OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK
OLVASÁSI SZOKÁSOK : 7/ Ne csak a kicsiknek meséljetek!

7/ Ne csak a kicsiknek meséljetek!

mindennapkonyv.hu  2019.03.21. 12:48

 
Sok szó esik arról, hogy egyre kevesebben olvasnak, ugyanakkor ahelyett, hogy kétségbeesnénk, itt az ideje tenni valamit a jövő olvasóiért. A napokban a The Guardian hosszú cikket közölt, melyben beszámol a brit gyerekek és fiatalok olvasási szokásainak változásairól, majd kitér arra is, hogy mit tehetünk azért, hogy a gyerekek, amikor kikapcsolódásra vágynak – a számtalan lehetőség közül – végül a könyveket válasszák.

 

A Nielsen Book Research éves felmérése szerint a 13 év alatti brit gyermekek 32%-ának mesélnek minden nap, ez négy százalékkal kevesebb mint tavaly, és kilenccel kevesebb, mint amennyit 2012-ben mértek. A szülők többsége nyolcéves korukban felhagy a meséléssel és a közös olvasással, így a nyolc-tízévesek mindössze 19%-ának olvasnak föl naponta. A csökkenés nem magyarázható státuszbeli különbségekkel, ugyanis minden társadalmi-gazdasági csoportra egyaránt jellemző. A kutatás megintcsak megerősítette, hogy fiúk kevésbé szívesen olvasnak. Míg csak a 14%-uk vesz naponta a kezébe könyvet, addig  majdnem minden negyedik lány, azaz a 24%-uk olvas naponta.

Egy másik felmérés szerint, melyet 27 000 gyermek és fiatal körében végeztek, a 8-18 évesek körében azoknak a száma, akik a maguk örömére olvasnak 58,8%-ról 52,5%-ra csökkent. 2016-ban, mindössze egynegyedük (25,7%) olvasott minden nap, szemben a 2015. évi 43%-kal.
Az, hogy a szülők egyre többen hagynak fel a hangos olvasással, jelentős veszélyt jelent a gyermekek jóllétére, és hosszú távon káros hatással lehet a társadalomra, ugyanis szoros összefüggés van a meghitt családi felolvasások, és aközött, hogy később a gyermek a saját örömére fog-e olvasni. Azoknak a 8-13 évesek, akiknek otthon olvasnak, a 74%-a önállóan is olvas, míg akiknek kevesebbszer mint hetente egyszer mesélnek, azoknak csak a 29%-uk bújja a könyveket.

A szakértők azt mondják, hogy az önfeledt, csak a történet öröméért való hangos olvasás kulcsfontosságú az olvasás elõsegítésében. Egy 2018-as brit tanulmány megállapította, hogy az olvasást élvezõ gyermekekre szignifikánsan kevésbé voltak jellemzők a mentális egészségügyi problémák, egy másik tanulmány pedig 2013-ban felhívta arra is a figyelmet, hogy az élvezetből történő olvasás négyszer fontosabb, abból a szempontból, hogy a gyerek végül a felsőoktatásban fog-e tanulni, mint az, hogy van-e valamelyik szülőjének diplomája.

A szakértők ezért most arra kérik a brit kormányt, hogy tegye az iskolások mindennapjainak szerves részévé a meseolvasásokat, melyek úgy illeszkedjenek a kisiskolások napirendjébe, mint az ebédszünet. 2018-ban egy iskolában sor került egy öthónapos próbaidőszakra, és a tanárok az olvasási készségek terén drámai javulást mutattak ki.

A magyar oktatás reformjára is jó ideje szükség lenne, és talán érdemes megfontolni a fentiekhez hasonló közös mesélések bevezetését. Bízunk benne, hogy a döntéshozók az angol példa nyomán, megfontolják ezt, ám addig is az egyetlen dolog amit tehetünk, hogy olvasunk gyermekeinknek, unokáinknak, amikor csak tehetjük.

Ehhez ajánljuk az olyan klasszikus népmesegyűjteményeket, mint a Mesélj nekem minden este vagy Tony Wolf pazar illusztrációival ellátott, a világ mesekincséből válogató Legszebb meséim című kiadványokat. Továbbá Erwin Moser csodálatos történeteit, melyek egyszerre varázsolják el az óvodáskorú és az iskolás gyerekeket is. De ha csak a nagyobbaknak szeretnénk olvasni, akkor Baár Tünde könyveit, Balázsy Panna Szandra és a 3.b sorozatát, az iskolásoknak szóló Bori történeteket vagy Anne-Marie Pol táncról szóló könyveit is választhatjátok. Ezeken felül is számtalan kiváló könyv jelenik meg hónapról hónapra, hihetetlen színes és széles a hazai kínálat, ezért ha valaki keres, akkor meg fogja találni a család számára a megfelelő könyveket.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót