2. ÉVFOLYAM-MESEREGÉNY: Mantyusok
Illusztrálta: Ripl Renáta
Kiadó:Kolibri, 2017-2018
„A Mantyusok a Tanítók Egyesülete ajánlásával és szakfelügyeletével készülő sorozat, amit már kifejezetten a kezdő olvasóknak írtam, hiszen nagyon kevés olyan könyv van, aminek tudatosan ez lenne a célja, hogy a szöveg teljesen megfeleljen azoknak a gyerekeknek, akik megtanultak már olvasni és kezdhetik egyedül is ennek a gyakorlását.” (Bosnyák Viktória)
1. Bátorság, Tomi!
Oldalszám: 67
Ki ne szeretne kiskutyát? Tomi is vágyik rá, de ahhoz le kell küzdenie félénkségét. Ha ez sikerül, nemcsak kutyát kap, de, bármilyen hihetetlen, vele együtt egy manót is. Kíváncsi vagy, hogyan? Mindjárt elmesélem!
A kötetekhez Rippl Renáta készített új és imádnivaló rajzokat, a lehető legkönnyebben olvasható betűk kialakításában pedig segítségünkre volt a diszlexiával foglalkozó Meixner Alapítvány.
„Ritka öröm olyan történettel találkozni, ami ilyen sokoldalúan segít a gyermekeknek gyakorló szövegolvasóvá válni. Eleinte, amikor az olvasástechnika és a szövegértés még egymást támogatják, az érdeklődés hamarabb véget érhet, mint maga a szöveg. A Mantyusok története izgalmas, szókincse, nyelvezete optimális a kezdő könyvolvasóknak. Jó szívvel ajánljuk az első olvasmányok egyikének.” Meixner Alapítvány
2. Ki van a zsebemben?
Oldalszám: 72
Van, aki csöndes, visszahúzódó gyerek, és kevés barátja van. Ám egy különleges esemény (meg egy rémült manó) mindent megváltoztat.
Kíváncsi vagy, miért dugdos Fanni rántott húst a kabát-zsebébe? És amikor a csúfolódók belenéznek, miért nem találnak ott semmit? Szeretnéd tudni, miként lesznek az undok osztálytársakból a legjobb barátok? Szívesen elmesélem…
A Meixner Alapítvánnyal közösen kialakítottunk egy kezdő olvasókat és diszlexiával küzdő gyerekeket is segítő betűtípust, hogy a könyv még könnyebben olvasható legyen.
A meséhez otthon és az iskolában egyaránt eljátszható drámapedagógiai feladatok kapcsolódnak.
|
Az első kötet a szorongással vagy szelektív mutizmussal küzdő gyerekek, illetve a velük foglalkozó pedagógusok számára egyaránt segítséget jelent. A diszlexiával, illetve olvasási nehézségekkel küzdő gyerekekkel foglalkozó Meixner Alapítvány által jóváhagyott betűtípus szélesebb körben segít elhozni az olvasás élményét.
Mi is a szelektív mutizmus?
Gyermekpszichiátriai kórkép. Lányoknál valamivel gyakoribb az előfordulása, mint a fiúknál. Jellemzője, hogy a gyermek nem beszél óvodai vagy iskolai környezetben és idegen felnőttekkel, annak ellenére, hogy nem akadályozott a beszédképessége, a szülőkkel, testvérekkel, családtagokkal kommunikál. A szelektív mutizmus szélsőséges esete, amikor a gyerek csak az egyik szülővel – általában az anyával – beszél. Nehézségekben ütközik a kommunikáció, mert a gyermek nem reagál – visszahúzódó, félénk, közömbös. A betegség megjelenése és a diagnózis felállítása között gyakran évek is eltelhetnek. Enyhébb esetekben az érintettek nonverbálisan kommunikálnak, gesztusokkal, fejbólintással, mutogatással. A kezeletlen kórkép befolyásolja a gyermek társas kapcsolatait és tanulmányi előmenetelét. Kialakulásában genetikai, érzelmi, családi, szociális és egyéb környezeti hatások is szerepet játszhatnak. (Életszépítők)
A kezdő olvasók számára készült meseregény sorozat történetei egyszerűek, de nem primitívek. Az alkotás során Viki, bár maga is gyakorló szülő, megkérdezett egy pszichológust és több pedagógust, hogy pontos képet alkothasson arról, hogy a megcélzott korú kisiskolásoknak milyen problémáik vannak, és ezeket próbálta feldolgozni. Ez a koncepció végtelen számú folytatást enged, legfeljebb az szabhat gátat, ha elfogynak az új gyerekek és a hozzájuk társított manók. Ráadásul a problémák is mindig újratermelődnek…
Az első kötet (Bátorság, Tomi!) főszereplője egy szelektív mutista kisfiú és a Dzseki nevű mantyus volt, a most megjelent részben pedig egy szegény, rosszul öltözött kislány szerepel, akit édesanyja egyedül nevel. Fannit egyszerű ruhái miatt kiközösítik a többiek, így amikor osztálytársaival a játszótérre mennek, ott egyedül, szomorúan üldögél a padon ahelyett, hogy ő is játszana. Érthető hát, ha szinte azonnal felkelti az érdeklődését Mankának, a szeleburdi kismantyusnak. Ezzel pedig elkezdődnek a kalandok, amikről inkább nem beszélnék, még akkor sem, ha a sorozat koncepciójának ismeretében teljesen egyértelmű a végkifejlet. Na de addig…
A tapasztalatok és olvasói visszajelzések alapján Viki könyvei – felnőtt szemmel legyenek bármennyire didaktikusak is – felkeltik a gyerekek érdeklődését, így azok nem állnak ellen, nem lázadoznak akkor, amikor a tudás szépen lassan beszivárog a hallójárataikon át a fejükbe. Persze ehhez megfelelő szülők és pedagógusok is kellenek, akik észreveszik, behatárolják és meg is oldják a problémákat. Ha máshogy nem, hát rávezetéssel. Ebben pedig rengeteget segíthet nekik Bosnyák Viktória sorozata, melynek legújabb kötetét remélhetőleg minél több kisgyerek elolvassa, mert akkor nem csak jól fognak szórakozni, de tanulnak is valamit, amiről lehet velük beszélgetni…
3. Micsoda Buli!
Oldalszám: 72
Bosnyák Viktória, a nagy sikerű Tündérboszorkány-trilógia szerzője Mantyusok-sorozatában különleges lények segítenek a gyerekeknek feldolgozni azokat a problémákat, amelyekkel a leggyakrabban szembesülnek, legyen az félénkség, visszahúzódás, rossz anyagi helyzet vagy – mint a sorozat legújabb kötetében – a piszkálódás, vagyis a bullying. Bosnyák Viktória új mesekönyve megmutatja, miként kezelhetők az ilyen helyzetek.
Vajon miért hagyja egy gyerek, hogy a nagyobbak elvegyék az uzsonnáját?
És milyen trükkel tudja jobb belátásra téríteni gonoszkodó osztálytársát?
Egy nagyképű manó, egy félresikerült varázslat és egy kisfiú különös kalandjai sok mindent megváltoztatnak.
Bosnyák Viktória kezdő olvasóknak szóló új könyvében napjaink égető problémájára, az iskolai csúfolódásra és zaklatásra keresi a megoldásokat. A történet humorral és némi varázslattal segít a gyerekeknek, szülőknek és pedagógusoknak kezelni a nehéz helyzeteket.
A mesét a Meixner Alapítvánnyal közösen kialakított betűtípusnak köszönhetően az olvasási nehézséggel küzdők is könnyen olvashatják.
|
|
|