AZ OLVASÓVÁ NEVELÉS MEGALAPOZÁSA
AZ OLVASÓVÁ NEVELÉS MEGALAPOZÁSA
http://olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg
AJÁNLÓK ÉLETKORONKÉNT   0-4 éveseknek      4-6 éveseknek     6-10 éveseknek    Kiskamaszoknak (9-12)    Csak kamaszoknak
MERT OLVASNI JÓ!
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 
 
KLASSZIKUSOK
Kolibri Kiadó fényképe.

Gyűjtemények

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
-Ajánlók

Gyűjtemények

 
-Gyermekújság
 
-Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
-Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

/2016-07-01

 

 
OLVASÓI NAPTÁR
2017. November
HKSCPSV
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
<<   >>
 
BABAVILÁG 0-1 éves korig

Következő 20 cikkElőző 20 cikk

AJÁNLÓK ÉLETKORONKÉNT ÉS TÉMÁNKÉNT

  2017.09.06. 19:42
Első életkori szakasz: Csecsemő-, kisgyermek- és kisóvodáskor (0-4)
 
Mondókák

 

Baba első könyveiről

  2016.12.29. 14:17
A kutatók állítása szerint már az anyaméhben lévő embrió is reagál a mesemondásra, megnyugszik a ritmusos szövegtől.
Születése után a vers, a mese mindennapos közege lehet. Ha sír, verssel, dallal vigasztalják, játékát mondókával kísérik.
Eleinte nem értelmet keres, hanem a ritmus, a zeneiség ragadja meg őket. 
„Hangulatot él át csupán, de közben tanul, és hamarosan reprodukálja is a hallottakat” (Komáromi Gabriella)

A baba első könyvei inkább játékok, mint olvasmányok. Féléves kortól már elég ügyesek az ujjacskák ahhoz, hogy a kicsi, textilből vagy egészségre ártalmatlan műanyagból, fából készült lapozgatókat hajtogassák.

Majd csak az első szülinaphoz közelítve keresgél a kicsi tudatosan a képek között, addig inkább csak gyömöszöli, rágcsálja a lapokat. Ezért kizárólag megbízható minőségűt vásároljunk, nehogy a festékből vagy a műanyagból egészségre ártalmas anyagok oldódjanak ki a nyál hatására.

Körülbelül kilenc hónapos kortól már nézegethetünk együtt kemény táblás képeskönyveket. A részletgazdag képek még megterhelőek, egy vagy két nagyobb, egyszerű ábra (baba, cica, labda) viszont megfelel érdeklődésének. Kérdezgessük: hol a baba szeme, füle? Mit csinál a cica a képen? Neki nem unalmas, hogy sokadszorra is ugyanazt nézegeti, mondogatja.
Házilag is készíthetünk személyes nézegetnivalót: kis fényképalbumba sorakoztatjuk a családtagok, egy-egy kedves állat képét.

Az első év vége felé itt az ideje, hogy megmutassuk, a könyvvel szépen bánunk: adjunk neki egyéb rágni- és tépkednivalót, a könyvet pedig tegyük félre, ha dobálni, szaggatni akarja.
 

A babák fejlődése és kommunikációja

Mirtse Márta pszichológus  2017.05.20. 18:34
Ismerkedés a világgal

A szülők előtörténete, fantáziái, elvárásai strukturálják a kicsik életét. Mi az, ami számukra érdekes, mitől kell félni: mindezt megtanulja a baba abból, ahogy szülei foglalkoznak vele.

Franciaországban Caroline Eliacheff pszichoanalitikus a gyermek problémája esetén kizárólag a csecsemőre koncentrál, hangsúlyozza, hogy egész mondatokat is jól megért már a tíz hónapos csecsemő, akkor is, ha ő maga még nem produkálja az adott szócsoportot.

Az első életévben már zajlik az "Én", önmaga felfedezése, állítja Daniel Stern amerikai gyermekpszichológus. E folyamatot így ábrázolja:
 

A könyv megszerettetése

Anyakanyar  2016.12.29. 17:16

kisgyerek es konyvA gyermekekben rejlő kíváncsiság, a világ felfedezése és megismerése utáni vágy állandó ingeréhséget jelent, amit ki kell elégíteni. A játék egyik formája lehet a könyv, mely játékra, folyamatos megismerésre ösztönzi a legkisebbeket. Nekünk felnőtteknek az a dolgunk, hogy biztosítsuk a gyermekek számára a lehetőséget ahhoz, hogy a legjobb könyvek kerüljenek a kezükbe, és meg is tanulják értékelni azokat.

Fontos, hogy a családi környezetben ébresszük fel a kíváncsiságot az olvasás iránt. Ahhoz pedig, hogy az életben is jól boldoguló gyerekek váljanak gyermekeinkből, segítenünk kell őket olvasmányaik kiválasztásában.

A könyv szeretetére már a kezdetekkor érdemes odafigyelnünk. A legfontosabb, hogy olvassunk minél több mesét a kicsikkel, lapozgassunk szép könyveket, hogy a nagyobbacskáknak már természetes legyen, hogy az életük részévé válik az olvasás. A mesemondás, meseolvasás egyik fontos előnye a személyes kapcsolatteremtés, az együttlét, az összebújás, a közös élmény összekapcsoló ereje.

Már egészen pici korban bátran mesélhetünk a kicsinek, tanítsuk meg neki, hogyan lapozgasson egy könyvet, és a képek alapján mesélhetünk rövidebb történeteket is. A kicsik számára ismerős témák szinte megunhatatlanok! Az állatok, a színek és a számok világa már a legkisebbeket is lenyűgözik! A kisbaba első néhány hónapjában (is) kizárólag megbízható minőségűt vásároljunk, nehogy a festékből vagy a műanyagból egészségre ártalmas anyagok oldódjanak ki a nyál hatására. Az első tudatos tapogatások, markolászások kora; a színek és formák egyre pontosabb megkülönböztetése; a mozgó tárgyak és hangok észlelése 3 hónapos kortól kezdődik. Bátran mutassunk rá a kis könyvekben szereplő állatokra, figurákra, tárgyakra, és mondjuk ki azok nevét.

Az első év vége felé itt az ideje, hogy megmutassuk, a könyvvel szépen bánunk: adjunk neki egyéb rágni- és tépkednivalót, a könyvet pedig tegyük félre, ha dobálni, szaggatni akarja. A kisbaba számára a játékok is a világ felfedezésének izgalmas kalandjához tartoznak. Mégsem kell túl sokkal elhalmozni. Ettől ugyanis nem lesz okosabb, csak ingerültté, nyűgössé, felületessé válik. Jobb, ha csak egy-két darabbal vesszük körül, melyek szórakoztató perceket kínálnak a baba számára.

Beszédtanulás

  2017.01.04. 23:33
 A gyermek fokozatosan sajátítja el azokat a szavakat, amelyek segítségével leírja, mit lát, érez, gondol, miközben kibontakozik szellemi és érzelmi fejlődése.

A kutatók azt állapították meg, hogy mielőtt a csecsemő kimondja az első szót, már megtanulta a nyelv szabályait és tudja, hogyan kell használni a kommunikációban. 

Mikor tanul meg beszélni a gyermek?
A gyermekek az első két év alatt sajátítják el a beszéd képességét. A fejlődés tempója egyénenként különböző lehet, ezért nem kell aggódni, ha a gyermek beszédfejlődése kissé eltér az ismertetett szakaszoktól. A csecsemő nyelvét, ajkait, szájpadlását és minden megjelenő fogát felhasználja a hangkeltésre. Az első két hónapban az  „A, O, E” hangokat hallatja.
A következő hónapokban gőgicsél, a hangokból hamarosan szavak lesznek, (az első „mama”, „baba” szavak már 5-6 hónapos korban elhangzanak, - bár ekkor még a pici nem köti őket jelentésükhöz). Ettől kezdve minden szót megjegyez a gyermek, amit édesanyjától és egyáltalán a környezetétől hall. Az első és második életév között tanulja meg a két-három szavas mondatok alkotását – jóllehet, ezek gyakran csak szótagokból állnak.
 

Szakkönyv - Az okos baba

  2016.12.27. 03:26

Az okos baba – 100 játék és gyakorlat gyermekünk dinamikus fejlődéséhez

Simone Cave – Dr. Caroline Fertleman: Az okos baba, Partvonal Kiadó, 216 oldal

Ez a hiánypótló kötet a 0-2 éves gyermek megfelelő értelmi-érzelmi fejlődéséhez szükséges szülői támogatás kialakításához nyújt elméleti hátteret és kézzelfogható ötleteket.

„A kislányom még a pocakomban volt, amikor a közös játékot elkezdtem vele. Megkocogtattam a hasam, vagy énekeltem, dúdoltam neki, és ő mindenre mozgással, forgolódással válaszolt. Tudatta velem, hogy hallja, érti, mit csinálok, és nagyon várja már, hogy ezt a remek mókát a pocakon kívül is folytassuk. Nem is álltam le a játékkal a születése után, azóta sem telik el úgy nap, hogy ne próbálnánk ki, fedeznénk fel közösen valami új dolgot.

Erre a könyvre azért fgyeltem fel, mert megmutatja, hogy felesleges a boltba rohanni drága játékokért, hiszen egyszerű, otthon fellelhető eszközökkel is leköthetjük csöppségünk fgyelmét. A játék által pedig nemcsak szórakozik, hanem tanul és fejlődik is. Harmonikusabb lesz a mozgása, érettebbé válnak az érzékszervei, igénye lesz a beszédre. Általában véve a fgyelme kinyílik a világra. Kedves szülők, ragaszkodjatok hát ti is a közösen eltöltött, hasznos programokhoz, mert a mi legdrgább kincseinknek a legnagyobb örömet az jelenti, ha veletek együtt fedezhetik fel a világot. Mindenkinek jó játékot kívánok!” – Gombos Edina

Tanácsok a babakönyv kiválasztásához

  2017.01.04. 23:38
Gyermekünkkel együtt olvasni egészen pici kortól lehet. Még fognia sem kell tudnia ahhoz, hogy a kifejezetten újszülötteknek szóló kontrasztos (nem színes, mindössze két színt), absztrakt ábrákat tartalmazó könyvecskét mutassunk, s együtt olvassuk, nézegessük.
  • Az egész piciknek a nagyobb rajzú, az egy oldal - egy kép-formátumú, pici alakú könyvecskék, az úgynevezett tárgy-képeskönyvek valók. Legelső darabnak célszerű olyat választani, ami mosható, és akár a vízbe is beviheti a baba, vagy vastag, kemény kartonból készült, mert előszeretettel fogja a szájába venni, kóstolgatni vagy éppen tépdesni. A választásnál oda kell figyelni arra, hogy a képek jól definiált, egyszerű, élénk színű rajzok legyenek, a kicsik jobban szeretik a stilizáltabb formákat, rajzokat, mint a fotókat.
  • Érdemes átlapozni a könyvet, és megnézni, milyen tárgyakat ábrázolnak a képek: lehetőleg olyan dolgok legyenek benne, amik könnyen felismerhetőek, megnevezhetőek, és a valóságban is meg lehet mutatni neki. A labdát, babát, házat, virágot és hasonló rajzokat hamar felismeri, és egy-másfél éves kora után ezek lesznek majd az első szavai. Együtt lehet „tanulni” vele: megkérve, mutassa meg a könyvben, hol a ház, a busz, a boci, és amikor megteszi, nagyon nagy dicséretet érdemel, had legyen magára büszke a kicsi. 
A könyv megszerettetése ott kezdődik, hogy bárhol és bármikor elő lehet venni, mert mindig kéznél van. Gyermekünket már csecsemőkorban szoktassuk a könyvekhez. Éreztessük vele, hogy könyv jó barát, s a sok színes kép csak neki „mesél”.
 

Következő 20 cikkElőző 20 cikk

 
TÖRTÉNETEK TÉMA SZERINT

1. Állattörténetek 

2. Tündér-varázsmesék 

3. Kalandos történetek

4. Novellisztikus irodalom

 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
KÉPESKÖNYVEK

PAPÍRSZÍNHÁZ

 
GYERMEKTÉMÁK

Mesekönyvek időjárásról, évszakokról, természetről

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNYEK
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

    MONDÓKÁK

 
 
 KÖNYVAJÁNLÓ

2/KISGYERMEKEKKOR (1-3)

 KÖNYVAJÁNLÓ

3/'MI EZ' KORSZAK (3-4)

  KÖNYVAJÁNLÓ

Kicsik mesekuckója

Játékos ismeretszerzés
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2016 - 2001>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
MESE ÉS FILM

DIAFILM ÉS ANIMÁCIÓ

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót