OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2025. Január
HKSCPSV
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
INTERJÚK
INTERJÚK : Tasi Katalin - Vízcsepp - papírmese

Tasi Katalin - Vízcsepp - papírmese

Gyovai Katalin  2016.08.28. 13:52

vizcsepp_webtasi katalin
„Mindig válaszolni kell a gyerek kérdéseire, mindegyikre, akár százszor is”
 
Már csak pár nap, és bárki kezébe veheti Tasi Katalin Papírszínház-meséjét, mely egy vízcsepp utazását, átalakulását meséli el! A történet nem csak a gyerekek természettudományos érdeklődésére adhat választ, de a szülőktől való leszakadás folyamatával járó érzésekről, kihívásokról is beszél.
A szerzővel többek között a mű ötletének megszületéséről, a szülő-gyermek kapcsolatról, az elengedéshez szükséges bátorságról is beszélgettünk.

 


  • Mi ihlette a Vízcsepp meséjének ötletét?

A 2010-es Aranyvackor pályázat témája volt az átváltozás, amire több szöveggel is készültem. A kis vízcsepp története volt az egyik, amit végül nem nyújtottam be a pályázatra, és évekkel később újra elővettem. A víz és változatos formái, ahogyan a mindennapjainkban előfordul, volt az első, ami erről a hívószóról -átváltozás- eszembe jutott. Emellett a kisfiam, akinek a természettudományos érdeklődése egy kicsit erőteljesebb, mint a korosztályába tartozó gyerekeké, nagyon érdeklődött a víz változásai iránt. Reggel az óvodába menet harmattól lett vizes a keze, délután eső esett, pár nap múlva pedig dideregve kérdezett rá, hogy mi a dér. Volt egy hónap, amikor mindennap elmondtuk egymásnak a víz körforgását, lehetséges változásait, halmazállapotokat, utazását a magasabb szférákban, a világ más tájain. Őt lenyűgözte az egy cseppben rejlő potenciál, engem pedig az, hogy egy ilyen alapvető, hétköznapi dologról, mint a vízcsepp, mennyi mindent el lehet mesélni egy érdeklődő kisgyereknek.

  • Inkább természettudományos, vagy pszichológiai témájú mesének szántad?

Mindkettőnek. Az alapötletet valóban a megtapasztalt fizikai jelenség, és annak a gyerek világában való léképeződése adta. De a mesét nem didaktikus céllal írtam. Láttam, ahogyan a gyerek fantáziáját megragadja a kaland, a hívogató messzeség, és nem volt nehéz a párhuzamot meglátni az ő kicsi vágyai, törekvései, és a vízcsepp szabadsága között. Mindemellett az is nyilvánvaló, hogy a gyerekeknek nagyon nagy szükségük van az olyan történetekre, amelyeket a saját hétköznapjaikra tudnak vonatkoztatni anélkül, hogy a napi rutinról szólnának.

Kifejezetten szándékosan írtam Odüsszeusz-típusú mesét, amiben a főhős bátran világot látni indul, megtapasztalja az őt körülvevő mindenséget, saját képességeit, fizikai korlátait és lelkierejét, önmagát a világban, de az is szándékos volt, hogy a történet végén megerősödve, mélyebb ismeretekkel és önazonosan térjen haza (azaz ebből a szempontból Pénelopé – típusú a mese befejezés). Összességében: se nem természettudományos mese ez, és nem is kifejezetten gyermekbátorító lélektan, hanem mindkettő. Sőt, szól a szülőről is, az elengedéshez szükséges bátorságról, arról, hogy mennyire meg kell tudni bízni a gyermekben, akinek elengedjük a kezét, hogy a maga útját járja, és a szeretetteljes várakozásról, hogy néha-néha visszatér hozzánk. Ez is egy körforgás, és van olyan lenyűgöző, mint a bolygónkat körülvevő vízé.

  • Egyeztethettetek Maros Krisztina illusztrátorral a mese képvilágát illetően?

Nem. Úgy voltam a kiadóval, mint a pici gyerek az anyukájával – ha már az ősbizalmat emlegettem az előbb: feltétel nélkül megbíztam a szerkesztőmben a szöveg gondozásával és az illusztrátor kiválasztásával kapcsolatban is. Amikor megtudtam, hogy Maros Krisztina lesz az illusztrátor, nagyon megörültem: ismerem és szeretem a korábbi munkáit, egy korábbi papírszínház-meséje (Egy pöttyös nap) pedig egyike a számomra legkedvesebbeknek. Tudtam, hogy szakmailag is kiváló kezekben lesz a szöveg, és azt is, hogy értő alkotóra talál. Ez be is bizonyosodott, mert anélkül, hogy egyszer is beszéltünk volna Krisztivel, pontosan meghallotta a szövegből azt, ami számomra is fontos volt. A vele készült riportot is ‘Concordia Maros Krisztivel’ bejegyzéssel osztottam meg, és tényleg így is gondolom: együttes, összecsendülő szívvel lett ez a papírszínház olyan, amilyennek megálmodtam, mert Kriszti vette a rezdüléseket, hangulatokat, és gyönyörű, találó, izgalmas képekbe öntötte azokat.

vizcsepp_02

  • Miért éppen a Papírszínház-mese műfaját választottad?

Egészen egyszerűen adta magát. Amikor újra elővettem a szöveget, első olvasás után semmi mást nem csináltam vele, csak entereket nyomtam, és széttagoltam. Pár pillanat alatt lett nyilvánvaló, hogy ez a szöveg papírszínháznak született – közel azonos hosszúságú szövegrészek, jól elkülöníthető jelenetek, dramaturgia, változatos ritmus. Kicsit „nahát” élmény volt, mert a papírszínhazát a magyarországi megjelenése óta ismerem, ahova tudom, hírét viszem, publikáltam róla az Óvodai Nevelés című szaklapban, iskolában, óvodában, vendégségben is meséltem már, a nemrég megjelent módszertani kiadványban is jelent meg egy írásom róla, otthon pedig pont ugyanannyira hozzátartozik a mindennapjainkhoz, mint az olvasás. Csak épp arra nem gondoltam, hogy én már írtam egyet. Aztán újraolvastam a szöveget, és kiderült, hogy ‘jé, de!’

  • Milyen üzenetet szerettél volna átadni a meséddel?

Üzenni semmiképpen nem szerettem volna. Az persze, hogy hogyan látom a világot, és mik azok az alapvető értékek, amik meghatároznak, nyilván tükröződnek az írásomban. Az egyik, hogy mindig válaszolni kell a gyerek kérdéseire, mindegyikre, akár százszor is, ha felteszi ugyanazt, egészen addig, amíg meg nem érti, és teljesen be nem épül a személyiségébe, tudástárába az, ami éppen érdekli, izgatja, motiválja – ez ebben az esetben a víz és az ő körforgása volt.

A másik, hogy nem feltétlenül kell minden apró tudományos lépéssel tisztában lennie, de az nagyon jó, ha összefüggéseiben látja a világ és a természet dolgait: e kettő alapján lesz mindig újat kérdező-és gondoló ember. Fontosnak tartom azt is, hogy az emberi élet és a minket körülvevő természet összefonódása nyilvánvaló legyen a gyerekeknek – nem mondok újat, ha azt állítom, hogy ez a humanizmus alapja. A ciklikusság bennünk és a teremtett világban, a rácsodálkozás törvényszerűségekre, és a változás állandóságára úgy, hogy közben biztos pontokkal vértezzük fel magunkat, és ezt az alapvető közöset minden másik emberben is meglátjuk és elismerjük. A szabadság. Talán ez a legfontosabb. Bátran, nyitott elmével és tiszta szívvel útra kelni, tapasztalni, tanulni, jót tenni, és végül néha megpihenni a kalandok után a szeretteink közelében, hogy újult erővel induljunk útra megint.

Végül pedig az elengedés -mert ez a szöveg a folyóról is szól -, annak felismerése, hogy a gyermekünk nem a sajátunk, nem kedvünkre formáljuk, hanem – megelégedve azzal, hogy egy kicsit hordoz belőlünk és hasonlít hozzánk – segítenünk kell megtalálni és boldogan járni a maga útját, kibontakoztatni a saját személyiségét, ha készen áll rá, elengedni a kezét. És persze hazavárni. Ez a legnagyobb szabadság, és a másik embert leginkább tiszteletben tartó szeretet.

  • Mely korosztálynak szánod a történetet?

A papírszínházi forma, és a Krisztina által megalkotott kedves figura okán már három és fél-négy éves gyerekeknek is felolvasnám a mesét. És azt is elképzelhetőnek tartom, hogy egy nyitott fizika- vagy kémiatanár akár hatodik osztályosoknak is elővegye, megmutassa, és erre építsen fel egy kísérletekkel teli órát vagy órákat. A papírszínház műfajában az egyik legizgalmasabb dolog, hogy a rá építhető komplex foglalkozásokat lehet úgy variálni, hogy kiszelesedjen a megszólítható korosztály.

  • Számodra mitől válik izgalmassá egy mese?

Ha magával ragadó a történet, ha szimpatikus a főhős, és könnyű vele azonosulni, azaz ha személyesen is bevonja a hallgatót a történetbe, ha található reflexiós pont a történet és a befogadó élete, helyzete, személyisége között. A szöveget akkor találom izgalmasnak, ha több síkon hordoz jelentéstartalmakat, és ezek között van átjárhatóság, és ha sokadik olvasásra is ad újat. Legyen nyelvileg igényes, választékos, de ne túlcifrázott, és igazodjon a tartalom a stílushoz. Közvetítsen értéket, de ne döngöljön földbe a tanítani akarással. Legyen jól felépített a szerkezete, ritmusa, csúcspontja, lüktetése. Legyen benne egy kicsi humor mindig. És gyönyörködtessen, legyen öröm a hallgatása, olvasása, és a felolvasása is (itt elsősorban a felnőttekre gondolok). Ha a szülő élvezi, örömmel olvassa a mesét akar tizenhatodszor is, az a gyereknek is hozzáadott érték.

vizcsepp_03

  • Mi jelentette a legnagyobb kihívást számodra az írás folyamatában?

Húha, nem is tudom. Ez egy viszonylag rövid szöveg, leültem és megírtam. Utóbb persze, a csiszolásnál, szerkesztésnél kellett kihúzni részeket, amiket talán nehezen engedtem el (végül is valahol én vagyok a történetben a folyó), de emellett nagyon alázatos szerzőnek tartom magam, és bátran ráhagyatkoztam a szerkesztőre. Végül nem bántam meg, mert a kevesebb szöveg sokkal több lett.

  • Mit láthatunk tőled legközelebb? Milyen terveid vannak?

Egyengetem a Lányka a tükörben c. verseskötetem és az Angyal a metrón című kisregény útjait. Jövő tavasszal jelenik meg a Manó Könyvek kiadónál egy kezdő olvasóknak szóló könyvem, ami végtelenül izgalmas kihívás, mind a korosztály, mind a megközelítés szempontjából. Egészen egyszerűen lángba hoz, hogy ezt írhatom. Az írás mellett szerkesztek is a Kolibri Kiadónak, és ez a fajta irodalmi munka is legalább annyi örömöt ad, mint az önálló írás.Hihetetlenül progresszív könyvekkel dolgozhatok, kiváló fordítók munkáit formálhatom, nagyszerű szerkesztők segítenek, rengeteget tanulok így erről az oldalról is – és szerkesztőnek is igyekszem a szakmaiság mellett alázatos maradni. Ez is egy körforgás, visszahat a stílusomra, és hiszem, hogy építően. Az asztalfiókban pedig számos korábbi írásom van, amiket időről időre előveszek. Ez az első papírszínházi megjelenés pedig olyan nagy élmény, öröm (pestiesen akkora flash), hogy valószínűleg bombázni fogom a kiadót az újabb és újabb ötleteimmel.

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!