előszót jegyző Dávid Ádám (Móra) és Gaborják Ádám (JAK) szerint – az iskolai névsorolvasást idézi, ám nem nehéz belelátni az itt és most-ot, mindazt, ami ebben a pillanatban is körülöttünk zajlik. A kötetben helyet kaptak természetesen a győztes írások (Nagy Ildikó Noémi, Molnár T. Eszter, Falussy Móric), rajtuk kívül egy csomó olyan tehetséges fiatal szerző, akire a szerkesztők szerint érdemes figyelni, és olyan irodalmi húzónevek, mint Dragomán György, Krusovszky Dénes vagy Mán-Várhegyi Réka.

Utóbbiakkal most nem is foglalkozom, és nem azért, mert nem jók, hanem mert éppen, hogy a megbízható magas színvonalat hozták, ráadásul a kötetbe került írásaik korábban megjelentek saját köteteikben, így akár máshol is olvashattuk már őket.

Sokkal izgalmasabb ugyanakkor, hogy mit tudtak felmutatni azok, akiknek eddig senki vagy legfeljebb egy szűk kör ismerte a nevét. És itt fel lehet lélegezni, mert ha ezek az emberek fogják írni a következő évek ifjúsági vagy bármilyen irodalmát, akkor izgalmas időszak elé nézünk. A Jelen! írói látens, mégis égető problémák köré szőtték a történeteiket, melyekben gyakran helyet kap egy alternatív valóság – utóbbit megjelenítheti a virtuális közeg vagy akár egyfajta beszűkült tudatállapot is. Vagy egyszerűen csak az a mikroközösség, mely legfeljebb csak nyomaiban emlékeztet egy családra.

A kötetbe válogatott írások hősei jellemzően tizenévesek, legfeljebb kora huszonévesek. Nincsenek mágikus képességeik, sőt, igazából egyáltalán nincs semmilyen olyan képességük vagy vonásuk, amely kiemelné őket a nagy masszából. Az azonosulás épp ezért a pillanat törtrésze alatt megtörténhet, még akkor is, ha az ábrázolt helyzetek nem feltétlenül tipikusak. Ám mindannyian kerülhettünk olyan helyzetbe, amikor családi viszonyaink, iskolai konfliktusaink, a saját testünkkel való elégedetlenségünk olyan vágányra vitte az életünket, melyről képtelenség volt letérni.

Nagy Ildikó Noémi nyertes novellája egy súlyos testképzavarral és anorexiával sújtott lány történetét meséli el. A soványság egy olyan erőteljes katalizátor a történetben, amely ellen a narrátor lány nem tud és nem is akar küzdeni („A pózoló lányokon látszik, hogy megváltozott az életük.”). Szintén egy megváltozott élethelyzetet ragad meg Béres Tamás (Apám illata), ahol egy elfajult és a főhős srác számára igazságtalanul végződő iskolai konfliktus sokkal mélyebb és személyesebb családi tragédiát rejt. A kiüresedés, a mesterkélt póz szintén vissza-visszatérő elemek: utóbbi megtalálható Béres novellájában is, ahol az iskoláról és a hagyományokról pufogtatott frázisok nem többek az igazgatói beszédben visszaböfögött közhelyeknél, és teljesen más formában, de feltűnnek Falussy Móric Állatmeséjében, ahol az „elsőrangú nőstény” Lina és a szeletelős Patrik az első plázarandijukon a vásárlási preferenciák, a facebook-jelenlét és a vájtpartin látott táncmozdulatok alapján skiccelik fel fejben a másik karakterrajzát. Már ha van neki olyan.

„Hogy jó pasi-e, az nem kérdés, frajer, a profilból és a begyűjtött kommentekből
Zina erre a következtetésre jut. Viszont a képbeállítások alapján Zina ellentmondásosnak érzi Patrik jellemét, légy vele elővigyázatos, javasolja, ne pörgesd túl.”

A valós és az alternatív világ közötti ellentét plasztikusan van jelen Garaczi Zoltán (Ami megérthetetlen) írásában is. Egy Hollósy nevű fiú xboxozni hívja az osztálytársát: az agresszív játék éles ellentétben áll azzal a nyugalommal és jóléttel, amely a lakás minden szögletéből árad. A jelenben zajló eseményeknek egy fiatal nő váratlan felbukkanása ad nemcsak hogy csavart, de egészen új értelmezést is. Molnár T. Eszter (Present, perfect) középiskolás hősnőjének ugyanakkor épp a közösségi oldalak nyújtanak menedéket. A lány az anyjával Angliába költözött: míg utóbbi szerencsésen talált már munkát, és igyekszik beilleszkedni, addig a lány egyszerűen nem találja a helyét, és görcsösen próbálja tartani a kapcsolatot az otthon maradt barátaival és a szerelmével:

„Hiába csetelünk mindennap, egyre kevésbé értem a poénjait,
és néha, mikor megkérdezem, hol van éppen,
csak annyit ír, hogy semmi, meg hogy hosszú.”

A lány óhatatlanul mindent a Magyarországon hátrahagyott életéhez mér, miközben ellenséges nemcsak a befogadó közeggel, hanem azokkal is, akik ugyanazt az utat járják be, mint ő. Szemléletén egy rosszul végződött városi bolyongás csavarhat egy nagyot. 

Két különálló, mégis összefüggő történetet mesél el Véssey Miklós Nyakkendője. Elvált szülők gyerekeként a főhős kisfiú érzelmileg végtelenül kiszolgáltatott helyzetben van. Hogy ő maga hogyan gondolkodik a családi helyzetében beállt változásról, arról az első mondat árul el sokat: „A nyakkendős bácsi bejön az ajtón, megpuszilja anyát, a zakóját a székre teszi, megigazítja, hogy a válltömés pontosan a széktámla sarkán legyen.” Eszköztelen lévén a kisfiú nem tud hangot adni boldogtalanságának, frusztrációját így a számára egyetlen elérhető eszközzel vezeti le. A következményekről legfeljebb csak elképzeléseink lehetnek. A kötet írásai közül a Nyakkendő első történetéhez talán Gáspár-Singer Anna Strandja áll a legközelebb, ahol egy kislány az elvált apukájával és annak barátnőjével egy nudista strandon tölti a délutánt. 

Szintén a szülő-gyerek kapcsolatot boncolgatja a DAC-könyvekről ismert Kalapos Éva Veronika novellája. A Mátóannyira mindenképpen atipikus, hogy az örökké beállt és a nőket folyamatosan kurvázó apuka jelenti a sztenderdet az öregét az éjszaka közepén ágyba támogató fiúnak. Mindez nem a fiú hibája – egyszerűen nincs vagy nincs más minta az életében. Még hálás is amiatt, hogy az apja időről időre merevrészegre issza magát, akkor ugyanis hosszan elbeszélget a fiával, miközben józanul szinte szóba sem áll vele.

Ordas könyvpiaci közhely lesz lassan, hogy az elmúlt években az ifjúsági könyvek terén itthon is elindult valami. Mégis örökké bizonygatni kell. Az embernek időnként ugyanis az a benyomása, mintha az ifjúsági irodalmat itthon sokan még mindig csak egy helyes töltelék műfajnak tartanák, amivel át lehet hidalni a gyerek- és az ún. felnőtt- (értsd: komoly, klasszik) könyvek közötti űrt. Az ifjúsági könyvek írói meg csak hadd maszatoljanak, kell a gyereknek is mit olvasni, amíg… A nagy kritikai érdektelenség mellett ugyanakkor szépen lassan elkezdett virágozni a műfaj, és a külföldi kötetek fordításai mellett megjelentek a hazai szerzők, akiknek nem derogál fiataloknak írni, szívesen beletenyerelnek a húzósabb témákba, ismerik a nyelvet és a közeget. Van mondanivalójuk, és meg is tudják fogalmazni azt. A Jelen!-nél jobb példa erre nem kell.

Forrás: konyvesblog.hu

 


 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót