OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
NÉPMESEKINCSTÁR
NÉPMESEKINCSTÁR : 7/ A rabbi és az oroszlán - Népmesekincstár Plusz

7/ A rabbi és az oroszlán - Népmesekincstár Plusz

  2018.06.13. 23:22

 TOP50 - 2018
Zsidó mesék, legendák, történetek
 
Illusztrálta: Herbszt László
Kiadás éve: 2018
Oldalszám: 296

A Népmesekincstár Plusz soron következő, 70 zsidó mesét, legendát és történetet összegyűjtő válogatáskötete több évtizedes hiányt pótol. A csodákkal és hittel teli, ravasz és bölcs, olykor szívfacsaró, máskor humoros történetek az élet legfontosabb kérdéseit és a jellegzetes zsidó ünnepeket járják körül.

A rabbi és az oroszlán Bajzáth Mária mesepedagógus és budapesti zsidó iskolák együttműködésében jött létre, hogy a mesék megbízható és helyes ismereteket tükrözzenek a zsidó kultúráról, és egyúttal vallási hovatartozás nélkül, szülők és a gyerekek számára irodalmi élményt is nyújtsanak.
 
A zsűri laudációja

 

A Bajzáth Mária által szerkesztett, kiváló Népmesekincstár sorozat ezen darabja igazi hiánypótló: nem csupán a magyarországi zsidó közösség számára hasznos gyűjtemény, ahol a zsidó kultúra és hagyomány darabjai tovább élnek, átöröklődnek, de mindenki számára élvezetes, hasznos olvasmány a zsidó meséket, legendákat és történeteket magában foglaló kötet. Herbszt László illusztrációi, a könyv dizájnja lenyűgözőek, világszínvonalúak, méltó társai a szövegnek.
 

mazsihisz.hu

 
Ilyen ritka szép zsidó mesekönyvet még nem láttunk
 
Páratlanul gyönyörű külső és ritka gazdag tartalom – ezzel az egy mondattal jellemezhető A rabbi és az oroszlán című meseválogatás, amely  idén májusban került a boltokba, és remélhetőleg olyan jól fogy, hogy már számos helyen után kellett rendelni belőle.
 
A Bajzáth Mária által válogatott, és Herbszt László különlegesen szép rajzaival illusztrált kötetnek szerintem ott a helye  minden kisgyerekes zsidó család könyvespolcán. Garantálom, hogy a 70 mesét, legendát és csodás történetet tartalmazó könyv a gyerekek kedvence lesz, sőt, a felnőttek is sokat tanulhatnak majd belőle.  Figyelem, ez a kötet az otthoni könyvtár kötelezően beszerzendő darabja! Ilyen zsidó mesekönyv ugyanis évtizedek óta nem jelent meg Magyarországon.

Bajzáth Mária 15 fejezetben 15 nagy téma köré csoportosította a szövegeket, ezek fejezetenként a következők:
1. Bölcs zsidók;
2. Igazi kincsek;
3. Élet-halál;
4. A Mese és a mesemondó;
5. A hit és az ima ereje;
6. Mesék Dzsuháról;
7. A rabbi és az oroszlán;
8. Miértek és hogyanok;
9. Állatmesék;
10. Hazugságok;
11. Ólom és méz;
12. Lelemény, ravaszság;
13. Menny és pokol;
14. Család;
15. Varázslatok és átváltozások.
 
A puszta címekből is látszik, hogy a történetek az élet szinte minden szegmensét lefedik. Megtudhatjuk a mesékből, hogy habár a hallgatásáról ismerszik meg a bölcs, nem mindenki bölcs, aki hallgat; rájövünk, hogy az Örökkévaló ott lakik, ahová beengedik, és mesebeli választ kapunk arra a kérdésre is, hogy a Mindenható miért teremtett bolondságot a földre. Ha pedig végeztünk a kötettel, levonhatjuk a következtetést ezzel a régi zsidó közmondással: Isten azért teremtette az embert, mert szereti a mesét.

A kiadvány megjelenését támogatta a Nemzeti Kulturális Alap (NKA), a Magyarországi Zsidó Örökség Közalapítvány (MAZSÖK), és a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége (MAZSIHISZ), szakmai partnerként működött közre a Lauder Javne Zsidó Közösségi Iskola és a BZSH Scheiber Sándor Gimnáziuma.
 
 

 
A körülmetélés meséje

A kötetben hetven írás található – azért éppen ennyi, mert a zsidóság számára a hetven különleges, kiemelt szám (a hagyomány szerint a Tórának, magának a legszentebb szövegnek is hetven [értsd: nagyon sok] arca van). A meséket Bajzáth Mária mesepedagógus válogatta, akinek munkáját – a Balázs Gábor eszmetörténész által írt előszó szerint – a Lauder Javne Zsidó Közösségi Iskola és a Scheiber Sándor Gimnázium és Általános Iskola judaisztikai tanárai és szakértői segítették. A felhasznált irodalom 24 műből álló jegyzékéből az látszik, hogy Bajzáth Mária mély merítésből dolgozott.

Ez a zsidó mesekönyv annyira szép kívül-belül, hogy reménytelen vállalkozásnak tartom leírni és jellemezni – inkább tessenek elmenni a boltba, vegyék kézbe és nézegessék. Bele fognak szeretni, és remélem, meg is veszik. Nemcsak gyönyörű, de igen sokat lehet tanulni belőle, ez fontos jellemzője. Márpedig a zsidó hagyomány, a komolyan vett mindennapi zsidó élet egyik legfontosabb pillére éppen a folyamatos tanulás, önművelés és ismeretszerzés. Ennek az élethossziglan tartó tanulásnak megvannak a maga elsődleges irodalmi-vallási forrásai (a Tóra, a Talmud, a Misna és így tovább), de ha van kisgyerek odahaza, akkor feltétlenül érdemes beszerezni ezt a könyvet is, mert a gyerek imádni fogja – tapasztalatból mondom.

Ráadásul ez a meséket, legendákat és történeteket tartalmazó válogatás legalább annyira élvezhető egy felnőtt számára, mint egy gyereknek. A kötetben hetven írás található – azért éppen ennyi, mert a zsidóság számára a hetven különleges, kiemelt szám (a hagyomány szerint a Tórának, magának a legszentebb szövegnek is hetven [értsd: nagyon sok] arca van). A meséket Bajzáth Mária mesepedagógus válogatta, akinek munkáját – a Balázs Gábor eszmetörténész által írt előszó szerint – a Lauder Javne Zsidó Közösségi Iskola és a Scheiber Sándor Gimnázium és Általános Iskola judaisztikai tanárai és szakértői segítették. A felhasznált irodalom 24 műből álló jegyzékéből az látszik, hogy Bajzáth Mária mély merítésből dolgozott. Szerepel kútfői között az Országos Izrae­lita Tanítóegyesület kiadásában 1940-ben megjelent, Komlós Aladár és Vihar Béla által jegyzett Zsidó mesék és elbeszélésektől kezdve az Ortutay Gyula által 1964-ben szerkesztett, A kék szarvas. Perzsa, arab, török, héber mesék című Móra-kiadványon át Martin Buber magyarul 2006-ban az Atlantisznál kiadott Haszid történetek című művéig még sok kincsestár.

A hetven darab mesét Bajzáth Mária tizenöt nagyobb blokkba csoportosította. Hadd soroljam föl ezeknek az etapoknak a címét, mert ebből képet kaphatunk a könyv szellemiségéből: Bölcs zsidók; Igazi kincsek; Élet-halál; A mese és a mesemondó; A hit és az ima ereje; Mesék Dzsuháról; A rabbi és az oroszlán; Miértek és hogyanok; Állatmesék; Hazugságok; Ólom és méz; Lelemény, ravaszság; Menny és pokol; Család; Varázslatok és átváltozások.

Mind a tizenöt blokk címe alatt olvasható egy-egy mottó is, egy-egy zsidó közmondás, amelyek közül ez a kedvencem: „Isten azért teremtette az embert, mert szereti a mesét.” S milyen hihetetlenül gyönyörűek e mottók alatt Herbszt László illusztrációi! (Ha nem tartanám barbárságnak egy könyv feldarabolását, legszívesebben kivágnám némelyik rajzát a kötetből, hogy bekeretezve fölakaszthassam a falra.) A válogatás egyik erénye, hogy habár a szövegekben számos jiddis vagy héber fogalom felbukkan a vallásos zsidó élet alapvető szókészletéből, a gyűjtemény mégsem válik vallási „kisokossá”. Nem teng benne túl a „taníthatnék”, nem didaktikus, hanem meghagyja ezeket a meséket annak, amik: erkölcsi tanulságokat, hétköznapi igazságokat tartalmazó kalandos elbeszéléseknek, amelyek történetesen zsidó közegben játszódnak.

Mindössze két negatívumot azért mondanék, egy esetleges második kiadás esetén nem ártana ezeket megfontolni.

A szerkesztő helyében minden egyes mese végére odaírtam volna az eredeti megjelenés helyét, és ha van, a fordító nevét is – tudom, hogy bizonyos filológiai adatok szerepelnek a felhasznált irodalmak jegyzékében, de azért például egy Benedek Elek-féle gyűjteményből való átvételt az adott mese szövegénél is jelezni illene. Ennyivel tartozunk a nagy magyar mesegyűjtőknek.

A másik egy apróság: nem ördögtől való gondolat egy címen változtatni, ha az nem hangzik túl izgalmasnak – ezt megint csak saját tapasztalatból mondom. Mert például A körülmetélést megtiltó rendelet és Jehuda Hánászi rabbi születése című mesét eddig egyszer sem sikerült fölolvasnom az ötéves lánykámnak. Ezt ne olvasd, úgysem lesz jó, mondta kapásból, amikor meghallotta a fura címet. Van benne igazság.

Forrás: Élet és Irodalom
 



 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót