OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2025. Január
HKSCPSV
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
MAGYAR ILLUSZTRÁTOROK KÉPI VILÁGA
MAGYAR ILLUSZTRÁTOROK KÉPI VILÁGA : Ilyés Juli (1) Ez olyan erő, amit semmilyen formában nem lehet más úton megkapni - Interjú

Ilyés Juli (1) Ez olyan erő, amit semmilyen formában nem lehet más úton megkapni - Interjú

Ayhan Gökhan  2017.02.13. 20:26

Legutóbb Tamás Zsuzsa: Mesék a Teljességhez című könyvét illusztrálta. „Minden találkozásból születik.” Írta Tábor Béla filozófus. Hogyan találtak egymásra Tamás Zsuzsával?

A fenti idézettel mélységesen egyetértek, oka van annak, hogy mi találkoztunk. Radnóti Blanka mutatott be egymásnak bennünket, Blanka illusztrálta Zsuzsa korábbi, és egyben legelső mesekönyvét a Macskakirálylányt.

Ebből a találkozásból indult el útjára közös jövőnk is, jelentkeztünk a 2013-as Aranyvackor pályázatra. Amikor megkaptam Zsuzsától a kéziratot és elolvastam, rögtön tudtam, hogy ezt a mesét ’nekem írta’.

A történet minden mozzanatával tudtam azonosulni, hiszen akkor már vártuk első gyermekünket, Lilit. Kölcsönös bizalommal fordultunk egymáshoz az első pillanattól fogva, Zsuzsa az illusztrációk sorsát rám bízta, véleményét azonban mindig kikértem.  Sok munka és kitartás mellett, a pályázatra leadott képi anyag minőségétől jelentősen eltérő végeredményt sikerült létrehoznom.

Ez a könyv talán az egyik legfontosabb állomása az életemnek. Egyrészt anya lettem, másrészt megszületett vele együtt az első mesekönyvem is, és a döntés, hogy ezt az utat végigjárjam.

 

  • Egy pályakezdő illusztrátor milyen esélyekkel indul Magyarországon?

Nem tudom, és nem is szeretnék abba belemenni, hogy ma mi a helyzet itthon, inkább azt mondom, hogy esetemben önmagam miatt nem volt könnyű a kezdet. Az egyetemet befejezve nem volt számomra teljesen egyértelmű, hogy grafikai vagy illusztrátori vonalon induljak el. Szerettem volna kipróbálni magam grafikusként akár reklámügynökségnél is. Ennek lehetősége csak másfél év múlva érkezett el, addig folyamatos munkakeresés töltötte ki az időmet és az idegeimet is. Végül egy reklámügynökségben eltöltött öt hónap eldöntött mindent, nem szerettem igazán csinálni, úgy éreztem, ez nem nekem való, s így nem is maradt kétséges, hogy nekem mivel kell foglalkoznom. 

Arra viszont mindenképpen jó volt, hogy megerősítse bennem, hogy melyik úton kell tovább mennem. Szerencsém volt és van, mert Szigethy Katalin, a Naphegy Kiadó főszerkesztője és vezetője meglátott akkor bennem valamit és kaptam tőle egy esélyt, az Aranyvackoron különdíjasok lettünk Zsuzsával. Azóta töretlenül dolgozom, és bízom abban, hogy lesz újabb lehetőség mesekönyv elkészítésére. Emellett elkezdtem Wampolni (design vásár), nemcsak azért, hogy valamilyen bevételi forráshoz is jussak, hanem azért is, mert kíváncsi vagyok arra, hogy mit gondolnak az emberek a munkáimról. Sok emberrel találkozom egy-egy ilyen vásár alkalmával, és azt gondolom, ez azért is nagyon jó dolog, mert ritkán adódik lehetőség arra, hogy magával az alkotóval találkozzanak és beszélgessenek az adott munkáról. Bíztató és nagy örömmel tölt el, hogy az emberek szeretik, amit csinálok, és őszinték is, amiért külön hálás vagyok nekik.

  • Emlékszik az első illusztrációkra gyerekkorából? Melyikre emlékszik vissza a legszívesebben? Hathattak-e Önre a gyerekkorban szerzett képi benyomások?

Három könyvre emlékszem a mai napig. Az egyik Vázsonyi Endre: Rémusz bácsi meséi, a másik Benedek Elek: Ezüst mesekönyv, a harmadik Fodor Sándor: Csipike, az óriás törpe. Rémusz bácsi meséinek alakjai kedvesek voltak számomra, őket szerettem. Csipikével nem nagyon tudtam mit kezdeni. Gyermekként a figyelmemet inkább a természetben megtalálható növény és állatvilág kötötték le, a környezetemben lévő tárgyakra összpontosítottam.  

Biztosan hatottak rám az illusztrációk, határozottan emlékszem, hogy Benedek Elek mesekönyvében Deák Ferenc által illusztrált boszorkány (Kőkastély) számomra nagyon ijesztő volt (körülbelül 3-4 éves lehettem). Úgy gondoltam akkor, ha ceruzával kisatírozom a szemét, akkor a boszorkány megsemmisül. Utána már nem féltem tőle. 

Valószínűleg a könyvet idősebb testvéremnek szánták, mégis valahogy az én kezembe került. 9 éves koromig Kolozsváron nőttem fel, túl sok mesekönyvhöz nem jutottunk hozzá. Nagyapám rögtönözte a meséket, minden nap elmondott nekünk többet is, és a legtöbb meséjének főszereplőivé bennünket választott. Ez olyan erő, amit semmilyen formában nem lehet más úton megkapni. Nem voltunk elhalmozva rengeteg játékkal sem, és nem volt tévénézés, mégsem éreztük hiányát, mert mi magunk találtuk ki a játékainkat.

  • A gyerekek képzelőereje lehetővé teszi, hogy a legegyszerűbb vagy épp leglehetetlenebb rajzból következtessenek bármire. A hazai gyerekkönyv-illusztrációk általában mind kidolgozottak, ezzel némileg behatárolják a képzeletet, a fantázia terét, pedig a mese teremtette világ, a rajzok szimulálta világ mellett létrejöhetne egy a gyerek által, a mesék és a rajzok inspirálta világ is. Mit gondol erről? Kidolgozott kontra absztrakt illusztrációk.

Egyetértek abban, hogy a kidolgozott illusztrációk valamelyest befolyásolhatják a gyermek képzeletvilágát, hiszen ott van egy kész kép a szöveg mellett, de kétlem, hogy hátráltatná a fantáziájukat. Úgy gondolom, hogy az illusztráció léte mindenképpen gazdagítja a gyerekek képzeletét, legyen az kidolgozott vagy elnagyolt illusztráció. Egy szép és míves könyv elvarázsolhatja a gyermeket, meghozhatja kedvét az olvasáshoz, nem mellesleg fejleszti a szépérzékét. Az sem mindegy, hogy egy könyv hogy néz ki, tartalom és illusztráció mellett fontos dolog a betűválasztás is, sokszor látunk arra is példát, hogy a szöveg beépül az illusztrációkba, ezzel is létrehozva egy izgalmas játékot.

  • Térjünk vissza a Tamás Zsuzsa könyvhöz. Hogyan választotta ki, hogy melyik történethez mit fog rajzolni? A mesék befolyásolták a színválasztást is?

mese2

A szöveg olvasása közben megelevenedik előttem egy világ, aminek részleteit többszöri olvasás után bontok ki, végig gondolom az adott fejezethez melyik cselekményt érdemes kiemelni a szövegből, meghagyva némi titokzatosságot is, nem túlmagyarázva a dolgot. Olyan elemeket is használok sokszor, ami a szövegben nem is szerepel, de ez nem azt jelenti, hogy nem tartom tiszteletben a szerző írását, csak annyit jelent, hogy még hozzáteszek olyan dolgokat is, amik még eszembe jutnak az adott meséről.

A mesék abszolút befolyásolták a színhasználatot, teljesen tudatosan épült fel a színhasználat. A tizenkét bölcs tizenkét csillagjegyet takart, mindegyik jegynek megvolt a saját színe, ehhez Zsuzsától kaptam segítséget is, a tizenkét szereplő jellemzését, amelyben itt van például Sosemfélt, az állatöv első jegye, a Kos. 

„Aktív, csupa tettvágy és életerő, bátor; rossz esetben meggondolatlan, fejjel megy a falnak, esetleg agresszív. Ha az életet egy kör alakú mozgásnak képzeljük el, a Kos áll az élet kezdetén; Sosemfélt is kicsit olyan, mint egy újszülött, ösztönös, és egyetlen célja, hogy megmutassa a világnak: „Itt vagyok, ez vagyok én!” 

Sosemfélt meséje is arról szól: hogyan is félhetett volna eddig, ha nem történt vele semmi – tapasztalatlan! (Testrésze: fej. Színei: tüzes, ragyogó színek.)” Mindegyik szereplőről megkaptam a jellemzést, azokra építkezve találtam ki a karakterüket.

mese

  • Gyakran megjelenő szín a Mesék a Teljességhez című könyvben a piros. Piros ajtó, piros virág, piros ruha. Az egyik legkomplexebb szimbólumként értelmezhető szín jót és rosszat, szenvedélyt és szenvedést magában foglalhat. Milyen jelentőséggel bír esetünkben a piros?

A piros végig uralja a képeket, felváltva a kék színnel. Nem véletlen a választás, a piros ebben az esetben az élet, a lüktetés, a szeretet, a királyi házaspár színei és a fenyegető veszélyé is egyben. A kékkel oldottam ezt az impulzív lüktetést, a kék a nyugalom, a megfoghatatlanság és a tenger színe, a Nagy vízé.

  • A figurák ábrázolása, az alakok megjelenése hátat fordít a szirupos, giccsidéző, a valódi világot kitakaró ábrázolásoknak, s kicsit a tündérmeséknek ellenállva valóságos helyzeteket teremt, az alakok hús-vér-szerűen jelennek meg a képeken. Tudnunk kell a legelrugaszkodottabb tündéres-királyos mesénél is, hogy hol a valóság eleje és vége?

http://www.napocska.hu/uploads/2015/03/teljesseg2.jpgTamás Zsuzsa meséjének üzenete nem óvodásoknak, hanem elsősorban iskolás és felnőtt korosztálynak szól. Már a cím is utal arra, hogy itt valami komoly dologról van szó. Úgy éreztem ennek a benyomásnak megfelelően – amit aztán a történet ki is bont- kell ábrázolnom ezt a világot. 

A kérdésre felelve nem hiszem, hogy minden mese esetében valóságos helyzetet kell teremteni, azt leginkább a szöveg fogja meghatározni, hogy az illusztrátor milyen világot társít mellé.

  • A jövőben milyen könyvek illusztrálása várható?

Jelenleg egy olyan mesén dolgozom, amivel eredetileg az idei Aranyvackorra szerettünk volna benevezni Pék Rea szerzőtársammal. A pályázat leadási határidejét eltolták, ahhoz viszont már sokat foglalkoztam vele, hogy megvárjam a következő leadási határidőt, ezért szeretnék összeállítani egy olyan anyagot, amit a Kiadó elé tudunk terjeszteni. Témája szerint a célközönség az óvodáskorúak. A mese a Kékmandulafa erdő lakóiról szól, melynek két főszereplője Kokkinella a katicabogár és Otisz, a denevér. Ez a munka nem zárja ki azt, hogy induljak újra az Aranyvackoron Tamás Zsuzsa és Pék Rea egy-egy meséivel.

  • Fontos, hogy kialakuljon egy egyedi, jól felismerhető stílus, vagy a különböző mesekönyvek eltérő illusztrátori jegyeket igényelnek?

Mindenképp fontos, hogy egyedi stílusa legyen a meseillusztrátornak, de ez számomra nem azt jelenti, valami attól lesz egyedi vagy sajátos, mert a képek zöme egyforma jegyeket hordoz minden egyes mesekönyvben, hanem egy-egy mese szövegkörnyezetéhez igazodva, és annak hangulatához kell megtalálnia a megfelelő képi világot.

A képeimet festem, computert csak utómunkálatokhoz használok, számomra az jelenti a kihívást, ha valamit alaposabban ki kell dolgozni, ha sokáig kell gondolkodnom rajta. Leredukált, elnagyolt figurákat is tudnék rajzolni, elvégre grafikus vagyok, de hozzám jelenleg ez a festői világ áll közelebb.

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?