OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. November
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
<<   >>
 
INTERJÚK
INTERJÚK : Tóth Zs. Izabella pszichológus - Léna listái

Tóth Zs. Izabella pszichológus - Léna listái

W. Tar Kriszti  2015.06.16. 12:01

Léna listái című legújabb Pagony könyv kapcsán beszélgettünk Tóth Zs. Izabellával, klinikai gyermek- és ifjúsági szakpszichológussal, aki sokat dolgozik kamaszokkal, és nem ritkán olyan kisgyerekkel, akinek szülei elváltak vagy épp válnak.

Milyen tipikus hibákat ismersz, amelyeket a válás során elkövetnek a szülők?

A gyerekek fejében - és ez annál inkább igaz, minél kisebb a gyermek - a szülők egy megbonthatatlan egységet képeznek, és a válás során ennek az egységnek a megtörése okozhat nehézséget, különösen akkor, ha ezt maguk a szülők is gerjesztik, hisz a gyerek a szülei felé lojális, nem külön az apa vagy az anya felé. A legfőbb hiba, amit elkövethetünk szülőként, hogy a gyereket megpróbáljuk valamelyik oldalra állítani. A döntés a válásról a felnőttek szintjén született, a gyereknek ne kelljen arról döntenie, hogy „kit szeressen/utáljon jobban”, és ne neki kelljen (még ha akarná sem!) eldöntenie, hogy adott esetben kinél éljen, mert ez egy felnőtt szintű döntés, a gyermeket érzelmileg nagyon megterhelné.

  • Milyen technikák vannak arra, hogy a legkevésbé sérüljenek a válás érintettjei? Gyerekek, felnőttek egyaránt.

 

A jó hír az, hogy lehet enyhíteni a válással járó negatív faktorokat, a rossz hír pedig az, hogy igazán úgy válni, mintha „mi sem történt volna” nem lehet. Valamennyire mindenképpen traumatizálódni fog a gyermek, de nem mindegy, hogy hogyan, milyen mértékben. Nagyon fontos, hogy ami a felnőtt világhoz tartozik, az maradjon felnőtt szinten.

Legjobb lenne, ha mi magunk, mint szülők, megértenénk, hogy miért is akarunk válni, és ezt meg is tudnánk egymással beszélni. Utána már „csak” a gyermek aktuális életkorának megfelelő nyelvezetre kell lefordítani azt. „Sajnos anya és apa már nem tudnak többé együtt élni, de ez nem befolyásolja az irántad érzett érzéseinket, ez a mi felnőtt döntésünk, nem te vagy az oka. Mi örökre a te szüleid maradunk, még akkor is, ha már nem fogunk egy lakásban élni így.” Bizonyos saját érzésekkel, gondolatokkal, élményekkel nem árasztjuk el és nem próbáljuk őt bevonni abba, ami köztünk történik, és biztosítjuk őt mindkettőnk részéről, hogy őt továbbra is szeretjük, bárhogy is érzek én, mint apa/anya a másik iránt. Fontos, hogy elviseljük a gyermek ezzel kapcsolatos haragját, negatív érzéseit és ami sokszor talán még ennél is nehezebb: „megengedjük” neki, hogy szerethesse a másik szülőfelet.

  • Melyik korosztálynak melyek a legfontosabb sérülési pontjai? Korosztályok szerint milyen különböző feladatok várnak a szakemberekre?

Csecsemőkorban ritkán fordul elő, hogy a gyermek közvetlenül átélne rossz érzéseket a szülők válása kapcsán, de mivel itt van még a legközelebb a szimbiózishoz a gyermek, itt lehet rátenni legkönnyebben a szülő érzéseit. Nem a csecsemő igényeire hangolódik rá a szülő, hanem a saját érzései szerint bánik a gyerekkel: két tipikus jelenség a túlszeretés és az elhanyagolás. Az elvesztett társ után keletkező űrt a kisbabával pótolja, vagy fizikailag ugyan ellátja a gyermeket, de nem reagál a gyermek érzéseire, nem hangolódik rá. Az anyák a mindennapi tevékenységek során sok közös élményt átélnek a gyermekkel: szoptatás, pelenkázás, így az apák könnyebben „kimaradhatnak” a gyermek neveléséből. Ha ebben az életszakaszban történik a válás, egy picivel jobban kell figyelni arra, hogy legyen lehetősége az apának is kialakítani a kapcsolatot a gyermekkel.

Ha 3-5 éves kor körül történik a válás azt is számításba kell vennünk már, hogy milyen nemű a gyerek, vagy amellett, hogy hányadik gyerek, milyen a temperamentuma, milyenek a kognitív és szociális képességei. Ebben az életszakaszban kezdünk rájönni, hogy vannak fiúk és lányok, hogy apa fiú, anya lány, és hogy a fiúgyerek előbb (a tudattalan szintjén) „megküzd” az apjával, majd azonosul vele, a lány pedig - kicsit más folyamatokon keresztül - az anyával azonosulva éri el női nemi identitását. A válás szempontjából ez egy nehéz szakasz, mert ha az apa pont ebben a korszakban lép ki egy kisfiú életéből, akkor egyrészt a gyerek tudattalanul megélheti azt, hogy ő az, aki ebben a férfias harcban a „győztes”, elűzte apát, amitől bűntudata is lehet, ami nagy félelmeket róhat rá, hiszen közben ő szereti is apát: ennek a feloldásában kell, hogy segítsük őt.

Az iskoláskor jellemzője az önkontroll kialakulása, a külvilág figyelembe vételének tanulása, a szabályok megértése. Tipikus tünetek a túlzott teljesítésbe, tanulásba menekülés, kényszerek, örömtelenség, verekedések, vagy épp az áldozati szerepbe kerülés. Ilyenkor fordulhat elő, hogy a szülő már elég nagynak látja a gyermeket ahhoz, hogy „felnőttként” kezelje, és olyan döntésekbe is bevonja, hogy hol éljen a gyerek ezután, ami az ő számára valójában egyenlő azzal a kérdéssel, hogy „kit szeretsz jobban?”

A gyerek nem tudja megúszni a lojalitás-konfliktust, mindkét szülőjével szemben egyszerre lesz haragos és bűntudatos, hol az egyik, hol a másik érzés lesz tudatos, hol az egyik szülő felé, hol másik felé, és egy ilyen hullámvasút érzés mellett lehetetlen arra figyelni, hogy mennyi 6x8, vagy hogy a gólya pontos j vagy ly-os.

A serdülőkor a felnőttkor küszöbe: rengeteg testi változással jár, közben a szülőről lassan le kell válni, a kortársak egyre fontosabb szerepet kell hogy játsszanak, a reális önkép kialakulásának, valamint a nemi identitás megerősödésének szakasza ez. Az itt felmerülő problémák: öngyilkosság, drogozás, bűnözés, személyiség szétesése, evészavarok, nemi identitás körüli problémák, önértékelési zavarok.

Kamaszkorban a szülőnek ugyanúgy össze kell hangolódni a gyerekével, mint csecsemőkorban, és segítenie kell a serdülőt egy kicsit kiigazodnia érzései katyvaszában. Ha maga a szülő elbizonytalanodik, és már csak magából reagál a gyerekre, akkor bizony félrehangolja a dolgokat. Mondjuk a saját bűntudatos érzései miatt olyat enged meg a kamasz gyerekének, amit korábban nem. Most azonban egy olyan tudattalan belső „deal” okán „hogy oké, bocs, válunk, de cserébe megkapod, amit kérsz”, elengedi a kétnapos a „Kocsma a félszemű Drogbáróhoz” elnevezésű megabuliba, ahol a kamasz olyan dolgokkal, élményekkel találkozhat, amelyekre sem érzelmileg, sem kognitíve nincs felkészülve.

  • A Léna listái egy 11 éves kiskamasz szemszögéből mutatja be a válás folyamatát. Tud-e segíteni egy könyv a gyereknek abban, hogy könnyebben feldolgozzák a traumát? Ha igen, hogyan?

Egy jó könyv olyan tud lenni, mint egy jó barát! Természetesen ugyanúgy, ahogy egy kapcsolat is két félen múlik, úgy ebben az esetben is számít, hogy ki olvassa és mit olvas. Segíthet abból a szempontból, hogy szórakoztat, eltereli a figyelmet az aktuális nehéz érzésekről. Információt adhat, hogy mások is vannak így, mint én, olyan, mintha egy közösségre találnék.

Példaképet teremthet, azonosulhatok a hőssel, megélhetem vele együtt a nehézségeket, de láthatok arra is példát, hogy van kiút, vagy minta a megküzdésre. Belém ivódhat, hogy minden jó, ha vége jó, hogy reménykedhetek. Katarzist élhetek át. De könyv kapcsán elkezdhetek beszélgetni valakivel, kialakulhat egy eszmecsere, cserélhetünk könyvet, elindulhat egy barátság.

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!