OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
BABAVILÁG 0-1 éves korig
BABAVILÁG 0-1 éves korig : Beszédtanulás

Beszédtanulás

  2017.01.04. 23:33

 A gyermek fokozatosan sajátítja el azokat a szavakat, amelyek segítségével leírja, mit lát, érez, gondol, miközben kibontakozik szellemi és érzelmi fejlődése.

A kutatók azt állapították meg, hogy mielőtt a csecsemő kimondja az első szót, már megtanulta a nyelv szabályait és tudja, hogyan kell használni a kommunikációban. 

Mikor tanul meg beszélni a gyermek?
A gyermekek az első két év alatt sajátítják el a beszéd képességét. A fejlődés tempója egyénenként különböző lehet, ezért nem kell aggódni, ha a gyermek beszédfejlődése kissé eltér az ismertetett szakaszoktól. A csecsemő nyelvét, ajkait, szájpadlását és minden megjelenő fogát felhasználja a hangkeltésre. Az első két hónapban az  „A, O, E” hangokat hallatja.

A következő hónapokban gőgicsél, a hangokból hamarosan szavak lesznek, (az első „mama”, „baba” szavak már 5-6 hónapos korban elhangzanak, - bár ekkor még a pici nem köti őket jelentésükhöz). Ettől kezdve minden szót megjegyez a gyermek, amit édesanyjától és egyáltalán a környezetétől hall. Az első és második életév között tanulja meg a két-három szavas mondatok alkotását – jóllehet, ezek gyakran csak szótagokból állnak.

 

Hogyan alakul ki a beszéd? 

A beszéd összekapcsolódik a hallással. A gyermek hallgatja, hogyan beszélnek a többiek, megfigyeli, hogyan csengenek a szavak, hogyan képezzük a mondatokat. Tudományos megfigyelések szerint a magzat már az anyaméhben kezd ismerkedni a nyelvvel. Ahogyan megszokja anyja szívének dobogását, ugyanúgy megtanulja megkülönböztetni hangját másokétól. Már röviddel a születés után megkülönbözteti az anyja hangját a többiekétől. 

Az első hangot a csecsemő természetesen születésekor hallatja. Ekkor kétségbeesetten felsír, mert kikerül édesanyja hasából, ahol melegben, kényelemben élt, mindent kérés nélkül is megkapott. Egyszerre egy számára kellemetlen világban találja magát. Ettől kezdve minden hang, amit kiad, hozzátartozik beszédének fejlődéséhez. 

  • 1-3 hónap

A kommunikáció első jele az átható sírás. Azt jelenti, éhes vagyok! Kéthónapos kortól „árnyaltabb” lesz a sírás, jelentései lehetnek: „vegyél fel”, „cseréld ki a pelenkát”.

Az örömöt jóleső nyögdécselés jelzi. Kéthónapos kor körül már hallhatjuk a jellegzetes gőgicsélést. Egyes magánhangzókat, mint A, O, E, ki tud ejteni.

Az idő előrehaladtával a gyermek elkezd kísérletezni  hangképző szerveivel, gurgulázik, nyelvével csettint, torokhangokat ad, sóhajt, stb. 

  • 4-6 hónap

Egy négyhónapos baba már különbséget tud tenni a „ma”  és „na” szótagok között.

Ez a jellegzetes gagyogás időszaka. Ekkor fogja megedzeni a beszédképzéshez szükséges izomzatot, melyben mellesleg a szoptatás is segíti. Próbálgatja egymás mellett „előállítani” a mássalhangzókat és a magánhangzókat. A következő hónapokban olyan lesz a baba „beszéde”, mintha egy véget nem érő monológot folytatna egy ismeretlen idegen nyelven. Az artikulációval játszik a pici, kísérletezik, a nyelve, fogai, szájpadlása, hangterjedelme segítségével igyekszik minél több vidám „hangeffektust” képezni. Most már jóízű kacagással is ki tudja fejezni örömét. Ebben a korban még érthetetlen halandzsát hallunk, függetlenül attól, hogy a babának angol, francia vagy japán az anyanyelve. Észrevehetően favorizálni fog egyes szótagokat, mint „ka”, „da”, „ba”, ismételgetni fogja ezeket, mert tetszenek neki és élvezi, ahogy ezek hangok a szájában keletkeznek. 

  • 6-9 hónap

A gőgicsélés most már hasonló lesz a beszédhez, mintha értenénk, hiszen a pici utánozza édesanyja szavait, hanghordozását. Ilyenkor már felolvashatunk neki meséket, ezzel is segítjük beszédfejlődését.

Egy-egy szótag már képviselhet egy szót is: bu =busz, na =nagymami, stb.

A 10. hónap körül a baba már képes hallgatni a nevére. 

  • A szülő feladata

Semmi különös: egyszerűen csak beszéljünk hozzá minél többször. Kutatások alapján kimutatták, azoknak a gyermekeknek jóval magasabb az IQ-ja, akikhez szüleik különösen sokat beszéltek. Szókincsük lényegesen bővebb, mint azoké a gyerekeké, akik kevesebb verbális ingerben részesültek. Már a várandósság alatt is el lehet kezdeni a gyermek beszédértésének fejlesztését, miközben hangosan felolvasunk, énekelünk a magzatnak. Már a születés után is mindig beszéljünk a gyermekhez, amikor fürdetjük, pelenkázzuk, etetjük. Adjunk lehetőséget rá, hogy a baba visszajelezzen egy mosollyal, pillantással. Beszéljünk hozzá tovább és tapasztalhatjuk, ő is megpróbál válaszolni. 

Aranyos a babák „beszéde” azonban igen fontos, hogy mi ne kövessük ezt, érthető szavakkal, világos mondatokban beszéljünk a csecsemőhöz. Nem kell kerülni a bonyolultabb, kevésbé ismert szavakat, különben nem gyarapodik a szókincs.

Ugyanez vonatkozik az óvodás és iskolaérett gyermekre is, akinek beszédkészsége úgy fejlődik, ahogyan beszélünk vele. 

A beszédfejlődést kitűnően serkenti a felolvasás. A baba élvezi a hangunkat, a kisgyermeknek már tetszik a tartalom is. Az iskolaérett gyermekek már aktívan be is kapcsolódnak a felolvasott történetbe. 

Mi adhat okot az aggodalomra?

Azok a csecsemők, akiknek hallásproblémája van, a hatodik hónap után abbahagyják a gagyogást. Ha a baba nem igyekszik zajokat, hangokat előállítani, nem keresi a szemkontaktust, kérjük ki a gyermekorvos tanácsát. 

Kisgyermekeknél gyakran előfordul, hogy néha dadognak, amikor izgatottan el szeretnének mesélni valamit, és hirtelen nem jut eszükbe egy-egy szó. Ha ötéves kor után is fennáll a dadogás, akkor forduljunk szakemberhez.

Feltétlenül várjuk meg, míg a gyermek önállóan fejez be egy mondatot, ne segítsünk neki ebben, mert elvesszük a kedvét a beszédtől. 

Míg egyes gyermekek már kilenchónaposan szavakat képeznek, mások várnak ezzel akár a 13, 14 hónapos korukig is. Amikor a gyermek elmúlt 15 hónapos és még egyetlen szót sem mond, vagy egyetlen érthető hangsora sincs, forduljunk gyermekorvoshoz. 

Hároméves korban tapasztalható problémák:

Ha elhagy mássalhangzókat, vagy kicseréli némelyiket, esetleg a szótagokat, érdemes felkeresni a gyermekorvost vagy logopédust. Mivel a beszédfejlődés 4-5 éves korra zárul le, ötéves kor környékén javasolják az óvodák a beszédkorrekciót. 

Forrás: Családinet

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót