OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK
OLVASÁSI SZOKÁSOK : GYERMEKOLVASÓI TÍPUSOK (4) - A könyvmoly - a koraérett - a specializálódó olvasók

GYERMEKOLVASÓI TÍPUSOK (4) - A könyvmoly - a koraérett - a specializálódó olvasók

  2010.12.05. 03:07

A „könyvmoly”

 

A nem olvasó gyermek ellentéte. Ő az a diák, aki megszállottként, válogatás nélkül olvas el mindent, ami a kezébe kerülő. Hajlamos arra, hogy elveszítse kapcsolatát a reális élettel, s egyre inkább a könyv válik a tapasztalatszerzés legfőbb forrásává. Az egyoldalú tapasztalatszerzés következtében viszont olyan képzeletbeli világot épít fel olvasmányai anyagából, melynek a valósághoz már nagyon kevés köze van.

 

A „könyvmoly” többnyire magányos és félénk gyermek. Magatartását az értelmi koraérettség jellemzi. Nem mindig a legjobb képességű tanulók ők, de hatalmas olvasottságukkal ellensúlyozni tudják egyéb területük gyengeségét. Ezért az elméleti tantárgyak óráin szereznek maguknak elégtételt – a sportpályán, a játszótéren, a társaikkal való kapcsolatban elért kudarcokért – sokrétű olvasottságukkal.

 

  • A koraérett olvasó

Ezeknek a gyerekeknek nagy átlagára az jellemző, hogy olvasmányaik anyaga egy-két fejlődési szakasszal megelőzi a velük egykorú társaikét. A koraérett olvasó már az ifjak és felnőttek könyvei között kutatja a kedvére való olvasmányokat, esetleg a becsvágyó szülő ad ilyent a kezébe.

Pszichológiai és pedagógiai szempontból egyaránt helytelen a könyvhöz fűződő kapcsolat ilyen alakulása, mivel az életkorát messze meghaladó élménykörbe kerül, melyet sem nem tud helyesen értelmezni, sem pedig érzelmileg feldolgozni. A félig megértett és rosszul értelmezett gondolatok, érzelmek összezavarhatják személyiségének körvonalait.

Az ilyen gyerekek arcáról hamar eltűnik a gyermekkor önfeledt mosolya. Magatartásuk, gondolkodásuk hamar felnőtté válik. Az elsietett szellemi fejlődés azonban súlyos nevelési problémák előidézői lehetnek. 

  • A specializálódó olvasó

Vannak olyan gyermek, aki a kisiskoláskor végére hátat fordít a szépirodalomnak. Szabadidejét egy szakma vagy valamely tudományág irodalmának tanulmányozásával tölti. A specializálódás már természetes és dicsérendő megnyilvánulás ebben a korban. Szorosan összefügg a leendő életpályára való felkészüléssel.

De az olvasás ilyen mérvű egyoldalúsága következtében nem fog érvényesülni – kellő mértékben – az irodalom gazdag, egyéniségformáló hatása. Ezért fontos, hogy a szülők és nevelők – a gyermek életkorához és személyiségfejlődéséhez – megfelelő irodalommal lássák el. Olyan olvasmányokkal, melyekben az őt érdeklő témáknak szépirodalmi feldolgozását is meg fogja találni.  

Tudnunk kell, hogy nem egészséges olvasói kedvről van itt szó, hanem nagyfokú szenvedélyről. Olyan megrögzött szenvedélyről, ahol nincs idő elgondolkodni az olvasottakon, elmélyedni a tartalomban, rendszert teremteni az ismeretek tömegében. Tehát nincs idő saját, belső világának építésére. Ezért a „könyvmoly” típusú gyermek segítségre és irányításra szorul. Az olvasási kedv megfelelő mederbe való terelését azonban nem erőszakos fellépéssel, hanem úgy kell irányítanunk, hogy az a gyermek önkéntes elhatározásán alapuljon.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót