OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
NÉPMESEKINCSTÁR
NÉPMESEKINCSTÁR : 5/ Mesefoglalkozások gyűjteménye 1. - Pedagógusoknak

5/ Mesefoglalkozások gyűjteménye 1. - Pedagógusoknak

Herédi Károly  2017.01.29. 17:46

 
Bajzáth Mária: Mesefoglalkozások gyűjteménye 1. - PedagógusoknakKiadás éve: 2015
Oldalszám: 167
 
A Népmesekincstár módszertanának gyakorlati kézikönyve a mindennapokban kipróbált, 49 mesefoglalkozás részletes leírását tartalmazza. A 3-8 éves korú gyerekeket nevelő pedagógusok számára nyújt hasznos segítséget a sokoldalú, élmény- és örömközpontú fejlesztésben.
 
A témák szerint rendszerezett, a Népmesekincstár első (Itt vagyok, ragyogok!) és második (Járom az új váramat) kötetében található népmesék aranyfonalára mondókákat, népi játékokat és azok leírásait fűztük.
 
A tiszta forrásból merített dalok kottákkal szerepelnek, a találós kérdések, a kézműves- és alkotó folyamatok pedig komplex egységet képeznek a többi elemmel.

 

A népmesék kultúránk elidegeníthetetlen elemei, a velük való foglalkozás újabb aspektusait képviselik a meseterápiák, különféle népmesékre épülő pedagógiai rendszerek. Jelen kritika Bajzáth Mária Népmesekincstár nevezetű mesepedagógia módszertanának kézikönyvéhez, és az ahhoz kapcsolódó foglalkozásvázlatokhoz kíván hozzászólni.

Bajzáth Mária egy olyan rendszert alakított ki, amely a gyerekeket állítja középpontba: az életkori sajátosságokat figyelembe véve válogatott a mesék, mondókák, találós kérdések, népi játékok közül, hogy azok minél több intelligenciaterületet stimuláljanak. Mindemellett egy komplex képzési rendszert is épített módszertanára, így nem véletlen, hogy professzionális menedzselés támogatja meg a könyvet.

A diszkrét és esztétikus keményfedelű könyvborító és a hátlapon olvasható pozitív vélemények, ajánlások, amelyek egyetemi tanároktól származnak, arra engednek következtetni, hogy e könyv szerzői, kiadói és szakmai részről is igényes, hasznos kiadványként tételeződik. Sajnálatos módon ezt azonnal leépíti, hogy a könyvet fellapozva a külső igényesség a szerkesztésben már nem köszön vissza: a kiadvány tördelése csapnivaló, és bár ez a kiadó felelőssége, semmiképpen nem vet jó fényt egy professzionálisnak szánt pedagógiai-segédanyagra, arról nem is beszélve, hogy a könyvbeli „illusztrációk” valójában néhány kézzel rajzolt vázlatot jelentenek, amelyek inkább múlt századi gyakorlatot idéznek mintsem 2015-öt.

49 foglalkozásvázlat került bele a könyvbe, amelyek teljes értékűen csak a Népmesekincstár mesegyűjteményeivel együtt használhatóak, hiszen a mesék szövegei azokban a válogatásokban kaptak helyet (Itt vagyok, ragyogok! Járom az új váramat). Utóbbi megoldás kissé nehezíti a könyv és a módszertan használatát, valamint nem is túl takarékos megoldás.

Jó ötlet azonban bizonyos foglalkozásokhoz gyerekvéleményeket kapcsolni, amelyek egyrészről a kipróbáltságot igyekeznek alátámasztani, másrészről a leendő olvasók megnyerésére szolgálnak. Mert akárhogy is nézzük, a szerző nem csak a gyerekeket és a meséket ismeri, de a célközönségét is, vagyis a tanítókat, óvópedagógusokat, akik egyrészről nagyon befogadóak tudnak lenni, ha megszólítják őket, másrészről a szakmai tudás bővítése, a továbbképzéseseken való részvétel külső, törvényi kényszer is. Ennek két hozadéka is van: egyrészről a pedagógusok kiszolgáltatottak, hiszen folyamatos nyomás alatt állnak, másrészről pedig komoly piacot is jelentenek. Ezzel összhangban a kötet számos olyan szöveghelyet tartalmaz, amelyek mögött inkább marketing megfontolások érezhetőek, semmint szakmai érvek, pl.

„Képzeljük el a foglalkozások egy-egy elemét gyöngyszemként, amelyet a mesék aranyfonalára fűzhetünk!” (8).

A foglalkozások olyan témák köré szerveződnek, mint

Ember;
Test, testtudat, biztonság;
Szárnyaló képzelet,
Megtartó erők: család, barátság, kapcsolatok stb.

Valójában mind fontos tényezője a gyermeki világmegismerésnek, Bajzáth Mária mögött pedig 25 éves szakmai múlt áll, így erről magabiztos és alapos tudása lehet.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót