OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
KISGYERMEKKOR
KISGYERMEKKOR : Kisgyermekkor

Kisgyermekkor

  2017.05.20. 18:42

Kisgyermekkor alatt az elsőtől a betöltött harmadik életévig tartó időszakot értjük.

Ebben az időszakban több, fontos minőségi változás következik be a csemete életében, melyek az alábbiak:

Míg csecsemőkorban elsősorban a fekvő testhelyzet volt a jellemző, első életévtől kezdve egyre nagyobb hangsúlyt kap a gyermek mozgásfejlődésében az álló testhelyzet. Egy éves kor táján megtanul felállni, állni, majd járni. A kisgyermek szemmel láthatóan egyre ügyesebbé válik, manipulációja, finommotorikája mind jobban kiteljesedik.

A gondolkodásfejlődés dinamikus megindulását jelzi, hogy viselkedése, cselekvése egyre logikusabb, értelmesebb. Megtapasztalható a kicsinél az emlékezet, gondolkodás és a beszéd egyre látványosabb kibontakozása. Gondolkodására a cselekvő-szemléletesség jellemző, tehát az összefüggések megértéséhez feltétlenül látványos tevékenykedés szükséges.

Egyre jobban kikristályosodik én-tudata, mind jobban öntudatára ébred. Egyre jellemzőbb az önállósodásra való törekvés, a saját, egyéni elképzeléseihez való ragaszkodás. Ha ez ellenkezik a felnőtt akaratával, az gyakran dacos magatartást vált ki.

 

A manipuláció fejlődése
  • Amint képessé válik a kisgyermek biztonságosan ülni, guggolni, a kezek felszabadulásával hihetetlen módon megindul a kézügyesség, a manipuláció fejlődése. Örömmel elszöszmötöl a tárgyak gurigatásával, egymásba-, ill. egymásból ki-be rakosgatásával. Nagy örömét leli a fiókok pakolászásában.
  • Egyre érdeklődőbben szemléli a lapozgatókat, hasznos lehet, ha a felnőttek egyszerű kifejezéseket, szavakat is társítanak a képen látottakhoz. Pl: Vau-vau kutya, cin-cin kisegér, piros autó, ... stb.
  • Szívesen ismerkedik a rajzolás művészetével, papírra, ill. különböző erre alkalmas felületekre lendületes vonalvezetéssel firkál. Kifejezetten tetszik neki, hogy tevékenysége látható, látványos eredménnyel jár, melyet dicsérettel még jobban megerősíthetünk.
  • 3. életév derekán már nagy szemű gyöngyöket is tud fűzni a kisgyermek. A 1,5-2 éves csemete inkább csak érdeklődéssel szemléli, ill. segítő mozdulatokkal támogatja az öltözködést, míg egy 3 éves egyre önállóbban is részt vesz e műveletben.

A kisgyermek előszeretettel figyeli és utánozza a felnőttek, ill. nála nagyobb társai tevékenységét, ezért ne feledjük, mekkora a felelősségünk a pozitív mintaadásban!

A kisgyermekkori gondolkodás fejlődése

A kisgyermek gondolkodására a cselekvő szemléletesség jellemző. Ez azt jelenti, hogy probléma megoldásra csak gyakorlati úton képes, konkrét cselekvés nyomán. Előfordul, hogy egy-egy problémás helyzetet meglehetősen ötletesen old meg, pl. szekrény alá gurult játékot valamilyen eszköz segítségével piszkál ki. Ezen problémamegoldások tanulságait más, hasonló helyzetben is kamatoztatni tudja.

A beszéd fejlődése 

A kisgyermekkori gondolkodás fejlődése 2 irányvonalat követ:

  1. A tárgyakkal való cselekvés útján
  2. A beszéd útján.

Ahhoz, hogy a beszédfejlődés meginduljon, szükségesek bizonyos előfeltételek, melyek a következők:

  • Aktívan beszélő környezet
  • Ép látás-, hallás-, és mozgató központ
  • Beszédértés
  • Emlékezet
  • A hangképző szervek épsége
  • A gyermek utánzási vágya

Ezek megléte nyomán aktív fejlődésnek indul a kisgyermekkori beszéd. Ennek kezdete kb. 1,5 - 2 éves kor tájára tehető.

Szójelentés

  • A szavaknak eleinte nincs konkrét jelentésük, csupán hangalakjukat tekintve érdekesek a kicsi számára. (pl: "mama")
  • Egy idő után aztán észreveszi, hogy a szóhoz egy bizonyos személy köthető, hiszen miközben elhangzik a "mama", látja is anyukáját. Ezen keresztül megérti a szó jelentését, és maga is mondogatni kezdi, értelemszerűen használja. Ilyen módon indul meg a beszéd kialakulása, egyre aktívabb fejlődése.
  • Egy-egy szó eleinte sokkal tágabb tartalommal bír a kisgyermek számára, mint amit valójában jelent ( ez a generalizáció). Pl: Minden néni "mama", minden állat "cica", minden gömbölyű tárgy "labda". A szókincs és a gyakorlati tapasztalatok folyamatos bővülésével aztán ez egyre jobban leszűkül, differenciálódik: pl: csak az anyukája "mama", csak a macska "cica"...stb.

Kisgyermekkorban a csemeték sokkal több szót értenek, mint amennyit valóban használnak.

Szavakból mondatok

  • Eleinte az egyszavas mondatok a jellemzőek, amikor is egyetlen szóval egész gondolatsort fejez ki. (Kb. a 2. életév első felében)
  • Ezt valamivel később felváltja a több szavas, ragozás nélküli mondat.
  • Ennek folytatásaként megtapasztalható a szavak nyelvtani viszonyba állítása, azaz elkezd próbálkozni a ragozással, több-kevesebb sikerrel. Pl: enyéd = enyém a "tiéd" mintájára. Ezeket a kedves, sokszor mókás próbálkozásokat érdemes rögzíteni a babanaplóba, amiket később szívmelengető lesz felidézni.
  • A 3. életévben aztán ugrásszerűen megindul az aktív beszédfejlődés: egyre többet és egyre érthetőbben beszél.

megkésett beszédfejlődés oka lehet pl. az ingerszegény környezet, a beszédminta hiánya. Fontos, hogy minél több verbális inger érje a kisgyermeket, minél többet beszéljünk hozzá, tetteinket mindig szavakkal is erősítsük meg. (pl: Vegyük fel a nadrágot, ... egyik lába, másik lába, ... stb.) Minél többet mondókázzunk, énekeljünk neki, de a közös képeskönyv nézegetés is sokat segíthet a beszédfejlődésben.

Beszédértés

  • A kisgyermek kezdetben a szavakra cselekvéssel reagál. Pl: "Hol a cipőd? " - erre elszalad és idehozza nekünk.
  • Később a cselekvésekre már szavakkal reagál. Pl: Felhúzzuk a zokniját, mire megszólal: "lába".
  • Ezt követően a szavakra szavakkal is képes reagálni. Ez már egy fejlettebb, valóban verbális alapokon nyugvó kommunikációt takar, mely a 3. életévre jellemző.
Forrás: gyerekabc.hu

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót