OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2025. Január
HKSCPSV
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
INTERJÚK
INTERJÚK : Gesztelyi Hermina - „A gyerekek számára még nincsenek tabutémák”

Gesztelyi Hermina - „A gyerekek számára még nincsenek tabutémák”

Bodnár Noém  2016.11.23. 16:59

hermina

A Debreceni Egyetem fiatal PhD-hallgatójával, Gesztelyi Herminával beszélgettünk a kortárs gyerekirodalomról a Károli Gáspár Református Egyetem Gyermek- és ifjúsági irodalom szakirányú továbbképzésének elvégzése apropóján. Emellett a szakról és egyéb érdekességekről is faggattuk őt.

A kutatási témád alapvetően nem a gyerekirodalom. Hogyan jutottál el hozzá?

Lapis Józsefnek köszönhetem, az egyik kurzusán merült fel a gyerekirodalom, mint téma. Én ezt választottam a referátumom témájának, és egészen új világ tárult fel előttem, nagyon magával ragadott. Szerencsés találkozás volt, hogy ekkoriban indult a Károli Gáspár Református Egyetemen a Gyerek- és ifjúsági irodalmi továbbképzés, és úgy éreztem, hogy ez pont nekem van kitalálva, mert az is épp kísérleti fázisban volt, meg én is.

 

  • Mesélős gyerekkorod volt? Emlékszel kiskorodból kedvenc mesékre?

Igen! Nagyon sokáig minden este olvastak nekem mesét, rengeteg kedvencem volt, A csizmadia meg a manókattartom az első számúnak, de A csalafinta földművest, illetve a Csizmás Kandúrt is rendkívül szerettem, általában a „furfangos” mesék tetszettek leginkább.

  • Hogyan kell elképzelni a gyermekirodalom szakot? Hogyan épül fel, milyen jellegű kurzusokat lehet ott hallgatni?

Ez egy egyéves, levelező képzés, alapvetően a Károli Egyetem magyarszakjához kapcsolódik, de nem korlátozódik erre az egy területre. Az egyetemen működik egy gyerek és ifjúsági irodalmi kutatócsoport. Ebben részt vesznek pszichológusok is, sok külsős ember, a kiadók munkatársai, a kritikusok közül például Lovász Andrea. A képzés egy nagyon alapos szövegközpontú tantervre épül, amelyben külön van meseelmélet, genderelmélet, de teljesen átfogóan kezelik az egész területet, az elméleten túl a gyakorlati képzés is erős. Jártunk kiadóban is, végigbeszéltük a kiadási folyamatot, megnéztük milyen egy tördelt változat, megmutatták, hogyan jön ki a nyomdából egy könyv, sok szerzővel volt alkalmunk beszélgetni.

  • A gyerekkönyvek száma folyamatosan növekszik, a könyvek egyre szebbek és színesebbek, mind a képi világukat, mind a tartalmukat tekintve. Szerinted miben áll a friss gyerekkönyvek újdonsága?

Nagyon összetett ez a kérdés. A rendszerváltás eleve egy nagy fordulatnak tekinthető. Egyrészt a kiadók száma is megnőtt, emellett a külföldi munkák erősebb hatást gyakorolnak a hazai gyerekirodalomra: például a Csimota Kiadónál a papírszínház-kiadványok eredetileg japán munkák, de Franciaországból kerültek a kiadóhoz. Másrészt egy olyan generáció kezdett gyerekkönyveket írni (általában személyes indíttatásból), akik már felnőtt íróként befutottak. Ez más viszonyulást tud eredményezni a gyerekkönyvekhez, és minőségibb szövegek tudnak születni így.

  • Mi a véleményed arról a tendenciáról, hogy már nem feltétlenül egy problémamentes, idilli világot akarnak festeni a mesék, hanem valós problémákat vonultatnak fel, tabutémákat feszegetnek? Mennyire lehetnek népszerűek ezek a könyvek?

A szülők részéről természetesen van ellenállás, ahogy ezt különböző viták kapcsán is tapasztalhatjuk, de a gyerekeknek semmiféle aggályuk nincs, ők kifejezetten pozitívan reagálnak ezekre a könyvekre, és ezért is születnek újabbak, mert van rájuk igény. Épp abban áll ennek a nehézsége, hogy ezek tabutémák a felnőtt társadalomban. De épp az lenne a lényeg, hogy a gyerekek számára még nincsenek tabutémák. Jó, ha ebben a korszakban ilyesmiről lehet velük beszélni. Ilyen korban még tudnak őszintén kérdezni, és lehet nekik őszintén válaszolni. Tóth Krisztinának az elmúlt évben három gyerekkönyve is megjelent, és lényegében mindhárom egy-egy tabutémát jár körül. Az anyát megoperálták például egy konkrét esemény nyomán született, egy anyuka nagyon nyíltan beszélt az operációjáról a kislányával, megmutatta a sebeit, és a kislány számára ez nem is lett trauma, csak egy helyzet, amiről lehet beszélni. Az írónő nem is trauma feldolgozást segítő műnek szánta, hanem egyszerűen csak szeretett volna körüljárni egy ilyen témát.

  • Milyen egy jó gyerekkönyv-kritika? Kinek szól, hogy épül fel, hol van a fóruma?
Hogyan alakítható ki egy olyan nézőpont, amely hitelesen szól a gyerekkönyvekről? Kaphat-e teret a gyermeki befogadás? Hogyan közelíthető a gyermekek nyelve a kiérlelt, kritikusi nyelvvel, terminológiával?

Alapvetően az én kérdésiem is ezek voltak, amikor belevágtam a Károlin a szakdolgozatomba. Nem állítom, hogy vannak egyértelmű válaszok. Vannak folyóiratok (Csodaceruza), és több portálnak van gyerekirodalom rovata (Bárka Online, Prae.hu), így tud a gyerekirodalom is bekerülni a magas irodalommal foglalkozó fórumokra. Lapis József törekvései közé tartozik, hogy az Alföldnél minél több gyermekkönyvről jelenjen meg kritika. Nyilván ezek a fórumok egy bizonyos közönséget is körülhatárolnak, bár nagyon jó lenne pedagógusokhoz, szülőkhöz is eljuttatni ezeket, hisz nem biztos, hogy ők maguktól ezeken a fórumokon keresnének.

A nyelv szempontjából több álláspont létezik, szerintem fontos és tanulságos, amikor a gyerekek visszaigazolását olvassuk. Egyébként van erre több példa: a kritikus elmegy egy óvodába, megkérdezi a gyerekek véleményét, de én alapvetően nem gondolom, hogy ez a kritikus dolga, mert a kritika akárkinek is szól, mégiscsak professzionális irodalomkritikáról beszélünk, és ezt általában professzionális kritikusok írják, alapvetően nekik fontos egy olyan pozíciót kialakítaniuk, amelyből érvényes a megszólalásuk. Ez egy gyermekinek mondott pozíció. Nem kell, hogy a gyermeki szempont rekonstruálása legyen a cél.

Forrás: uveghegy.com

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?