OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
NÉPMESEKINCSTÁR
NÉPMESEKINCSTÁR : Út a mesék kapujához

Út a mesék kapujához

Pásztor Csörgei Andrea interjúja  2018.09.30. 02:58

Bajzáth MáriaSzeptember 30. a Népmese napja. Ebből az alkalomból kérdeztük a népmesék titkainak egyik legszakavatottabb ismerőjét, Bajzáth Mária népmesepedagógust.

Mit takar pontosan a  Népmesekincstár mesepedagógia kifejezés? 

A módszerben a gyerekek állnak a középpontban, a világ minden tájáról válogatott népmesék és népköltészeti alkotások őket szolgálják-segítik.  Összekapcsolásuk biztosítja azt az öröm és-élményalapú nevelési és tanítási lehetőséget, amellyel a test- a lélek és az értelem egyaránt fejleszthető. A mesehallgató gyerekek életkori sajátosságai, az őket foglalkoztató kérdések, a népmesék és népköltészeti alkotások összekapcsolása, segítenek abban, hogy a gyerekek a környezetüket, a testüket, az érzelmeiket tudatosítsák, értelmezzék, és megértsék. Felölelik és leírják az élet minden mozzanatát, didaktikus magyarázat nélkül. 

Fontos szerepet kaphat a kézművesség, az alkotás, a párbeszéd minden formája (ez sohasem jelenti a mese megbeszélését, vagy tanulság levonását), az érzékszervek-érzékelés fejlesztése, kapcsolatkeresés a minket körülölelő világgal, a földdel, a vízzel, a tűzzel és a levegővel. Ezek a tevékenységek a gyerekeket „a mesék kapujához vezetik”, amelyen belépve mindenki megtalálhatja a mese – számára érvényes – neki szóló üzenetét. A tevékenységek célja az is, hogy segítségükkel felfedezzék az összefüggéseket a világban, történetekben kapjanak választ kérdéseikre, képesek legyenek narratívákban gondolkodni, kapcsolódni másokhoz és önmagukhoz.

 

Miért éppen a népmese került a módszer központjába?

A népmese a gyerekeket szolgálja, a szó legnemesebb értelmében, de „csak eszköz”, akkor is ha hét nap hét éjjel tudnám sorolni, mennyire csodálatos és sokoldalú.  A hétköznapok pedagógia gyakorlatában, kezdő pedagógusként vettem észre, hogy a népmesék különleges szövegek, ősi, mágikus nyelvük „varázserővel bír”.  Az élőszavas (fejből, szívből, emlékezetből) mesélés, csak népmesei szöveggel jöhet létre, így különleges beszédhelyzetként is meghatározható, amely erős-tartós-önkéntelen figyelmet vált ki, ráadásul az érzelmekre hat, és a gyerek, érzéki és érzelmi alapon tanul leghatékonyabban. A jókor, jól kiválasztott és jól elmondott népmese a történethallgatási transz nyugalmi állapotába juttatja a gyereket, közben észrevétlenül fejlődik a szókincs, a szövegértés, az olvasási készségek.  

A népmese segít történetté rendezni az eseményeket, ez a tudás pedig elvezet oda, hogy saját élettörténetüket (és másokét) is meg tudják majd fogalmazni, érteni. Kárpótlást nyújt: a világ felborult egyensúlya helyreállhat, a rossz jóra fordítható. A gyereket az apró részletek és teljesség egyszerre érintik meg, kíváncsi a makro és mikrokozmoszra egyaránt, a népmese teljes világképe ezt is szolgálja. A népmese hőse: érthető, követhető, egyértelmű minta és példakép, aki mindig jó marad. A népmese didakszis nélkül magyarázza a világot és tanít élni, a szellemi nevelés eszköze.

Ki válhat mesepedagógussá?

Bárki… Aki képes örülni a gyereknek, élni a mesét, mesélni, szán időt és energiát arra, hogy megtanuljon rengeteg mesét, mondókát, népi játékot, közmondást, szívvel -lélekkel kapcsolódjon a történetekhez, a múlthoz, a jelenhez, a jövőhöz és a mesehallgatókhoz. Aki tanmenethez kapcsolódva vagy épp attól függetlenül, érzékenyen reagál a gyereket aktuálisan foglalkoztató kérdésekre, aki tud és akar történetekkel felelni ezekre. Tud és mer a gyerekekkel együtt jókedvvel énekelni, felszabadultan játszani, mintát adni arról, milyen egy mesehős. Képes megmutatni, hogy az élet és a világ, minden nehézség ellenére: szép.

A mesepedagógusnak nem kell tökéletes énekhang, nem kell színpadi mesemondási gyakorlat, de kell a dal szeretete, a történet szívvel-lélekkel való átadása, a gazdag szókincs, szép beszéd. A mesepedagógus olyan hiteles ember, akivel szívesen van együtt a gyerek, mert biztonságos, védett, izgalmas, különleges tanulóteret teremt, ahol didakszis nélkül, a kíváncsiságra építve, öröm és élményalapú tudásátadást valósít meg. Végül, de nem utolsó sorban: szeme van a látásra, és füle a hallásra, nyitott a szíve. Észreveszi a minden gyerekben ott lévő jót és ragyogót, amire építeni lehet, meghallja a gyerek kérdéseit és válaszait. Törekszik a gyerek feltétel nélküli elfogadására, ami olyan pozitív érzelmi odafordulást jelent, amely nem a tulajdonságoknak, az aktuális viselkedésnek szól, hanem a személynek, aki önmagában érték és tiszteletre méltó.

A te nevedhez fűződik a Népmesekincstár-sorozat. Miben különbözik ez a sorozat, más népmesegyűjteményektől?

A népmese eredetileg nem gyerekműfaj, felnőttek meséltek felnőtteknek. Szülőktől és pedagógusoktól gyakran hallottam, hogy levesznek egy mesegyűjteményt a polcról, és a mese, amibe belekezdenek, nem gyerekek életkorának megfelelő, ezért nem érdekli őket, nem hallgatják végig, ijesztő vagy épp unalmas számukra. Ahhoz, hogy egy gyerek örömmel és értő füllel-szívvel hallgasson meg egy népmesét, végig kell kísérnünk a mondókamesétől a tündérmesékig vezető úton, az egy-két szereplős történektől a sokszereplős, sok helyszínen, sok szálon futó történetekig. A Népmesekincstár mesegyűjteményekben a gyerek életkora, érdeklődése és témák szerint csoportosítom a meséket, figyelembe véve, hogy egészen mást hallgat szívesen a hároméves és mást a kiskamasz. Ezekben a kötetekben a mesékhez, kapcsolok egy mondókát, népdal vagy népi játék - részletet, találós kérdést, vagy közmondást is.

Van-e kedvenc népmeséd? 

Nagyon sok kedvenc mesém van, a nemrégiben megjelent kiskamaszoknak szóló kötetből választok most egy gyönyörű magyar népmesét, melynek címe: A hajnal.

Forrás: tantrend.hu/mikkamakka

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót