CD-MÓDSZERTÁR I./ ÓVODÁSOK FEJLESZTÉSE
"Az Óvodások fejlesztése c. első rész mintegy előkészítése, érzelmi, tudati megalapozása az iskolai olvasástanulásnak.
Olyan források, prezentációs eszközök együttese, amelyek a szerző korábbi, óvodai praxisában célravezetők, sikeresek voltak mind a korosztály anyanyelvi fejlesztésében, mind pedig személyiségük alakításában." (Dán Krisztina)
|
Tartalma:
I. Óvodások fejlesztése
1. A Gestalt-látás
2. Szókincsfejlesztési mappa (prezentációk)
3. Kedvenc meséim (mondókák, versek, mesék évszakonként - szöveggyűjtemény)
4. Mesefotók mappa (mesehívó-képek)
5. Képolvasás
a) Állatok hangversenye
b) Állatóvoda
c) Házi állatok
d) Játszótéren
e) Kirándulás
f) A konyhában
g) Közlekedés
h) A lakás
i) A piac
j) Vadonélő állatok
6. Iskolaérettségi feladatlapok
Az Óvodások fejlesztése az iskolai felkészítéshez ad módszertani támpontokat az anyanyelvi- és szókincsbővítés területén.
1. A gestalt-látás és az alak konstancia óvodai játékos gyakorlására ad néhány ötletet.
-
A Gestalt-látás a rész-egész viszonyainak, összefüggéseinek a felismerése, az írás-olvasás és tanulás fontos előfeltétele. E képesség fejlettségén múlik, hogy tudja-e a gyermek a részeket egészként értékelni, a betűsort szóként értelmezni. Gestalt-látás az olvasástanuláshoz szükséges képesség, mely az összeolvasást segíti vizuális szinten.
-
Az Alak konstancia betűfelismeréshez és az olvasáshoz szükséges képesség. Fejletlensége esetén a gyermek nem tudja megfeleltetni a kis- és nagybetűket, nem tud nyomtatott szövegről írottra másolni, és betű-felismerési nehézségei is lehetnek.
2. A szókincsbővítés, a szóbeli kifejezőképesség fejlesztését szolgálja a Szókincsfejlesztési mappa, amely az óvodások érdeklődéséhez közel álló tárgyi világ (munkagépek, sportágak, hangszerek stb.) feliratos prezentációjával segíti a szókészlet gyarapítását.
3. A Kedvenc meséim gyűjtemény – a népi mondókáktól kezdve a verseken, és meséken keresztül – évszakonkénti csoportosításban ad egy személyes válogatást a szerzőtől.
A szöveggyűjtemény kiemelkedő esztétikai, pedagógiai érzékenységéről tanúskodik, hiszen nemcsak művészi értéküknél fogva alkalmasak a gyerekek fejlesztésére, hanem a játéktevékenységekhez, csoportos foglalkozásokhoz, a szövegek cselekvéses megelevenítésének is kitűnő eszközei.
A gyűjteményben összesen 119 népi és 6 olyan mondókát találunk, melyek alkalmasak a részképességek fejlesztéséhez is. Tudnunk kell, hogy mondókázás közben fejlődik a gyermek képzelőereje, ismerkedik a környező világgal, a természettel, az évszakokkal, az állatokkal, de legfőképpen anyanyelvével. A mondókák ismételgetésével gyarapodik a szókincse, ritkán használt szavakkal ismerkedik, elsajátítja a magyar nyelv dallamát, ritmusát. A gyakori ismétlések, az alliterációk, a rímek, az ütemesség, a nyelvi játékok észrevétlenül magával ragadják a kisgyermeket. A mondókák kiválóan alkalmasak az esetleges hangképzési, kiejtési hibák kiküszöbölésére is. A dajkarímek felkészítik a gyereket a más gyermekekkel való együttjátszásra, a mesehallgatásra.
Gyűjteményben megtalálható versek és mesék szám szerint:
-
Verses mese: 10 db
-
Őszi mese: 6 db
-
Őszi mondókák és versek: 66 db
-
Téli mese: 10 db
-
Téli versek: 44 db
-
Tavaszi mese: 8 db
-
Tavaszi versek: 22 db
4. A Mesehívó-képek (a Galériában) a gyűjteményi mesékhez kapcsolódva segítik a jobb megértését, a mesék felidézését és tartalmi elemeinek visszacsatolását.
5. A Képolvasás fejezet tablói viszont inkább a módszer alkalmazására hívják fel a figyelmet, mert a képanyag minősége kevéssé figyelemfelkeltő, vonzó a kisgyerek számára. (A fotók didaktikus célra készültek.)
6. A fejezet utolsó egysége az iskolaérettség megállapításával foglalkozik, közli az ehhez szükséges mérési teszteket, igazából lazán kapcsolódik a segédlet eredeti céljaihoz. Leginkább a szülő számára jelent hasznos információkat és türelemre int az iskolázás megkezdésének erőltetésével szemben.
|