OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK
OLVASÁSI SZOKÁSOK : HARRY POTTER ÖRÖKSÉGE (2) - Hoffman Rózsa és a Harry Potter harca a Nemzeti Alaptantervben

HARRY POTTER ÖRÖKSÉGE (2) - Hoffman Rózsa és a Harry Potter harca a Nemzeti Alaptantervben

Könyves blog  2013.03.30. 02:13

"Felborult a nemzeti műveltség, Harry Potter lassan kiszorítja János vitézt"— nyilatkozta Hoffmann Rózsa még 2010-ben.  Megítélése szerint az ismeretterjesztést háttérbe szorította a kompetenciák elsajátítása. 
 
Dolores Umbrigde, a Harry Potter-sorozat egyik legelvetemültebb, rózsaszín szörnyetege a fennálló rend legodaadóbb szolgálója, akit a miniszter Roxfort főinspektorává nevezett ki, és számos oktatási rendelettel biztosított neki egyre nagyobb hatalmat. Umbridge tanárként a frontális módszer elkötelezett híve volt, és kínosan ügyelt arra, hogy a diákjai semmilyen gyakorlati ismeretre ne tegyenek szert, a tanítás kizárólag a tankönyv elolvasásából állt.

 

Hoffmann Rózsa egyértelműen az ő nyomdokain indult el pedagógiai reformjaival, melyek szerint 5-12.osztály között mintegy 160 kötelező olvasmányt határoz meg szerzővel, harmadát pedig konkrét címmel, mivel az állam felelőssége abban nyilvánul meg, hogy a tananyag egységes legyen, és a gyermekek ugyanazt a műveltségtartalmat kapják meg kelettől nyugatig. Az időkeret tíz százalékát Hoffmann pedig gálánsan meghagyja a pedagógusoknak a szabad választásra, de a tanagyaggal végezni így is szinte lehetetlen. A NAT meghirdetett célja mindezzel természetesen az, hogy felkeltse a gyerekekben az olvasási kedvet. Az új alaptanterv 1978-ig nyúlik vissza, az érdeklődést Jókai iránt viszont nem lehet megparancsolni a diákoknak, a generációs, kulturális szakadék viszont egyre nő a 30 évvel ezelőtti irodalmi kánonhoz képest.

János vitéz vagy/és Harry Potter

A János vitéz kiszorulását vizionáló Hoffmann Rózsa nem veszi figyelembe, hogy ez az a valóban kiemelkedő mű, amely minden ötödikes tankönyvében szerepel, kötelező tananyag minden magyar általános iskolában. Ám lehet, hogy a megértésében segítene a 11 éves gyerekeknek a szintén árva kisfiúból hőssé vált Harry Potter története, amely szintén a mágikus világ és a valóság közti átjárhatóságra, a görög és római mitológiára és rengeteg irodalmi toposzra épít. János vitéz óriásokat öl, Iluska gonosz mostohája maga is boszorkány, Jancsi pedig Tündérország királya lesz.  

 

A Harry Potter mágikus világánál viszont felvetődik a sátánizmus gyanúja, amelyet Mészáros György csak hosszas magyarázkodással mos le a regényciklusról a Mester és Tanítvány című konzervatív pedagógiai folyóiratban, amelynek akkori főszerkesztője Hoffmann Rózsa volt. A szerző azt is elmagyarázza, hogy egy kanonikusnak tekintett művel szemben, mint például a Közöny, annak esztétikai értékére hivatkozva általában elnézőbbek „teológiailag” is, szemben a Harry Potterrel. Végül pedagógiai hasznossága, a hithez is szükséges képzelőerő fejlesztésének hangsúlyozása, és számos más érték felmutatása miatt pedagógiai célokra alkalmasnak ítéli a művet, és még Harryék szabályszegő magatartásával is megengedő. „Ha valami teológiailag helytelenként értelmeződik, nem jelenti, hogy pedagógiailag csak a határozott, megkérdőjelezhetetlen elutasítás útja járható” — írja Mészáros.

 

A Magyartanárok Egyesületének elnöke, Arató László szerint ahhoz, hogy a diákok a Mester és Margaritát olvassák, először a Harry Potterből lenne érdemes megismertetni velük a valóság és fantasztikum közti átmenetet, ha már a kötelezők listájáról lekerült E.T.A. Hoffmann. Fókuszcsoportos interjúnkon pedig kiderült, a HP-generáció pedig szinte követeli a tananyagba kedvenc fantasy-sorozatát.

 

A 15-16 éves gimnazista baráti társaságból mindenki szeret olvasni, a kötelezők viszont „senkit sem érintenek meg”. Ha változtathatnának a kötelező olvasmányok listáján, Harry Potterrel kezdenék. „Én nem olvastam az összes Harry Pottert” – mondja egyikük – „de a negyedik film nagyon megtetszett, izgalmasnak tűnt. És elkezdtem olvasni a könyvet. És abban volt szfinx, meg pókok, és én nem szeretem a pókokat, nagyon félek tőlük, de akkor rájöttem, hogy a könyv mennyivel izgalmasabb a filmeknél.”

 

A kötelezőktől pedig egyértelműen azt várnák, hogy élvezetesek legyenek: „Szerintem a kötelezőknek valamilyen szinten az is a feladata, hogy megszerettessék velünk az olvasást. Mert amúgy van, aki semmi mást nem olvas a Facebook-posztokon kívül" – fejti ki a társaság másik tagja enyhe kritikai éllel. A fantasy térnyerése viszont nem csak az oktatási reformokon múlik: míg a diákok a zenei szubkultúrákhoz való tartozást nyíltan felvállalják, az irodalmi szubkultúrák csak rejtetten jelennek meg. A magyartanárok egy része nem értékeli, ha a tanulók mást is olvasnak a kötelezőkön kívül, a fantasyról pedig lekicsinylően, megvetően nyilatkozik, a diákok inkább titokban olvassák, nem szívesen beszélnek róla az iskolában.

 Forrás: konyves.blog.hu

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót