OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
TÜNDÉRMESÉK 5-9
TÜNDÉRMESÉK 5-9 : “Igen, hiszünk a tündérekben!”

“Igen, hiszünk a tündérekben!”

Téged elvarázsolnak a mai varázsmesék?
 
A hajdani mesehősök életre kelnek, a bennük kételkedőknek pedig leesik az álla. Régi-régi klisé ez, amely már több mint egy évszázada is felvillanyozta a gyerekeket. De ez a fordulat újra és újra képes felrázni a felnőtteket is, akik már belefásultak a népmesei eedetű klasszikus tündérmesékbe (régebbi nevén varázsmesékbe). Feltéve, ha a tisztelt szerzőnek sikerül a fordulatot hitelesen megújítania. Mert mindig vannak kételkedők és kritikusok, akiket bizony meg kell győzni a tündérek létezéséről.
 
Az olyan felvilágosult regényhősök, mint a királyné a Mafláziában, ebben a csodálatos angol meseregényben  (Göncz Árpád magyarítása), egyenesen a kamrába hajítják a haszontalannak vélt varázseszközöket.
 
Darling-apuka a Pán Péterből fejét csóválva – „fáradt vagy szívem” – küldi ágyba repülő kisfiút észlelő nejét. De, hogy magyar példát mondjak, Békés Pál figurája, Éliás Tóbiás, az égszínkék pizsamás kisfiú is kételkedik a mesék erejében (A kétbalkezes varázsló). Aztán jön egy segítő, akár egy kétbalkezes varázsló, akár egy hercegkisasszony, és hősünk a kisfiú vagy a királyfi hinni kezd a varázslatban. Megnyílnak a csodák. Előkerülnek a királylányok, a szörnyek és lesz bátor nekiveselkedés, bajvívás és jutalom.

 

„Mert kell egy hely, hol emlékünk majd élni fog” – éneklik az elfelejtett mesehősök a Padlás című musicalben. Mindig az az érdekes, hogy a szerző erőszakkal ébreszti-e fel őket és a hozzájuk tartozó feladatokat (funkciókat) vagy szépen, a hagyományokból kicsomagolva lehel-e beléjük életet. Nagy tudomány ez, kiváló arányérzék, humorérzék, korismeret és empátia kell hozzá.  Ellenpélda rá Vilma néni módszere:

„A kérdésre egyszer kell felelni.
„Igen, hiszünk a tündérekben! Ennyi.” (Térey János verse Vilma néni módszeréről itt, a 15. oldalon!)
 
 
Lizi és a Mindentudó PorcicaHajós Erikának tavaly sikerült a bukfenc. Érvényes és nagyon bensőséges kortárs regényvilágot épített klasszikus varázsmesei klisék felhasználásával Lizi és a mindentudó Porcica címmel. Az ifjúsági regényéből (Koinonia, Kolozsvár, 2018) azonnal kitűnik, hogy a szerző – egyébként a Tekergő meseműhely módszertani előadójaként és mesélőjeként – nagy gyakorlatra tett szert az élőszóbeli, interaktív mesemondásban.
 
A cselekményfordulatok finoman illeszkednek, a sűrítés-tömörítés és az egyénítés remek arányú, a szereplők bájosak és gyerekszerűek. Az ellenfél nem élőlény, nincs is megnevezve. Ott lapul a sorok között, a hősök passzivitásában.

A mai napság oly gyakori fásultság, a pedagógusok által gyakran emlegetett motiválatlanság az antihős, akit le kell győzni. Lizi, a lila kislány ugyanis nem szeret olvasni. De még az iskolai könyvtáros kisasszony sem. Szerencsére itt is akad segítő, a nagymama és a mindentudó és beszélő Porcica. Ő vezeti át a csodák világába a gyerekeket. A helyszín három könyvtár, egy erdei, egy iskolai és egy padlásérbeli. A mellékszereplőknek egy-egy könyv hiányzik a boldogsághoz, azokat kell bennük megtalálniuk, hogy végre önazonosak legyenek. A kíváncsisággal közelítő olvasó számára  – fikción belül és kívül – megélednek a mesék, a lapokról felcsap a varázslat. Kipenderülnek és beszélni kezdenek a virágok, a hangyák, harcolni kezdenek a lovagok. Ez már meggyőzi a kicsi, lila lányt, Lizit és barátját Matyit is arról, hogy olvasni jó. A meseregény ügyesen elkerüli az alapszituációban rejlő didaxis csapdáit. Kedves humorral, tapintatosan, de annál fordulatosabban és ellenállhatatlanabbul viszi színre a hétköznapi helyszínek és tárgyak eredettörténetét, életét, ízét-zamatát.

A kétbalkezes varázslóA hetvenes-nyolcvanas évek magyar műmeséi is gyakran merítettek a tündérmesék, azok pedig zömmel a francia és német lovagregények világából (Csukás István, Lázár Ervin, Szabó Magda, Békés Pál). Ha azonban újra elolvassuk A kétbalkezes varázslót, Békés Pál regényét (Minerva, 1983), a humora bizony megkopott, a mondatai túlontúl nyakatekertek, tudálékosak. Rájátszanak egy bizonyos, a dolgokat két ujj közé csippentő távolságtartásra, amely első sorban a narrátor nézőpontjához illeszkedik, és amely – itt nem túl szerencsésen – erősen különbözik a főszereplő kisfiúétól. Csak a karakterek és a cselekmény fordulatai maradtak izgalmasak.

A regényből készült hangjáték szerkesztője annak idején óriási sűrítő munkát végzett, nem csoda, hogy a bakelitet százszor meghallgattuk.

Andrew Lang - MafláziaKönnyebben, bár nem könnyen adta magát Göncz Árpád magyarítása, a Maflázia (Móra, 1984)

Sokan dicsérték szellemességéért, amely túltesz Andrew Lang eredeti szövegén. Mégis, az udvari (és az angol) ember körülményeskedő beszédmódját szándékosan megidéző nyelvezet ilyen hosszan úgyszintén fárasztónak hat. Főképp a gyerekfülek számára. Ez a fajta, az affektált stílusban rejlő szellemesség mostanra mintha vesztett volna eredetiségéből. Talán azért, mert mi magyarok a hivatali nyelvben túl gyakran találkoztunk ezzel a terjengősséggel?

Az ironikus és helyenként feminista szemlélet, a történet fordulataiban rejlő humor viszont változatlanul friss, izgalmas, és eredeti. Biztosan ámulatba ejti a mai nyolcéveseket, ahogyan annak idején a szüleiket is.

A lélekrajzi és személyközi tanulságok a szülők számára is mondhatnak újat a gyerekkorukról. Úgyis fogalmazhatunk: késő bánat! Réber László rajzai sokat hozzátesznek ahhoz, hogy a fantáziánk meglóduljon.

Bemondásra tehát nem születik csoda (lásd Vilma nénit fentebb!), az irodalmi nyelv és a mese szerkezetének rétegei együtt ágyaznak meg a tartós varázslatnak. Vagy sem.

LEXIKON

tündérmese

Valaha a tündéreket is felvonultató népmesei mesetípust nevezték így, mára az európai szakirodalomban a  varázsmesékre elterjedt kifejezés az angol fary tale-alapján.  “A tündérmesék legkedveltebb alakjai a természetfölötti vagy emberfölötti tulajdonságokkal rendelkező lények , valamint a csodálatos segítőtársak és varázstárgyak.” (Boldizsár Ildikó: Varázslás és fogyókúra. Mesék, mesemondók, motívumok JAK-Kijárat, 1997, 10.)

varázsmese

Eredetileg V. J. Propp mesekutató szakkifejezése A mese morfológiája című művéből. Meghatározott cselekményelemekből felépülő kompozíciók, a szerkezetben minden elem véges számú, lényegi funkciót tölt be. “Varázs mesék olyan műfajú mesék, amelyek valamilyen kár vagy veszteség bevezetésével kezdődnek; vagy valami birtoklásának óhajával; folytatódnak a hős otthonról való távozásával, segítőjével való találkozással, akitől mágikus tárgyakat kap melyek segítségével a keresés tárgyát megtalálja. A továbbiakban az ellenséggel való találkozása szerepel majd visszatérés és üldözés. Ez a kompozíció gyakran tovább bonyolódik. A hős már visszatérőben van, amikor testvérei szakadékba taszítják. Ezután mégis megérkezik, nehéz problémákon esik át, megnősül és király lesz vagy saját országában, vagy apósáéban. Ez a rövid kompozicionális mag, amely igen sok és nagyos sokféle szüzsé alapját képezi.” (V .J. Propp: A varázsmese történeti gyökerei, ford. Istvánovits Márton, L’Harmattan, 2005, 16.) Tágabb értelmezésben mágikus vagy varázsmese. De úgy szokták tanítani, hogy “főhőse varázstárgyak csodás segítségével bármilyen akadály legyőzésére képes”.

„a varázsmesék kettőssége: egyfelől bámulatos színgazdagság, változatosság és tarkaság, másfelől viszont hihetetlen egyöntetűség és monotónia jellemzi őket.” (V. J. Propp)

A hét szerepkör: Hős, Ellenfél (károkozó), Adományozó (felfegyverző), Segítőtárs, Királykisasszony (keresett személy) és apja, Útnak indító, Álhős.

meseregény

A meseregény fejezetekből álló műmese, amely gyerekeknek íródott. Adott térben és időben játszódik (nem időtől és tértől eloldott mint a mítosz és a népmese), és amelyben a csoda mint a valóstól eltérő jelentkezik. A természetfölötti vagy emberfölötti elemek nem természetes jelenségként meglepetést váltanak ki a szereplőkből. 

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót