OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
PAPÍRSZÍNHÁZ

Következő 20 cikkElőző 20 cikk

VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ

  2020.03.22. 15:20
https://i.ytimg.com/vi/i5rxnaVwG08/mqdefault.jpg
fontosságáról és a végtelen számú mese lehetőségéről beszél
 
 

BEVEZETÉS

  2020.03.22. 09:18
f56a8249uj.jpgA "Papírszínház" rovatot öt évvel ezelőtt indítottam azért, hogy egy helyre gyűjtsem az összes olyan információt, melyet e csodás japán találmányról tudni érdemes. Azóta többször frissítettem a tartalmat, legutóbb az elmúlt év szeptemberében.

Most ismét át kellett szerkeszteni a rovatot, mivel a Csimota Kiadó - a papírszínház forgalmazója - ez év elején frissítette weblapját, így a 2019-ben feltett tartalmakat és képeket újra fel kellett tölteni.

Időközben számos videó készült a papírszínház használatáról Csányi Dóra főszerkesztő közreműködésével, melyeket itt egy kattintással nézhetünk meg. A rovatban már olvashatók az új, tavaszi mesék is.

Munkám során számtalan mesét mutattam be a gyerekeknek, s nagyon jó tapasztalataim vannak e különleges környezetben hallott mesék képeségfejlesztő hatásairól. Minél előbb (már 3 éves kortól) érdemes így is mesélnünk az óvodás és kisiskolás korosztálynak, hogy minél hatékonyabban fejlődjék figyelmük és fantáziájuk, történetmondásuk képről és vizuális kompetenciájuk.
Jó válogatást kívánok!
 

Papírszínház egy művészettörténész szemével

Révész Emese  2016.10.07. 01:49

VARÁZSLAT! - Akik gyerekközönségben kipróbálták a Papírszínházat, visszatérve így jellemzik hatását.

De hogyan kelhet versenyre a mesélés japán eredetű, ősrégi, állóképes módszere a tévében pörgő rajzfilmekkel, multiplex mozikkal vagy számítógépes játékokkal?

A válasz megnyugtatóan egyszerű: gyerekeink képekre való fogékonysága független a történeti korok változásától, és éppúgy kiterjed a hagyományos kézrajzra, mint a technikai képekre. A mesélő közvetlen jelenléte, az élőszóban kibontakozó mese pedig azt a benyomást kelti, hogy amit lát, az kizárólag neki szól, egyszeri, nem megállítható és nem visszapörgethető. 
 

Papírsznház módszetran

  2020.03.21. 22:26

Mit jelent a hűzás? (1)

 

Mit jelent a húzás? (2)

 

 

 

Mit jelent a húzás? (3)

 

 

Mit jelent a húzás? (4)

 

Egyéb mozgatás (1)

https://i.ytimg.com/vi/1EtsswBmGrQ/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEZCNACELwBSFXyq4qpAwsIARUAAIhCGAFwAQ==&rs=AOn4CLA9OzAfoj9V-jlgDCctHzIs4GyTTg

 

 

Egyéb mozgatás (2)

 

 

1/ Kamishibai - a japán papírszínház

  2015.03.25. 17:28
A Japánból eredő és igen népszerű papír színház, a kamishibai a mesekönyveket mintegy színházzá alakítja. A fakeretben mozgatható nagyméretű lapok segítségével a mesélő, a gyerekekkel szembefordulva, a lapok mozgatásával, az ebből eredő játékkal és ennek drámai hatásával igazi színházi élménnyé változtatja a hagyományos meseolvasást.

A képeken jól látható, hogy az 1920-as kezdetektől egészen idáig, legjobb kerékpáron elképzelni ezt a színházat. 

Amíg a közönség a keretben látható képet nézi, az előadó a kép hátoldalán lévő szöveget olvassa fel.

Elképzelhető, hogy néha dallamokkal, énekkel fűszerezi az előadást. Később hangszóróból szól a muzsika.    

A legötletesebb kamishibai pedig az, amikor

- az első képet csak félig húzza a mesélő, láthatóvá válik a mögötte levő kép fele, 
- az előzővel alkot egy újat, majd
- végképp kihúzva az elsőt, a második megjelenik teljes, immár új valójában.
 
E technika segítségével mindenki által jól láthatóvá válnak a képek, a figyelem egyszerre tud az illusztrációkra és a mese szövegére irányulni, a mesélő pedig a lapok hátulján olvasható szöveget kellő hatással tudja előadni közönségének. Nem szükséges többé az olvasás megszakítása, a könyv körbeadogatása, minden hallgató egyszerre élvezheti a mese szövegét és a hozzá készített illusztrációkat.  
 

2/ A kamishibai, mint pedagógiai eszköz

  2015.03.25. 17:45

Pedagógiai, foglalkoztató eszközként is igen jól működik a színház, hiszen házon belül, a gyerekek által is bővíthető, egyszerűen elkészíthető egy-egy mese házi verziója saját illusztrációkkal, melyet azután a keretbe csúsztatva könnyedén fel lehet használni a további közös olvasáshoz.

Képes a gyerekek figyelmét maximálisan fókuszálni. A mesék hallgatása, a kamishibai előadása közösség formáló erővel bír, a hallgatóság aktív figyelemmel kíséri a képekkel alátámasztott történetet, megpróbálja előre vetíteni képzeletében a történet következő elemét, a hiányzó leíró részeket pedig képzeletével egészíti ki.

 

3/ A papírszínház használata napjainkban

  2015.03.25. 17:55
A papírszínház legfontosabb sajátossága, hogy képes a gyerekek figyelmét maximálisan fókuszálni. 
 
A mesélő szerepe ma sem más, mint évszázadokkal ezelőtt:
a szórakoztatás, tanítás, közösség formálás és megtartás, gondolat-ébresztés, viták elindítása, közösségi értékek közvetítése, bizonyos szituációk feloldása, a világ megértése szimbólumok használatával, az irodalom és mítoszok irányába való nyitás.  
 

4/ Papírszínház — Módszertani kézikönyv

  2017.02.07. 23:17
Csányi Dóra  (Szerk.) - Simon Krisztina  (Szerk.) - Tsík Sándor  (Szerk.) - Papírszínház - Módszertani kézikönyvKézikönyv, amely a Papírszínház különböző felhasználási lehetőségeire ad gyakorlati tanácsokat könyvtárosoknak, pedagógusoknak, óvodapedagógusoknak és szülőknek.
 
Illusztrálta: Maros Krisztina 
Szerkesztette: Csányi Dóra, Simon Krisztina, Tsík Sándor 
Oldalszám: 190
 
A kézikönyv cikkek, vélemények, tanácsok, ötletek, játékok, iskolai óravázlatok gyűjteménye, melyben a Papírszínház sokrétű felhasználásának módjait mutatjuk be. 

A könyvet sokszorosítható sablonok, képek egészítik ki a kezdő és már gyakorlott felhasználók számára.
 
A Papírszínház 2008-as magyarországi megjelenése óta nagyon sok pedagógus, gyerekekkel foglalkozó szakember használja napi munkájában ezt a technikát. Rengeteg ötletet, javaslatot kaptunk az évek során tőlük. Ezúton is szeretnénk megköszönni munkájukat és értékes ötleteiket, hiszen nélkülük ez a könyv nem születhetett volna meg!

 

5/ Papírszínházzal a mese nem felolvasás, hanem előadás

  2015.03.25. 18:59
 
Képzeld el, hogy a mesekönyv lapjai nagyra nőnek és megtöltenek egy apró színpadot. Ez a papírszínház, amivel a mesélés gyereknek és felnőttnek is izgalmasabb.

Mi az a papírszínház? Mi az a kamishibai?

A papírszínház, azaz a kamishibai a mesekönyveket színházzá alakítja. Az előadáshoz a mesélő elhelyezkedik a gyerekkel vagy gyerekekkel szemben, kinyitja az ajtós fadobozt, elkezdi a történetet és képről képre halad. A meseolvasás – legyen az otthoni vagy közösségi – még színesebbé, még izgalmasabbá válik.
 
A gyerekeket már a nagy képek – 37×27,5 centis lapok – ámulattal töltik el, azonban a színpadra hasonlító keret és a képek váltogatása tovább növeli a mese varázslatát. Sőt, az se utolsó szempont, hogy ha több gyereknek olvasunk fel – és a két gyerek is már többnek számít -, akkor minden gyerek jól látja az illusztrációt.  
 

6/ Csimota Könyvkiadó vezetője a papírszínházról

  2015.03.25. 19:39
"A Papírszínház egy nagyon sikeres dolog lett, tulajdonképpen manuális képernyő effektnek is hívhatnánk. Először Franciaországban találkoztam vele, és már akkor zseniálisnak tartottam, de meg sem fordult a fejemben, hogy bevezessük nálunk, ugyanis a könyvesbolti terjesztése teljesen lehetetlen. Aztán egészen máshonnan jött elő újra az ötlet.
 
Egy gyógypedagógus keresett meg minket, aki halmozottan sérült gyerekekkel foglalkozik, és olyan interaktív könyvet keresett, ami a figyelemzavar esetén nyújthat segítséget a munkájuk során. Eredetileg egy interaktív könyvet akart, de az hatalmas költségű, aztán eszembe jutott a Papírszínház technika, elkezdtünk erről beszélgetni, és elindultunk vele.

2006-ban hat mesével indultunk, amiből kettő rögtön franciául is megjelent, annál a kiadónál, akik Franciaországban csinálják a Papírszínházat, és most már a 22. címnél járunk (2015).

A francia kiadóval nagyon szorosan együtt dolgozunk, bármelyikünk elkezd egy címmel foglalkozni, rögtön mutatja a másiknak, és beszállunk egymás munkájába, így közösen megy végig minden darab kiadása. Úgy vélem, ez a magyar illusztrátoroknak is lehetőséget nyújt arra, hogy kilépjenek a magyar közegből.” (Csányi Dóra)
 

7/ Házi készítésű Papírszínház-mese: Esőfelhők

  2020.03.28. 08:24

"Kedves Csimota! Pechan Eszter javaslatára küldöm az alábbi videót, mert szerinte nagyon örülnétek neki!

Eszter Papírszínházas videóit néztük youtube-on, és a 8 éves Ákosom teljesen rákattant. Rajzolt egy mesét, nekem pedig kellett készítenem egy „olyat, ami Eszternek is van!”
Szóval szeretettel küldjük az Esőfelhők című mesét!  Üdvözlettel: Timea"
 

TARTALOM (1)

  2019.09.24. 00:25
2020 - A kiskondás - Illyés Gyula-Zengővári Judit - videó (4+)
 

TARTALOM (2)

  2019.09.26. 00:29
 

TARTALOM (3)

  2019.09.24. 00:26
 

TARTALOM (4)

  2019.09.26. 01:17
 

TARTALOM (5)

  2019.09.24. 00:26
 

TARTALOM (6)

  2019.09.26. 02:26
 

A brémai muzsikusok

  2015.03.08. 23:40
4 éves kortól
kamishibai0bÍrta: Grimm fivérek
Illusztrálta: Takács Mari
Fordította: Lackfi János
Letölthető fordítás: Német nyelven
Kiadás éve: 2018
Lapszám: 16

A brémai muzsi-kusok a Grimm testvérek gyűjté-sének egyik ismert meséje.

„Volt a világos világon egy szamár, szegény egész életét azzal töltötte, hogy órmotlan zsákokat cipelt-cűgölt a hátán és felkaptatott velük valamelyik dombra, aztán pedig lecaplatott velük az ellenkező irányban. Egész nap csak a zsákok, a zsákok…”
 

A császár új ruhája

  2016.01.27. 23:41
4 éves kortól
Írta: Hans Christian Andersen 
Illusztrálta: Marc Majewski 
Fordította: Rab Zsuzsa
Kiadás éve: 2015
Lapszám:18

Hajdanában, öreg időkben, élt egy hatalmas császár, aki a díszes, szép ruhákat becsülte a legtöbbre a világon.

Arra költötte minden pénzét, hogy szebbnél szebb ruhákban pompázhasson. Egy nap aztán két csaló állított be a császári palotába, akik alaposan rászedték a hiú uralkodót.

Az ismert mese egy hiú uralkodóról.
 

A csodapalást

  2015.06.01. 08:45
4 éves kortól
Írta és illusztrálta: Thierry Chapeau
Fordította: Szabó T. Anna 
Kiadás éve: 2015
Lapszám: 13

Volt egyszer, hol nem volt, volt egyszer egy királyság.

Egy nap Kőris herceg Borbolyától, a boszorkánytól bámulatosan szép kelmét kap. A herceg megkoronázása után a kelméből palástot varrat magának, mit sem sejtve annak varázserejéről.

A palást nemcsak az új királyt, de annak alattvalóit is csapdába ejti, és Borbolya veszi át a hatalmat. Hála a nép szeretetének és összefogásának, a gonosz boszorkány végül megbűnhődik. Egy különleges kelme története.     

Egy különleges kelme története.
 

Következő 20 cikkElőző 20 cikk

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót