Paulovkin Boglárka (3) Egyszervolt
Révész Emese művészettörténész 2017.02.13. 22:31
Kiadó: Csimota, 2014
Illusztrálta: Paulovkin Boglárka
Írta: Baraczka Gergely, Borbáth Péter, Both Gabi, Csepregi János, Dávid Ádám, Dragomán György, Elekes Dóra, Kollár Árpád, Lázár Ervin, Márton László, Máté Angi, Vig Balázs
A 12 klasszikus mesefeldolgozást és 12 kortárs szerző által írt mesét tartalmazó Egyszervolt meseantológia már 2006-ban nagy sikert aratott. Akkor az egyszervolt.hu oldalon két hónapig szavaztak a gyerekek a kedvenc meséikre, és a leadott 1600 szavazat alapján választották ki a 12 klasszikus mesét.
A könyv ezúttal is két részből áll, az első részben ugyanaz a 12 klasszikus mese olvasható, mint az első kiadásban, a második részben pedig 12 mai szerző munkája. Elsősorban a második rész újult meg, hiszen 8 új mese és szerző mutatkozik most be. Jóllehet a klasszikus szövegek maradtak ugyanazok, de a szövegeket itt is átdolgozásra kerületek.
Más-képek tündérekről és szörnyekről
Az Egyszervolt című meseantológia, amely Paulovkin Boglárka képeivel kísérve régi és kortárs meséket válogatott, másként gondolja újra a klasszikusokat. Már borítója is merészen szembe megy az általános közízléssel, hiszen a mesekönyvek megszokott színorgiájához képest hangsúlyosan fekete-fehér jelenetet választ.
|
Az illusztrációk később is felváltva fekete-fehér tusrajzok és színes (egész oldalas) akril kompozíciók. Üdítően megnyugtató ez a rajzi visszafogottság, ami enyhén retro bukéval gazdagítja a felnőtt szemlélő számára a látványt.
A klasszikus meséket Paulovkin is hasonlóan lényegre törő módon ábrázolja, mint Rofusz Kinga: Jancsi és Juliska erdeje mindkettőjüknél elvont varázserdő, Piroska ott vörös törzsű fák között bolyong, itt (álomhozó) pipacsos réten.
Paulovkin azonban részleteiben plasztikusabb és reálisabb világot rajzol: Holle anyó csodás havazása egy hógömbben zajlik, a boszorka egészen kalózszerű, a pocakos farkas pedig egy tüchtig kis enteriőrben várja a vadászt. Paulovkin finom elvonatkoztatást és realisztikus konkrétumokat egyéni módon vegyítő képi világa azonban igazán a kortárs mesék illusztrációinál teljesedik ki. (Már egyik első kötete, a Róka és Egér is a mese és valóság sajátos képi ötvözete volt.)
A régi és új mesék közti egységet az illusztrációk közös világa teremti meg: némi archaikus ízt kölcsönözve az újnak és realitást a klasszikusnak. A varázserdők és királyi kastélyok világa egyszer csak átadja a helyét egy lakótelepi játszótérnek vagy egy metró aluljárónak. Itt találja a figyelmes néző a legszebben kivitelezett rajzi részleteket, egy fűcsomó vagy egy álmodozó kisfiú alakjában. Paulovkin míves, archaizáló rajzstílusa különösen a modern, mindennapi tárgyak ábrázolásakor kerül feszültségébe tárgyával, és billenti át nézőjét a hétköznapokból a szürreális bizsergető másvilágába.
|
|