Én még sosem
Orbán Bence 2018.06.26. 21:13
Írta: Kemény Zsófi
Kiadó: Tilos az Á, 2014
Oldalszám: 320
Kemény Zsófi regénye többszörös háromszögtörténet két fiúról és egy lányról. Tizenhét évesek, de az érzelmek, amelyek egymáshoz fűzik őket, bonyolultak, és saját maguk számára is nehezen kibogozhatók.
Miközben egy szilveszteri bulitól márciusig mindhárman próbálják önmagukat megtalálni, kilépnek a gimnázium világából, és belevetik magukat Budapest éjszakai életébe. De egyikük sem tudja igazán élvezni, mert mindnyájukat nyomasztja valami: az egyiket a felelősség, a másikat a gyötrő szerelem, a harmadikat a teljes egzisztenciális összeomlás lehetősége.
|
Kemény Zsófi 2014-ben publikálta első regényét Én még sosem címmel. A könyvcselekménye egyszerű, lényegében egy baráti háromszöget mutat be borzasztó reális szituációkkal. A történetet a három főszereplő (Ágó, Eszter és Toma) nézőpontjából ismerhetjük meg, átitatva saját filozófiájukkal, egyéni problémáikkal, karakterekhez igazított szóhasználattal és stílussal.
A könyv rengeteg aspektusáról elmondható, hogy az írónő maga is hasonlókat élhetett meg, emiatt különösen életszerűnek hatnak a történések, élvezetessé téve ezeket a kreatív perspektívaváltásokkal és a slam poetryben (aminek amúgy hangsúlyos szerepe van a könyvben) már megismert Kemény Zsófis szarkazmussal és epés szövegekkel.
A főszereplőkön keresztül nyíltan és őszintén kerülnek boncolásra olyan témák, mint az alkoholizmus, a tanári megalázás, a kezeletlen depresszió, a szülői támasz hiánya, a dühkezelési probléma, az önbizalomhiány, illetve a mid-life crisis, ezek viszont nem nyersen szerepelnek a regényben, hanem rendkívül intelligensen vannak belefűzve a különböző utalások az amúgy nagyon bájos és humoros, viszont kellőképp mély és korhűen trágár gondolatmenetekbe, párbeszédekbe.
Ifjúsági regény és szerelmi történet mellett az Én még sosem egy coming-of-age alkotás, aminek a végére mindhárom főszereplőnk a maga módján felnő. Eszter, aki halad az árral, és ahogy egyre nagyobb fájdalmak áldozata lesz, annál vastagabbá válik a bőre és annál erősebb lesz. Toma a filozófus, akinek saját tévképzetei nehezítik az életét, és kényszerítik felnövésre, a dühkezelési problémái miatt már-már elzárandó szörnyként tekint magára, főleg emiatt mindig magát tekinti hibásnak. Legvégül Ágó, a legmegtörtebb, legösszetettebb karakter a történetben, aki a humorával, a bunkóságával, a fura viselkedésével fedi el önmagát.
Angyal Ágoston a fiatalkori depresszió és kilátástalanság egyik legjobb reprezentációja, ez bármiféle ellenérzés nélkül kijelenthető. Tökéletes bizonyíték erre a 6. fejezet eleje, ami borzasztó hatásosan mutatja be, hogy milyen egy imént jellemzett ember, ha hiányzik a szülői háttere, így akaratlan autonómiával rendelkezik. Nem véletlenül ennyire komplex karakter, végül minden szál visszafut hozzá, ezalatt a negatív és a pozitív történéseket is lehet érteni. Pont az adja a karakter szerethetőségét, hogy egy megosztó figura, lényegében egy antihős.
Eddig negatívumok nem kerültek említésre, és nem is éreznék szükségesnek egy erre kiélezett paragrafust. A megjelenő hibák nem szembetűnőek, nem zökkentik ki az olvasót a cselekmény kibontakozásából. Rendkívül kevés hátránnyal rendelkező, a maga műfajában kiemelkedő könyv, ami akár a húszas, harmincas korosztálynak is ajánlható, egyrészt mert könnyű azonosulási alapokat ad, amik minden generáció fiatalságában konstansként vannak jelen, mégis megtalálhatóak benne a mostani középiskolásokra jellemző problémák, cselekedetek, jellegzetességek, ezzel egyfajta társadalmi empátiát, mégis szórakozást biztosítva az olvasóknak.
Orbán Bence
Forrás: pagony.hu
|
|