OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2025. Január
HKSCPSV
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK
OLVASÁSI SZOKÁSOK : KÖTELEZŐ OLVASMÁNY (2) - Lepereg Nemecsek nyomora a Harry Potter-nemzedékről

KÖTELEZŐ OLVASMÁNY (2) - Lepereg Nemecsek nyomora a Harry Potter-nemzedékről

origo.hu  2012.07.20. 08:27

""Nincs problémám a kötelezőkkel, beütöm az interneten a keresőbe a címet, és bemagolom az összefoglalót a cselekményről; így eddig mindig összejött legalább egy hármas" - magyarázta az [origo]-nak Tamás, egy tízedikes budapesti gimnazista, miért nem aggódik, amikor magyar órára egy hosszabb regényt kell elolvasnia.
 
Legtöbb osztálytársa is hozzá hasonlóan a wikipédiás összefoglalókat vagy a Kötelezők röviden című könyveket használja, ha fel kell készülni egy olvasmányból, legutóbb Goethe Faust-jából.

 

Egy középiskolás lány, aki a hatos villamoson a Harry Potter és a félvér herceg-be mélyedt, azt mondta: már háromszor elolvasta a teljes sorozatot, mind a hét könyvet, és annyira tetszettek neki a Harry Potter-történetek, hogy utazás közben sem tudja letenni.
"A kötelezők között viszont elég unalmas könyvek vannak, a tanárnőnek Jókai a mániája, és hiába mondjuk neki, hogy olvashatatlan az Egy magyar nábob, csak íratott belőle dolgozatot" - mondta. Szerinte az osztálytársai sem bújják a kötelezőket, inkább összefoglalókat olvasnak vagy letöltik a regényből készült filmeket.

A Nemzeti alaptanterv (NAT) májusban nyilvánosságra hozott tervezete cím szerint felsorolja, milyen regényeket és novellákat kell elolvasniuk a magyar diákoknak (ezek között nem szerepel olyan, amely eddig ne lett volna ott a listán - részleteket a keretes írásban olvashat a listáról). Az [origo] által megkérdezett magyartanárok és olvasáskutató szerint az iskolások többsége nem szívesen forgatja a kötelező olvasmányokat, és sokszor arra is nehéz rábírni őket, hogy egyáltalán könyvet vegyenek a kezükbe.  

Egy Mikszáth-novellának lehet esélye

"Ha egy hosszabb regényt adok fel, kitör a palotaforradalom" - mondta az [origo]-nak Bóka Gábor magyartanár, aki egy budapesti elitgimnáziumban, illetve egy szakiskolában is tanít. Nemcsak az órai reakciókból látja, hogy nem örülnek a gyerekek a kötelezőknek, hanem a közösségi oldalakon is sokszor olvas szitkozódó bejegyzéseket az olvasmányokról.  

Szerinte a szakiskolás diákok "lényegében semmit nem olvasnak el, az eminensek talán a rövidebbeket", és általában a diákok csak akkor állnak neki egy kötelezőnek, ha az olvasmány láthatóan rövid. "Az egyetlen szempont a hosszúság, a cselekmény, a téma nem számít. A görög drámáknak, esetleg egy Mikszáth-novellának lehet csak esélye". Ő az órákon rendszerint elmeséli a kötelezők tartalmát.

A gimnazisták szívesebben vesznek a kezükbe könyveket, de "ők is háborognak, ha több száz oldalas regényt kell olvasniuk" - mondta Bóka. Alapvető különbségnek tartja, hogy a gimnazisták szülei támogatják, hogy sok kötelezőt adjon fel, sőt néhány szülő meg is kereste, hogy többet olvastasson a diákokkal.

Hasonló tapasztalatokról beszélt a dunaújvárosi szakközépiskolában magyart tanító Kurucz Gergely, aki azt mondta: az internet és a tévé miatt is nehezebb motiválni a gyerekeket arra, hogy "egyáltalán olvassanak, pláne a kötelezőket". A tanár szerint "rossz kimondani, de évről évre egyre nagyobb kínszenvedés a Bánk bán-t vagy a Szigeti veszedelmet tanítani, a gyerekek alig tudják elolvasni, rendkívül nehéz a nyelvezete, és távoli a benne szereplő világ". Szerinte nem megoldás, ha kihagyja a Szigeti veszedelmet, de elég néhány jól kiválasztott részlettel megismerkedni.

Egy jó Agatha Christie is belefér

A tanárok szerint szívesebben olvassák a gyerekek kortárs szerzők műveit. "Lackfi János művei vagy a Parti Nagy Lajos-szövegek teljesen jól fogyaszthatók, és az sem ördögtől való, ha más műveket adunk fel a lányoknak és a fiúknak" - mondta Kurucz. Ha például Erich Kästnert ad fel a tanár, a lányoknak A két Lotti-t, a fiúknak pedig inkább az Emil és a detektívek-et érdemes ajánlani. Ha jó művet választ a tanár, és eléggé felkelti a diákok érdeklődését, akkor a hosszabb olvasmányoknak is lehet esélyük Kurucz szerint. "A Gyűrűk Urá-t és az irodalmi szempontból kevéssé értékelhető Alkonyat-sorozatot is elolvassák, pedig ezek nem rövid olvasmányok" - mondta.

"Nagyobb teret lehet engedni a kortárs műveknek" - mondta Bóka is. Szerinte például még "egy jó Agatha Christie-krimi is belefér, mert a könnyen olvasható bűnügyi történettel meg lehet tanítani a cselekményfűzés, a dramaturgia szabályait, a Harry Potterrel pedig például azt, hogy válik szét a valóság és a képzelet". Az a tanár érdeklődési körén múlik elsősorban, milyen a tantervben nem szereplő művekkel ismerteti meg a diákokat. Az Egri csillagok sem azért kötelező évtizedek óta, mert "a világirodalom csúcsa", hanem azért, mert a regény alapján könnyebb megtanítani a dramaturgiai fogásokat és a történelmi ismereteket - mondta.

"Nagyobb eséllyel válnak olvasóvá azok a gyerekek, akiknek kiskorukban meséket mondtak, otthon találnak könyveket a polcon, és a szüleiket is látják olvasni" - mondta az [origo]-nak Nagy Attila olvasáskutató, a Magyar Olvasástársaság tiszteletbeli elnöke.

A gyerekek olvasási kedvét az is növeli, ha van az az iskolában könyvtár, diákújság és színjátszó kör, "ahol megelevenednek a szépirodalmi művek".

Az olvasáskutató szerint az iskolások nagy része valóban nem kedveli a kötelezőket, amelynek egyik oka az is lehet, hogy "a kötelezőkről többnyire mindenkinek kizárólag a századokkal ezelőtti, vaskos szépirodalmi regények jutnak eszébe". Ezek mellé szerinte bátrabban lehetne adni kortárs prózát, illetve a természetről, az állatokról, a tudományról szóló műveket.

Az [origo] által megkérdezett felnőtteknek is Jókai Mór, Gárdonyi Géza vagy Madách Imre jutott eszükbe a kötelezőkről, és rövid tesztünkből az derült ki, hogy utoljára gyermekkorban volt a kezükben - ha volt - az Egri csillagok vagy A kőszívű ember fiai.

Nemecsek belehal, Harry Potter boldogan él

Az olvasáskutató szerint a kötelező olvasmányok kiválasztásánál figyelembe kellene venni, hogy azokban szerepeljenek olyan kérdések is, amelyek a jelenlegi családi és társadalmi problémákat, konfliktusokat felvetik. "A Pál utcai fiúk és Légy jó mindhalálig vitathatatlanul jó regények, de nagyjából százévesek, kevésbé érezheti magáénak egy mai diák" - mondta Nagy Attila, aki az iskolákban például Kányádi Sándor, Lázár Ervin, Varró Dániel, Gyurkovics Tibor vagy például Louis Sachar műveivel szerettetné meg az olvasást a gyerekekkel.

"Ehhez persze az kell, hogy a tanár is folyamatosan képezze magát, olvasson kortársakat és figyelje, mit szeretnek a gyerekek" - mondta az olvasáskutató. Az új NAT tervezetében a 20. századi szerzők közül kötelezőként a felső tagozatosoknak például Csukás István és Fekete István, a középiskolásoknak Németh László és Szabó Magda szerepel.

Az évtizedek óta elterjedt és az új NAT által megerősített kötelező olvasmánylista problémája, hogy a diákoknak "túlzottan negatív képet fest a gyermekkorról". Az egyik megkérdezett tanár szerint "fontos és egyetemes mondanivalója van A Pál utcai fiúk-nak, de Nemecsek Ernő belehal ebbe, Harry Potter viszont nemcsak erkölcsi győztes, ő legyőzi a gonosz Voldemortot, és boldogan él ezután". A tanár szerint talán ezért népszerűbb a mai gyerekek, "a Harry Potter-generáció" körében a fiatal varázsló Nemecsek Ernőnél.

Szinte nincs ma élő szerző az új NAT-ban

A 2007-ben megújított Nemzeti alaptantervvel szemben az új NAT tételesen, többnyire cím szerint felsorolja, milyen kötelező olvasmányokat kell feladni a magyar diákoknak. Az alaptanterv három korcsoport szerint tagolja a kötelezőket.

  • Alsó tagozatban a gyerekeknek "klasszikus magyar szerzők meséit, gyermekregényeit" kell elolvasniuk, a NAT példaként Móra Ferencet, Szabó Magdát és Csukás Istvánt említi.
  • Felső tagozatban a kötelezők között szerepel az Egri csillagok, A kőszívű ember fiai vagy egy másik Jókai-regény, két Móricz Zsigmond-mű, illetve egy 20. századi magyar ifjúsági regény.
  • A középiskolásoknak a leghosszabb a lista: a magyar művek közül feltétlenül olvasniuk kell például a Bánk bánt, egy Jókai-, egy Móricz- és egy Mikszáth-regényt, a külföldi szerzők közül pedig többek között Homérosz, Dante, Shakespeare és Moliere szerepel a listán. A 20. századból három prózai mű és egy dráma a kötelező, de a javasolt szerzők között csak egy ma is élő írót találtunk.

Forrás: origo.hu

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?