OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
Eric Carle csodálatos világa
 
 
Eric Carle a kortárs gyermekirodalom egyik leghíresebb, legelismertebb szerzője. Sikerének titka talán abban is rejlik, hogy minden egyes alkalommal végtelen alázattal, rendkívüli profizmussal, maximális elkötelezettséggel és fegyelemmel áll a munkához. Ahogy egy interjúban elmondta, történeteihez az életben szerzett tapasztalatokból, a gondolataiból és legmélyebb érzéseiből merít ihletet.

Eric Carle nem csupán írja és rajzolja a gyerekkönyveket. Az alkotás számára hivatás, egyfajta küldetés, melynek célja, hogy átsegítse a gyermekeket a kisebb-nagyobb kríziseken.

Eric Carle jellegzetes kollázsokkal illusztrált könyvei nem csak szórakoztatják, de fejlesztik is a gyerekeket.

A kelekótya kaméleon

Eric Carle - A kelekótya kaméleonKiadó: Pozsonyi Pagony, 2008
Oldalszám: 32
Kötés: kartonált lapozó
 
A kaméleon élete borzasztó unalmas volt, míg egy nap rájött, hogy nemcsak a színét tudja változtatni, hanem a formáját és a méretét is.
 
Amikor meglátja az állatkert csodálatos állatait, azonnal olyan akart lenni, mint ők.
 
A mese végén azonban rájön, hogy legjobb, ha önmaga marad.
 

Ki ne akart volna már – legalább gyerekként – nagyobb, szebb, erősebb vagy bátrabb lenni? Kitűnni társai közül, valaki másra, egy általa csodált lényre hasonlítani. Számos mesében találkozhatunk ezzel a vággyal, amely hol beteljesül, hol pedig gúny és megvetés tárgyát képezi.

Eric Carle kaméleonja bár tudja változtatni a színét, mégis kicsinek, csúfnak és gyengének érzi magát, miután egy állatkertbe tévedve rádöbben, milyen csodálatos állatok léteznek. Egyszerre szeretne hasonlítani a flamingóra, a halra, a szarvasra, a teknősre, az elefántra, mind-mind a többi állatra, és csodák csodájára teljesül a kívánsága. Sorra szárnya, uszonya, szarva, páncélja, ormánya nő, míg végül mindenre hasonlít már, csak önmagára nem. Inkább egy kelekótya lény, ami az angol eredetiben egyszerre jelent összekevertet és megzavarodottat.

De még így, új alakjában sem boldog, mígnem utolsó kívánságként azt kéri, bárcsak újra kaméleon lehetne. És többé már nem érzi unalmasnak és szürkének az életét, egyszerűen csak boldog, hogy újra önmaga lehet.


A telhetetlen hernyócska

A telhetetlen hernyócskaKiadó: Pagony, 2006
Kötés: kartonált lapozó
Oldalszám: 24

Eric Carle sok-sok különleges montázstechnikával készült mesekönyve közül a legelső és legismertebb (amit 1969-es első megjelenése óta több mint 20 millió példányban adtak el világszerte) A telhetetlen hernyócska.

Képtalálat a következőre: „a telhetetlen hernyócska mese”A mese egy kis hernyóról szól, aki hétfőn keresztülrágta magát egy almán, de továbbra is éhes maradt, kedden keresztülrágta magát két körtén, de továbbra is éhes maradt, szerdán három szilván, csütörtökön négy epren, majd egy tortán, egy virslin, egy nyalókán, és így tovább, és így tovább - míg jól nem lakik - és gyönyörű pillangó nem válik belőle.
 
Az illusztrációk montázstechnikával készültek, színei szépek, élénkek, a kivitelezés igényes. Minden étel közepén van egy kis lyuk, amibe a kicsik szívesen bedugdossák az ujjukat, ez segít nekik lapozni is, ezért már a legkisebbeknek is tudják lapozni.
 
Humoros az utolsó, szombati nap, amikor a hernyócska mindent befal. Az ételek vizuális megjelenítése segít a szavak tanulásában is.

A meséből  rengeteget tanulhatnak a gyerekek:

  • a napszakok váltakozását,
  • az egyes gyümölcsök megnevezését,
  • a színek gyakorlását,
  • a számolást 1-5-ig,
  • a hét napjainak megtanulását,
  • különböző élelmiszerek megnevezését,
  • valamint a környezeti nevelés szempontjából szépen bemutatja, hogyan lesz a kis "tojásból" petéből, hernyócska, báb majd csodaszép pillangó.

Nem láttad a cicámat?

Nem láttad a cicámat?Kiadó: Pozsonyi Pagony, 2013
Kötés: kartonált lapozó, kihúzható fülekkel
Oldalszám: 12

Egy kisfiú elvesztette a cicáját, és most bejárja a világot, hogy megtalálja.

 

A földkerekség sok-sok országában, Amerákától Perzsiáig mindenkitől a cicája felől érdeklődik:

        "Nem láttad a cicámat?" 

Útközben sokféle vadmacskával találkozik. Az állatokat a kihúzható fülek segítségével ismerjük meg.
 
Eric carle CAT art.reverse.2 (600 x 426)A kisfiú - az állatok láttán - szomorúan állapítja meg:

"Ez nem az én cicám, ez egy ...." - s modja a vadmacska nevét - oroszlán, párduc, jaguár, puma, tigris, hiúz, gepárd. 

 

A mese végén szerencsérere a saját cicája is előkerül, nem is egyedül....

Húzzuk ki oldalra a lapokat, és nézzük meg, milyen állatokkal találkozik a kisfiú!

A kartonált lapozó verzóján az összes vadmacska egybe is látható, így - a képek alapján - át lehet ismételni és rögzíteni a hétféle vadmacskát.

Legelső könyvem a formákról

Eric Carle - Legelső könyvem a formákrólKiadó: Pozsonyi Pagony, 2013
Oldalszám: 20
 
Ismered a formákat? Az összeset? Tudod, milyen alakja van egy dinnyeszeletnek?

Válassz ki egy jól ismert formát a lap tetején! Keresd meg azt a képet, amelyiken ugyanaz a forma szerepel!

Próbáld meg!
 
 
legelso-konyvem-a-formakrol-belso1
 
 

Legelső könyvem a színekről

Eric Carle - Legelső könyvem a színekrőlKiadó: Pozsonyi Pagony, 2011
Oldalszám: 20
 
Ismered a színeket? Az összeset?
Válassz ki egy színt a lap tetején!

Keresd meg azt a képet, amelyiken ugyanaz a szín szerepel!

Próbáld meg!
 
 

Legelső könyvem a számokról

Eric Carle - Legelső könyvem a számokrólKiadó: Pozsonyi Pagony, 2011
Oldalszám: 20
 
Tudsz már 10-ig számolni? Lássuk csak!
Válassz ki egy számot a lap tetején!
Keresd meg azt a képet, amelyiken ugyanannyi gyümölcs látható!
Próbáld meg!
 
 

A színekről és a számokról szóló lapozókban megtanulunk tíz színt beazonosítani, és tízig számolni. Az osztott lapokon a színek, illetve a számok alatt különböző színű tárgyak és élőlények, illetve különböző darabszámú gyümölcsök vannak összekeverve. Amíg beazonosítjuk a színeket, az alsó osztásban meg lehet keresni az annak megfelelő színű képet, illetve ugyanezen elve mentén a számokhoz párosíthatjuk a megfelelő számú gyümölcsöt.

A gyerekek maguk is eljátszhatnak a könyvekkel, még akkor is, ha nem ismerik például a számjegyeket. Minden egyes számjegy alatt ugyanis le lehet számolni az annak megfelelő számú négyzetet is.

Mielőtt megvásárolnánk egy gyerekkönyvet, többnyire elolvassuk a hátoldalán található ajánlót, összefoglalót. Eric Carle szóban forgó két könyvének hátsó borítóján csupán egy-egy képet találunk: a belső oldalak egyikét mindenféle szöveg nélkül. Tökéletes összefoglalása ez a könyveknek, hiszen minden fontos információ benne van. A vizuális meghatározottság, a könyv felépítése és a benne rejlő játék.

A Pagonynak köszönhetően két újabb Carle-könyvet forgathatnak a gyerekek immáron magyarul. Igaz, a fordítónak nem sok dolga akadt, mert a kiadványokban alig található szöveg, történet pedig egyáltalán nincsen. Az egyikben a színekkel, a másikban a számokkal lehet ismerkedni, barátkozni. A keménylapos könyvek jól bírják a gyűrődést, azazhogy gyűrhetetlenek, bátran nyüstölheti őket a gyerekkéz.
Ez fontos, mert Eric Carle kimondottan a kicsik kezébe szánta a lapozókat, nem véletlenül az a címük, hogy Legelső könyvem a színekről , illetve Legelső könyvem a számokról. 

Ahogy Carle többi alkotásában is, itt is főszerepet kap az interaktivitás, a játék. Carle jól tudja, hogy a kicsik számára ez a legfontosabb és legkedvesebb elfoglaltság, ezért legtöbb művébe beépít valami játékos pluszt: A telhetetlen hernyócskában például lyukakat helyezett el, A kelekótya kaméleonban színes regisztert, a magyarul még nem olvasható A nagyon csendes tücsökben (The Very Quiet Cricket) ciripelő hangot. A képzőművész-író többször, több helyen is elmondta, hogy műveinek többsége amolyan átmeneti műfaj játék és könyv között. Olvasható játék, vagy máshogyan: érintésre váró könyv.

A két Carle-könyv teljes egészében egyetlen játékra épül: a gyerekeknek meg kell keresniük az összeillő párokat. A lapozók ugyanis osztott oldalúak, vízszintesen ketté vannak vágva, és minden felső féllaphoz passzol egy a lentiek közül. A színeket egy-egy színes ábrával, a számjegyeket pedig a megfelelő mennyiségű gyümölccsel kell párba állítani.

A két Legelső könyvem-ben is megfigyelhető Carle minden alkotásán érezhető és témaválasztását is általában meghatározó természetszeretete. 

Eric Carle - Legelső könyvem a színekrőlA „madaras” lapozó alsó részében az egy-egy színből kivágott és összeillesztett formák többsége is a természetből vett példa: a rózsaszín párja egy virág lesz, a sárgáé citrom, a liláé szőlő, a kéké madár, a zöldé fakorona.

Van egy kakukktojás is, a tarka, aminek a pillangó a párja.

 

 

Eric Carle - Legelső könyvem a számokrólAz „epres” lapozóban pedig gyümölcsöket kell a számokhoz rendelni. Carle gyümölcsei persze véletlenül sem egyformák: a kilenc meggy között van kisebb, nagyobb, van száras, leveles, sőt, van fülreakasztható páros is. Akárcsak a természetben. Mintha a Carle-könyveknek lenne egy olyan üzenete is, hogy a természetben minden ott van, ami egy kíváncsi, a világot éppen felfedezni készülő gyerek számára izgalmas lehet.

 



 

A kiadványokban látható képek természetesen most is kollázstechnikával készültek. Carle -akárcsak egy sajátos összerakós játékban - a maga festette színes selyempapírokból apró darabkákat vagdos vagy tépdes, aztán egymáshoz illesztgeti, próbálgatja őket, és egyszer csak a sok pici elemből összeáll a kép, létrejön a hernyócska, a kaméleon és az összes többi Carle-figura. Lehet, hogy a gyerekek is azért kedvelik a szerző sajátosan egyszerű, élénk színű, vidám képeit, mert érzik benne a játékszerűséget, az összerakósdit.


A kollázs-képek további jellemzője az esetlegesség és véletlenszerűség. A szabálytalan körvonalak, az elnagyolt formák, a perspektíva hiánya gyerekrajzokat juttathat eszünkbe. Eric Carle egyébként bárkit szívesen beavat munkamódszerébe, a nevét viselő képeskönyv-művészeti múzeumban (The Eric Carle Museum of Picture Book Art) rendszeresen tart bemutatót, sőt a gyerekek különféle foglalkozások keretében el is sajátíthatják a kollázskészítés alapjait.

Events with Megan Dowd Lambert

A múzeumban speciális képeskönyv-olvasási gyakorlatokat is tartanak, melyet az intézmény egyik munkatársa, Megan Lambert fejlesztett ki néhány – már ismert - olvasási és ismeretelméleti módszer felhasználásával.

Whole Book Approach elnevezésű módszer lényege, hogy a gyerekek nem csupán passzív befogadói egy felnőtt által előadott történetnek, hanem aktívan részt vesznek a képeskönyv, mint műtárgy teljes felfedezésében. Felolvasás helyett párbeszéd zajlik, melyben a felnőttnek csupán irányítói szerep jut.

A gyakorlat során nem csak a szöveggel foglalkoznak, sőt, a hangsúly inkább a képeskönyvek vizuális megalkotottságán van. Együtt megbeszélik, hogyan egészítik ki a képek a szöveget, hogyan járul hozzá a könyv egész szerkezete, felépítése, kinézete a történethez.
 
Vagyis itt nem a gyerekeknek, hanem a gyerekekkel együtt olvassa a felnőtt a képeskönyvet, amely ebben a megközelítésben a gyerekek kritikus és kreatív gondolkodását fejlesztő eszköz.

"Szeretném megmutatni a gyerekeknek, hogy a tanulás szédítő és egyben vidám dolog." - olvashatjuk a magát képírónak is nevező Eric Carle weboldalán.

A szerző minden alkotásából tanulhatnak valamit a kicsik - általában nem olyan direkt módon, mint a Legelső könyvem-sorozat részeiből -, de a "tanulnivaló" minden alkalommal játékba, humorba van csomagolva. Így a gyerekek szinte észrevétlenül és jókedvűen teszik magukévá az alapvető fontosságú ismereteket. (prae.hu)

 
 

 
 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót