Ez azt jelenti, hogy a gyermeknek nehézséget jelent például a következő feladatok elvégzése:
Hangokra bontás:
Milyen hangokat hallasz a ‘kutya’ szóban?
Milyen hanggal kezdődik, és milyennel végződik?
Hangok helyének megállapítása:
Hol hallod a ‘kutya’ szóban az ‘a’ hangot?
És hol hallod a ‘k’-t?
Hangokból történő szóalkotás:
Milyen szót kapsz, ha egymás után kimondod a ‘k’, az ‘u’, a ‘ty’ és az ‘a’ hangokat?
Hangok elhagyása:
Mi marad, ha a ‘kutya’ szóból elhagyod a ‘k’-t?
Hangok azonossága:
A ‘kutya’ és a ‘kád’ szó ugyanazzal a hanggal kezdődik?
Hangok megszámlálása:
Hány hangot hallasz a ‘kutya’ szóban?
Hangok cseréje:
Milyen szót kapsz, ha a ‘kutya’ szóban a ‘ty’ hangot ‘p’-re cseréled?
Hangok megfordítása:
Mit kapnál, ha fordítva mondanád ki a ‘kutya’ szót?
Rímképzés:
Milyen szavak rímelnek a ‘kutya’ szóra?
“A diszlexia diagnózisának felállítása során a fonológiai tudatosság szintje az egyik legfontosabb faktor.” (Marilyn Jager Adams)
A hang és betű
Ha a gyermek fonológiai tudatossága alacsony, akkor nehezen fogja megérteni, hogy mi a kapcsolat a hangok és a betűk között, és valószínűleg már az olvasás alapjainak elsajátítása is nehézséget jelent majd számára. Pedig az iskolában a jó olvasási képesség biztosítja a tanulás alapját. Szerencsére a fonológiai tudatosság tanítható, így azok a gyerekek is felzárkóztathatóak, akik esetében nem alakult ki önállóan ez a képesség.
A cél az, hogy a gyermek értse és átlássa a magyar nyelv hangjainak rendszerét a hangok nagyobb csoportjaitól – a szavaktól – kezdve az olyan kisebb egységekig, mint a szótagok és az önálló beszédhangok, valamint hogy képes legyen a hangok felismerésére és a megfelelő írott betűvel való párosításra, azaz, hogy a hallott hangot le tudja írni, az írott betűt pedig el tudja olvasni és ki tudja ejteni.
A fonológiai tudatosság alacsony szintje nem mindig ismerhető fel könnyen, éppen ezért fontos, hogy gyermekedet még az óvodában vizsgálja meg logopédus, és ha szükség van rá, akkor foglalkozzon vele a fejlesztő órákon.
Ugyanakkor vannak olyan játékok, amelyek hozzájárulnak gyermeked képességeinek fejlesztéséhez, és mindenképp hasznosak lehetnek. Az alábbiakban néhány ötletet olvashatsz.
Hol hallod?
Mondj ki egy hangot, és egy szót. Gyermekednek arra kell válaszolni, hogy hol hallja a szóban az adott hangot: az elején, a közepén, a végén.
A hang kiejtésénél fontos, hogy azt ne felnőttesen (pl: ’bé’, ’ká’, ’zsé’), hanem önmagában hangoztatva mondjuk, amennyire az lehetséges (’bbb’, ’kkk’, ’zzs’).
Szólánc
Mondj egy szót, gyermekednek pedig olyan szót kell mondania, mely ennek a szónak az utolsó hangjával kezdődik. Ha sikerült, akkor újra Te következel, most Neked kell olyan szót mondanod, mely az előző szó utolsó hangjával kezdődik. Nehezíthetsz azzal, ha minden gyereknek vissza kell mondani a szólánc összes előző szavát.
Szókereső
Mondj egy szót, gyermekednek pedig olyan szavakat kell keresnie, amelyek ugyanilyen hanggal kezdődnek. Ha több, hasonló korú gyermek van, akkor akár versenyezhetünk is: a gyerekeknek felváltva kell szavakat mondaniuk. Később kereshettek olyan szavakat is, amelyeknek a közepén vagy a végén van azonos hang.
Mi a közös?
Mondj gyermekednek három szót, melyekben szerepel ugyanaz a hang. Gyermekednek ki kell találnia, melyik a közös a hang.
Rímkereső
Mondj egy szót gyermekednek, neki pedig minél több olyan szót kell találnia, mely rímel erre a szóra, azaz az utolsó szótagjuk azonos.
Jó játékot kívánok!
|