OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
AZ ÉV GYEREKKÖNYVE DÍJ
AZ ÉV GYEREKKÖNYVE DÍJ : Az Év Illusztrátora 2004: Szegedi Katalain

Az Év Illusztrátora 2004: Szegedi Katalain

  2020.06.16. 01:52

FőképSzegedi Katalin a Magyar Iparművészeti Főiskolán diplomázott 1989-ben. Már ekkor megjelent tőle a piacon egy olyan Tarot-kártya csomag, amely az akkor megszokott esztétikai minőségekhez egyáltalán nem hasonlított. Korszerűségét mi sem bizonyítja jobban, mint a nemrégiben történt ismételt kiadás. Később az „Ipar” Mesterképző Intézetben egyetemi szintű diplomát szerzett alkalmazott grafika – könyvtervezés szakon.

Már pályája elején is megfigyelhetőek voltak ma is meghatározó stílusjegyei, a különös gonddal megteremtett egyéni figurák, kezdetben a hosszúkás, gótikus nőalakok.

A General Press Kiadó gondozásában megjelent könyvei (Ludwig Bechstein Az elvarázsolt királykisasszony, Petre Ispirescu A hegyek tündére és Alekszej Tolsztoj Aranykulcsocska című kötetek) 2001-ben,  2003-ban és 2005-ben elnyerték a magyar könyvszakma egyik legnagyobb elismerését, a Szép Magyar Könyv versenyen első helyezést a gyermekkönyvek kategóriájában.

Az elvarázsolt királykisasszonyA hegyek tündére

2005-ben elnyerte az „Év Illusztrátora” címet is elnyerte Autonóm művész, saját belső világát és látomásait nagy tehetséggel állítja az alkalmazott műfaj szolgálatába.

Számos technikával dolgozik az akvarelltől a kollázsig, így mindig képes a szöveghez esszenciáját megjeleníteni képein. (Paulovkin Boglárka)

Így vall magáról, munkájáról:


 

„Nosztalgikus alkatú ember vagyok, ilyenek a rajzaim is. Imádom a régi tárgyakat, melyekhez ha ráadásul emlékek, emóciók is kötnek, nagyon tudok ragaszkodni hozzájuk. Amikor a nagyszüleim parasztházát el kellett adnunk, csak úgy tudtam „túlélni” a veszteséget, hogy elhoztunk onnan mindent, ami hozzájuk kötött. Még a leomlott kőkerítés köveit is egyenként átszállítottuk és újra felépítettük abba a faluba, ahol most élünk, vigyázva minden egyes kis mohára, zuzmóra, ami megtelepedett rajta.

A régi tárgyakban engem nem vonz az antikvitásokban fellelhető, egyébként gyönyörűen helyreállított darabok tökéletessége, sokkal inkább lázba hoz a lepusztultságuk. A hibáik, a tökéletlenségük, az esendőségük. Egy-egy letört darabka vagy hámladozó festék mind-mind elődeink boldogságáról vagy szenvedéseiről mesél, én pedig megörökítem őket a rajzaimon, hozzáadva persze a saját „mesémet”.

Így osztom meg a mai gyerekekkel a régebbi, letűnt korok szépségét, hiszen sokuknak nem adatott meg a lehetőség, hogy ilyen ódon tárgyakkal vegyék körül magukat. Örülnek, ha szép ruhájú kisasszonyokat, csodás kastélybelsőket és gyönyörű tájakat láthatnak a mesekönyvekben, és gondolatban szinte belebújhatnak a képek részleteibe.

Imádom a meséket. Nemcsak rajzolni, de olvasni is. A jó mesék bölcsen magukba sűrítik az élet minden fontos dolgát, élet, halál, szerelem, ármány, csalárdság, hűség, mind, mind megtalálhatóak bennük. Közülük is furcsamód éppen a szomorú mesék állnak hozzám igazán közel. Ez a fajta szomorúság, vagy inkább szívszorító melankólia például Oscar Wilde vagy éppen Andersen sajátja, aki gyermekkoromtól kezdve változatlanul az egyik legkedvesebb meseíróm.

Amikor egy irodalmi művet illusztrálok, igyekszem egyfajta alkotói alázattal közelíteni a mű felé, természetesen olyan többlet hozzáadásával, melyet szavakkal nem lehet kifejezni. Működik bennem egyfajta megfelelési vágy, ugyanazt a világot szeretném a képeimmel is kifejezni, amit a szerző a művével közvetít. Ez elsősorban csupán egy hangulat, elillanó impresszió, egy megörökített pillanat. Fontosnak tartom nemcsak azt, hogy egy kép érzelmeket gerjesszen, de képes legyen arra is, hogy a képén megjelenő figura érzelmei tükröződjenek az arcán is.

Ezt akkor is tudni kell árnyaltan kifejezni, ha a mese szereplője történetesen egy királyfi, vagy akár mondjuk egy emberi tulajdonságokkal felruházott kocka. Mindezek árnyalt kifejezésére pedig csak akkor érzem képesnek magam, ha megpróbálom megérteni az íróban munkálkodó érzelmeket. Nem szükséges valójában is ismernem őt, sőt, a megérzéseim jobban működnek, ha még sohasem találkoztunk. A művén keresztül igyekszem megfejteni őt, a gondolatait, a személyiségét, akkor is, ha egy már réges-rég elhunyt meseíróról van szó, de természetesen ugyanígy működik mindez a kortárs szerzők esetében is.


A mesevilág nem feltétlenül gyermeki. Egyik legkedvesebb irodalmi élményem történetesen mese, de nem gyermekmese. Az „Alice Csodaországban” című remekmű illusztrálása során kifejezetten élveztem a kutatómunkát, hogy Lewis Carrollt, ezt a rendkívül érdekes és összetett személyiséget csak egy kicsit is megérthessem.

Nagyon nagy segítséget jelentett nekem ebben Rét Viktória barátnőm tanulmánya, aki éppen róla, és az engem érdeklő háttérinformációkról kutatott. Ezek a kis titkok segítenek igazán kifejezni mindazt a több rétegű gondolathalmazt, mely ebben a titokzatos műben megbújik.
Ezek az információk nemhogy gátoltak, hanem újabb és újabb rétegek lehántásával szabad asszociációk egész sorának adtak teret. Még sohasem éreztem ennyire szabadnak az alkotómunkát.” (Papiruszportál)

2004-ben megjelent illusztrált mesekönyei:
 
Johann Wolfgang Goethe: Der Zauberlehrling – Papadopoulos Publishing, Athén, 2003
(magyarul megjelent a „Bűvészinas” címen – Elektra Kiadóház, Bp. 2004)
Fráter Zoltán: Mesék az Operaházból – Elektra Kiadóház, Bp., 2004
Háncsvirág – Norvég népmesék – Móra Kiadó, Bp., 2004
Alekszej Tolsztoj: Aranykulcsocska, avagy Burattino kalandjai – General Press, 2004

Szegedi Katalin számára hangsúlyozottan a mű a fontos, a megdolgozott, megfestett, kialakított felület. Az a fajta festőiség, amit Szegedi Katalinnál látunk, párosulva a mesevilág adta tágabb lehetőségekkel, megújulva és sodró lendülettel jelenik meg.

 

A bűvészinas

Goethe klasszikus verses meséjét olvashatják a gyerekek a gyönyörű kivitelezésű, színes, nagy alakú albumban. A tanulságos történetben a varázslóinas, kihasználván mestere távollétét, önálló szellemidézésbe fog. Kísérlete azonban balul sül el, mert nem tudja kordában tartani az elszabadított erőket, így azok feldúlják nemcsak a varázslólakot, hanem a közeli falut is. Szerencsére, mielőtt komoly baj történne, hazaér a mester és megzabolázza az elszabadult szellemlényeket.
 
A szöveget Szegedi Katalin különleges hangulatú vízfestményei illusztrálják.
 
 
 
 

Mesék az Operaházból

Népszerű mesékből és drámákból régóta készülnek zenész színházi előadások.

Ilyenkor az eredeti mű a színpad igényei szerint némi változáson megy át. 

Fráter Zoltán kötetében azonban éppen fordítva történt az átalakulás: a komoly operák és balettek a kíváncsi gyerekek számára leegyszerűsített formában

Szegedi Katalin csodálatos, egészen egyedi hangulatot árasztó illusztrációival jelenítik meg a zeneirodalom klasszikusait.

 

 

 

 

Háncsvirág - Norvég népmesék

 

 
 
 
 
 
 
 

Aranykulcsocska

 "Gyermekkoromban, valamikor nagyon régen, olvastam egy könyvet, melynek ez volt a címe: Pinocchio, avagy a fabábu kalandjai...
 
Most, évek múltán eszembe jutott az én régi barátom, és elhatároztam, hogy elmondom nektek, kislányok és kisfiúk, ennek a faemberkének rendkívüli történetét." Alekszej Tolsztoj
 
 
 
 
 

*kép címe
 
 
  
 

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót