OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
AZ ÉV GYEREKKÖNYVE DÍJ
AZ ÉV GYEREKKÖNYVE DÍJ : Az Év Illusztrátora 2015: Remsey Dávid

Az Év Illusztrátora 2015: Remsey Dávid

  2020.06.12. 20:45

 
Egy hártyás szárnyú pendülés képe

Számos egyéb mellett, a Csimota Kiadó nagy érdeme, hogy előszeretettel ad megbízást a gyerekkönyv területén ismeretlen alkotók számára. Nem oly rég Nagy Norberttel „ajándékozott” meg bennünket.

Ezúttal pedig Remsey Dávidot nyerte meg egy gyerekkönyves kalandra. Mi, nézők mindenképp csak nyertünk rajta, mert valami kivételesen izgalmas képi vállalkozásnak lehetünk részesei.

„…kialakított egy teljesen új, egyéni világot, modern technikával, ami a gyerekkönyv területen is egy izgalmas színfolt…”

 

Borbáth Péter hősei, Sündör és Niru már az Egyszervolt meseantológiában is szerepeltek, akkor Paulovkin Boglárka egy rajzának kíséretében. Most a teljes meseregényt veheti kezébe az olvasó, amely minden bizonnyal az év egyik legkülönösebb teremtménye: sci-fibe oltott kalandregény, amelynek fényvadász és zajgyűjtő hősei a Csillanó Fém Birodalmában kóborolnak.
 
 
A szerző leírása szerint e furcsa fantáziabirodalomban paladombok és vashegyek magasodnak, vándoraink acélhuzal mezőkön és cseréphalmokon kelnek át, hogy begyűjtsék a számukra oly kedves villanásokat és pendüléseket. Remsey Dávid ehhez e bizarr látomást olyan képekben hívja elő, amelyek emlékezetes módon életre keltik a leírtakat.
 
 
A könyv képei a szó legklasszikusabb értelemében vett illusztrációk, olyan jelenetek, amelyek a szöveget szorosan kísérve adnak vizuális formát a leírtaknak. S lássuk be, igencsak elkel ez a támpont egy ilyen szokatlan történet esetében.

Remsey kompozíciói nem színesek, nem kerekek és nem édesek, ahogy Borbáth szövege sem illeszkedik a szokvány gyerekirodalmi klisékhez: története eredeti, nyelvhasználata gazdagon árnyalt. Remsey rajzai monokróm kompozíciók, vagy pontosabban színeket csak egészen haloványan használó, inkább csak a színek emlékét hordozó jelenetek.

A hely, azaz a Csillanó Fém Birodalmának karakterét már az első, két oldalas tájábrázolás megteremeti, ahol a leírásban szereplő vashegyek, paladombok és rozsdapatakok alakot kapnak.

Képein a különféle matériák változó felszíne jut főszerephez, a karcos, kemény, dörzsölt, tüskés, kristályos, porózus vagy iszamos anyagszerű benyomások halmozásából bontakozik ki ez a holdbéli táj. Stílusának igen jelentős művészettörténeti előzménye van Csernus Tibor személyében, aki 1960 körül, emigrációja előtt számos kötetet illusztrált itthon.

Szürnaturalizmusként aposztrofált stílusának alapja az volt, hogy a festék anyagába cuppantott, kapart, dörzsölt, ily módon hozva létre különös, a véletlen és a tudatos manipuláció közti sajátos felületi hatásokat. (Technikáját Max Ernst és Hantai Simon hatására és ösztönzésére dolgozta ki.) Egyik legismertebb illusztrációsorozata Cyrano de Bergerac Holdbéli utazásához 1962-ben készült monotípiái. Remsey tehát egyértelműen – és ezúttal igen szerencsés módon – visszautal a magyar könyvillusztráció e szürrealista hagyományára. (A végeredmény szempontjából másodlagos, hogy ezúttal nem a festékanyag közvetlen megmunkálásáról, hanem számítógépes technikáról van szó.)

Szerencsés, amennyiben a szöveg irodalmi karakteréhez illeszkedő kifejezésmódot választ, és szerencsés, amennyiben ezt a gazdag és művészileg magas színvonalú képalkotási metódust a mai gyerekkönyvek közegébe vonja be. Történeti előképe ráadásul még némiképp fel is erősíti a felnőtt néző-olvasóban azt a benyomást, hogy az egész művet együttesen a hatvanas-hetvenes évek sci-fi hangulata lengi be, felidézve a Galaktika Magazin és a Kozmosz Fantasztikus könyvek füzeteinek illusztrációit.

Remsey e szürnaturális stílust nem csak az organikus elemek, ásványi jelenségek, növényi televények ábrázolásánál alkalmazza, hanem ebből bontja ki figuráit is. Nincs könnyű dolga, mert Borbáth szövegének egyik legsajátosabb vonása, hogy szereplőinek úgy ad határozott karaktert, hogy mineműségüket homályban hagyja.

 

Így például bizonytalan, hogy a főhősök miféle lények, ahogy Mirminyó vagy Zazil esetében sem tudhatjuk, hogy emberek, állatok vagy fantázialényekkel van-e dolgunk. Remsey ennek megfelelően lebegteti főhősei alakját (nemét), a pilóta szemüveg-félét és viselő Sündör többször feltűnik ugyan, de Niru csak egyszer, háttal látható. Ennek ellenére Remsey határozott, egyedi karaktert ad Bocskojánnak, a sziklaembernek vagy Mirminyónak, elefántoid anyáskódó mamókának. Általa kap formát az óriás szemüveget viselő tudós, Zazil és a megfoghatatlan (Gulácsy Lajos Bolondját és Csernus Holdbéli utazóját egyszerre megidéző) Tivonul Buffogó alakja, akinek bűzlő, varkocsos hajában neonzöld hernyók bújnak meg.

Igazán nagy kihívást azonban a történet főszerepét játszó különös gépezetek, eleven fények és zajok megformálása jelentett. Az organikus-ásványi felületek mellett Remsey rajzainak másik rétege a mechanikus, mérnöki szerkezetek sorából rajzolódik ki.

 

Zazil gépezetei, a pillanatszorító vagy a villámfogó gépek 19. századi tudományos illusztrációkból montírozott, azok hangulatát megidéző masinák. Ebből a cyber-punkos gesztusból eredően a történet zajlásának ideje éppoly bizonytalan képileg mint szövegében: archaizálóan futurisztikus.

E rajzilag nagyon is anyagszerű, realisztikusan pontos ábrázolásmódból eredően Remsey az optikailag felfogható tartományon kívül eső jelenségeknek is határozott tárgyi karaktert képes kölcsönözni. Ilyen a fények pszeudo-tudományos rendszertanának részlete: a reggelfény, csigafény és sparheltfény klasszifikációja. De mindenekfölött a Niru által szenvedélyesen gyűjtött hangok (csusszanás, darapergés, esőkoppanás, rozsda marás vagy egy hártyás szárnyú pendülés) és Sündör által vadászott fények biomorf alakzatai, ezek az absztrakt és szerethetően antropomorf vonásokból szintetizált lények.

Borbáth Péter sosem volt fantáziavilága Remsey Dávid illusztrációi révén sosem volt formát kapott. Olyan egyedit és különlegeset, amely nélkül aligha lehet már ezentúl elképzelni a Csillanó Fém Birodalmának kalandvágyó hőseit. Olyat, ami után késztetést érezhet arra az olvasó, hogy maga is formát társítson a számítógép csendes zúgásához vagy a téli fagy éles napsütéséhez.

Forrás: barkaonline.hu


 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót