Csepregi Evelyn: Ablak–zsiráf és társai
Bár az internetről szinte minden információ másodpercek alatt elérhető, a nyomtatott, képes lexikonok felett sem járt el az idő.
„A mai gyerekek nem olvasnak, ma már senki nem vesz könyvet”
Mind gyakrabban halljuk e vészjósló mondatot, és sokszor bőszen bólogatunk: bizony, ez egy másik világ. A Google mintha minden emberi tudást, és a világról szerzett összes ismeretünket magában foglalná, így felvetődik a kérdés, mi szükség lehet még a papír alapú, képes lexikonokra.
„Nagyon kevés az az aktív szókincs, amit a gyerekek használnak, és gyakran azt sem értik igazán, ezért is kellenek ezek a könyvek" – hangsúlyozza egy vidéki pedagógus.
Úgy látja, az új fajta kommunikáció, ami körülveszi őket, már nem tartja olyan fontosnak az abc rendszerét, az is nehézséget jelent számukra.
„Mivel készen kapnak mindent, besorolja nekik a gép, a telefon, nincsenek rászorítva, hogy ők maguk használják a betűrendet. A negyedikes osztályból a fele sem tudná elmondani.”
Minden sokkal nehezebb a mai gyerekekkel; a figyelmük szórt, nehezen jegyeznek meg dolgokat. Meg kell tanítani nekik, hogy a Google jó, de tudni kell szelektálni, el kell sajátítaniuk, hogyan tudják magukévá tenni az információt. Ugyanakkor ez nagyon személyfüggő is; ha a pedagógus lelkes, a gyerekek mindenre hajlandók, amit ő szeret, azt ők is fogják – teszi hozzá a negyedikes osztályfőnök.
„Ha olyan szót kérdez megmagyarázom neki, vagy megnézzük együtt egy könyvben. Amikor különleges állatról, vagy városról beszélgetünk, megkeressük az interneten, de dominánsan inkább könyvet használunk" – meséli egy ötéves kislány édesanyja, hozzátéve, ők már a gyerek egyéves korában használtak babalexikont.
Számára szülőként nosztalgia is a régi könyveket, lexikonokat levenni a polcról, azokat is gyakran forgatják, de az okostelefon és az internet használata is természetes a gyerek számára. - Sokszor jártunk már könyvtárban, neki is van olvasójegye, 3-4 éves korában már tisztában volt vele, mi az, hogyan működik. Szerintem ez nevelés kérdése, ha a szülőnek természetes, akkor a gyereknek is az – hangsúlyozza.
Egy vidéki pedagógus, óvodatitkár, háromgyermekes édesanya az óvodába érkező könyvterjesztők eladásai alapján úgy látja, ritka, hogy a szülők lexikonokat vennének, csak akkor, ha a gyerek egy adott téma, például a természettudományok iránt érdeklődik. Úgy véli, túlkínálat van e téren, és az ár is befolyásoló tényező, inkább az olcsóbb folyóiratokat, gyerekmagazinokat vásárolják.
Azt szintén problémának találja, hogy sokszor nem az adott korosztálynak megfelelő könyveket választanak a szülők, példaként a Minecraftot említi: hiába érdekli a gyereket, felbolygatja a fantáziáját.
„Jó volt, hogy régen nem volt sok illusztráció a könyvekben, az olvasott szöveg alapján mindenki annyit dolgozott fel, amennyit megértett' – mondja. Ugyanakkor ő is látja, a mai gyerekek minden érzékszervükkel isszák magukba a tudást, a vizualitás különösen fontos számukra: nagyon befolyásolja őket, ezért sem mindegy, milyen a képanyag.
Szinte mindenkinél van otthon Ablak-Zsiráf, vagy Gőgös Gúnár Gedeon, hisz a szülők azt ismerték saját gyerekkorukból. Egy kétgyermekes anyuka elmondása szerint ezeket is forgatták a gyerekek, de iskolai keretek között nem volt rá szükség. A Mi micsoda? és a Mit? Miért? Hogyan? sorozatokat is szeretik, valamint a tematikus könyveket, amelyek az időjárásról, autókról, csillagászatról, és az élettel kapcsolatos témákról szólnak.
„Ezek úgy segítik ismerethez őket, hogy képek, kihajtós részek vannak bennük, amelyek felkeltik az érdeklődésüket, és megismerik a témakört úgy, hogy észre sem veszik. A 8-10 éves korosztálynak ez nagyon fontos; ha tömör, folyamatos írás lenne benne, nem vennék a kezükbe.”
Egyre kíváncsibbak, főleg, ha az iskolában egy őket érdeklő témakörhöz érnek. Itthon gyakran utánanézünk plusz dolgoknak, hogy jobban megértsék, mert a tankönyvben nagyon le van szűkítve az anyag – meséli a másodikos és negyedikes fiúk édesanyja.
Bár egyre nagyobb az internet jelenléte, a gyerekek továbbra is gyakran vesznek a kezükbe képes lexikonokat, ha valaminek a jelentése érdekli őket, vagy kíváncsiak valamire. Ugyanakkor minden megkérdezett kiemelte a jó példa fontosságát, sok múlik a pedagóguson, és a szülői hozzáálláson is.
Mielőtt rávágnánk, hogy a könyveknek és a nyomtatott lexikonoknak leáldozott, érdemes felállni a számítógép elől, és körülnézni a polcainkon kicsit. Egyből kiderül, nem is élünk annyira más világban.
Forrás: nepszava.hu
1. Állatok
Írta: Somlai János
Illusztrálta: Hegedűs Márton
Kiadás éve: 2015
Oldalszám: 64
A sorozat első kötetében az állatokról találhatnak változatos szócikkeket az alsó tagozatos olvasók.
A kisiskolások nem csak egy-egy rovarról, hüllőről vagy emlősről szerezhetnek érdekes és izgalmas ismereteket, hanem arról a rendszerről is, amiben élnek.
„Végre egy könyv, amiben normálisan írnak a lótetűről!” Máté, harmadik osztályos tanuló
„A legérthetőbb és egyben a legizgalmasabb iskolai kiegészítő a szagos radír után.” Ágnes, tanítónő
Az Ablak-Zsiráf gyermeklexikon első olvasói lassan már maguk is szülősorba lépnek. Ezer és ezer kisiskolás ismerkedett a világgal a kötet segítségével, amely nemcsak az anyanyelvi oktatásban vált hasznos kézikönyvvé. A több mint 1200 címszó felöleli mindazt az ismeretanyagot, amelyet a 7-10 éves gyerekeknek el kell sajátítaniuk ahhoz, hogy környezetükben eligazodjanak. A szómagyarázatok - ahol csak szükséges és lehetséges - egymásra épülnek, s a dolgok közti logikai összefüggés megtanítása egyik alapvető célkitűzése volt a szerzőknek. A kis olvasók tehát a konkrét ismeretszerzés mellett átfogó gondolkodást is tanulnak.
A lexikon új címszavakkal és rajzokkal bővült.



2. Közlekedés
Írta: Somlai János
Illusztrálta: Hegedűs Márton
Kiadás éve: 2016
Oldalszám: 64
Az Ablak-zsiráf könyvek új kötete a gyerekek egyik kedvenc témájával, a járművekkel foglalkozik.
És persze minden mással is, ami a bicikli, az autók, a hajók, a repülőgépek működésével, és életünkben betöltött szerepével kapcsolatos.
Így megtudhatjuk, mi mindenre van szükség ahhoz, hogy zavartalanul közlekedni tudjunk a világban.
Az Ablak-Zsiráf gyermeklexikon első olvasói lassan már maguk is szülősorba lépnek. Ezer és ezer kisiskolás ismerkedett a világgal a kötet segítségével, amely nemcsak az anyanyelvi oktatásban vált hasznos kézikönyvvé.
A több mint 1200 címszó felöleli mindazt az ismeretanyagot, amelyet a 7-10 éves gyerekeknek el kell sajátítaniuk ahhoz, hogy környezetükben eligazodjanak. A szómagyarázatok - ahol csak szükséges és lehetséges - egymásra épülnek, s a dolgok közti logikai összefüggés megtanítása egyik alapvető célkitűzése volt a szerzőknek. A kis olvasók tehát a konkrét ismeretszerzés mellett átfogó gondolkodást is tanulnak. A lexikon új címszavakkal és rajzokkal bővült.



3. Kütyük és az online világ

Írta: Lénárd András
Kiadás éve: 2017
Oldalszám: 64
Az Ablak-zsiráf könyvek új kötete azokról a tárgyakról, jelenségekről, fogalmakról ad a gyerekeknek ismeretet, amelyek a maguk természetességével veszik körül őket, de amelyek működéséről, lényegéről, jelentéséről nincsenek, vagy csak felszínes, netán téves ismereteik vannak.
A kütyüket és az online világához tartozó eszközöket a gyerekek sokszor magabiztosabban használják, mint a legót, mégis keveset tudnak róluk. A kötet ezt a hiányt pótolja.
A 3D-től a zoomig minden lényeges dolog megjelenik a kötetben - érthetően, szakszerűen.
eletszepitok.hu
A kütyük és az online világ fogalmai közérthetően
Olvasói vélemények az Ablak-zsiráf könyvek sorozat új tematikus lexikonáról. A kiadvány a kütyük és az online világ fogalmait magyarázza el közérthetően. Felnőttek is sokat tanulhatnak belőle.
Kütyük – mindennap használjuk őket. Megtanuljuk a nevüket, megosztunk fotókat az Instagramon, a Facebookon lájkoljuk a kedvencünket, regisztrálunk menő játék- vagy más weboldalakon. De vajon el tudjuk-e magyarázni a gyerekeknek, hogy mit hordoz az adat, hogy mit jelent a digitális szemét? Rengeteg új fogalom született az utóbbi 10-20 évben, melyeket a felnőttek sem mindig értenek.
Mérei Ferenc és V. Binét Ágnes Ablak-zsiráf című könyvének eredeti koncepciója alapján, annak felhasználásával Lénárd András összeállította a Kütyük és az online világ képes gyereklexikont. A fogalmakhoz Dudás Győző, Hegedűs Márton és Oravecz Gergely készített illusztrációkat. Szaklektorként Blénessy Gabriella és Sarbó Gyöngyi közreműködött. A kütyüs Ablak-zsiráf a Móra Könyvkiadó gondozásában jelent meg.
A könyv cseppet sem idegen, formátumában és a tördelésében is hasonlít az eredeti könyvre. Arra a könyvre, amelyen generációk nőttek fel. Az Ablak-zsiráf első kiadása a hetvenes évek végén jelent meg, nevét az első (Ablak) és az utolsó (Zsiráf) szócikkről kapta. Hogy mennyire nagyot fordult azóta a világ, azt az is jelzi, hogy a 2017-es tematikus kiadvány első szócikke a 3D, az utolsó pedig a zoomolni.
A gyerekek a kütyük és az internet világába születnek; egyre több helyről egyre többféle információhoz jutnak, de az információk rendszerezésére, jelentésük széles körű megértésére alig van idő és alakalom.
Az Ablak-zsiráf könyvek új kötete azokról a tárgyakról, jelenségekről, fogalmakról ad a gyerekeknek ismeretet, amelyek a maguk természetességével veszik körül őket, de amelyek működéséről, lényegéről, jelentéséről nincsenek, vagy csak felszínes, netán téves ismereteik vannak.
A kütyüket és az online világához tartozó eszközöket a gyerekek sokszor magabiztosabban használják, mint a legót, mégis keveset tudnak róluk. A kötet ezt a hiányt pótolja. Lehetetlenség a cikkben a teljes szószedetet visszaadni, csupán egy kis ízelítőre futja.



Ha szeretnéd megérteni, hogy mit jelent a 3D film, a 4D-s játék/mozi, a cyberbullying (szájberbuliing), a cyberbűnözés, ha érdekel, hogy hogyan működik az iskolákban használatos digitális vagy interaktív tábla, ha nem tudod, mivel foglalkoznak a hackerek, mit jelent a hoax, a kalózmásolat vagy miért veszélyesek az ún. kémprogramok. Ha foglalkoztat, miből lesz mém, hogy milyen operációs rendszerek léteznek, mit tud a Snapchat (sznepcset), miért törvénytelenek a Spamek, mire jó a szelfibot. Ha szeretnél eligazodni a gigabyte-ok és a terabyte-ok között, ha tudni akarok, mik a trójai programok, ha nem érted, mit takar a web 2.0 kifejezés vagy hogy milyen elven működik a wifi… Az új Ablak-zsiráf lexikonból sok más mellett ezekre a kérdésekre is választ kaphatsz.
A könyv a 6-9 éves korosztály számára ajánlott, de 10 évnél idősebbeknek, sőt, felnőtteknek is hasznos információkat nyújt.


4. Sport

Írta: Somlai János
Oldalszám: 64 oldal
Megjelenés: 2018. augusztus 23.
Mindenkinek köze van a sporthoz.
Vagy sportol, vagy szurkol - vagy sportol és szurkol.
Ezért szerencsés, ha a gyerekek az első sportélményeikkel együtt megismerik a sportágakat, a szabályokat, az eszközöket és a fogalmakat is.
Ebben segít az Ablak-zsiráf gyereklexikon-sorozat új kötete.
"AKI KALAPÁCSOT VET, AZ BARKÁCSOL?"
"VILÁGCSÚCS A HEGYTETŐN VAN?"
"AZÉRT BUNDÁZIK EGY CSAPAT, MERT FÁZNAK A JÁTÉKOSOK"
OLVASD EL EZT A KÖNYVET, ÉS MEGTUDOD!
5. Ember

Írta: Eszterág Ildikó, Bauer Zita
Illusztrálta: Felvidéki Miklós, Hegedűs Márton
Oldalszám: 64
Megjelenés: 2019. április 01.
A sorozat legújabb kötete az emberről szól.
De a szokásoktól eltérően nem szedi szét az emberrel kapcsolatos ismereteket egy-egy tudományág logikája mentén, hanem igyekszik - a teljesség igénye nélkül - a kisiskolások számára mindazt elmondani, ami az ember létezésével kapcsolatban számukra érvényes, fontos, érdekes lehet.
Így szó esik az együttélés formáiról, az ember életét meghatározó körülményekről, a társas együttélés gazdasági és kulturális aspektusairól csakúgy, mint az embert meghatározó biológiai sajátosságokról.
A kötetben, a sorozat jellemzőinek megfelelően, nem tudományos meghatározásokat olvashatnak a gyerekek, hanem szakmailag pontos, és az ő szempontjukból célszerű magyarázatokat. Ennek értelmében fontossá váltak a fantáziát megragadó elemek, a mesélés attitűdje, a konkrétumokból kiinduló általánosítások.
|