AZ OLVASÓVÁ NEVELÉS MEGALAPOZÁSA
AZ OLVASÓVÁ NEVELÉS MEGALAPOZÁSA

 

CÍMLAPAJÁNLÓ
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 
 
KLASSZIKUSOK

Gyűjtemények

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
-Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
-Gyermekújság
 
-Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
-Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

/2016-07-01

 

 
OLVASÓI NAPTÁR
2018. Július
HKSCPSV
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
TÜNDÉRMESÉK 5-10

Következő 20 cikkElőző 20 cikk

AJÁNLÓ ÓVODÁSOKNAK TÉMÁNKÉNT

  2017.09.06. 19:30
 

AJÁNLÓK ALSÓS DIÁKOKNAK

  2018.03.31. 20:27
Harmadik életkori szakasz: Kisiskoláskor
 
Mesehallgatáshoz Olvasni tanulok     

MESEGYŰJTEMÉNYEK

KLASSZIKUS ÉS KORTÁRS IRODALOM

ÁBÉCÉ irodalom

A hős olvasó, Aranyfa, Már tudok olvasni, Most én olvasok!, Olvasólétra, Olvass magadnak!, Olvass velem!, Ovass velünk!, Szeretek olvasni!
Első olvasmányélményem (2-3. évfolyam)

ISMERETTERJESZTŐ IRODALOM(6-8)

KREATÍV-INTERAKTÍV KIADVÁNYOK(6-9)

 

A tündérmesék lélektanából

Ranschburg Jenő  2018.01.05. 19:15
Mi, felnőtt, komoly emberek, általában megrögzött realisták vagyunk. Pontosan tudjuk, hogy nincsenek csodák; a nap reggel feljön, este lemegy, ábrándozni néha lehet ugyan, de ebből megélni annál nehezebb.
 
Senki nem győzhet meg minket arról, hogy az üveggolyó - ha földhöz vágjuk - nem szilánkokra pattan, hanem soktornyú palotává változik, és már régen nem hiszünk a jótündérben, aki egyszer csak megjelenik és teljesíti három kívánságunkat. Mégis: néha szorongunk a sötétben, megborzongunk, ha fekete macska szalad át előttünk az úton...
 

A varázs- vagy tündérmese

  2016.11.02. 13:35
„A tündérmesék lelkiál­lapotokat írnak le képek és akciók segítségével, képekre fordítva le az ember belső folyamatait"
(Bruno Bettelheim).

A tündérmesékben nem meglepő, ha a szemétdombon fetrengő, bicegő vasderes egyszer csak beszélő táltos paripává változik, és a bajba jutott mesehős segítségére siet. Kettesben nem ijednek meg, ha egy-egy sárkány, boszorkány, vagy óriás akad az útjukba; a fontos az, hogy kiismerjék magukat a segítőtársak és ellenfelek között, s legyőzve minden gonosz erőt, a fiú elnyerje a királykisasszony kezét s vele a fele királyságot.

A tündérmesét legpontosabban Vlagyimir Jakovlevics Propp definiálta  A varázs­mese történeti gyökerei című tanulmányában, mégpedig a mese szerkezete felől (Propp varázsmesének hívja azt, amit a nemzet­közi kutatásban tündérmesének neveznek).
 
„Varázs­mesék az olyan műfajú mesék, amelyek valamilyen kár vagy veszteség (elrablás, elűzés stb.) bevezetésével kezdődnek; vagy valami birtoklá­sának óhajával (pl. a király elküldi fiát a tűzmadárért); folytatódnak a hős otthonról való távozásával, segítőjével való találkozással, akitől mágikus tárgyakat kap, melyek segítségével a keresés tárgyát megta­lálja.
 
A továbbiakban a hősnek az ellenséggel való találkozása (fő for­mája a sárkányküzdelem) szerepel, majd visszatérés és üldözés.

Ez a kompozíció gyakran tovább bonyolódik. A hős már visszatérőben van, amikor testvérei szakadékba taszítják. Ezután mégis megérkezik, ne­héz próbákon esik át, megnősül, és király lesz vagy saját országában vagy apósáéban.

Ez a rövid kompozicionális mag, amely igen sok és nagyon sokféle szüzsé alapját képezi".
 

TARTALOM (A/1)

  2017.12.14. 01:37
 

TARTALOM (A/2)

  2018.01.04. 08:11
 

TARTALOM (A/3)

  2018.01.04. 08:12
 

TARTALOM (C/D/E)

  2017.12.14. 01:37

Diótörő - Lapozható diamese

 

TARTALOM (H/J/K/L)

  2018.01.04. 08:29

Kisördögbújta Tündérek

TARTALOM (M/N)

  2018.01.04. 08:31
 

TARTALOM (O/P/R/S/SZ/T/V)

  2018.01.04. 08:38
Micsoda idő!, Tündér biciklin, Tündérváros, Tündérnaptár, Tündérzene
 

VARÁZSMESÉK-MESEREGÉNY (A)

  2018.01.23. 21:45

A ​Fekete Világkerülő Ember meséi (6-9)

 

VARÁZSMESÉK-MESEREGÉNY (B/C/D/E/H/J)

  2018.01.23. 21:46
 

VARÁZSMESÉK-MESEREGÉNY (K/M/N/R)

  2018.01.23. 21:48
 

VARÁZSMESÉK-MESEREGÉNY (S/SZ/T/V/Z)

  2018.01.23. 21:54
 

A békakirály

  2017.09.09. 11:26
Grimm Testvérek - Pintyéné Krucsó Mária  (Szerk.) - A békakirály - Grimm mesék
Írta: Jakob Grimm – Wilhelm Grimm
Illusztrálta: Kricskovics Zsuzsa
Kiadó: Közgazdasági és Jogi, 1987
Oldalszám: 28
 
A tanulságos mese egy ígéret be nem tartásáról szól.
 
A hercegnő kizárólag önmagára összpontosít; semmi nem érdekli, csak a labdája.
 
Nem érez semmit, amikor eltervezi, hogy meg fogja szegni a békának tett ígéretét, egyáltalán nem gondol rá, hogy annak mit fog ez jelenteni.
 

A bűbájos pékmester

  2018.02.15. 01:36
8 éveseknek
Írta: Wirth Ágnes
Illusztrátor: Klimits Jenő
Kiadó: Katalizátor Iroda, 1994
Oldalszám: 27

Becsületben letöltött esztendők után Boróka Bábi pékmester nyugdíjba vonul. Odahagyja birodalmát, elbúcsúzik "gyermekeitől", a forró lekváros buktáktól, a mákos buciktól, a fényes hasú pogácsáktól s az aranyló kenyerektől. Bár nehezen tudja megszokni a változást, mégsem vetemedne arra, hogy jelentkezzen a Titkárnál, s a Különleges Tudás birtokába jusson, ha nem gyülekeznének kedves városa fölött viharfelhők. 

Ám a városban furcsa, baljós események történnek, így hát Bábit a Titkár fölfogadja tanítványának. Szemmel vernek, ráolvasnak, macskaszőrt aprítanak, vérfagyasztóan kacagnak; a tanfolyam végén Bábi okleveles boszorkánymester lesz.

Sikerül-e megszabadítania a Várost a rontástól?

Miért érdemes elolvasni? - Gyermekolvasói vélemények
 

A császár új ruhája

  2017.09.09. 11:27
Írta: Hans Christian Andersen
Illusztrálta: Füzesi Zsuzsa
Kiadó: Black&White
Oldalszám: 24

Hans Christian Andersen „A császár új ruhája" című meséjében olyan szolgákról ír, akik féltek őszinték lenni a császárhoz. Nem merték szemtől-szembe megmondani neki, hogy egy csaló csúnyán becsapta, hiszen semmiféle új ruhát nem készített neki, csak a pénzétől szabadította meg. Inkább hallgattak, és hagyták, hogy a császár csupaszon vonuljon végig a városon. Mígnem egy kisfiú kimondta azt, amit már addig is látott mindenki, csak mások miatt, félelmében hallgatott róla:

„A császár meztelen!"

Így tehát egy gyanútlanul megszólaló kisgyermek gondoskodott róla, hogy az igazság napvilágra kerülve futótűzként terjedjen tovább…
 

A csillagtellérok

  2017.09.09. 11:29
Grimm testvérek - A csillagtallérokÍrta: Jakob Grimm – Wilhelm Grimm
Fordította: Benedek Elek
Illusztrálta: Eve Tharlet
Kiadó: Venezia, 1993
Oldalszám: 26
 
A Grimm testvérek meséje egy nagyon szegény és árva kislány történetét mutatja be a gyerekeknek.
 
A meséből kiderül, hogy ha jó szívvel adsz, még ha az az utolsó ruhád, vagy az utolsó falat kenyered is, sokszorosan megtérül. Leginkább akkor, amikor nem is számítasz rá...
 

A csodafa

  2017.09.09. 13:28
Írta: Marianne Poncelet
Illusztrálta: Takács Mari
Fordította: Tóth Krisztina
Zenéjét szerezte: Orbán György
Kiadó: Csimota, 2007
Oldalszám: 48
 
Mese a zenélő csodafát nevelő kertészről. Akár a jól ismert Péter és a farkas történetét a mesét itt is zene kíséri, mely alkalmat nyújt, hogy már az óvódások is megismerkedhessenek a komolyzenével.
A mese tanulságát maga a csodafa vonja le:
 
“Aki fát ültet, annak tudnia kell, hogy a fa gyümölcsét többnyire mások szedik le. Édes lenne a hála, de a kertész legyen türelmes, és ne várjon viszonzást; érje be a tudattal hogy unokái majd emlékeznek rá!”
Ezt az örök érvényű gondolatot pedig az olvasónak és a hallgatónak, kertésznek és csimotának nem nehéz kivetítenie az összes élőlényre.
 
  
A történethez komponált szimfonikus mű a Nemzeti Filharmonikusok tolmácsolásában a CD mellékleten hallható, narrátor Mácsai Pál.
“A zene mindig más arcát mutatja” – halljuk a lemezen, ezért változhat egy-egy darab kapcsán a véleményünk, a zene sokszínűségét, változatosságát élhetjük át.
 

Következő 20 cikkElőző 20 cikk

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
GYERMEKTÉMÁK

Mesekönyvek időjárásról, évszakokról, természetről

 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
 
TÖRTÉNETEK TÉMA SZERINT

1. Állattörténetek 

2. Tündér-varázsmesék 

3. Kalandos történetek

4. Novellisztikus irodalom

 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

MONDÓKÁK

 
 
  KÖNYVAJÁNLÓ

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

  KÖNYVAJÁNLÓ

  Babakönyv lapozók  

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

   KÖNYVAJÁNLÓ

Kicsik mesekuckója

Játékos ismeretszerzés
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2016 - 2001>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
MESE ÉS FILM

DIAFILM ÉS ANIMÁCIÓ

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót