OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
AZ ÉV GYEREKKÖNYVE DÍJ
AZ ÉV GYEREKKÖNYVE DÍJ : Az Év Fordítója/ 1997: Tótfalusi István

Az Év Fordítója/ 1997: Tótfalusi István

Böszörményi Gyula  2020.06.16. 08:18

Tótfalusi István portréjaTÓTFALUSI ISTVÁN Astrid Lindren sorozatának fordításáért

Az irodalomtörténet első kiskorú mesterdetektívje -Kalle-trilógia

Kalle Blomkvist úr az irodalomtörténet első kiskorú mesterdetektívje (ha nem számítjuk ide Tom Sawyert, bár ő inkább csak belesodródott a nyomozásba, úgyhogy ne számítsuk).

Astrid Lindgren regénytrilógiája már csupán eme fenti tény miatt is megérdemelné a figyelmünket, ám van itt még más is.
 
Az 1907-ben született svéd írónő regényeit több, mint 80 nyelvre fordították le, műveiből számos filmet készítettek, és bár a Kalle-trilógiát mintegy 70 éve írta, népszerűsége máig töretlen.

 

 

Mi ennek a titka?
Miért nem váltak porossá, lassúvá, unalmassá Lindgren regényei?
Mi az, ami miatt a mai tévé- és világháló-függő kiskamaszok is élvezik Kalle Blomkvist kalandjait?
 
Magánvélemény következik: szerintem Lindgren feltalálta a hamisítatlan, vegytiszta gyermeki boldogságot, ami minden körülmények között győzedelmeskedni képes a felnőttek gonoszságán, maradiságán, gyávaságán és egyéb aljasságain. A gyerekek ugyanis alapvetően jók, igazságszeretőek, előítéletektől mentesek.

Itt persze eszembe kell, hogy jusson az a számtalan, mainapság hallható borzalmas hír iskolán belüli erőszakról, elfajult osztálytermi cukkolásokról, verésekről, kegyetlenkedésekről, amiket gyerekek követnek el gyerekek ellen.

Állítom, hogy a „gyerekek alapvetően jók”, és ez mégsem mond ellent a hírekből hallott történésekkel: a gyerek ösztönösen tanulja, miként kell létezni a világban, miként kell élni – ha rossz, erőszakos, előítéletektől hemzsegő mintákat lát a felnőttektől, akkor úgy fog viselkedni. Ennyi!

Astrid Lindgren felismerte ezt, és történeteiben megalkotta a tökéletes gyermekkort. Kalle Blomkvist úr és barátai, Anders és Eva-Lotta egy kicsinyke svéd városban élnek. Minden kellék adott ahhoz, hogy meseországban érezhessük magunkat, hiszen közel a tenger, és akad ott erdő, mező, ősi várrom és elhagyatott szellemkastély is. Ráadásul a szülők sem túl szigorúak, még az annak látszó Anders papa is könnyen kicselezhető (bár egyben ő az egyetlen negatívnak tetsző helyi felnőtt figura, aki rendszeresen felpofozza a fiát, igaz, ez nem sokat ér, így nem is lehet túl komoly a verés).

Itt él tehát Blomkvist úr, aki csupán 13 éves, de máris lelkes harcosa a Fehér Rózsák három főből álló rettenthetetlen seregének, akik a szintén háromtagú Vörös Rózsák ellen vívják bátor háborújukat. A két gyerekcsapat folyton egymást bosszantja, csipkedi, sőt, néha össze is verekszenek, ám ezt mindvégig áthatja a mély barátság, egymás tisztelete és az az ösztönös felismerés, hogy ha nem volna az a másik banda, akikkel csatázni lehet, akkor a nyári szünet bizony merő unalomba fulladna. Épp ezért történnek Lindgren trilógiájában olyan kedves, kacagtató dolgok, mint pl. a Fehér Rózsák buzgó „Titkos Irat”-gyártása, ami azért szükséges, hogy később a Vörös Rózsáknak legyen mit elcsenniük, amit azok meg is tesznek, ám úgy rejtik el – ez szabály! – az értékes hadizsákmányt, hogy a másik csapat némi rejtvényfejtés árán újra meglelhesse azt.

Igen, ez a Pál utcai fiúk hangulata – becsület, tisztesség, a másik – még ha ellenség is! – megbecsülése.

A Kalle-trilógia azonban még ennél is többről szól!

Lindgren nem elégedett meg az idilli (sőt, állíthatom: még az ő korában is idealizált!) gyermekkor kedves, napsugaras, nevettető ábrázolásával. A kaland kedvéért engedte történeteibe beszivárogni a felnőttek mohóságát, aljasságát, sötét bűneit, hogy Blomkvist úrnak legyen mit kinyomoznia. A mi mesterdetektívünk ugyanis remek agyvelővel bír, sokat tud a nyomozás mikéntjéről, ám az első kötetig még egyszer sem volt alkalma bizonyítani csodás képességeit. Leginkább – ha épp nem a Rózsák háborújában tevékenykedik – kedvenc körtefája alatt heverész, és elmélyült beszélgetéseket folytat képzelt csodálójával a detektívmunka kifinomult művészetéről, vagy valamely újságban olvasott, messze történt bűneset lehetséges megoldásairól.

Mert minden zseniális magándetektívnek szüksége van egy társra, aki – ha kicsit nehézkesen is –, de idővel a legbonyolultabb ügyek legcsavarosabb megoldásait is képes felfogni, akivel a felmerülő problémákat meg lehet vitatni, és aki végül kellő tisztelettel adózik a nyomozónak, amiért az egészen egyedül jött rá a titokra. Gondoljunk csak bele és játszunk kicsit!

Sherlock Holmes –
Poirot –
Monk –
Ambrózy báró –

Mindnek van ilyen segítőtársa! Hogy kicsoda, azt kéretik hozzászólásban a cikk alá biggyeszteni: a helyes megfejtők tőlem a Krimi-irodalom Gyémántokkal Ékített Virtuális Nagyítóját, a kiadótól pedig egy kedves hátbaveregést kapnak (utóbbiért kéretik a szerkesztőségbe fáradni!). Persze a fenti állítás alól akad néhány kivétel (pl. Miss Marple), de azért mégis tény, hogy egy jó magándetektív mellé igenis kell egy csupa fül, ámulattól kerekre nyílt szemű, olykor némi erővel (revolverrel vagy gyors bokán rúgásokkal) segítő társ. Blomkvist úrnak, mivel más eleinte nem akad, képzeletbeli a segítője: ám a bűncselekmények, amiket fel kell derítenie egyáltalán nem azok!

Astrid Lindgren Kalle-trilógiája igazán üde, szórakoztató (felnőtt fejjel még én is élveztem!), izgalmas olvasmány, amiben az ékszertolvaj, a gyilkos és a gyermekrabló semmiképp nem úszhatja meg a tettét, hiszen Blomkvist úr, a 13 éves mesterdetektív már a nyomában jár!

A történeteket Németh Gyula tökéletesen eltalált illusztrációi teszik még izgalmasabbá, hiszen úgy hozzák a klasszikus felnőtt krimik hangulatát, hogy közben Lindgren gyerekvilágának játékosságát is képesek megeleveníteni.

A Tótfalusi–fordítás pedig…

Végre szép és hibátlan magyar szöveget, tehát minőségi irodalmat olvashat, aki ezt a trilógiát a kezébe veszi – ez pedig a mai gyerekekre nagyon is ráfér!

Forrás: librarius.hu

 

 



 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót