OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2023. Január
HKSCPSV
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
INTERJÚK
INTERJÚK : Kemény Zsófi - Én még sosem

Kemény Zsófi - Én még sosem

Latyák Balázs  2015.08.20. 19:04

A slammer van, meg a pucér szíve

"Ez az első regényem, aminek az ötletén éveket ültem, mivel a háromötödét  meg kellett élnem, mielőtt leírhattam volna. Megélés közben írtam verseket, slammeltem, egyetemre jártam a gimnázium után, és próbáltam elfelejteni azt a háromötödöt. Ez adta hozzá a maradék kétötödöt. Húszéves koromra sikerült összegyúrnom az ötödöket egy egésszé. Ez van most. 

A könyv egy csomóról szól. Egy olyan hatalmas, kaotikus, kibogozhatatlan csomóról, amit három tizenhét éves gimnazista érzelmeiből, gondolataiból és hülyeségeiből csomózott az Élet. Mindhármuknak megvannak a módszerei arra, hogy kibogozzák a kibogozhatatlant, és mindhármuk módszere más; hiszen mindhármuknak mást jelent a csomó. A kérdés az, hogy szükség lesz-e végül a gordiuszi megoldásra.”

„Az, hogy az ember elmondhassa a véleményét, alapvető emberi szükséglet. És az is érthető, hogy ha hatni akar, akkor minden formát megragad: legyen az slam vagy tüntetés. Remélem, hogy a mi generációnk, ha majd mi jövünk a hatalomba, jobban fogja csinálni, mint a mostaniak, de gondolom annak idején a mostaniak is azt hitték.” Kemény Zsófi a Slam Poetry* egyik vezéregyénisége.

 

slam poetry egy olyan alulról szerveződő esemény, ahol a résztvevők saját verseiket, műveiket előadják pár percben, és ezek után értékelik egymást. Általában numerikus értékelést használnak, mint például a nullától tízig terjedő skála. Célja egymás szórakoztatása, kisebb hírnév szerzése, elgondolkodtatás.

A slam poetry története 1984-ben indult, amikor is egy építőipari munkás, Marc Smith, önjelölt költő, és barátai a kedvenc klubjukban felolvasó esteket szerveztek egymás szórakoztatására. Később a szervezők több csapatot is meghívtak az eseményekre, így már egy komolyabb versennyé nőtte ki magát, ami kezdetben csak hobbiként indult. A hangsúly itt már nem a versek hangulatáról szólt, hanem sokkal inkább egy performansz lett. Nagyobb esteken, amikor több csapat illetve egyén indult, akkor az egész egyfajta párbajjá alakult át, ahol a közönségé volt a döntő szó. Ezután a slam poetry szerte a világon elterjedt, mint például Európa egyes országaiban, a Távol-Keleten, Japánban, Dél-Koreában, Indiában stb. (Wikipédia)

  • Fiatalként, Te milyen világot tartasz ideálisnak?

Amiben sok a slam, ahol mindenki boldog és világbéke van. Nem! Igazából kellenek rossz dolgok, mert nem lenne miről slamelni, és gondolkodni sem lehetne. Olyan hetven-harminc százalékban jó és rossz dolgok kellenének abba az ideális világba.

  • A slam poetry miért fontos számodra, miért gondoltad úgy, hogy neked ki kell állnod és mondanod kell valamit?

Erre nyilván azt kellene mondanom - mint normális slammernek - hogy nagyon vonzott a színpad és iszonyatosan meg akartam mutatni, ami bennem van. Ki akartam rakni testem-lelkem az emberek elé. Na, ez így nem lenne igaz. Írtam régebben is szövegeket, például verseket, novellákat, de nem akartam, hogy más is lássa őket. Végül Simon Márton és Závada Péter rávettek, hogy nevezzek be egy slam poetry versenyre. Elmentem, sikeres voltam, és a műfajban maradtam. Időközben nagyon fontossá is vált számomra, mert megkérdezik bizonyos dolgokról a véleményemet és „népszerűvé” is tett. Valójában értelmet adott a dolgoknak.

  • Mit tartasz fontosnak a slamben?

A szöveg hatását az emberekre; azt hogy megnézik, imádják, tapsolnak. Érzelmeket szabadít fel, eufóriát okoz az egész. Olyan pillanatokat okoz a slam, hogy egyszerűen felállnak az emberek, tapsolnak, dübögnek és ölelgetni kezdik egymást. Szerintem ez nagyon jó. Ezen kívül van az a szabadságérzés is, hogy kimondhatsz bármit. Népszerűsíti a költészetet, amit ugyan hibaként rónak fel, de szerintem ez is jó. Sok költő azért hisztizik, hogy a slam poetry túl népszerű, és attól tartanak, hogy lehúzza a kortárs költészet színvonalát. A slam általában egyszerhasználatos szöveg, nyilván nem olyan átgondolt és kicsiszolt, mint a vers. (Tisztelet a kivételnek, mert igenis van kivétel, létezik olyan slam, ami megállná a helyét kötetben is, sőt olyan is, ami már meg is állja.) A költők viszont attól is tartanak, hogy a közönséget a költői estektől vonja el a slam-est, nem hiszik el, amit mi, slammerek állítunk: aki egy slam-esten „rászokik” a költészetre, az könnyebben elmegy egy zene- és versenymentes felolvasásra is. Én is írok verseket, és imádom a kortárs költőket is, akik ezeket mondják, csak szerintem nem látják, hogy a slam az slam, egy külön műfaj. És nem ellenség.

  • Be lehet skatulyázni a műfajt, rá lehet húzni, hogy jobb vagy baloldali?

Alapjáraton nem. De mivel most aktuálisan jobb oldali kormány van, akkor ez, mint egy alulról szerveződő szubkultúra némi forradalmi hevülettel, nyilván a jobboldal ellenzéke. A slam az utóbbi két évben futott ennyire fel, még nem derült ki, hogy egy baloldali kormánnyal szemben is ennyire kritikus-e. Valószínűleg igen. A slammer kiáll a színpadra, és azt mondja el, amit maga körül lát, ami érzelmileg megragadja. Vagyis (általában) nem a politika, hanem a mindennapi élet a téma.

  • Valaki így jellemezte a slamet: „A slam poetryben túl sok az elégedetlenség.” Mit gondolsz, helyénvaló állítás ez?

Hát… mit tagadjam. A slamnek jót tesz, ha dühből beszélsz. Indiana, aki szerintem a legjobb slammer, azt mondja, hogy akkor tud igazán jó slamszöveget írni, ha felgyűlik benne az indulat, mert akkor így kifolyik belőle, és az jó! De van olyan slam is, ami a boldog szerelemről szól, vagy egy nyári délutánról. 

  • Szerinted ez az egész meddig marad életben, meddig lesz aktuális?

Mindig aktuális lesz, mert műfaji kötöttség, hogy aktuális legyen. Bízom benne, hogy kitart az érdeklődés is iránta. Egyelőre ez még növekszik, egyre több helyre és többször hívnak slammereket. És ha egyszer megszűnik a slam, akkor lesz helyette valami, ami ugyanilyen jó lesz.

  • A slam lehetne egy forradalmi vezérszál, mondhatná, hogy gyertek, döntsük meg a hatalmat?

Szerintem a forradalmat nem versekkel csinálják. De 1848-ban sem Petőfi csinálta a forradalmat, hanem a Pozsonyi Országgyűlés és Móga tábornok. Ha a Nemzeti dalt forradalmi vezérszálnak tekintjük, akkor ez a potenciál benne van a slamben is. Rengeteg olyan slamszöveget ismerek, amiből ki lehetne ragadni szlogeneket, és zászlóra lehetne írni sorokat. Egy karizmatikus slammer képes lenne a lelkesítésre is, ha tényleg el akarunk játszani ezzel a gondolattal. Magamról mondjuk nem tudom elképzelni, hogy kiálljak emberek elé, és azt mondjam, „Menjünk törjünk be a Parlamentbe és slagozzunk ki onnan mindenkit!”, de azért szívesen pofázok időnként én is. Munkaköri kötelességem hinni a szavak erejében.

  • Nem gondolod, hogy egy kissé mondva csinált történet, hogy a fiatalok kiállnak és megmondják a tutit a nagyoknak?

Most a slammerekről beszélünk vagy a diáktüntetésekről? Az, hogy az ember elmondhassa a véleményét, alapvető emberi szükséglet. És az is érthető, hogy ha hatni akar, akkor minden formát megragad: legyen az slam vagy tüntetés. Remélem, hogy a mi generációnk, ha majd mi jövünk a hatalomba, jobban fogja csinálni, mint a mostaniak, de gondolom annak idején a mostaniak is azt hitték.

  • A slamre, mint bírálatra odafigyelnek az ország vezetői?

Lassan kéne nekik! Nem fenyegetésből mondom, csak úgy. Itt van például az „Üzenj te is Orbán Viktornak” videóm, ami kilencvenezer megnézésnél tart a youtube-on. Ez egyszerűen annyira sok ember, hogy nehéz elképzelni, hogy egy olyan se látta volna, aki bent ül a Parlamentben.

  • A slam nagyrészt fiatalokból álló csoport. Szerinted a slamen kívül mennyire figyelnek ma ezekre a fiatalokra? Úgy általában mennyire veszik számba a fiatalokat?

A fiatalokra úgy, mint fiatalokra figyelve van, de rád meg rám nincs. Az nagyon megy, hogy rendeletekkel szétverjék az oktatási rendszert, de abban nem a fiatalok érdekeire figyelnek, hanem csak arra, hogy valamit csinálniuk kell, hogy úgy nézzen ki, mintha most nagyon megreformáltak volna mindent. És ez botrány szerintem. Most például bevezették a mindennapos testnevelés órát, de nincs hely, nincs tanár, nincs annyi időpont, mint amennyi kéne: az iskolában káosz van, nem testnevelés. Vagy ott van a tanárképzés átalakítása. Az új, osztatlan tanárképzésben a most felvett (vagyis velem egykorú) tanárjelölteknek sokkal kevesebb szaktárgyi kreditet kell teljesíteniük, mint az eddigieknek. Kinek kellenek majd olyan tanárok, akik a tanítandó szakjukról alig tudnak többet, mint egy gimnazista? Vagyis kinek kellünk majd mi?

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77