KIADVÁNY CÍMOLDALA : II. Az olvasóvá nevelés pszichológiája és pedagógiája kisiskolás korban |
II. Az olvasóvá nevelés pszichológiája és pedagógiája kisiskolás korban
„Egyre inkább úgy látom, hogy legkésőbb az alsó tagozaton (igazából azonban már az óvodában) eldől az a kérdés, vajon olvasó lesz-e egy gyerekből, vagy sem.
Az, hogy ötödik osztályban hogyan tud olvasni egy gyerek, milyen viszonya van az irodalomhoz, nagymértékben függ attól, hogy az előtte való négy évet hogyan töltötte el, milyen viszonyt alakított ki könyvekhez, szövegekhez.”
(Boldizsár Ildikó mesekutató)
|
Tartalma:
1. A szövegértő olvasás képességének kialakítása
1.1 Az előkészítő időszak feladatairól
1.1.1 A gyermekirodalom olvasáspedagógiája
1.1.2 Beszédészlelés és beszédmegértés vizsgálata
A) A szövegértés vizsgálata
B) Diagnosztikus fejlődésvizsgáló rendszer 4-8 évesek készségfejlődésének vizsgálatára és a beszédhanghallás
1.2 Az olvasástanulás folyamata
1.2.1 Az írás–olvasás előkészítése
1.2.2 A nyelvi tudatosság fejlesztése
1.2.3 Olvasástanuláshoz szükséges készségek rendszere
1.2.4 Olvasástanítási módszerek
1.2.5 Az olvasási képesség, a beszédhanghallás és a fonématudatosság
1.3 A szövegértő olvasás elméleti háttere
1.3.1 Az élményszerző olvasás
1.3.2 Az információszerző olvasás
1.4 Szövegértés és motivált olvasás
1.5 Olvasáspszichológia és olvasástanítás
2. A kisiskolás irodalmi érdeklődése
2.1 Könyvajánlás az élményszerző irodalomból
2.2 Könyvajánlás az információszerző irodalomból
3. Vélemények az olvasóvá nevelés problémaköréről: okok–érvek–ellenérvek
4. A tudatos alapozás eredménye
|