AZ OLVASÓVÁ NEVELÉS MEGALAPOZÁSA
AZ OLVASÓVÁ NEVELÉS MEGALAPOZÁSA

 

CÍMLAPAJÁNLÓ
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 
 
KLASSZIKUSOK

Gyűjtemények

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
-Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
-Gyermekújság
 
-Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
-Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

/2016-07-01

 

 
OLVASÓI NAPTÁR
2018. Július
HKSCPSV
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
KISGYERMEKKOR

AJÁNLÓK ÉLETKORONKÉNT ÉS TÉMÁNKÉNT

  2017.06.23. 14:57
 

Kisgyermekkor

  2017.05.20. 18:42
Kisgyermekkor alatt az elsőtől a betöltött harmadik életévig tartó időszakot értjük.

Ebben az időszakban több, fontos minőségi változás következik be a csemete életében, melyek az alábbiak:

Míg csecsemőkorban elsősorban a fekvő testhelyzet volt a jellemző, első életévtől kezdve egyre nagyobb hangsúlyt kap a gyermek mozgásfejlődésében az álló testhelyzet. Egy éves kor táján megtanul felállni, állni, majd járni. A kisgyermek szemmel láthatóan egyre ügyesebbé válik, manipulációja, finommotorikája mind jobban kiteljesedik.

A gondolkodásfejlődés dinamikus megindulását jelzi, hogy viselkedése, cselekvése egyre logikusabb, értelmesebb. Megtapasztalható a kicsinél az emlékezet, gondolkodás és a beszéd egyre látványosabb kibontakozása. Gondolkodására a cselekvő-szemléletesség jellemző, tehát az összefüggések megértéséhez feltétlenül látványos tevékenykedés szükséges.

Egyre jobban kikristályosodik én-tudata, mind jobban öntudatára ébred. Egyre jellemzőbb az önállósodásra való törekvés, a saját, egyéni elképzeléseihez való ragaszkodás. Ha ez ellenkezik a felnőtt akaratával, az gyakran dacos magatartást vált ki.
 

A legkisebbek képeskönyveinek típusai

  2018.04.03. 09:44
A képeskönyv fotói azt ábrázolják, amivel a kisgyermek saját környezetében állandóan találkozik. Felidézi mindazt, amit a képen látható tárggyal vagy személlyel cselekvése közben átélt.

A legelső képeskönyvek oldalanként egy-egy tárgyat, háziállatot, közlekedési eszközt, és a leggyakrabban végzett cselekvéseket ábrázolják.  Ezek a mutogató képeskönyvek, mert hol a gyerkőc, hol pedig a felnőtt, esetleg idősebb testvér nevezi meg az ábrázolt tárgyakat, állatokat. A tárgy és a szó kapcsolata ilyenkor mutogatás, keresgélés közben rögződik.

A mutogató képeskönyvek képei között nincs összefüggés. Ilyenek a „mi ez”, az „add ide” és a „nézz körül” című könyvek. A kisgyerek az ismeretlen szavakat megtanulja, az ismerős szavakat gyakorolja, és közben ráébred, hogy mindennek neve van. Ehhez a felismeréshez társul az az öröm, hogy ő is tudja a képen látható tárgyak nevét, és azt is felfogja, hogy az, amit lát, nem azonos vele. Ez a tapasztalat segíti én tudatának fejlődésében, az őt körülvevő világ elhatárolásában.

Azok a képeskönyvek, amelyekben egy-egy oldalon több tárgy képe látható, a rendszerezés kialakulását segítik. Ezeket nevezzük „keresgélő képeskönyveknek”. Ilyenek a baba ruháit, használati tárgyait, vagy az állatokat, a közlekedési eszközöket, az évszakokat és a napszakokat csoportosító lapozgatók.

A mesélő képeskönyvek már szövegesek. A család, a bölcsőde, az óvoda, a mindennapi élet eseményeit mondják el összefüggő képsorokban.
 

Beszédfejlődés alakulása 2 éves kortól

  2017.01.05. 00:11
Gyermekünk növekedésével szókincs egyre gyarapodik, és a szavak egyre pontosabb jelentéssel bírnak, a passzív, nem használt, de megértett szavakból egyre több lesz aktív, vagyis kiejtett hangsor. Természetesen ebben az életkorban a legtöbb  szó rendes alakját, egyes hangjait  a gyermek eltorzítja a könnyebb kiejtés kedvéért, ettől nem kell megijedni.
 
Megjelennek az első kérdések, a „mi ez?” és a „hol?”, és egyre többször fordul elő, hogy a gyermek összekapcsolja a szavakat két-háromszavas mondatokká. A szavakhoz már toldalékot kapcsol, hogy pontosabban fejezze ki magát: anyáé, cicát, babával. 
 

ÉLETKORI SAJÁTOSSÁGOK (1) - 1-3 éves korszak fejlődési jellemzői

Mirtse Márta  2015.02.28. 13:34
Kisgyermekkor alatt az elsőtől a betöltött harmadik életévig tartó időszakot értjük. Ebben az időszakban több, fontos minőségi változás következik be a csemete életében.
 
1. Gondolatok világa
Ez a korszak a baba 7-9 hónapos korától 12-18 hónapos koráig tart. A kicsi felfedezi, hogy érzelmeket, vágyakat, gondolatokat közölni tud másokkal, hogy mások megértik őt, és ő is megért másokat.
 
2. A beszéd világa
A kicsi 12-18 hónapos korától 3 éves koráig tart. A kisgyermek szavakat, egész mondatokat mond, és megtanulja, hogy gondolatokat absztrakt, nem jelenlévő dolgok, szimbólumok által közölni tud.
 

ÉLETKORI SAJÁTOSSÁGOK (2) - 1-3 éves korszak beszédfejlődése

Tauzin Tibor Miklós  2015.02.28. 13:08
Annak ellenére, hogy azt mondják, a szavakat elsősorban az interperszonális kommunikációhoz használjuk – beszélgetéshez és a másik megértéséhez – S. A. Stahl kutatása más eredményre jutott (Brain World issue 2, volume 2, winter 2011):

"A szavakat elsősorban gondolkodáshoz használjuk. Minél több szót értünk és ismerünk, annál jobban értjük a körülöttünk lévő világot."

A gyermek első szava általában a „mama” és/vagy „papa”. Másfél éves korig viszonylag lassan fejlődik a szókincs, 16 hónapos kor körül átlagosan 10-15 szót tudnak. A passzív szókincs, melyet megért a gyerek, ennek sokszorosa.
Az aktív szókincs elsősorban utánzással fejlődik.

Ha a szülő sokat kommunikál, a gyermek egy idő után örömmel utánozza a szavakat. A második évben ugrásszerűen felgyorsul a beszéd fejlődése. A szókincs akár a tízszeresére nőhet néhány hónap leforgása alatt.    
 

GYAKORLAT - Beszédfejlesztés mozgásos játékkal

  2015.02.28. 20:17
Beszédfejlesztés során három területet fejlesztünk:
- az észlelést,
- a megértést és 
-a beszédprodukciót.

Ebből a háromból eleinte az első kettő számít igazán, vagyis kezdetben nem "beszéltetünk", hanem az ideális feltételeket teremtjük meg a majdani beszédinduláshoz.

beszéd alapja sok szempontból a mozgás és a mozgásérzékelés, ezért a korai beszédfejlesztés gyakorlatilag mozgásos játékok kavalkádja.
 
Hasznos tanácsok: 12-18 hónapos kor között alkalmazható mondókás játékokhoz:
 

GYAKORLAT - Mondókák a legkisebbeknek

  2015.02.28. 11:48
Nemcsak a beszédfejlesztésben játszanak szerepet a mondókák, de a hozzájuk társuló simogatás, szeretgetés a személyiségfejlődéshez is elengedhetetlen. A gyerek érzi, hogy foglalkoznak, törődnek vele.

 

Másrészt ezeket a rigmusokat könnyen megérti és meg is tudja tanulni, ami az emlékezőtehetségét is fejleszti.

 

Mondókás játékok   
Ujjkiolvasók
Amit mindenki ismer: a kicsi ujjait egyenként - a hüvelyktől a kisujjáig haladva - megfogjuk, és közben ezt mondjuk:
 

GYAKORLAT - Mozgásfejlesztés mondókákkal, énekekkel

Melicher Cili  2016.12.19. 14:04

Mindenki által ismert tény, hogy a zenei nevelés hatásai túlmutatnak a zenei fejlesztésen.

A teljesség igénye nélkül sorolok fel néhányat: érzelmi fejlődés, értelmi képességek fejlődése (figyelem, emlékezet, stb.), beszédfejlődés, mozgásfejlődés (nagy- és finommozgások), szocializációs folyamatok fejlődése. Minden terület külön-külön hosszas fejtegetést kaphatna, én most mégis a mozgás fejlődésére térnék ki részletesebben.
 

GYAKORLAT - Mozgással kísért mondókák

pindur.hu  2015.03.06. 10:24
Az első megtanult mondóka, vagy versike nagy örömet szerez a családnak. Sok kisgyerek jobban érdeklődik a mozgással kísért mondókák iránt. Vicces dolog, amikor utánozni próbálja a mozdulatokat és tanulja a szöveget. A remek mulatság mellett megtaníthatók a testrészek, az irányok, gyakorolhatóak a nagy mozgások.
 
Nagyon sok versre magunk is kitalálhatunk hasonló mozdulatsorokat.
Példaként bemutatunk tíz nagyon ismert mozgással kísérhető versikét, mondókát!
 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
GYERMEKTÉMÁK

Mesekönyvek időjárásról, évszakokról, természetről

 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
 
TÖRTÉNETEK TÉMA SZERINT

1. Állattörténetek 

2. Tündér-varázsmesék 

3. Kalandos történetek

4. Novellisztikus irodalom

 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

MONDÓKÁK

 
 
  KÖNYVAJÁNLÓ

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

  KÖNYVAJÁNLÓ

  Babakönyv lapozók  

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

   KÖNYVAJÁNLÓ

Kicsik mesekuckója

Játékos ismeretszerzés
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2016 - 2001>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
MESE ÉS FILM

DIAFILM ÉS ANIMÁCIÓ

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót