A mesekönyv-illusztrálás ajánlott elméleti menete (2)
4. A TÖBBI SZEREPLŐ ARCHETIPIZÁLÁSA
A mellékszereplők egy-egy archetípust képviselnek. Ezeket meg kell találnunk és intenzíven kifejezésre hozni, megjeleníteni.
Például: gonosz-vasorrú bába, agyafúrt-manó, törpe, kegyetlen-farkas, hét fejű sárkány, ravasz-róka, okos-varázsló, legkisebb királyfi, Mátyás király.. kapzsi-gazda, király, emberséges-szegény legény, igazságos-Mátyás király, király, bátor-legkisebb királyfi.
|
Az archetípusok használata a mese üzenetének fontossága tükrében
Minden mesének van egy fő üzenete, s ezt hivatottak a különböző archetipikus karakterek együttesen megjeleníteni. Az üzenetek hatását az illusztráció fokozhatja, előhívását segítheti, ha megfelelően ábrázolja a karaktereket. Próbáljuk meg egyre rövidebben, akár tőmondatokban megfogalmazni a mese üzenetét (direkt nem tanulság szót használok, mert az csekély az üzenet értékhez képest és direkte módon nem is úgy hat, mint egy rejtett üzenet).
Meg kell határoznunk a mese üzenetének fontosságát is. Nagyon sok múlik az illusztrátoron, ha elsiklik az üzenet fontossága fölött és mást helyez előtérbe pl. a szórakoztatást, vagy saját egyéni uralkodó formai stílusát, elveszítheti az amúgy illusztráció nélkül is tökéletes mese mondanivalójának lényegét. Ezért a mese-illusztrálás céljának legutolsó sorába állítanám a dekoráció a humor és nevettetés szórakoztatás célját.
Néhány példa az üzenetekre és a fontosságra - Anyai önfeláldozás két szép példája
Wass Albert: Éjjeli pávaszem
Pósa Lajos: Tizenkét fekete varjú
Wass Albert: A vén gombacsináló
Ne ítélj igazságtalanul!
Pósa Lajos meséi
Szerepbeleélések, egyben felkészítés a felnőtt életre, egészséges, mélyen hívő, ideális családmodell: Apa, Anya, Gyermek szerepek.
Sanyi manó könyve
Kelta világtípus (felvilág-alvilág, manók, boszorkányok).
Nagyfokú empátiára való nevelés. (Üstfoltozó, Bádogos)
Pósa Lajos:
Arany-ezüst ikerkönyv
Szimbólumpárok és ellentétek szerepe
(napfiú és holdleány)
Folytatás>
|
|