AZ OLVASÓVÁ NEVELÉS MEGALAPOZÁSA
AZ OLVASÓVÁ NEVELÉS MEGALAPOZÁSA
http://olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg
AJÁNLÓK: Nyomozós történetek (150)     ÉLETKORONKÉNT   0-4 éveseknek      4-6 éveseknek     6-10 éveseknek    Csak kamaszoknak
MIT OLVASSUNK?

 

 
VÁR A KÖNYVTÁR

Gyermekirodalom-filmadaptáció

 
KLASSZIKUSOK

Gyűjtemények

NÉPMESEKINCSTÁR 1-4.

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
-Ajánlók

Gyűjtemények

 
-Gyermekújság
 
-Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
-Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

/2016-07-01

 

 
OLVASÓI NAPTÁR
2017. Szeptember
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
<<   >>
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

Következő 20 cikkElőző 20 cikk

1/ A funkcionális analfabetizmus

Csoma Gyula  2010.12.05. 03:21

Az olvasás évében fókuszba került az olvasásnak a szocializációban betöltött szerepe. A szerzőpáros tanulmányában az olvasási képesség árnyoldaláról, a funkcionális analfabetizmus terjedéséről ír, megvilágítva ennek kulturális, munkaerő-piaci és szociális összefüggéseit.

A tanulmány felhívja a figyelmet arra, hogy milyen szoros összefüggés van az olvasni tudás szintje és az életminőség között. Ezért is nyugtalanítóak a magyar felnőtt lakosság rossz szövegértési képességeire utaló nemzetközi összehasonlító adatok.
Vajon mikor kezdődött?
Mikor vált az olvasás társadalmasodása idült problémává?
 

2/ Hogyan segítheti a szülő gyermeke szövegértését?

  2012.05.31. 08:57

 

3/ Miért nem olvas a gyermek?

  2016.12.17. 20:38

4/ Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

Szalma Erika  2015.07.25. 20:28
„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket
„Kincskereső kisködmönnel ijesztgetni kisgyerekeket emberiség elleni bűntett”
„Nem Antigonéval meg Szigeti veszedelemmel, de olyan szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a nulla és 18 közötti korosztályokat, melyek nyelve-tematikája nekik való – vallja Kukorelly Endre író. – Hogy ébredjenek rá maguk, olvasni adrenalinbomba. De nem is herripotterekkel, gyűrűkurával meg egyéb agyalmányokkal, hanem épp azzal, amit mindközönségesen magas irodalomnak nevezünk: holott épphogy nem magas, hanem alapja mindennek. Hiszen az oktatás az alap – nem fontosabb, mint az egészségügy, de elsődlegesebb.
Ha nem köteleznek, hanem rávezetnek az olvasásra, rászoktatnak, függővé tesznek tőle, ha nem kényszer, hanem boldogságforrás, megoldják az életemet. Minden probléma kezelhető olyan társadalomban, ahol az olvasás, az élethosszig tanulás nem kényszerűség, hanem élvezet. Kincskereső kisködmönnel ijesztgetni kisgyerekeket emberiség elleni bűntett. Régi dolgokkal csak kedvét veszik annak, akinek a személyisége csak alakulófélben van: majd, ha már mániájukká lett az olvasás, vissza fognak menni a régiségbe, kíváncsiak lesznek arra, hogy anno hogyan csinálták.” - vallja Kukorelly Endre .
 

GYERMEK OLVASÓI ÍZLÉSTÍPUSOK

  2012.06.01. 14:53
Ünnepi könyvhét
Az olvasásszociológiai vizsgálatok az olvasói ízlés típusaira - ízlésalakzatokra - is kiterjednek: ilyenkor lényegében azt próbálják kideríteni, vannak-e olyan olvasmánytípusok, esetleg könyvek, amelyek vonzzák, illetve taszítják egymást.
(Sándor Csilla)

 

GYERMEKOLVASÓI TÍPUSOK (1) - A fejlődésében elmaradt gyermek

  2010.12.05. 03:02

A fejlődésbeli elmaradásnak számos oka lehet: az irányítás hiánya, a nem megfelelő könyv és az olvasásra ösztönző hatás hiánya, ill. a fejletlen olvasási készség. Különösen a mese és a kalandos olvasmányok műfajában tapasztalható az elmaradás.
 
A mese – legtöbb gyermeknek – 7–8 éves korig legfőbb olvasmánya. Ettől kezdve azonban fokozatosan érdeklődik a valóságos életet ábrázoló művek iránt. A mesét még hosszú ideig szívesen hallgatja és olvassa, de ez a műfaj elveszti korábban élvezett helyét.
 

GYERMEKOLVASÓI TÍPUSOK (2) - A 'nem olvasó'

  2012.05.31. 08:53
A nem olvasó gyerekek száma igen magas. Statisztikai adatok szerint a 8–10 évesek közel egyharmada nem szeret olvasni.
 
Ebben azonban nem csak az iskola felelős, hanem az a szülői ház is, amely nem alakított ki érzelmi köteléket a gyermek és könyv között.
 

GYERMEKOLVASÓI TÍPUSOK (2) - A 'nem olvasó'

Tasi Katalin  2017.01.02. 02:47
Stampedli - egy kis lélekerősítő olvasni nem szerető alsósok szüleinek

Három éve tervezem papírra vetni ezt a kis gondolatmenetet, amióta egyik barátnőm beszámolt arról, hogy az elsős kislánya – horribile dictu! – utál olvasni.

Nyilván megkérdeztem, hogy miért, és amit elmondott, borzasztó volt. Merthogy a leányka félt. Azért félt, mert az iskolájukban félévkor minden kicsi elsősnek be kellett vonulnia ünneplőben az igazgató néni elé, aki stopperórával a kezében hivatalosan lemérte, hogy az elsőske hány szótagot tudott hangosan felolvasni az elé tett szövegből. Bólogatott is melléje, hol kedvesen, hol rosszallón, és szépen feljegyezte az eredményt valami bőrkötéses füzetbe. Tollal.

Barátnőm kislánya pedig ettől kezdve az olvasás élményét, főleg a hangos olvasásét, összekötötte a félelem és reszketés (nem Las Vegasban, hanem a hétköznapi életben) érzésével.
 

GYERMEKOLVASÓI TÍPUSOK (3) - A ponyvaolvasó

  2010.12.05. 03:04

Ezek olvasmányok tartalmuk szerint négy csoportba sorolhatóak:

Az első csoportba főként a fiúknak írt cowboyos, detektív könyvek tartoznak, amelyekben a kaland és harc áll a középpontban.

A második csoportot a lányok számára készült „rózsaszínű ponyva”, az érzelmes regények alkotják.

A harmadik csoportot a szexuális ponyvák képviselik.

A negyedikbe pedig a „comics”-ok, a képes ponyvák kerülnek. Ez utóbbi soraiból a kegyetlenség és kapzsi viselkedés árad.

 

GYERMEKOLVASÓI TÍPUSOK (4) - A könyvmoly - a koraérett - a specializálódó olvasók

  2010.12.05. 03:07

A „könyvmoly”

 

A nem olvasó gyermek ellentéte. Ő az a diák, aki megszállottként, válogatás nélkül olvas el mindent, ami a kezébe kerülő. Hajlamos arra, hogy elveszítse kapcsolatát a reális élettel, s egyre inkább a könyv válik a tapasztalatszerzés legfőbb forrásává. Az egyoldalú tapasztalatszerzés következtében viszont olyan képzeletbeli világot épít fel olvasmányai anyagából, melynek a valósághoz már nagyon kevés köze van.

 

A „könyvmoly” többnyire magányos és félénk gyermek. Magatartását az értelmi koraérettség jellemzi. Nem mindig a legjobb képességű tanulók ők, de hatalmas olvasottságukkal ellensúlyozni tudják egyéb területük gyengeségét. Ezért az elméleti tantárgyak óráin szereznek maguknak elégtételt – a sportpályán, a játszótéren, a társaikkal való kapcsolatban elért kudarcokért – sokrétű olvasottságukkal.

 

HARRY POTTER ÖRÖKSÉGE (1) - Harry Potter-láz

Könyves blog  2012.07.20. 08:42
A Harry Potter-láz a harmadik kötet megjelenése után tört ki. 2000-ben az ifjúsági és gyermekkönyvek forgalma az összforgalom 4,8 százaléka volt, 1999-hez képest megduplázódott (ebben az évben jelent meg itthon a HP második, harmadik és negyedik kötete). A gyerekkönyvek piaci szegmense innentől szárnyalt: 2001-ben az összforgalom 9,40 százalékát tette ki, amely szintén majdnem a duplája az előző évi adatoknak. Az első öt kötet pedig elérte az egymilliós eladott példányszámot. 2006-ban, a hatodik kötet megjelenésekor már 11,8 százalékára nőtt az ifjúsági könyvek piaci részesedése.
 
Jól látható a különbség: a következő, Potter nélküli évben ez a szám 9,8 százalékra esett vissza. A Harry Potter és a Halál Ereklyéi megjelenésének évében a gyermek- és ifjúsági könyvek piaca 30 százalékos növekedéssel, 2 milliárdos forgalom-bővüléssel az összforgalom 12,7 százalékát érte el, 8.591.176.000 Ft-tal.
 
A növekedés pedig a következő évben is folytatódott, Harry Potter tehát megtanította olvasni a gyerekeket.
 

HARRY POTTER ÖRÖKSÉGE (2) - Hoffman Rózsa és a Harry Potter harca a Nemzeti Alaptantervben

Könyves blog  2013.03.30. 02:13
"Felborult a nemzeti műveltség, Harry Potter lassan kiszorítja János vitézt"— nyilatkozta Hoffmann Rózsa még 2010-ben.  Megítélése szerint az ismeretterjesztést háttérbe szorította a kompetenciák elsajátítása. 
 
Dolores Umbrigde, a Harry Potter-sorozat egyik legelvetemültebb, rózsaszín szörnyetege a fennálló rend legodaadóbb szolgálója, akit a miniszter Roxfort főinspektorává nevezett ki, és számos oktatási rendelettel biztosított neki egyre nagyobb hatalmat. Umbridge tanárként a frontális módszer elkötelezett híve volt, és kínosan ügyelt arra, hogy a diákjai semmilyen gyakorlati ismeretre ne tegyenek szert, a tanítás kizárólag a tankönyv elolvasásából állt.
 

HARRY POTTER ÖRÖKSÉGE (3) - Az olvasásról Harry Potter után

HUNRA  2012.07.20. 08:44
Az előadás az IRA (Nemzetközi Olvasástársaság) 2006. augusztus 8-i kongresszusán hangzott el, de megállapításai még ma is mérvadóak az eltelt egy évtized olvasási szokásaira.

Czupi Gyula - aki a nagykanizsai Halis István Városi Könyvtár igazgazgatója - előadását egy tömör, de máig érvényes kijelentéssel kezdte: 

"Határolók, cezúrák, új korszak kezdetei, melyeket átélünk, megérzünk, jellemzi az életünket, de ki is kellene őket mondanunk."
 

HARRY POTTER ÖRÖKSÉGE (4) - A siker titkai (1): Harry Potter és A gyűrűk ura

Galuska László Pál  2016.12.17. 18:15
Két író, két könyv, két siker sztori

A Gyűrűk urának diadalmenete már több évtizedes. A Harry Potteré talán szintén évtizedekig kitarthat.

A dicsőség háttérben azonban nem csak a szerzők tehetsége áll, hanem az emberiség mítoszokban rejtőző közös, titkos kódrendszere és csillapíthatatlan vonzalma minden iránt, ami túl van a megszokott valóság keretein, de mégsem teljesen idegen a számunkra.

Vajon mi az a különleges varázs, ami két író műveit kiemeli hasonló szövegek tömegéből, és emberek millióit készteti befogadásukra abban a korban, amelyben a vizuális információ hatása erősebb, mint valaha? 
Pedig nem éppen kurta és egyszerű olvasmányok ezek.
 

HARRY POTTER ÖRÖKSÉGE (5) - A siker titkai (2)

Galuska László Pál  2016.12.17. 18:16
A mítoszok születése és hanyatlása
 
A mítoszok a legősibb megőrződött szövegformák közé tartoznak. Születésük valószínűleg egybeesik az emberi beszéd megjelenésének idejével, de akkor már mindenképpen létezniük kellett, amikor az ember ok-okozati viszonyokkal kezdte magyarázni a jelenségeket.
 
Kezdetben, az intézményesített, – tehát szentírással, papsággal és templommal rendelkező – vallások megjelenése előtt még az azonos gyökerű mítoszoknak is eltérő változatai alakultak. E variánsok sokszínűségét a törzsek egymástól való távolsága és a kulturális különbözőségek tovább erősítették. Majd a vallási rendszerek intézményesülésével a szövegeket írásban is rögzítették, és az eltérő változatok között a színre lépő neves vagy névtelen szerzők, szerkesztők, írástudók próbáltak valamiféle konzisztenciát teremteni. Ekkor születtek meg a különféle mítoszváltozatokból összerendezett mitológiák.
A mitológiák rendszere nem nélkülözhette azonban a velük együtt szervesen fejlődő vallásos gyakorlatot, és a vallást, a mítoszt egyaránt a hit, a nyelv és a kultúra kötőanyaga kapcsolta össze.
 

HARRY POTTER ÖRÖKSÉGE (6) - A siker titkai (3)

Galuska László Pál  2016.12.17. 18:17
A fantasztikum színre lép

Egész a középkor végéig a mai értelemben vett fantasztikum nem létezik a gondolkodásban. Ami valóságfölöttiként hat, az is valóságos, csupán a megismerés határain túl van elgondolva. A csodák részei a teremtett világnak, csak éppen az emberi cselekvés hatókörén túl esnek.

A késő középkorban azonban a társadalmi és kulturális változások jó alapot adtak a fantasztikum megjelenéséhez. A teremtett világ egyszerre kitágul és összeszűkül: az ember rádöbben, hogy egy viszonylag kicsiny bolygón él egy mérhetetlen univerzum peremvidékén.

A korábban megingathatatlan hit megrendül, egyre szélesebb rétegek kezdenek ráébredni a világ titokzatosságára; Isten létezése többé nem adhat megnyugtató és elégséges választ bizonyos rejtélyekre. Hozzájárult még a folyamathoz, hogy az emberek tudományos ismeretei még gyenge lábakon állnak, azaz – szemben Kalazanczi Szent József elveivel – a „se hit, se magabiztos tudás” állapotába kerültek.
 

HARRY POTTER ÖRÖKSÉGE (7) - Titkos univerzumok (1)

Galuska László Pál  2016.12.18. 00:13
Tolkien univerzuma
 
Hoffmann és Morris óta a fantasynek számos változata jelent meg. A Morris által kitalált fantasy vonalát később – éppen a fantasy válsága idején – Tolkien újította, és töltötte meg tartalommal.

Tolkien váratlanul és teljes dicsőségben bukkant fel a Gyűrűk ura-trilógiával, és hatására eddig soha nem tapasztalt érdeklődés ébredt a fantasy iránt; nemcsak olvasásra ösztönzött, de írásra is: gombamód jelentek meg a tolkieni és az „ellen-tolkieni” indíttatású írások, rajongói klubok, fantasy-társaságok alakultak, fantáziajátékok, filmek és számítógépes játékok sokasága született meg.

Követői és rajongói közül számosan szintén hírneves írók lettek, és a high fantasy több változatát alkották meg.
 

HARRY POTTER ÖRÖKSÉGE (8) - Titkos univerzumok (2) - Tolkien és Rowling

Galuska László Pál  2016.12.18. 00:14
Titkos univerzumok: Tolkien és RowlingHarry Potter és a varázslók titkos univerzuma

Joanne Kathleen Rowling Harry Potter-történetéhez több legenda is fűződik, amelyek egy része az írónőtől származik, más részüket pedig – úgy tűnik – maga a szerző sem óhajtja megcáfolni. Ezekről többek között Rowling hivatalos honlapján is olvashattunk.

Azonban az életrajzi mitológia mellett, amelyre most nem térnénk ki, fontosnak véljük azokat a megelőző olvasmányélményeket fölsorolni, amelyekre a szerző „meghatározó élményként” maga is hivatkozik. Egy vele készült interjúban fontos gyermekkori olvasmányként többek között Kenneth GrahameThe Wind in the Willows című regényét (Magyarországon a Békavári uraság c. filmben találkozhatunk a szereplőkkel), C. S. Lewis: Narnia krónikái c. regénysorozatát, és legkedvesebb könyveként Elizabeth GoudgeThe Little White Horse c. meseregényét nevezi meg.

„A Little White Horse volt a kedvenc gyerekkori könyvem. Feltétel nélkül imádtam. Izgalmas, szellemes cselekménye volt. Voltak ijesztő és romantikus részek benne, és volt egy bátor, energikus hősnője is."

 

KÖTELEZŐ OLVASMÁNY (1) - Kit érdekel a kötelező olvasmány?

Könyves blog  2013.07.05. 14:52
Hosszú mondatok, ismeretlen szavak: a diákok számára így jelennek meg a kötelező olvasmányok, amelyeket nagy részük nem is olvas szívesen. Pedig ma is vannak könyvmoly diákok, csak ők másra kíváncsiak. 
 

Kincskereső kisködmön: ma is ez az első kötelező olvasmány a legtöbb általános iskolában – általában a harmadik osztályban ezzel kezdenek a diákok. Ebben a könyvben átlagosan 11,2 szóból áll egy mondat, nyelvezete pedig igen távol áll a mai 8-9 éves gyerekekétől, akik nem értik, és emiatt nem is szeretik ezt a könyvet.

 

KÖTELEZŐ OLVASMÁNY (2) - Lepereg Nemecsek nyomora a Harry Potter-nemzedékről

origo.hu  2012.07.20. 08:27
"Nincs problémám a kötelezőkkel, beütöm az interneten a keresőbe a címet, és bemagolom az összefoglalót a cselekményről; így eddig mindig összejött legalább egy hármas" - magyarázta az [origo]-nak Tamás, egy tízedikes budapesti gimnazista, miért nem aggódik, amikor magyar órára egy hosszabb regényt kell elolvasnia.
 
Legtöbb osztálytársa is hozzá hasonlóan a wikipédiás összefoglalókat vagy a Kötelezők röviden című könyveket használja, ha fel kell készülni egy olvasmányból, legutóbb Goethe Faust-jából.
 

Következő 20 cikkElőző 20 cikk

 
Itt az idő
 
GYERMEKTÉMÁK
 

Mesekönyvek időjárásról, évszakokról, természetről

 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
KÉPESKÖNYVEK

PAPÍRSZÍNHÁZ

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNYEK
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

    MONDÓKÁK

 
 
 KÖNYVAJÁNLÓ

2/KISGYERMEKEKKOR (1-3)

 KÖNYVAJÁNLÓ

3/'MI EZ' KORSZAK (3-4)

  KÖNYVAJÁNLÓ

Kicsik mesekuckója

Játékos ismeretszerzés
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2016 - 2001>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
MESE ÉS FILM

DIAFILM ÉS ANIMÁCIÓ

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót