AZ OLVASÓVÁ NEVELÉS MEGALAPOZÁSA
AZ OLVASÓVÁ NEVELÉS MEGALAPOZÁSA
http://olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg
MIT OLVASSUNK?

 

 
KLASSZIKUS GYŰJTEMÉNYEK
 
MESE- ÉS OLVASÓSAROK

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
-Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
-MEK gyermekirodalom

A Magyar Elektronikus Könyvtár Gyermekirodalma

Digitális mesegyűjtemény 

 
-Gyermekújság
 
-Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
-Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

/2016-07-01

 

 
OLVASÓI NAPTÁR
2017. Július
HKSCPSV
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
<<   >>
 
MÉDIAHATÁSOK

Következő 20 cikkElőző 20 cikk

A kisgyerek és a tévé

  2012.07.14. 11:26
Sok anya a tévé elé ülteti gyermekétAz élet első három évében jobb, ha a gyerek egyáltalán nem néz televíziót - így összegezhető az amerikai gyermekgyógyászok akadémiájának (AAP) ajánlása.
 
Kisgyerekkorban a világ első kézből való közvetlen megtapasztalására van szükség, lehetőleg valamelyik szülő jelenlétében, az ő segítségével. A korai tévézés bizonyos feltételek mellett valószínűleg nem káros, de inkább csak akkor folyamodjunk hozzá, ha nincs jobb megoldás.
 

Óvodás korban

Ranschburg Jenő  2010.11.06. 15:09

 

Ha egy órára is belebújhatnánk egy óvodás bőrébe és újra úgy látnánk a világot, mint egykor, ennyi idős korunkban, komoly segítséget kapnánk ahhoz, hogy felnőtt létünkbe visszatérve könnyebben megértsük a gyerekek gondolkodását, élményvilágát, a valóság érzékelésének sajátos gyermeki másságát.

Kisiskolás korban

Ranschburg Jenő  2010.11.06. 15:11

A 7-8 éves gyermekek észlelése és gondolkodása már racionálisabb, differenciáltabb, logikusabb, képesek bizonyos összefüggések meglátására.

Az iskolaérettség egyik jele, ha megjelenik a szempontváltás képessége. A kisiskolások gondolkodását már konkrét műveletekben történő gondolkodásként írhatjuk le. A „benyomások feldolgozásának, a valóság megértésének, a feladatmegoldó gondolkodásnak egy új módja alakul ki”. (Mérei Ferenc)

Iskolás korig

  2010.11.06. 15:14

 

„A kisgyereknek nagyon nagy a kép-éhsége, mert nagyon sok feldolgoznivalója van”. 
(Vekerdy Tamás)

Serdülő korig

  2010.11.06. 15:17

A 7-9 évesek már egy hosszabb film cselekményét is tudják követni. A különböző idősíkok jelentőségét is fel tudják fogni.

 

A mozgó képek részleteiből ki tudják következtetni a cselekménnyel való összefüggést.  

Az „elektromos babysitter”

  2010.11.06. 15:30

A kutatások eredményei és szakemberek véleménye ellenére egyre több olyan rajzfilm születik, amely sokszor erőszakos, de mindenképpen a gyermekek ingerküszöbét túllépő „akciókra” helyezi a hangsúlyt. Teszi ezt azért, mert gyorsan népszerűvé, ezáltal nézetté, rentábilissá válik a sorozat. Most talán megváltozhat a helyzet, hiszen egyre több csatorna ismeri fel azt, hogy a szülőkkel együtt gondolkodva tartalmas, de egyben szórakoztató műsorokkal megfordítható a tendencia.

A tévés erőszak hatáselmélete

Ranschburg Jenő  2010.11.06. 15:24

„A tévés erőszak megértése változik a néző értelmi fejlődésével és az élettapasztalatok szaporodásával, vagyis a növekedéssel is.

 Az óvodás csak elszigetelt agresszív cselekményeket lát, majd az általános iskola első, második osztályában már az agresszív cselekményt és annak közvetlen következményeit is összefüggésbe tudja hozni egymással.” (Vetró Ágnes)

A képernyőerőszakról

Vekerdy Tamás  2010.11.06. 15:32

Ha egy kisgyerek csak a legjobb és legszelídebb angol természetfilmeket nézi – ahogy nálunk tévézni, videózni szoktak, órákon át-, akkor is agresszívebb lesz. Mert lebénította a készülék a testi mozgást, melyben feldolgozó erőként jelenik meg az aktivitás és leállította a lelki feldolgozást is.

Az állandóan szóló tévé árt a kicsiknek

MTI  2012.05.26. 16:46

Árt a gyerekek agyi- és beszédfejlődésének, ha a lakásban állandóan szól a televízió, mert csökkenti a hallott és használt szavak számát – állítják amerikai kutatók az Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine című szaklap egyik számában.

A tanulmány vezető szerzője, Dimitri Christakis szerint a bekapcsolt televízió mellett a gyerekek és gondviselőik is egyértelműen kevesebbet beszélnek, ami káros a kicsik fejlődésére. A vizsgálat megállapította, hogy minden egyes órában, amelyben hangosan szólt a tévé, a gyerekek 500-1000 szóval kevesebbet hallottak a környezetükben lévő felnőttektől.

Kapcsoljuk ki a tv-t a családi étkezések közben

orogo.hu  2012.05.26. 17:11

A  Minnesota Egyetem kutatói azt állítják, hogy a családi étkezések alatti közös tv-nézés káros hatással van a gyermekek táplálkozási szokásaira.

Dr. Dianne Neumark és munkatársai azt találták vizsgálataikban, hogy azok a gyermekek, akik a közös családi étkezéseket egybekötik a tv-nézéssel, kevesebb zöldséget és gabonafélét, illetve több cukrozott üdítőitalt, valamint sültet fogyasztanak, mint azok, akik evés közben nem nézik a programokat. Az étkezés közben tévét néző fiatalok ennek következtében sokkal egészségtelenebb és hizlalóbb ételeket esznek, mint azok, akiknek figyelmét nem kötik le a műsorok.

Egészségkárosító hatásai

  2010.11.06. 15:19

„Azok a gyermekek, akiknek saját tévéjük van, általában butábbak és kövérebbek, mint azok a kortársaik, akiknek nincs készülék a szobájában.

A túlzásba vitt tévézés összefüggésben van a mozgáshiánnyal, túlsúllyal, magatartászavarral, hiperaktivitással, a gyenge olvasási képességgel és összességében lassítja a mentális fejlődést. ”
(Berthold Koletzko - a müncheni gyermekklinika professzora)

A túl sokat tévéző gyerekekből antiszociális felnőttek válhatnak

  2014.08.15. 14:49

A túlságosan sokat tévéző gyerekekből és kamaszokból nagyobb valószínűséggel válhatnak antiszociális és bűnöző viselkedésű felnőttek – derült ki az új-zélandi Otagói Egyetem tanulmányából.

Korábbi vizsgálatok már sugalltak összefüggést a túlzott gyerekkori tévénézés és a felnőttkori antiszociális viselkedés között, ám csak néhánynak sikerült ok-okozati kapcsolatot is kimutatnia. A mostani az első tanulmány, amely egész gyermekkorra kiterjedően vizsgálta a televízió-nézési szokásokat, és az erre visszavezethető felnőttkori antiszociális jegyek egész sorát tanulmányozta.

Mi zajlik a gyerekek agyában, ha tévéznek vagy számítógépeznek?

gyerekmusor.blog.hu  2015.07.03. 21:59
A virtuális világ bűvöletében
 
Az Élet és Tudomány 2009. évi 13. számában olvasható volt egy figyelemreméltó és lebilincselő írás Gerald Hüther professzorral, aki az egyik legismertebb német agykutató és neuropszichológus. Közérthetően elmagyarázza, mi történik a gyerekek agyában, amikor tévéznek vagy számítógépeznek.
  • Professzor úr, Ön neurobiológusként azt kutatja, hogyan hat a média az emberi agy fejlődésére. Tudna nekünk egy gyerekeknek szóló jó tévéműsort vagy számítógépes játékot ajánlani?

 

Következő 20 cikkElőző 20 cikk

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyermekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
KÉPESKÖNYVEK

PAPÍRSZÍNHÁZ

 
GYERMEKTÉMÁK

MIKOR-MIT-MIÉRT?

 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

       MONDÓKÁK

1/ BABAVILÁG (0-1)

   KÖNYVAJÁNLÓ

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

   KÖNYVAJÁNLÓ
   1/ Manuális-vizuális

    2/ Beszédtanulás

    3/ Bölcsisek irodalma

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

    2-4 ÉVESEKNEK

Kicsik mesekuckója

   Játékos ismeretszerzés

 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA
 
 

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

OLVASNI TANULOK

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

    REGÉNY

      SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

Kamaszok irodalmi érdeklődése  

 
- Könyvajánló
  1. ÁLLATTÖRTÉNETEK
  2. CSALÁD-BARÁTSÁG
  3. DISZTÓPIA 
  4. FANTASY-időutazás- SCI-FI
  5. FELNŐTTÉ VÁLÁS
  6. KALANDREGÉNY
  7. LÁNYREGÉNY
  8. NAPLÓREGÉNY
  9. REJTELMES TÖRTÉNETEK
  10. SULITÖRTÉNETEK
  11. TABU
  12. TÖRTÉNELMI
  13. VARÁZSVILÁG-MÁGIA
 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2016 - 2001>>

 
VÁR A KÖNYVTÁR

  1. Olvasóterem
  2. Könyv és könyvtár
  3. Foglalkozások a könyvtárban
 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
KÖNYV ÉS FILM

2-3. évfolyam 

4-5. évfolyam    

6-8. évfolyam 

 
MESE ÉS FILM

Diafilm-mesék

Klasszikus magyar mesefilmek

VARÁZSLATOS ISKOLABUSZ

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót