OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
AZ ÉV GYEREKKÖNYVE DÍJ
AZ ÉV GYEREKKÖNYVE DÍJ : Az Év Gyermekkönyve 2013: A 3 emeletes mesekönyv

Az Év Gyermekkönyve 2013: A 3 emeletes mesekönyv

  2020.06.12. 21:55

Darvasi László - A 3 emeletes mesekönyvSándor Csilla laudációja
 
Darvasi Lászlót – a Trapiti óta – számon tartja a magyar gyermekirodalom. Igaz, hogy a tíz évvel ezelőtti siker után sokáig kellett várni új művekre, de a felnőtteknek szóló írásai mellett végre két könyvvel is megörvendeztette gyermek olvasóit az utóbbi két évben: a Pálcikával, majd rá egy évre A 3 emeletes mesekönyvvel.

Darvasi László nem figyel a trendekre. Nem hozzák lázba azok a műfajok és témák, amelyekkel kiszámíthatóan a sikerlisták élére lehet törni.

Darvasi Lászlót más érdekli. Becsempészte a könyvébe, s talán így is gondolja:
     „A mesék nagyon komoly dolgok.”

 

Azt írja:
„ha a meséket nem vesszük komolyan, az életünk annyit sem ér, mint egy kidurrantott papírzacskó.” Darvasi László mesekönyvét nehéz lenne valamilyen kategóriába begyömöszölni. A szemünk előtt íródik, hömpölyög, bontakozik ki a szöveg, néha meghökkent, máskor felkavar, vicces és idegesítő, kedves és megnyugtató, amilyen az élet.

„A könyveknek is van sorsuk, az embereknek is. A sors talán csak azt jelenti, hogy nem tudjuk, holnap mi történik velünk. Ha valaki megszeret téged mesekönyv, olyan mintha benned lakna.”

Sok-sok jó gyerekkönyv van, amelyikben szívesen vendégeskedünk, szívesen eltöltünk néhány napot, mégis mintha kevés lenne az olyan, amelyikben örömmel lakunk.

Köszönjük az élményt Darvasi Lászlónak, és sok sikert kívánunk a munkájához.


9-12 éveseknek
Darvasi László - A 3 emeletes mesekönyv
Írta: Darvasi László
Illusztrálta: Koncz Tímea
Kiadó: Magvető, 2013
Oldalszám: 248
 
Te is lehetsz varangyos mobil! 
 
Mit keres egy mesekönyvben a Magyar Történelem? 
Szólhat-e egy mesekönyv önmagáról, helyet cserélhet-e az írójával? 
Hol van a világ legjobb helye? 
 
Darvasi László a Trapiti-könyvekben és a Pálcika-történetekben már bebizonyította, hogy ért a gyerekek nyelvén. Most, A Háromemeletes Mesekönyvben egy folyton kérdezősködő kisfiú keresi a válaszokat. A segítségére vannak a földszinten lakó pupákok, a Tanító néni az első emeletről, a másodikról személyesen a Magyar Történelem, hogy minden titokra fény derüljön a harmadikon, ahol a mesekönyv írója is lakik.
De miféle zajok szűrődnek át a padlásról?

"Az egyik blogon, vagy talán kritikában, már nem is tudom, azt olvastam, hogy ez egy felnőtteknek szóló mesekönyv. Igen, nekik is szólhat. Családi színdarab, családi mozi van, akkor mesekönyv is lehet, nem?

Valahogy úgy van ez, hogy a jó mesekönyv bármelyik korosztályt érintheti. Nem hinném, hogy közeli elődeink nagy meséit felnőtt korban ne olvasnánk szívesen. 

A Háromemeletesnek olyan értelemben feltétlenül van köze a Pálcikához, hogy ebben is szerepelnek kicsiknek szóló történetek. Egy emeletnyi kisalsós mese." (Darvasi László)

 

Részletek a meseregényből

Kik élnek a házban?

A mi Háromemeletes Házunkban a balkonon, a teraszon, és fent, a tetőn Leander papa és Leander mama és családja virágzik. A kis leanderek pajkosak, csintalanok. Erre nyújtogatják, arra nyújtogatják a levelüket. A Vitéz Muskátlik nagy és színes család. Az egyik balkonon tavasztól Sétányrózsa néni és rokonsága él, fehér, sárga és piros sziromruhában. Gyakran pihennek a tetőcserepeken és a teraszokon boszorkányok, tündérek, galambok, szélfuvallatok, és olyan énekek, akik elcsavarogtak, és éppen nem találják gazdájukat, az énekeseket. A Házban az egyik lakó Paradicsom Gézáékat és Paprika Piroskáékat karózza a tetőn. A padláson, mint már mondtam, Sámánova Pukkanova Jajneked, a boszorkány lakik.

Egy igazi ház nyikorog, sóhajtozik, morfondírozik, recseg és beszélget. Néha még dúdol is. Meg álmában horkol egy kicsit. A mi Házunk ilyen. A falai között kiskendő és lepedőnagy huzatok szállnak és suhannak. Láthatatlanok. De mi azért érezzük őket. A mi Házunkban például a legelőkelőbb huzatot Gróf Huzatnak nevezik. Van egy különös lakótársunk, egy jó kis fogfájás Szuvas. Ő úgy lett, hogy egy régebbi lakó, bizonyos Fogas úr, soha nem forgatta a szájában a fogkefét.

Csak rágta a cukrokat, a kolbászokat!

Azzal dicsekedett az udvaron, neki nem kell fogat sikálni, már a neve is fogas. Pórul is járt őkelme. Kilyukadt az egyik foga, vagy talán több is. Lyuk lyuk hátán:

De amikor elköltözött, itt hagyta nekünk a fogfájását. Szuvas azóta jön és megy, és szívesen fejest ugrana valaki szájába.

Aztán velünk él a Házban Tüsszentés Hapci, meg Kis Sóhajtás és Nagy Sóhajtás, és Kacagás és Sírás. És persze Por Béla és Por Béláné! Néha pedig huhogás hallatszik a tető felől, de nem a szellemek beszélgetnek, hanem csak a Bölcs Bagoly, aki szintén velünk él, dúdolászik.

Jó kis lakóközösség, ugye?


A veszekedők

Néha nagy veszekedés támad a Házban. Az egyik veszekedő így néz ki, és Kuruc Béla bácsi a neve:

                                      

a másik veszekedő pedig így néz ki, és Labanc Palika a neve:

                                         

Ha Kuruc Béla bácsi jóllakott, akkor Labanc Palika éhes maradt.

Ha Labanc Palika fázott, Kuruc Béla bácsinak melege volt.

Ha Kuruc Béla bácsi aludni akart, Labanc Palika éber volt, és kalapálni akart, vagy toporzékolni, vagy trombitálni.

– Ej a te dédapád, így meg úgy – dühösködött Kuruc Béla bácsi.

– A te dédapád így meg úgy – hepciáskodott Labanc Palika.

Szóval sokat ellenkeztek, sokat perlekedtek.

De hiába ellenkeztek, hiába perlekedtek, ugyanabban az országban laktak.


***


– Most meg mi van?!
 
A kiáltás után csönd lett. Milyen furcsa kiáltás volt. Kicsit rekedt, kicsit füstös. Aztán meg krákogás. És csönd. Senki sem válaszolt, semmi sem moccant. Levél se rezdült. Ugyanis egy szobában harsant föl a rekedt kiáltás. Mégpedig egy dolgozószobában. Az enyémben.
 
 
– Hé, hó, halihó! – kiabált valaki újra.

– Mi ez?

– Mi van itt?!

– Mi ez az egész?

Óvatosan végigsimítottam az első lapon:

– Elkezdődtél, öregem.– Na várj csak, én?– Igen, te.– Ki vagyok én?!– Egy mesekönyv vagy. Ezen egy kicsit elgondolkodott.– Miért vagyok én mesekönyv?– Igazad van. Lehetnél telefonkönyv. Vagy számlakönyv. Vagy takarékbetétkönyv. Nyereménybetétkönyv. De nem az leszel. Te mesekönyv leszel. Kinézett az ablakon, elmosolyodott. Nézegette a világot. A fákat, a csöndes, délutáni parkot, a sűrűsödő fényt, a házakat, a gyerekeket. Már szépen egymás után sorakoztak a mondatai.

– Szeretnék kikötni valamit – pislogott.

– Tessék, parancsolj.

Kicsit tűnődött, járkált is az asztalon azzal az egyetlenkönnyű kis lapjával, mert még csak ekkora volt. Ennyi volt. Egy lapocska csupán. Még a címét se tudtam. Hirtelen meg-ijedt a huzattól, aztán kidüllesztette azt az egy papírlapos mellét.

– Szeretnék izgalmas lenni. Szeretnék szép lenni. Szeretnék, izé – elgondolkodott – szórakoztató lenni!

– Tanulságos.

– Na, az is szeretnék lenni! Szeretnék színes lenni!

– Az leszel. Vagyis lesznek benned színek. Sajnos nem sok, azt hiszem.

– Meg hős is szeretnék lenni! Meg győztes! Meg bátor! Meg világhírű!

– Sajnos ennyi mindent nem ígérhetek. Kicsit hallgatott, mintha megsértődött volna.

– Figyelj, Mesekönyv – simogattam meg a lapot –, olyan leszel, mint egy ember. Talán híres, talán nem. Ha úgy alakul, sokan köszönnek rád, sokan olvasnak, de az is lehet, hogy csak kevesen olvasnak. De azért biztosan akad, aki szeretni fog.

– Te például szeretni fogsz?

– Persze, hiszen én írlak. És biztosíthatlak, még jó néhányan szeretni fognak. Soroljam? Például a vecsési káposzták. Vagy egy Boszorkány. Egy nagyon kedves Tanító néni. A pupákok. Zalhúber Tibike.

– Állj, állj! Ki az a Zalhúber Tibike?!

– Erről van szó, Mesekönyv. Mindjárt meg fogjuk tudni! És már írtam is tovább. Írtam az én mesekönyvemet. Ő meg úgy tartotta a lapjait, mint a tengerparton a homok a hosszú, sárga hátát, amibe faággal a nevünket írjuk.

– Hát ez meg mi? – kérdezte csakhamar. Bemutattam neki Timit.– Nem mi, hanem ki. Ő Timi. A Balaton mellett lakik egy kék házikóban. Ilyenben: Ő fog rajzolni Téged. Meg a szereplőidet.

Például most ilyen vagy.

– Jaj! Így nézek ki?!

– Most még így. Később szépen meghízol. Nézte, nézegette magát.

Aztán megkérdezte: 

– Nem lehetnék máris ilyen? 

– Nem, Mesekönyv, ilyen gyorsan nem megy a dolog. Sokat kell még dolgoznunk. Annyi mindennek kell még történnie.

– Értem – tűnődött. – Hát akkor vágjunk bele! Kezdj el mesélni engem!

Bólintottam, és hozzáfogtam.

 

 


 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót