OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
KISGYERMEKKOR
KISGYERMEKKOR : GYAKORLAT - Beszédfejlesztés mozgásos játékkal

GYAKORLAT - Beszédfejlesztés mozgásos játékkal

  2015.02.28. 20:17

Beszédfejlesztés során három területet fejlesztünk:
- az észlelést,
- a megértést és 
- a beszédprodukciót.

Ebből a háromból eleinte az első kettő számít igazán, vagyis kezdetben nem "beszéltetünk", hanem az ideális feltételeket teremtjük meg a majdani beszédinduláshoz.

beszéd alapja sok szempontból a mozgás és a mozgásérzékelés, ezért a korai beszédfejlesztés gyakorlatilag mozgásos játékok kavalkádja.
 
Hasznos tanácsok: 12-18 hónapos kor között alkalmazható mondókás játékokhoz:

 

1. Hintáztassuk gyermekünket a karon, a hintaszékben, a játszótéri hintában, és énekeljük neki a hinta-palintát.

2. Pelenkázáskor fogjuk meg a két lábát, és először lassan, majd gyorsan bicikliztesssük, és közben mondjuk neki lassan, hogy "las-san bicik-lizik, las-san bicik-lizik", illetve "gyorsanbiciklizik, gyorsanbiciklizik, gyorsanbiciklizik.

3. Mozgással együtt mondjukSétálunk, sétálunk, egy kis dombra lecsücsülünk, csüccs! dalocskát, vigyük karunkba, ültessük vagy guggoltassuk le; ha már jár, sétáljunk így együtt.(>minta + hangszóró)

4. Lovacskáztassuk a karon, háton, nyakban, térdeden, és közben ringasssuk-rázzzuk a "hóc-hóc katona" mondókára (Hóc, hóc, katona, ketten ülünk egy lóra, hárman meg a csikóra!)

5. Játsszuk el mozgással az óriást, a kisegeret, a szélben hajladozó fákat, a napi időjárást - ugráló és csipogó kismadarak, ssssssusogó, csipp-csöpp csöpögő, plattyanó esőben ugráló békák, magasra nyújtózó fák, zümmögő méhecskék - lényeg, hogy mozgás és beszédhangok legyenek összekötve.

6. Hangszín és tempó együttes alkalmazása:

Jár a toronyóra, bimm-bamm, bimm-bamm (lassan és mé hangon).
Jár a falióra, tiki-taki, tiki-taki (normál tempóban normál hangin).
A zsebóra azt kattogja tikitaki, tikitaki tikitaki, tikitaki tikk! (gyors tempóban magas hangon)

9. Ezután játsszunk a kérdezz-felelek játékokat az óráról:

"Hogy csinál a toronyóra?  - (mély hangon, lassan) tik... tak... tik... tak...
És a kicsi óra?  - (magas hangon, gyorsan) tiktaktiktaktiktak.>lejátszás>

    Efféle játék mehet nagy és kis kutyával, cicával, autóval, madárral stb.

10. Öltöztetéskor nevezzük meg a ruháit, kérjük meg, hogy hozza ide a zoknit, nadrágot stb.

11. Játék közben ugyanígy kérhetjük a macit, kockát, vonatot, babát; megpróbálhatod megkérni a gyereket, hogy mondja ki ő is a játék nevét.

12. Énekeljük az "Ég a gyertya ég" dalocskát, guggoljatok le a végén.

Megtaníthatjuk gyertyát elfújni (ne hagyjuk, hogy belehajoljon, belenyúljon a gyertyalángba, ugyanakkor felhasználhatjuk az alkalmat, hogy megtanítsuk, mi az, hogy forró).
Sziszeghettek együtt, amikor a gyufát meggyújtjuk, építhetünk utána legóból játékgyertyát és nagy ffff... hanggal elfújhatjuk játékból is.
Megtaníthatjuk a "gyertya" és "elfúj" szavakra.

13. Tornáztassuk a karját: lassan körözzünk és mondjuk, hogy naaagy kör, naaagy kör... aztán gyorsabb körözéssel, hogy kis kör, kis kör...

A hiperaktív gyerekeknek

Vannak gyerekek, akikkel nem lehet rajzolni, könyvet nézegetni, mert elszaladgálnak - velük az ilyen mozgásos játékok jelentik a korai beszédfejlesztés egyetlen használható terepét.

  • másszunk a földön gyorsan vagy lassan,
  • utánozzuk állathangokat >Állatos mondókák (hangszóró!)
  • csináljunk zajt játék hangszerekkel vagy lábassal és fakanállal, és mondjátok hozzá, hogy csitt-csatt, bimm-bamm, piff-puff;
  • tapsoljunk fent, lent, elöl, hátul;
  • tegyünk egy labdát a székre, a szék alá, a szék mellé, a szék mögé (mindig megnevezve persze a helyet) és mászasd  gyereket utána,
  • rengetegszer elismételve neki irányokat, névutókat, a labda meg a szék szót, mindennek a színét, mintáját, helyét.

Kössük össze szavakkal minden mozgást és cselekvést:

  • emeljünk fel egy kispárnát, és mondjuk a gyereknek, hogy "felemeltem", aztán engedjük el, és mondjuk, hogy "puff, leesett",
  • aztán közkívánatra ismételjük meg a produkciót még tizenötször, a szavakkal együtt, aztán hagyjuk gyermekünket próbálkozni (a "leesett" egyébként a gyerekek többségénél az első megtanult igék egyike, hadd ne kelljen kifejtenem, hogy miért...)

Nyugton maradó gyermeknél

Mondókázással egyszerre lehet rajzolni,  például csigabigát (hangszóró), vagy a Volt egyszer egy kemence, belebújt a Kisbence – versikét: Egyszer volt egy kemence, belebújt a kis Bence. Kormos volt a kemence, fekete lett a kis Bence. Ránézett a mamája, nem ismert a fiára. Becsukta a kemencét, jól elverte kis Bencét.

Gryllus Vilmos-számot is: a színeket tanuló kisgyereknek le lehet festeni a „Színvilág” dal szövegét: Sárga a kéken? Reggel süt a nap az égen. Szürke a piroson? Este hamu ül a parazson. Narancs a zöldön? Délben virág nő a földön. Fehér a feketén? Éjjel Hold kel az ég peremén.

'Mi ez?' - korszak

Ha a gyerek már megnevez dolgokat, akkor nyugodtan játszhatunk vele "mi ez?" játékot, akár a lakásban, akár képeskönyvvel; mutogasd végig a szoba, a fürdőszoba, a konyha összes tárgyát és hagyd, hogy a gyerek megnevezze. Vehetünk olyan matricáskönyvet, mint amilyen az 1000 első szavam. Ne tévesszen meg bennünket, hogy óvodásoknak ajánlják, a gyerek a szülővel fog ragasztgatni, és nyugodtan válogathatunk a témák közt, viszont ragasztgatás közben észrevétlenül fog szavakat tanulni.

Haladó szinten

Ezen a szinten, amikor már a kisgyermek megnevez tárgyakat és mondja a kutyára hogy "vauvau" - kísérletezhetünk azzal, hogy néha a gyerekkel próbálunk meg mondatokat, szerkezeteket befejeztetni (a nyelvi készségeket sokszor ezzel a módszerrel teszteljük).

Ez úgy történik, hogy rámutatunk egy képre, elmondjuk, hogy pl."itt van Boribon... szamócát eszik, látod? ... ott fekszik a fűben, és ott eszi a ... mit eszik?" A gyermek erre remélhetőleg közli, hogy "szamócát".

Utóbb a kérdés elmaradhat, a jelentőségteljes szünettel félbemaradó szülői mondatot a kicsik maguktól befejezik az imént hallott szóval. Még később pedig már nem is kell neked felidézned a szót, és elkezdhettek együtt mesélni;  "látod, itt megy Boribon a réten, és az égen pedig süt a ..." Akkor is megmondja, hogy "nap", ha előtte nem mondtad ki a szót. 

Végül pedig elkezdhetjük azt a tevékenységet, hogy már csak lapozunk a könyvben, és a gyermeket kérdezgetjük, majd kiegészíthetjük a válaszait összetett szerkezetekké: "Hű, itt mi történik? Ki ez itt? (Gy: Boribon) - Igen, itt van Boribon. És mit talált? (Gy: cipőt) - Bizony, talált Boribon egy pár piros cipőt. Piros cipő, látod? És mit csinál Boribon a piros cipővel?" stb.

 

Nagyon fontos, hogy sokat beszéljünk gyermekünkhöz!

 Kísérjük beszéddel a gyerek játékát és a saját tevékenységünket, mozgásunkat is.

 Ismételjük vissza a gyereknek a tőle hallott szavakat, erősítsük meg a közléseit (és ezen a módon észrevétlenül javíthatjuk is őket, azaz taníthatjuk is).

 Folyamatosan bővítsük a megnevezett játékok, tárgyak, személyek, testrészek sorát, és gyakran kérjük meg a gyermeket arra, hogy ismételje meg, amit hall. Soha ne követeljük a választ, de próbálkozzunk ismét és ismét! ("Bögre. Látod? Bögre. Te hogy mondod, hogy bögre?" Ha próbálkozik, dicsérjük meg.)

⇒ Egyszerű, rövid, világos mondatokat mondjunk.

 Ne értsük meg mindent azonnal! Ha a gyerek mindent ért, amit mondunk neki, és ő maga célt ér arcjátékkal, pantomimmal, szókezdeményekkel és hisztivel, akkor miért fárasztaná magát összetett mondatokkal? Nem kell a gyermeket egyfolytában gyötörni, de ráérünk, néha nyugodtan rászánhatunk negyedórát a szombat délelőttből, hogy tízszer is megkérdezzük a gyermeket, mit szeretne ("Igen, látom, hogy akarsz valamit a polcról, de mi az? ... hogy mondod?... tényleg úgy kezdődik, hogy koc..., de mi az? próbáld csak meg megmondani, hogy mit vegyek le!"). Nem szabad reagálni a mutogatásra!

 Lassan beszéljünk gyermekünkhöz. A kicsinek minden szó új, az idegrendszere fejletlenebb, a reakcióideje hosszabb, és a rengeteg információtól hamar túlpörög, elfárad. A pszichés biztonságérzetének és a nyelvi fejlődésének is jót tesz, ha a lassú beszédtempóddal lelassítjuk őt is, és "tereljük" a mindent egyszerre befogadni akaró érdeklődését. A hangunktól megnyugszik, és ha tudja követni, amit mondunk, nagyon gyorsan fog tanulni.

⇒ Ha lelassítjuk a tempót, több időnk lesz figyelni a kiejtésünkre, és ha szebb a kiejtés, a gyerekednek több ideje lesz "észlelni" (ritmust, hangzóhosszúságot, sorrendet, meg persze magukat a hangzókat is).

⇒ Énekeljünk, mondókázzunk, verseljünk, olvassunk neki. Nézegessünk együtt képeskönyvet, tornázzatok együtt, játsszunk együtt, bábozzunk neki – tehát egyfolytában sokat beszéljünk hozzá!

Ajánlom további böngészéshez az elektronikus Mondókagyűjteményt> 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót