AZ OLVASÓVÁ NEVELÉS MEGALAPOZÁSA
AZ OLVASÓVÁ NEVELÉS MEGALAPOZÁSA
http://olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg
MIT OLVASSUNK?

 

 
KLASSZIKUS GYŰJTEMÉNYEK
 
MESE- ÉS OLVASÓSAROK

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
-Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
-MEK gyermekirodalom

A Magyar Elektronikus Könyvtár Gyermekirodalma

Digitális mesegyűjtemény 

 
-Gyermekújság
 
-Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
-Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

/2016-07-01

 

 
OLVASÓI NAPTÁR
2017. Július
HKSCPSV
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
<<   >>
 
NÉPMESEKINCSTÁR

Következő 10 cikkElőző 10 cikk

A sorozat ismertetése

  2017.01.29. 17:22
 
Szerkesztette: Bajzáth Mária
Illusztrálta: Schall Eszter
Kiadó: Kolbri Gyerekkönyvkiadó
 
A Népmesekincstár hét kötetből álló sorozat, melyet Bajzáth Mária mesepedagógus válogat, öt korosztálynak gyűjti össze a világ népmeséit: 0–4 éves, 4–6 éves, 6–8 éves, 8–10 éves gyerekeknek és a 11 éven felülieknek.
A szülők és pedagógusok számára egyaránt hasznos gyűjteményeket a Népmesekincstár mesepedagógiájának két, a korosztályok igényeit követő (3-8 évesek) módszertani kötete kíséri.

 

1. Itt vagyok, ragyogok! - Legkisebbek népmeséi

  2017.01.29. 17:30
Kiadás éve: Kolibri, 2014
Oldalszám: 180

"Milyen népmesét olvassak az egyéves kisfiamnak? Mit meséljek a kétéves kislányomnak? Kiscsoportosak a gyerekek, van nekik szóló történet?

Sokszor és sokan tették föl nekem ezeket a kérdéseket az elmúlt húsz évben.

Ez a kötet született válaszként, amelyben a világ minden tájáról válogattam össze a legkisebbeknek ajánlott népmeséket."
(Bajzáth Mária mesepedagógus, a Népmesekincstár mesepedagógiai módszer kidolgozója)
 

2. Járom az új váramat

  2017.01.29. 17:45
Kiadás éve: Kolibri, 2014
Oldalszám: 240

„A mesékben, mondókákban, népdalokban a ház, vár, palota, a templom gyakran magát az embert jelképezi, amelynek ezen a nyelven ablaka a szem, ajtaja a száj, kupolája a homlok.

A 4-6 éves gyerekek ezt a várat járják, építik. Összes kérdésük, minden mozdulatuk, megszerzett élményük, tapasztalatuk és álmuk azt a célt szolgálja, hogy testükből-lelkükből erős, gyönyörű vár épüljön, s abban várkapitánnyá válhassanak.

Ebben segítik őket a világ minden tájáról való, sok-sok nép mesekincstárából válogatott különleges mesék, amelyek őseink mágikus, teremtő, képi nyelvén üzenik, hogy élni jó, jónak lenni érdemes, és jó tett helyébe jót várj!"
 
A népmesegyűjtemény 14 tematikus fejezetbe sorolja a népek meséit:
 

3. Így megyek iskolába

  2017.01.29. 17:46
Illusztrálta: Simonyi Cecilia
Kiadás éve: 2016
Oldalszám: 248

A világ népmeséit egy-egy tematika, illetve korcsoport mentén közreadó Népmesekincstár-sorozat legújabb darabjának középpontjában az iskolakezdés áll. Az Így megyek az iskolába című kötet a 6–8 éves korosztály gondolkodásához illeszkedő mesegyűjtemény, amelyről a meséket válogató és a Népmesekincstár mesepedagógiai módszert kidolgozó Bajzáth Mária így vall:

„Olyan meséket válogattam ebbe a gyűjteménybe a világ minden tájáról, amelyek segítenek átlépni a gyerekeknek egy új életszakaszba.

Az iskolába induló kisgyerekekre − az erősödő fogalmi gondolkodás mellett − még jellemző a mesevilágban létezés. Képzeletüket a varázslat és a csoda éppúgy izgatja, mint ahogy érdeklik őket a számok, a test, az élet és a halál kérdései, a barátok, az ellenfelek, és a megfejthetetlennek tűnő talányok. Mesehallgatás közben a gyerek tét nélkül tapasztalhatja meg a jó és a rossz utak különbözőségét, kikacaghatja félelmeit, belebújhat bárki és bármi bőrébe. Miközben rengeteg információt szerez a világról, a népmese – nélkülözve az oktató szándékot – az érzelmeire hat, és évezredek tapasztalatát, tudását, örök emberi értékeket közvetít számára.”

A kötetből négy mesét olvashatunk az interjú után.

Interjú Bajzáth Mária mesepedagógussal

Várkonyi Zsolt  2017.01.29. 20:52
bajzath_maria_szidor_gabor_-_fotoA gyerekeket érdekli a halál, mi pedig gyakran nem tudjuk, hogyan válaszoljunk
 
Augusztus 18-án (2016) jelent meg a Kolibri Kiadónál Bajzáth Mária mesepedagógus Népmesekincstár-sorozatának legújabb darabja, mely az „Így megyek az iskolába” címet viseli. Kötetsorozatában Bajzáth Mária a világ népmeséit gyűjti csokorba egy-egy tematika és korcsoport mentén. Az Így megyek az iskolába című kötetében a szerző a 6–8 éves korosztály számára gyűjtött népmeséket a világ minden tájáról. Találunk a könyvben indonéz, kazah, szerb, türkmén, üzbég, koreai és magyar mesét is.
A gyerekek olvashatnak hősökről, barátságról, hétfejű sárkányokról, valamint találkozhatnak az élet és a halál kérdéseivel is.
     Bajzáth Máriával beszélgettünk új könyvéről, a népmesék sikerének titkáról, a gyerekek halálhoz való kapcsolatáról, valamint arról, létezik-e még a mesélés, mint közösségi élmény. 
  • Azt írja a könyv előszavában, hogy olyan meséket választott a kötetbe, melyek megkönnyítik az átlépést az új élet szakaszába, és a gyerek mindennap megtapasztalhatja a jót és a rend győzelmét. Miként segítenek ezek a mesék a gyerekeknek kudarcaik feldolgozásában?
 

Így megyek iskolába - Az ember életideje

magyar népmese  2017.01.29. 22:32

Mikor Isten a teremtés munkáját bevégezte, magas színe elé hívatta az embert, s kérdezte:

- Hány esztendeig szeretnél élni?

Az ember egy kicsit gondolkozott, s azt felelte:

- Elég lesz, Uram, harminc esztendő.

De ahogy kiment az Istentől, mindjárt megbánta, hogy olyan kevés életidőt kért. Az ember után az ökör ment be, s ez húsz esztendőt kért az Istentől.

Kijő az ökör, de mindjárt megbánja, hogy húsz esztendőt kért, gondolta, elég neki tíz esztendő.
 

Így megyek iskolába - A hangya meg a hó

portugál népmese   2017.01.29. 20:57
A mese minden képe a végességről és a határokról szól, pontosan jelöli ki az erők és az ember helyét a világban, de csak az utolsó sorában jelenik meg a halál, mint erő. Nélkülözhetetlen, életre szóló, helykijelölő útravaló: „Olyan erős vagyok, hogy elvisz a halál.”

hangyas-kifesto-012Egy hangya lábát megfogta a hó. 

– Hó! Te oly erős vagy, hogy megfogod a lábam! 

– Én olyan erős vagyok, hogy a nap is megolvaszt – válaszolta a hó. 

– Nap! Te oly erős vagy, hogy megolvasztod a havat, a hó megfogja a lábam!
– Olyan erős vagyok, hogy a fal is utamat állja! – válaszolt a nap. 
 

Így megyek iskolába - Észak hét csillaga

kóreai népmese  2017.01.29. 21:05
Ez a leheletfinom mese átvezet oda, ahova a saját szavaink is kevesek...
 

Élt egyszer a régi időkben egy szegény özvegyasszony, hét fiával. A fiúk nagyon szerették az anyjukat. Télen kijártak a hegyekbe fát vágni, hogy a házukban mindig égjen a tűz, és anyjuk soha ne fázzon éjszakánként.

Ám mindig fázott, és nagyon szomorúnak látszott. Hiába tüzelték el a sok fát télvíz idején, anyjuk mégis reszketett a hidegtől. Még a legforróbb, legragyogóbb nyári hónapokban is a hidegre panaszkodott.
 

Így megyek iskolába - A möndölecskék

magyar népmese  2017.01.29. 21:11
Egyszer volt, hol nem volt, magam sem tudom, hogy merre volt, de valahol mégis volt, volt egyszer egy szegény özvegyasszony, s annak három nevendék fia. De olyan szegény volt ez az özvegyasszony, mint a templom egere, még annál is szegényebb. Mondta hát a legidősebb fiának:
 

4. Mesefoglalkozások gyűjteménye 1. - Pedagógusoknak

Herédi Károly  2017.01.29. 17:46
Kiadás éve: Kolibri Kiadó, 2015
Oldalszám: 167
 
A Népmesekincstár módszertanának gyakorlati kézikönyve a mindennapokban kipróbált, 49 mesefoglalkozás részletes leírását tartalmazza. A 3-8 éves korú gyerekeket nevelő pedagógusok számára nyújt hasznos segítséget a sokoldalú, élmény- és örömközpontú fejlesztésben.
 
A témák szerint rendszerezett, a Népmesekincstár első (Itt vagyok, ragyogok!) és második (Járom az új váramat) kötetében található népmesék aranyfonalára mondókákat, népi játékokat és azok leírásait fűztük.
 
A tiszta forrásból merített dalok kottákkal szerepelnek, a találós kérdések, a kézműves- és alkotó folyamatok pedig komplex egységet képeznek a többi elemmel.
 

Következő 10 cikkElőző 10 cikk

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyermekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
KÉPESKÖNYVEK

PAPÍRSZÍNHÁZ

 
GYERMEKTÉMÁK

MIKOR-MIT-MIÉRT?

 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

       MONDÓKÁK

1/ BABAVILÁG (0-1)

   KÖNYVAJÁNLÓ

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

   KÖNYVAJÁNLÓ
   1/ Manuális-vizuális

    2/ Beszédtanulás

    3/ Bölcsisek irodalma

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

    2-4 ÉVESEKNEK

Kicsik mesekuckója

   Játékos ismeretszerzés

 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA
 
 

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

OLVASNI TANULOK

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

    REGÉNY

      SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

Kamaszok irodalmi érdeklődése  

 
- Könyvajánló
  1. ÁLLATTÖRTÉNETEK
  2. CSALÁD-BARÁTSÁG
  3. DISZTÓPIA 
  4. FANTASY-időutazás- SCI-FI
  5. FELNŐTTÉ VÁLÁS
  6. KALANDREGÉNY
  7. LÁNYREGÉNY
  8. NAPLÓREGÉNY
  9. REJTELMES TÖRTÉNETEK
  10. SULITÖRTÉNETEK
  11. TABU
  12. TÖRTÉNELMI
  13. VARÁZSVILÁG-MÁGIA
 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2016 - 2001>>

 
VÁR A KÖNYVTÁR

  1. Olvasóterem
  2. Könyv és könyvtár
  3. Foglalkozások a könyvtárban
 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
KÖNYV ÉS FILM

2-3. évfolyam 

4-5. évfolyam    

6-8. évfolyam 

 
MESE ÉS FILM

Diafilm-mesék

Klasszikus magyar mesefilmek

VARÁZSLATOS ISKOLABUSZ

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót