AZ OLVASÓVÁ NEVELÉS MEGALAPOZÁSA
AZ OLVASÓVÁ NEVELÉS MEGALAPOZÁSA
http://olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg
MIT OLVASSUNK?

 

 
KLASSZIKUS GYŰJTEMÉNYEK
 
MESE- ÉS OLVASÓSAROK

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
-Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
-MEK gyermekirodalom

A Magyar Elektronikus Könyvtár Gyermekirodalma

Digitális mesegyűjtemény 

 
-Gyermekújság
 
-Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
-Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

/2016-07-01

 

 
OLVASÓI NAPTÁR
2017. Július
HKSCPSV
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
<<   >>
 
KISGYERMEKKOR

KÖNYVAJÁNLÓ 1-3 ÉVES KORIG

  2017.06.23. 14:57
  
1/ Manuális-vizuális

    2/ Beszédtanulás

    3/ Bölcsisek irodalma

2-4 ÉVESEKNEK

Kicsik mesekuckója

   Játékos ismeretszerzés

Kisgyermekkor

  2017.05.20. 18:42
Kisgyermekkor alatt az elsőtől a betöltött harmadik életévig tartó időszakot értjük.

Anya gyermekévelEbben az időszakban több, fontos minőségi változás következik be a csemete életében, melyek az alábbiak:

Míg csecsemőkorban elsősorban a fekvő testhelyzet volt a jellemző, első életévtől kezdve egyre nagyobb hangsúlyt kap a gyermek mozgásfejlődésében az álló testhelyzet. Egy éves kor táján megtanul felállni, állni, majd járni. A kisgyermek szemmel láthatóan egyre ügyesebbé válik, manipulációja, finommotorikája mind jobban kiteljesedik.

A gondolkodásfejlődés dinamikus megindulását jelzi, hogy viselkedése, cselekvése egyre logikusabb, értelmesebb. Megtapasztalható a kicsinél az emlékezet, gondolkodás és a beszéd egyre látványosabb kibontakozása. Gondolkodására a cselekvő-szemléletesség jellemző, tehát az összefüggések megértéséhez feltétlenül látványos tevékenykedés szükséges.

Egyre jobban kikristályosodik én-tudata, mind jobban öntudatára ébred. Egyre jellemzőbb az önállósodásra való törekvés, a saját, egyéni elképzeléseihez való ragaszkodás. Ha ez ellenkezik a felnőtt akaratával, az gyakran dacos magatartást vált ki.
 

A kommunikáló baba és a tárgyképes könyvek

Mirtse Márta pszichológus  2017.01.05. 00:10
Vajon velünk született adottságon alapszik a beszéd kialakulása vagy a tanulás során megszerzett készségek biztosítják fejlődését?
Régi vitatéma ez a kutatók, pszichológusok, neurológusok, nyelvészek között.
Melyik a fontosabb?  Mindkettő.

A gyermek számára a nyelvhasználat nem csak cselekvéseinek képezi tárgyát, adja meg értelmét: a nyelv a legfontosabb eszköz arra, hogy az élet nyersanyagából valami lényegeset alakítson ki, kapcsolatba lépjen környezetével, kommunikáljon. Agyunk szerkezetébe be van programozva a nyelv struktúrája, minden ép idegrendszerrel rendelkező gyermek nagyjából azonos időben kezdi hallatni hangját, lép interakcióba, mégpedig elsőként édesanyjával (vagy az őt helyettesítő személlyel).

Már az első hetekben megkezdődik az "üzenetközvetítés" közöttük, áramlanak az információk egymástól, egymáshoz. A baba részéről ez elsődlegesen jelzésekben: szemkontaktussal, kézmozgással, testmozgásokkal, differenciálódó arckifejezésekkel, metakommunikációval fejeződik ki.
 

Beszédfejlődés alakulása 2 éves kortól

  2017.01.05. 00:11
Gyermekünk növekedésével szókincs egyre gyarapodik, és a szavak egyre pontosabb jelentéssel bírnak, a passzív, nem használt, de megértett szavakból egyre több lesz aktív, vagyis kiejtett hangsor. Természetesen ebben az életkorban a legtöbb  szó rendes alakját, egyes hangjait  a gyermek eltorzítja a könnyebb kiejtés kedvéért, ettől nem kell megijedni.
 
Megjelennek az első kérdések, a „mi ez?” és a „hol?”, és egyre többször fordul elő, hogy a gyermek összekapcsolja a szavakat két-háromszavas mondatokká. A szavakhoz már toldalékot kapcsol, hogy pontosabban fejezze ki magát: anyáé, cicát, babával. 
 

ÉLETKORI SAJÁTOSSÁGOK (1) - 1-3 éves korszak fejlődési jellemzői

Mirtse Márta  2015.02.28. 13:34
Kisgyermekkor alatt az elsőtől a betöltött harmadik életévig tartó időszakot értjük. Ebben az időszakban több, fontos minőségi változás következik be a csemete életében.
 
1. Gondolatok világa
Ez a korszak a baba 7-9 hónapos korától 12-18 hónapos koráig tart. A kicsi felfedezi, hogy érzelmeket, vágyakat, gondolatokat közölni tud másokkal, hogy mások megértik őt, és ő is megért másokat.
 
2. A beszéd világa
A kicsi 12-18 hónapos korától 3 éves koráig tart. A kisgyermek szavakat, egész mondatokat mond, és megtanulja, hogy gondolatokat absztrakt, nem jelenlévő dolgok, szimbólumok által közölni tud.
 

ÉLETKORI SAJÁTOSSÁGOK (2) - 1-3 éves korszak beszédfejlődése

Tauzin Tibor Miklós  2015.02.28. 13:08
Annak ellenére, hogy azt mondják, a szavakat elsősorban az interperszonális kommunikációhoz használjuk – beszélgetéshez és a másik megértéséhez – S. A. Stahl kutatása más eredményre jutott (Brain World issue 2, volume 2, winter 2011):

"A szavakat elsősorban gondolkodáshoz használjuk. Minél több szót értünk és ismerünk, annál jobban értjük a körülöttünk lévő világot."

A gyermek első szava általában a „mama” és/vagy „papa”. Másfél éves korig viszonylag lassan fejlődik a szókincs, 16 hónapos kor körül átlagosan 10-15 szót tudnak. A passzív szókincs, melyet megért a gyerek, ennek sokszorosa.
Az aktív szókincs elsősorban utánzással fejlődik.

Ha a szülő sokat kommunikál, a gyermek egy idő után örömmel utánozza a szavakat. A második évben ugrásszerűen felgyorsul a beszéd fejlődése. A szókincs akár a tízszeresére nőhet néhány hónap leforgása alatt.    
 

GYAKORLAT - A mondókák fejlesztő hatásairól

  2016.12.12. 02:11

Több száz éves hagyományról van szó

Höcögtetni, billegtetni, ujjasdit játszani sok olyan szülő is szokott a gyerekével, aki esetleg nem tudja, hogy mik ezek és honnan erednek. Sándor Ildikó néprajzkutatót arról faggattuk, hogy mire is valók a mondókák.

  • Kezdjük az alapoknál! Mi a különbség a gyerekvers, a mondóka és az ölbeli játék között?
 

GYAKORLAT - Beszédfejlesztés mozgásos játékkal

  2015.02.28. 20:17
Beszédfejlesztés során három területet fejlesztünk:
- az észlelést,
- a megértést és 
-a beszédprodukciót.
Ebből a háromból eleinte az első kettő számít igazán, vagyis kezdetben nem "beszéltetünk", hanem az ideális feltételeket teremtjük meg a majdani beszédinduláshoz.
 
beszéd alapja sok szempontból a mozgás és a mozgásérzékelés, ezért a korai beszédfejlesztés gyakorlatilag mozgásos játékok kavalkádja.
 
Hasznos tanácsok: 12-18 hónapos kor között alkalmazható mondókás játékokhoz:
 

GYAKORLAT - Ez elment vadászni - Ölbeli játékok

bien.hu  2016.12.13. 16:03
Kisbabákkal kapcsolatban gyakran kerül szóba, hogy mit játszunk velük, mivel foglaljuk le őket. Különösen aktuális ez a kérdés akkor, amikor még nem tud menni, inkább csak ülni, de figyelme már aktív és szereti, ha szórakoztatják.

Sokszor rengeteg játékot veszünk a gyereknek, hogy azok szórakoztassák és kössék le a figyelmét addig, amíg mi valami mást csinálunk itthon. Ha viszont egy személyes, fejlesztő és nem utolsó sorban szórakoztató játékot szeretnénk játszani gyermekünkkel, akkor érdemes megismerni az ölbéli játékok különböző fajtáit.

Eredete
 

GYAKORLAT - Mit énekeljünk, mondókázzunk a babáknak?

Hazay Tímea  2016.12.12. 02:05
"Kis kece lányom" vagy "Erdő szélén házikó"? - avagy
Mit énekeljünk, mondókázzunk a babáknak?
 
Mindegy hogy mit játszunk, csak játsszunk valamit?
Mindegy, hogy mit énekelünk, csak énekeljünk valamit?
Vagy elég, ha szól a CD a gyerekszobában, mert az is zenehallgatás?

Ringató foglalkozásvezetőként engem is sokszor kérdeznek az anyukák, sokszor beszélgetünk a foglalkozások előtt vagy után a zenei nevelés, a művészeti nevelés fontosságáról, hiszen a Ringatón csak tiszta forrásból merítjük a kicsik számára lelki táplálékul szolgáló dalokat, játékokat.

Mit is jelent ez a tiszta forrás? Honnan merítsünk?
 

GYAKORLAT - Mondókák a legkisebbeknek

  2015.02.28. 11:48
Nemcsak a beszédfejlesztésben játszanak szerepet a mondókák, de a hozzájuk társuló simogatás, szeretgetés a személyiségfejlődéshez is elengedhetetlen. A gyerek érzi, hogy foglalkoznak, törődnek vele.

 

Másrészt ezeket a rigmusokat könnyen megérti és meg is tudja tanulni, ami az emlékezőtehetségét is fejleszti.

 

Mondókás játékok   
Ujjkiolvasók
Amit mindenki ismer: a kicsi ujjait egyenként - a hüvelyktől a kisujjáig haladva - megfogjuk, és közben ezt mondjuk:
 

GYAKORLAT - Mozgásfejlesztés mondókákkal, énekekkel

Melicher Cili  2016.12.19. 14:04

Mindenki által ismert tény, hogy a zenei nevelés hatásai túlmutatnak a zenei fejlesztésen.

A teljesség igénye nélkül sorolok fel néhányat: érzelmi fejlődés, értelmi képességek fejlődése (figyelem, emlékezet, stb.), beszédfejlődés, mozgásfejlődés (nagy- és finommozgások), szocializációs folyamatok fejlődése. Minden terület külön-külön hosszas fejtegetést kaphatna, én most mégis a mozgás fejlődésére térnék ki részletesebben.
 

GYAKORLAT - Mozgással kísért mondókák

pindur.hu  2015.03.06. 10:24
Az első megtanult mondóka, vagy versike nagy örömet szerez a családnak. Sok kisgyerek jobban érdeklődik a mozgással kísért mondókák iránt. Vicces dolog, amikor utánozni próbálja a mozdulatokat és tanulja a szöveget. A remek mulatság mellett megtaníthatók a testrészek, az irányok, gyakorolhatóak a nagy mozgások.
 
Nagyon sok versre magunk is kitalálhatunk hasonló mozdulatsorokat.
Példaként bemutatunk tíz nagyon ismert mozgással kísérhető versikét, mondókát!
 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyermekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
KÉPESKÖNYVEK

PAPÍRSZÍNHÁZ

 
GYERMEKTÉMÁK

MIKOR-MIT-MIÉRT?

 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

       MONDÓKÁK

1/ BABAVILÁG (0-1)

   KÖNYVAJÁNLÓ

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

   KÖNYVAJÁNLÓ
   1/ Manuális-vizuális

    2/ Beszédtanulás

    3/ Bölcsisek irodalma

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

    2-4 ÉVESEKNEK

Kicsik mesekuckója

   Játékos ismeretszerzés

 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA
 
 

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

OLVASNI TANULOK

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

    REGÉNY

      SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

Kamaszok irodalmi érdeklődése  

 
- Könyvajánló
  1. ÁLLATTÖRTÉNETEK
  2. CSALÁD-BARÁTSÁG
  3. DISZTÓPIA 
  4. FANTASY-időutazás- SCI-FI
  5. FELNŐTTÉ VÁLÁS
  6. KALANDREGÉNY
  7. LÁNYREGÉNY
  8. NAPLÓREGÉNY
  9. REJTELMES TÖRTÉNETEK
  10. SULITÖRTÉNETEK
  11. TABU
  12. TÖRTÉNELMI
  13. VARÁZSVILÁG-MÁGIA
 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2016 - 2001>>

 
VÁR A KÖNYVTÁR

  1. Olvasóterem
  2. Könyv és könyvtár
  3. Foglalkozások a könyvtárban
 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
KÖNYV ÉS FILM

2-3. évfolyam 

4-5. évfolyam    

6-8. évfolyam 

 
MESE ÉS FILM

Diafilm-mesék

Klasszikus magyar mesefilmek

VARÁZSLATOS ISKOLABUSZ

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót